Huvudmeny

Min Canon.

Startat av Möllers, 12 augusti 2007, 15:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Min canon krånglar nu är Linsskydd på min canon.
De kommer bara halvs väg ut ner man tartar den nu.
Efter hand hjälper jag Linsskydded ta bort det för hand  :-\
Ska man inte olja den kanske.

Möllers

Undrar nu har haft samma fel nån gång.

Stefan Lindberg

Vad vill du egentligen ?

Bussmicke

Gå till affären du köpte kameran och försök förklara så gott du kan ditt problem med din kamera.
Du har väl garantitid kvar om så krävs?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Köpte den på NetOnNet har ingen garantitid.

Robert S

Citat från: Mattias Möller. skrivet 12 augusti 2007, 23:29:08 PM
Köpte den på NetOnNet har ingen garantitid.

" 5. Garanti
NetOnNet säljer alla produkter med minst två års garanti, utom telefoni, datorprodukter och bärbart ljud som säljs med ett års garanti. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden.
På förbrukningsvaror som t ex projektorlampor och batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.


Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt."

Wolfie

Citat från: Mattias Möller. skrivet 12 augusti 2007, 15:57:51 PM
Min canon krånglar nu är Linsskydd på min canon.
De kommer bara halvs väg ut ner man tartar den nu.
Efter hand hjälper jag Linsskydded ta bort det för hand  :-\
Ska man inte olja den kanske.

Har du kollat i handboken om det står något om just detta fel, ibland kan det finnas ett enklare felavhjälpningsavsnitt i den. Jag har haft ett liknade problem på min Nikon, men då är det bara ett tecken på att baterierna börjar bli lite matta. Att börja smörja saker på en kamera ska man nog vara försiktig med om man inte är helt säker på vad man gör. (Hoppas det löser sig för dig!)

(Nu använder jag den inte alls mycket längre, då den slukar batterier så man bara hinner ta ett tiotal bilder innan de är tomma, den har dessutom trillat i backen ett par gånger som gör att den även har lite andra problem,  :'( Gillade optiken på den, väldigt fina bilder för att vara en kompaktkamera).

Möllers

#7
mm idag hade jag nya problem då var det zoomen.
Jag kunde inte zooma alls då fick jag stänga av den sen gick det.
Det blir bara vare o vare med min canon.
Börja bli lite skraj.
Jag är rätt om den med ska man vara med sån dyr sak.
Hoppas inte Canon 400D har samma problem den jag ska köpa sen.
Den är kanske sliten vem vet.
Ska kolla på handboken.
Den tala själv om att baterierna är svaga.
Det jag kan inte fatta man kan inte köra laddbara baterier då stängs den hella tiden.

Wolfie

Låter illa. Just det problemet med att laddbara batterier inte riktigt räcker till hade jag också. Batterilampan lös först senare även på min, dvs efter linskyddes sämmre funktion, så det blev som en förvarning att om ett par bilder skulle den börja lysa, och om jag ville ta mer än 3-4 bilder skulle jag låta bli att zoma eller använda blixt. Jag kunde fördröja det genom att stänga av skärmen.
Går det att köra på nya laddbara batterier, för ibland blir dessa också förbrukade, eller behöver laddas ur och i helt ett par gånger. (Görs enklast med en ficklampa som "glöms" på). Hjälper inte det kan de vara helt slut.

Hur länge har du haft den och hur mycket har du använt den, den borde ju inte slitas så mycket vid normal användning. (Fast är du som jag, lite lagom slarvig, haft den på olämpliga ställen där den blivit fuktig, dammig eller trillat, så kan det ju ha gått fortare).

Hoppas mina tipps hjälper dig vidare.

Möllers

Jo jag har fotat i snö storm o i ös regn och i regn väder.
Sen efter den har jag fått fukt skador i den man kan se dom prigen på E6an man fotar där.
Men inte i stan se man dom.
Det är mitt eget fel.
Den nya jag ska köpa ska jag bara fota i fint väder inte i regn eller i snö fall.
Jag har provad nya laddbara på min men går inte fota med den.
Jag köper vanliga batterier till min.
Min tar inte så mycket ström heller man kan ta över 200 bilder ibland  8)

Möllers

Jag fotar ofta med ochså tror inte den är sliten.

Olaf Lindström

Du menar att kamerans objektiv kommer halvvägs ut ur kameran? Isåfall lär det vara dåligt med styrka i batterierna. Ladda dem på nytt så ska det fungera, återkom om det inte hjälpte... ;)

Möllers

Jo den svarta som är stängt på linsen var hals väg ute ner den var igång.
Är bara den som krånglar nu på min nu har den gott bra dom dagarna.
Nu jag skulle ladda ner bilder tappade jag den på golvet den klarade sig.
Jag sog inte slaten jag råkade ta den sen åkte den på golvet.