Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland

Startat av Jessika, 10 augusti 2007, 13:19:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Innan man  startar något så bör man ta reda på var folk bor,vart de arbetar,hur pendlas det idag. Enbart att det bor folk utmed järnvägen gör inte att järnvägstransport är att föredraga.När det gäller LHM i AC län vet jag att Maria Höglander har läst ekonomi.Vet även att Martha Hellgren kan en del om transportekonomi. Underlag till resande är nämligen inte att det bor folk på en del orter utan det som motiverar transporter är att folk också måste förflytta sig.Sedan hur ser bostadssituationen ut. Måste folk sprida ut sig. Kanske det blir lättare att fler flyttar till Umeå.
Vad jag menar är att innan man startar något så skall det mesta vara utrett.
Motorvagn tror jag är lätt i sammanhanget.men blir det lågkonjunktur så är det svårt att flytta ett antal järnvägsstationer.De blir kvar,precis som den i Svenstavik. 

Anders Noren

Citat från: S Svensson skrivet 23 augusti 2007, 20:20:21 PMSedan hur ser bostadssituationen ut. Måste folk sprida ut sig. Kanske det blir lättare att fler flyttar till Umeå.

Umeå är överhettat och i Vännäs och Vindeln finns billiga villor. På kommunnivå är kvadratmeter-priset 45 % resp. 30 % av Umeås. Rätt eller fel rent principiellt tycker jag vi kan lämna därhän men dagens buss från Vindeln tar mellan 60 och 90 minuter - högst oattraktivt - medan tåget torde ta ca 45 minuter. Eniros karttjänst uppskattar bilresan till 48 minuter.

Det var förmodligen inte så "hett" att bo i Örbyhus och jobba i Uppsala heller före 1991...

Anders

S Svensson

I så fall tar det 40 min kortare med tåg. 1 person har 100 kr i timman och alltså om det går tåg ör förtjänsten 40 kr. Om 1000 personer gör samma sak så kanske tåget lönar sig.
Är det så att många gör förtjänster om det går tåg så blir det säkert tåg. Men bygg gärna lite mera hyreshus i Videln och Tvärålund. Se till att de arbetar i Umeå. Men hyttfabriken kan ske inte kan svälja alla. HC bussar tillverkades  i Umeå en gång i tiden. Kanske går det att starta tillverkning av HC bussar av modernare slag.
En fabrik för metyleter kanske vore ide att ha i Umeåtrakten.Men kemiska industrier behöver inte ha många anställda.
Alltså gör gärna att det blir fler resenärer. Enbart att folk bor någonstans gör inte att de måste resa.