Länstrafiken planerar tåglinjer i Norrland

Startat av Jessika, 10 augusti 2007, 13:19:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Detta tycker jag är en intressant utveckling! :)

"Länstrafiken i Västerbotten planerar att börja köra tåg i Norrland. – Vi har blivit erbjudna att tillsammans med de tre övriga länens trafikhuvudmän överta trafikrätten på alla tåglinjer norr om Sundsvall–Ånge, säger Maria Höglander, Länstrafikens vd. /.../ Norrtåg AB [det nya tågbolaget] vill skapa konkurrenskraftig tågtrafik och det innebär att en del busslinjer kommer att dras in. Vilka de blir har ännu inte diskuterats, men troligtvis bli det där det finns järnväg."

Det handlar alltså om nya tåglinjer på gammal räls. Jag har för mig att man kunde åka tåg mellan Umeå uch Lycksele när jag flyttade till Umeå i början av 1990-talet. Kanske det är en linje som kommer återuppstå? Samtidigt måste det ju vara tåglinjer med ett visst passagerarunderlag och ska de ersätta bussar måste de också täcka in samma byar/orter som busslinjerna gör idag.

/Jessika

"Länstrafiken vill ta över tåglinjer": http://www.folkbladet.nu/2007/08/10/lanstrafiken-vill-ta-over-taglinjer/

Bussmicke

Jag hoppas på återöppning av Lycksele-Vännäs som jag åkte 1994.
Gärna fler sträckor.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Krille

Samt upprustning Jörn - Arvidsjaur innan det är alldeles försent.

/K

Ersa

Smått orealistiska drömmar:

-Rena pendeltåg på sträckan Holmsund - Umeå Ö - Umeå C - Brännland - Vännäsby - Vännäs C
Jag vet att Umeå Ö inte ens börjats byggas ännu, och att det inte finns några bra stationer i Brännland och Holmsund... men annars så!  ;D

-Skulle jag ha obegränsat med pengar (till bl.a värmeslingor) hade jag även satt in spårvagnar a'la Tvärbanan på sträckan Umedalen-Vasaplan-Strömpilen

-En snabbspårväg Vasaplan - Umeå flygplats, samt förortståg Umeå-Ersboda-Sävar vore även en kul grej.

Ersa

Citat från: Krille skrivet 15 augusti 2007, 21:38:57 PM
Samt upprustning Jörn - Arvidsjaur innan det är alldeles försent.

X2000 på denna sträcka?  ;D
Varför inte X2000 på Inlandsbanan Gällivare-Östersund-Mora-Kristinehamn?  ;)

Wolfie

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 17:49:45 PM
X2000 på denna sträcka?  ;D
Varför inte X2000 på Inlandsbanan Gällivare-Östersund-Mora-Kristinehamn?  ;)

Någon form av hybridvariant av X2 kanske, eller en fint elekrtifierad bana där med?!

Ersa

Citat från: Wolfie skrivet 16 augusti 2007, 17:53:35 PM
Någon form av hybridvariant av X2 kanske, eller en fint elekrtifierad bana där med?!

Elektrifierat överallt såklart! (I våra drömmar iaf)  ;)

S Svensson

Lite mera allvarligt så menar troligen LHM inte för at köra tåg utan för att hindra andra aktörer att köra tåg.
Varje länshuvudman vill nämligen ha trafikeringsrätt på "sin" järnväg precis som man vill ha trafikeringsrätt för sina landsvägar och gator.Sedan är det så att med rättighet ochså följer skyldigheter.

Tåg i Bergslagen har ju fått ny vd i form av Lennart Burström och det är möjligt att efterträdaren på diligenstrafiken ,Maria,då ekonomichef,vill  bli ny tågvd.
Märk att det inte finns några förslag på nya järnvägar- Själv vill jag slå en sakför utökad godstrafik på järnväg. Då kanske krävs att LHM ser till så man får godsutbyte på fler järnvägsstationer.
Speciell problematik blir upprustning av järnvägar.Inlandsbana inkl tvärbana till Jörn  och Bollnäs bör rustas uppFrågetecken är om man skall lägga tillbaka rälerna till Sälen.
Behoven är många. Men att LHM går in och stöder terminaler för gods borde göra att trafik  utökas. Problem med renlovering av banvallar är att nya räler är investeringar och beviljas av staten. Nya syllar är underhåll i regel. Staten kontrollerar hela kedjan fråm maln till valsning av räler så man kanske kan leasa ut räler.De blir ofta gamla så tiden (n) i en kalkyl bör bli lång.Kanske kan LHM även bekosta spårbyteståg och hyra ut detta till kommuner och andra.S¨upprustning av spår och trafikökning inte skall ta så förskräckligt lång tid att utföra.

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 17:47:35 PM
Smått orealistiska drömmar:

-Rena pendeltåg på sträckan Holmsund - Umeå Ö - Umeå C - Brännland - Vännäsby - Vännäs C
Jag vet att Umeå Ö inte ens börjats byggas ännu, och att det inte finns några bra stationer i Brännland och Holmsund... men annars så!  ;D

Med tanke på att sträckan Holmsund-Umeå-Vännäs-Vindeln både till längden och tätorternas befolkning är jämförbar med Uppsala-Tierp (där lokaltågen går varje halvtimme) så är din dröm högst realistisk. Enkelspåret begränsar förstås den möjliga turtätheten men underlaget finns verkligen.

Anders

S Svensson

Om det finns underlag så går det säkert att sätta in någon regina eller itano,om man  nu vill åk tåg i norrland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 augusti 2007, 23:49:26 PM
Om det finns underlag så går det säkert att sätta in någon regina eller itano,om man  nu vill åk tåg i norrland.

Ja, frånsett att det inte finns vare sig Regina eller Itino över någonstans.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Om det inte finns någon Regina att köpa så kan man kanske börja med en vanlig X1 från Stockholm.
Det intressanta om tågtrafik är att föredraga är vilken tidsvinst som resenärerna gör. Antalet förväntade resenörer och tidsvinsten läggs in i en cost benefit analys (nyttoanalys). Vill LHM ha tågtrafik så går det säkert bra i sig själv. Men gör en grundlig analys i form av marknadsundersökning.
Västtrafik har order på Regina.Kanske kan man få en eller två om man skyndar sig beställa. hur det är med Itano (Y31 och Y32) vet jag ej. Sist jag hörde var att Itano hade problem varför VT avvaktade beställa. Kanske Itano inte passar för norrländska förhållanden.
Tänk på att en vanlig buss oftast är kostnadseffektiv. Det fordras större mängder resenärer för tågtrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 augusti 2007, 09:50:18 AM
Om det inte finns någon Regina att köpa så kan man kanske börja med en vanlig X1 från Stockholm.


Men X1-orna är helt slutkörda och absolut inget som man skall försöka satsa på om man vill vinna resenärer från bussarna. I Stockholm är restiden med pendeltåg ofta så stor att resenärerna accepterar ungefär vad som helst. I övriga bygder i landet är restiden med buss inte så mycket längre att resenärerna godtar en rejäl komfortsänkning.
Skall man köpa nya tåg finns det mycket att välja på på marknaden förutom Regina och Itino. Mycket som är bättre, i varje fall bättre än Itino. Det jag ville peka på är att det inte bara är att skicka några Regina och Itino till Norrland. Man kommer inte ifrån att en järnvägssatsning i Norrland innebär en stor investering även i fordon.
Det ger också en fadd smak i munnen att tänka sig en ny tågsatsning med 15-25 år gamla fordon, även om det möjligtvis kommer att finnas sådana att tillgå om några år.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 22 augusti 2007, 17:08:50 PM
Med tanke på att sträckan Holmsund-Umeå-Vännäs-Vindeln både till längden och tätorternas befolkning är jämförbar med Uppsala-Tierp (där lokaltågen går varje halvtimme) så är din dröm högst realistisk. Enkelspåret begränsar förstås den möjliga turtätheten men underlaget finns verkligen.

Jag håller då tummarna för fler eldrivna persontåg. Bygger man bara mötesstationer i t.ex Brännland så borde det ju gå. Frågan är hur vänligt inställda LHM är till sådant.

Ulrik Berggren

Citat från: Verspieder skrivet 23 augusti 2007, 11:48:37 AM
Jag håller då tummarna för fler eldrivna persontåg. Bygger man bara mötesstationer i t.ex Brännland så borde det ju gå. Frågan är hur vänligt inställda LHM är till sådant.

Finns redan en mötesstation i Brännland ;)