Naturbilder från min nya Nikon.

Startat av Jona, 28 juli 2007, 23:34:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 20:31:34 PM
Kunde inte sagt det bättre själv. En större skärm är inte att förakta, men för 2000 extra kan det vara... ;)

Precis, jag gillar hellre att ha info-displayen där, det är ett krav för mig på systemkameror.
Dammreduceringsgrejen kan jag också vara utan, den tar ändå inte bort allt och jag har inte ens något damm i min kamera.
Två megapixlar till som 400D har behöver man inte heller eftersom det är samma storlek på sensorn och det ger bara mer synligt brus.

Jona

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 16:45:12 PM
Håller man sig till hyffsat nya gluggar, är det inga problem.
Skildnaden mellan D40x och D80 är väl inte astronomiskt prismässigt. Så har du hyffsat stora händer och tar mycket seriebilder torde en D80 vara att föredra.

//Simon canonist...

HEJ

Jag ville ha en Nikon D50 eller 70 och letade bra länge innan jag hittade EN! firma som sålde D50 billigt.
[url]http://www.cyberphoto.se/url] som håller till i Umeå.

D70 hade jag inte råd med och inte häller D80 och en D40X ville jag inte ha tack vare att den saknar några viktiga funktioner.
(tex sektionsfotning och vitbalans osv)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Forslund

EOS 30D då om man vill pynta lite extra? Eller en Nikon D200. Rappa, bränner 5 bilder/sek, så någon blir garanterat bra om man orkar sortera horden.

Patrik

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2007, 20:44:20 PM
EOS 30D då om man vill pynta lite extra? Eller en Nikon D200. Rappa, bränner 5 bilder/sek, så någon blir garanterat bra om man orkar sortera horden.

Då har vi gått upp några prisklasser och snackar inte småsummor eller ''leksakskameror'', tänk på att objektiv också kostar, det räcker inte med en plastbit för ca tusenlappen då.

Bussmicke

Eller kanske en Canon EOS 1D MarkIII?  ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Citat från: Patrik skrivet 29 juli 2007, 20:34:18 PM
Precis, jag gillar hellre att ha info-displayen där, det är ett krav för mig på systemkameror.
Dammreduceringsgrejen kan jag också vara utan, den tar ändå inte bort allt och jag har inte ens något damm i min kamera.
Två megapixlar till som 400D har behöver man inte heller eftersom det är samma storlek på sensorn och det ger bara mer synligt brus.

Kunde fortfarande inte sagt det bättre själv, även om dammreduceringsfunktionen verkar helt klart intressant.
Jag tycker inte om att man flyttat över displayen till skärmen. Den drar batteriström och är säkert inte lika synlig i mörker.
Bruset lär även det öka. Något jag redan nu retar mig på i min 350D.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2007, 21:09:57 PM
Eller kanske en Canon EOS 1D MarkIII?  ;)


Nu pratar vi väl typ 40 tusen? Det får man ju en sjysst buss för!

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2007, 21:23:21 PM

Nu pratar vi väl typ 40 tusen? Det får man ju en sjysst buss för!
Just det ja, vi är ju på ett bussforum, och här är man mer seriös än vi järnvägsfantaster. Medan järnvägsfantasterna (inte jag) bygger H0-banor, köper bussmupparna bussar i skala 1:1.  ;)

Björn Forslund

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 21:33:29 PM
Just det ja, vi är ju på ett bussforum, och här är man mer seriös än vi järnvägsfantaster. Medan järnvägsfantasterna (inte jag) bygger H0-banor, köper bussmupparna bussar i skala 1:1.  ;)



Jag gillar faktiskt också tåg, även i mindre skala. Och bussar i 1:87 är också skoj, har bara plats för en 10 st i skala 1:1 så vill man ha fler får man gå ner i skala.

Henrik N

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2007, 21:09:57 PM
Eller kanske en Canon EOS 1D MarkIII?  ;)

Eller en Canon 5D och ett L-objektiv till, man får minst lika bra bilder med den även om det bara är 3 bilder/sek ;)