Maglarps Nya Kyrka - snart en svunnen epok [7 bilder]

Startat av Omni, 26 juli 2007, 19:16:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

Hej!
I början av juli var jag och Ulf Kasper på besök i Maglarps Nya kyrka.
Kyrkan är den första i Sverige i modern tid som skall rivas. Rivningen startar i september, och skall rivas på ca tre veckors tid är det tänkt.

Jag ville upp i tornet, men det var så mycket duvor, loppor och löss...samt döda fågelskelett i trappan så jag vågade helt enkelt inte :-)

Här kommer sju bilder på kyrkan - snart historia - som ni ser är lite maläten i teglet och i inredningen. Några bilder är lite oskarpa, men ni får en uppfattning om hur förfallen den var - men ändå väldigt vacker.









Krille

Hoppla. Är det skicket som har avgjort dess öde att rivas?

/K

Simon Bertilsson

Det är riktigt trist att en så stor maffig och fin kyrka, med dess fina orgel ska behöva gå under. Tänk om man åtminstone kunde använt den till något annat som den nya kyrkan på Hven (som blivit Tycho Brahe-museum).

Omni

Jovisst är det skicket som gör att den skall rivas.
Sista gudstjänsten hölls som sagt 1976, och kanske har man inte renoverat kyrkan innan på 10 år, vilket gör att kyrkan nu stått i 35-40 år och bara förfallit.

Kyrkvaktmästaren som låste upp och visade oss kyrkan inuti, trodde att dom skulle börja med tornet, och sedan taket, och efter det trycka väggarna in mot mitten på något sätt.
Runt om kyrkan finns ju en vanlig kyrkogård som på något sätt måste skyddas.

Tydligen skulle det blir någon slags minnesplats över där kyrkan funnits...någon gravlund eller liknande.

Det blir andra landmärket i den kroken mellan Vellinge och Trelleborg som försvinner på kort tid. Först det höga vindkraftverket i Maglarp, och nu nya kyrkan.

Kvarne

Va kul, själv var jag där för bara några dagar sedan..

Anledningen till att skicket försämrats är ju att kyrkan byggdes på fel plats. Saltvattnet från Östersjön vittrar sönder teglet sägs det..

Personligen tycker jag det är konstigt att församlingen som enligt egen utsago inte har råd att betala upprustning istället väljer att riva kyrkan istället för att se till att ordentliga avspärrningar runt byggnaden finns samt skyltar
"RISK FÖR RAS -OMRÅDET BETRÄDES PÅ EGEN RISK"-skyltar sätts upp och därefter låter kyrka vara. Låt den bli en ruin istället för att betala flermiljonbelopp för att riva den.

-Det föreligger alldeles för hög rivningspanik i det här landet tycker jag.... :( :-\ :'(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep