Personbilar i Volvomuseet

Startat av Martin Maltkvist, 23 juli 2007, 01:44:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

För att anknyta till mitt nyss skrivna inlägg ang. Göteborgsbesöket visar jag de personbilar som fångades på bild inifrån muséet. (vars fullständiga namn jag tyvärr glömt bort).








Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon Bertilsson

Trevligt!
Avdelningen med gamla konceptbilar och gamla udda modeller, var helt klart den som föll mig bäst i smaken. Vem visste exempelvis att det funnits en diplomatversion av 240? Hade speciellt utsende i fronten, skinnklädsel och fanns endast med automatlåda.

Martin Maltkvist

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 juli 2007, 01:47:47 AM
Trevligt!
Avdelningen med gamla konceptbilar och gamla udda modeller, var helt klart den som föll mig bäst i smaken. Vem visste exempelvis att det funnits en diplomatversion av 240? Hade speciellt utsende i fronten, skinnklädsel och fanns endast med automatlåda.
---
Så sant. Dessutom passerade jag en rad intressanta vagnar på väg till nedre plan men av någon anledning stannade kameran på sin plats, vilket jag idag ångrar lite lätt.  himla otur att man alltid ska vara efterklok.
Nåväl, jag har ju alltid möjligheten att återvända till muséet om andan skulle falla på.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niklas Bygdestam

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 juli 2007, 01:44:06 AM





En Bertone-Volvo. Jag tror aldrig att jag har sett en så pass ny variant av dessa. De brukar annars vara i 70-talsutförande dvs 240-generationen av årsmodelerna 1975-1980 med bland annat de äldre kraftigare stötfångarna och de äldre blinkerslysena osv. Prototypen till Bertone-Volvon var faktiskt byggd på en Volvo 164 och den hade också kvar sin 164-front. Den byggdes visst innan 240-serien hade påbörjats
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 juli 2007, 01:44:06 AM





Den här röda Volvon är ganska rolig och intressant. Den tillhörde nämligen ingen mindre Gyllenhammar själv. Den är givetvis extrautrustad med lite extra tillbehör. Lägg märke till alla antenner som bilen är försedd med :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 02:00:52 AM

Den här röda Volvon är ganska rolig och intressant. Den tillhörde nämligen ingen mindre Gyllenhammar själv. Den är givetvis extrautrustad med lite extra tillbehör. Lägg märke till alla antenner som bilen är försedd med :D
---
Jag vill minnas att det var precis så, de intillvarande skyltarna gav en hel del intressanta fakta och minns att namnet Gyllenhammar förekom. Det kliade ibland i styrhänder och pedalfötter men försvann ganska snabbt då vi kändes vid tanken av att såna här fina vagnar skulle utsättas för vädrets makter.  Huuu..
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 01:56:31 AM

En Bertone-Volvo. Jag tror aldrig att jag har sett en så pass ny variant av dessa. De brukar annars vara i 70-talsutförande dvs 240-generationen av årsmodelerna 1975-1980 med bland annat de äldre kraftigare stötfångarna och de äldre blinkerslysena osv. Prototypen till Bertone-Volvon var faktiskt byggd på en Volvo 164 och den hade också kvar sin 164-front. Den byggdes visst innan 240-serien hade påbörjats

Bertone-Volvo har ju gjorts senare än så.
Finns ju Volvo 780.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 23 juli 2007, 11:49:22 AM
Bertone-Volvo har ju gjorts senare än så.
Finns ju Volvo 780.


Jo 780 är också framtagen av Bertone. Men den tycker jag inte alls är snygg. Volvo 262C tycker jag är mycket finare. Jag tror också att den är den idag är den som är mer känd för Bertone också

262C tycker jag är bland de vackraste Volvobilar som gjorts :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas M. Bobjörk

Aha. Men på din formulering lät det som att du missat 780 eftersom du sade Bertone-Volvo vilket jag tolkade som Volvo designad av Bertone.  ::)

Frasse

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 juli 2007, 01:47:47 AM
Trevligt!
Avdelningen med gamla konceptbilar och gamla udda modeller, var helt klart den som föll mig bäst i smaken. Vem visste exempelvis att det funnits en diplomatversion av 240? Hade speciellt utsende i fronten, skinnklädsel och fanns endast med automatlåda.

Diplomatversion av 240? Bild, månne..?

/PF

Simon Bertilsson

Citat från: Frasse skrivet 25 juli 2007, 13:39:13 PM
Diplomatversion av 240? Bild, månne..?

/PF

Ska försöka rota fram en, men har inte tid just nu. Kan inte heller lova att jag har bild på den.