Huvudmeny

Canon 400D

Startat av Möllers, 17 juli 2007, 20:27:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Hej,

jag lånar tråden för en annan kamerafråga. Jag ska köpa en ny kompakt digitalkamera och siktar på Canon Ixus 950. Är det någon som har erfarenhet av denna eller andra nyare Ixus-modeller och kan tipsa? Annat tips på bra allround kompakt digitalkamera för omkring 3000 kr?

Tack på förhand / Jonatan

M224

Citat från: Jonatan skrivet 20 juli 2007, 16:06:30 PM
Hej,

jag lånar tråden för en annan kamerafråga. Jag ska köpa en ny kompakt digitalkamera och siktar på Canon Ixus 950. Är det någon som har erfarenhet av denna eller andra nyare Ixus-modeller och kan tipsa? Annat tips på bra allround kompakt digitalkamera för omkring 3000 kr?

Tack på förhand / Jonatan


Canons IXUS-kameror är trevliga, dock passar dom inte till fotografer som själv vill kunna ta kontroll över inställningar (t.e.x slutartid mm.) IXUS är mer en designkamera medans Powershot-serien (som jag föredrar) har fler inställningsmöjligheter och enklare design.

Andra bra kameror i ultrakompakt/kompaktsegmentet för runt 3000 kr är...

Sony DSC W90 (bra köp)
Canon IXUS 70/75 (bra köp)
Canon Powershot A570 IS (bra köp)
Canon Powershot A630 (toppklass)
Fujifilm Finepix F31fd (toppklass)
Fujifilm Finepix F30 (toppklass)
Fujifilm Finepix V10 (toppklass)

Betygen är hämtade från Cyberphotos hemsida, jag har bara tagit med testade kameror med betyg, samtliga kostar under 3000 kr.


Henrik N

Canon Powershot A710 IS kan jag rekommendera, är mycket nöjd med bilderna som den levererar.

M224

Citat från: Henrik N skrivet 20 juli 2007, 17:24:43 PM
Canon Powershot A710 IS kan jag rekommendera, är mycket nöjd med bilderna som den levererar.

Instämmer helt, den har dock utgått ur sortimentet och ersatts av A570 IS. Men om man hittar den så är den ett mycket bra köp.

Simon Bertilsson

Jag skulle aldrig köpt en IXUS, då de saknar möjlighet till manuella inställningar.
Satsa på en Powershot istället. De är dessutom betydligt prisvärdare, då du slipper betala skjortan för designen och kompaktheten.

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 juli 2007, 23:00:51 PM
Jag skulle aldrig köpt en IXUS, då de saknar möjlighet till manuella inställningar.
Satsa på en Powershot istället. De är dessutom betydligt prisvärdare, då du slipper betala skjortan för designen och kompaktheten.

Precis vad jag tycker också, IXUS är enbart till för "Point & Shoot" foto.  8)

Jonatan

Tack för att ni vidgar mina vyer lite. Jag värdesätter kompaktheten men får fundera lite till. Är ju bara en amatör (till skillnad från er) som gillar att fotografera lite allt möjligt, bla. bussar. Men är inte tillräckligt intresserad för att orka mer än point & shoot. Men som sagt, tack iaf.

Simon Bertilsson

Citat från: Jonatan skrivet 20 juli 2007, 23:51:42 PM
Tack för att ni vidgar mina vyer lite. Jag värdesätter kompaktheten men får fundera lite till. Är ju bara en amatör (till skillnad från er) som gillar att fotografera lite allt möjligt, bla. bussar. Men är inte tillräckligt intresserad för att orka mer än point & shoot. Men som sagt, tack iaf.

Grejen är att Powershoten ger dig precis samma automatikmöjligheter som Ixusen, medan Ixusen inte kan ge dig de möjligheter Powershoten kan ge dig. Till råga på allt så är Ixusen dyrare. Alltså! Är du inte väldigt fixerad vid utseendet, och att kameran ska vara en liten aning mindre, så ska du köpa en Powershot. De är billigast och bäst.

Jonatan

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 juli 2007, 00:10:15 AM
Grejen är att Powershoten ger dig precis samma automatikmöjligheter som Ixusen, medan Ixusen inte kan ge dig de möjligheter Powershoten kan ge dig. Till råga på allt så är Ixusen dyrare. Alltså! Är du inte väldigt fixerad vid utseendet, och att kameran ska vara en liten aning mindre, så ska du köpa en Powershot. De är billigast och bäst.

Hmm... jag ska kika in i någon butik och kolla på en powershot. Är inte så fixerad vid utseendet, men visst lite, fast när den blir större förlorar den mycket smidighet tycker jag iaf. Men ska som sagt kolla in powershot.

M224

Citat från: Jonatan skrivet 21 juli 2007, 00:19:17 AM
Hmm... jag ska kika in i någon butik och kolla på en powershot. Är inte så fixerad vid utseendet, men visst lite, fast när den blir större förlorar den mycket smidighet tycker jag iaf. Men ska som sagt kolla in powershot.

Kolla in A570 IS, den är liten, har bildstabilsering, DIGIC III, face detection mm. Alt A710 IS.

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A570_IS/index.asp

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A710_IS/index.asp


Johan B

Kan du tänka dig att gå upp något i pris kan jag rekommendera Nikon Coolpix P5000. Lite större men inte särskillt tung och ryms fortfarande i innerfickan. Jobbar mycket bra i automatikläge (finns två av någon anledning, skillnaden har jag inte hunnit lista ut än) jämfört med Ixus 400 som jag fotade med förrut men går även att köra både halvmanuellt eller helmanuellt.

Fredrik Gelin

Passar då på att kapa tråden ytterligare en gång för en annan fråga:

Jag bjuder just nu på en Canon EOS 300D som ju vid det här laget är en gammal kamera, men verkar passa mina behov.

Jag såg tidigare i tråden att man bör vara noga med val av objektiv till kameran, så min fråga blir vilket zoom/teleobjektiv man bör välja om man inte har så mycket pengar på fickan.
Begagnat har jag inget emot, men då kan det vara bra att veta vilka objektiv som passar, Canon anger ju snällt nog att deras EF-serie passar, men jag förmodar att det även finns "piratalternativ"?
//Fredrik

M224

#27
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 juli 2007, 18:00:45 PM
Passar då på att kapa tråden ytterligare en gång för en annan fråga:

Jag bjuder just nu på en Canon EOS 300D som ju vid det här laget är en gammal kamera, men verkar passa mina behov.

Jag såg tidigare i tråden att man bör vara noga med val av objektiv till kameran, så min fråga blir vilket zoom/teleobjektiv man bör välja om man inte har så mycket pengar på fickan.
Begagnat har jag inget emot, men då kan det vara bra att veta vilka objektiv som passar, Canon anger ju snällt nog att deras EF-serie passar, men jag förmodar att det även finns "piratalternativ"?
//Fredrik

Detta objektiv kan jag gå i god för, det finns i en äldre och nyare version. Skilnaden ligger i designen samt att den nyare har två glas mer.

Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 USM (version I finns beg för ca 1200-1800 kr och version II kostar runt 2600 kr nytt, ca 1800-2200 kr beg)

Kanonobjektiv!   ;)

Annars finns det ju bra och billiga objektiv från Sigma och Tamron. Sök här så finner du massor med inlägg som tar upp frågan...

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=6cb40e378ea58af9bc51363967a6b729&forumid=70

Patrik

Citat från: M224 skrivet 27 juli 2007, 19:31:16 PM
Detta objektiv kan jag gå i god för, det finns i en äldre och nyare version. Skilnaden ligger i designen samt att den nyare har två glas mer.

Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 USM (version I finns beg för ca 1200-1800 kr och version II kostar runt 2600 kr nytt, ca 1800-2200 kr beg)

Kanonobjektiv!   ;)


Version II är det jag använder till min kamera, nästan 100% av bilderna på min sida som är tagna från februari 2006 tills nu är tagna med det objektivet så du kanske kan få en uppfattning om hur det funkar!

(Fredrik alltså)