Funderingar om linje 73 /173 i Göteborg

Startat av Jona, 11 december 2008, 10:39:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Har några funderingar om linje 73 och 173 i Göteborg.

Vi börjar med funderingen om linje 73. Dagtid vardagar (9 - 14 ungefär) går linje 73 var 30 min medsols och var 30 min motsols runt Gårdsten. Nu är detta egentligen för lite turer då bussarna oftast går fullsatta även på helger, men detta är bara en reflektion då jag egentligen funderade över annat.
Nämligen så att under denna dagtid vardagar så går bussen från Angered medsols XX:22 och XX:52 varje timme (Peppargatan först och Salviagatan och Gårdsten Centrum på väg tillbaka mot Angered)!
XX.07 och XX:37 motsols. (Gårdsten Centrum först, Peppargatan på återvägen)

Men Lördag och Söndag är det tvärtom motsvarande period. Visserligen är avgångarna senarelagda med 2 min jämfört med en vardag men nu har motsols-turerna och medsol-sturerna bytt kvart med varandra.
Varför har man det så? Varför inte låta medsolturer och motsols-turerna avgå på nästan samma klockslag helger som vardag. Måste väl vara lättare för folk och minnas om det (med bara 2 mins skillnad) går buss samma klockslag oavsätt dag.

När jag var där sist så såg jag ett fenomen nämligen. Det står oftast folk och väntar på hållplatserna på varsin sida om vägen. Dom så stog på fel sida om vägen för att få åka nu så att säga, ja dom sprang över vägen när dom såg från vilket håll bussen kom. Jag själv blev "Lurad" av samma fenomen. Var så van att bussen gick 10:52 från min Hållplats Peppargatan då jag åkte mest röda dagar (ja vadå, var ju jul och nyårshelgerna jag besökte staden) så att det råkade vara en vardag och bussen istället skulle gå 11:06 istället och jag just missat bussen som gick en kvart före men åt motsatta håll. Blev en promenad ner till Angered istället för att stå och vänta. Orkade inte vänta i dryga 20 minuter.  Redan då kunde jag inte förstå vitsen med detta med att kastbyta avgstider mellan riktningarna och jag förstår det inte ännu heller, trotts att man bevisligen gjort detta i flertalet år.

Linje 173 då. För det första, skulle bussen vinna något på att man drog in uppehållet vid Svingeln för den linjen. Tyckte man ofta fick stå flera minuter i en avfart efter Svingeln. (Avser buss från stan mot Gårdsten)
(nära där spårvagnsspåren mellan snabbspåret till Angered och spåren som inte används av linjevagnar utan endast för att köra till Garaget vid svingeln typ. Där i närheten fick man sitta flera minuter i onödan om du frågar mig.

Finns det någon snabbare väg från Centralen/Drottningtorget och ut på vad jag förstår måste vara väg 45 eller är körningen över Svingeln bäst ändå?

Ja även linje 173 tycker jag går för sällan. Borde kunna haft en buss i timmen dagtid mellan 9 och 14 och lördagar mellan 9 och 16 eller så. Det du slipper är den tid bytet tar mellan buss på linje 73 och spårvagnen i Angered men den kan väl vara en nog så viktig faktor för att locka resande.

Tack för mig
/Jona
MVH Filosofen Jona

Zella

Den måste nog stanna vid svingeln om den ska göra nytta... det ligger en skola inne i gårda kv nån stans  ::)

Mattias Andersson


Jag bor själv på kanelgatan,men har faktiskt inte tänkt på den beskrivningen
att dem kastar om det på helgerna..
Bara jag slipper medsols när jag skall till stan,och tvärtom när jag skall hem ;D

Ang hpl svingeln,så pendlade jag med den ca 6 veckor i våras,varje morgon,och där vart ganska
många avstigningar på svingeln,både ungdomar,och framförallt vuxna som skulle in till sina jobb däromkring,så
den gör ju en hel del nytta trots allt.

ch

Det finns skillnader säkert på trafiktätheten vilket gör det olämpligt att köra med samma tidtabell alla tider dygnet runt alla adagar

Johan B

Finns ett bra sätt att slippa köa vid Svingeln. Kör rakt fram i bussfilen mot Olskroken och gör en vänstersväng efter motorvägsbron (innan p-huset) sedan kan man dyka ner på E6 med en vänstersväng till på direkten. Ska man fortsätta mot Partille fortsätter man förbi p-huset och Statoil och ut på E20 strax före Pellerins margarinfabrik. Skulle man skippa Svingeln kan man ju köra ut på E45 vid nedfarten till Götatunneln, dvs köra motsatt håll från centralen förbi Nils Ericsson men där brukar vara minst lika soppigt, framför allt i rikting mot Centralstationen på tillbakavägen sen.

Jona

Citat från: ch skrivet 11 december 2008, 19:20:17 PM
Det finns skillnader säkert på trafiktätheten vilket gör det olämpligt att köra med samma tidtabell alla tider dygnet runt alla dagar

Just dom tiderna jag pratade om är samma trafiktäthet 7 dagar veckan. Samma minuttal för avgång från Angered också alla 7 dagar. (okej är en förenkling då tiderna är senarelagda 2 minuter lördag och söndag)

Alltså kan det inte vara därför som man inte kan köra på samma tid 7 dagar i veckan.

Tack för kommentarerna om linje 173. Hoppas man kan snabba upp den i motet med E6 så man inte måste sitta i kö där flera minuter helt i onödan bara för att ta sig ut på europavägen....

/J
MVH Filosofen Jona

Lars Borgemo

Citat från: Johan B skrivet 11 december 2008, 19:33:43 PM
Finns ett bra sätt att slippa köa vid Svingeln. Kör rakt fram i bussfilen mot Olskroken och gör en vänstersväng efter motorvägsbron (innan p-huset) sedan kan man dyka ner på E6 med en vänstersväng till på direkten. Ska man fortsätta mot Partille fortsätter man förbi p-huset och Statoil och ut på E20 strax före Pellerins margarinfabrik. Skulle man skippa Svingeln kan man ju köra ut på E45 vid nedfarten till Götatunneln, dvs köra motsatt håll från centralen förbi Nils Ericsson men där brukar vara minst lika soppigt, framför allt i rikting mot Centralstationen på tillbakavägen sen.
Sen 1995 finns det två körfält från södergående E6 upp på Olskroksmotet till östergående E20. Tidigare var det bara ett, då kunde trafiken från Svingeln komma ut på bron i höger körfält och trafiken från E6 i det vänstra. Relativt lite trafik som kom från E6 hade anledning att byta körfält för avfart mot gamla bussterminalen (Olskroksmotet) och anslutningen till Redbergsvägen, så jag har för mig att det flöt på rätt bra även om körfältet från Svingeln skulle lämna företräde åt filbytarna (bla. gamla busslinjerna 43 och 51). Under våren/sommaren 1995 byggdes det om, samtidigt som Ullevimotet var avstängt, så det var minst sagt trångt på Friggagatan i rusningen. Patentlösningen med körning via Olskroken började då praktiseras bla. av förarna på Linjebuss.

trafikplaneraren

Tack för tipset.

Skall försöka rätta detta till nästa tidtabell. Dock lär inte avgångarna L-S stämma helt med M-F då linje 77 saknas på helgerna bland lokalomloppen där uppe.