Vad är detta för någonting?

Startat av Hans Fredriksson, 14 juli 2007, 18:10:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

En behändig och bärbar elektrisk apparat av Siemens fabrikat.
I mitt kortvariga arbete kom jag i kontakt (inte elektriskt) med liknande apparat. Och jag måste säga att apparaten fyllde ett behov och var effektiv i de flesta fall.
Med en gång kan jag säga att den inte har effekt på slutkörda startbatterier.
Vad har man denna apparat till?


Frasse

Apparat för elchocksbehandling inom psykiatrin.

/PF

Hans Fredriksson

Korrekt.
Elbehandlig eller ECT.

Ryhovs sjukhus är idag länslasarett har en historia som Ryhovs sinnessjukhus. För att piffa upp ryktet ändrades namnet till Södra klinikerna. Och så har namnhistorien gått ett varv. Namnet Ryhov har kommit tillbaka.
Sverige har massor av småmuseer. Det mest udda jag kan komma på är golfbollsmuseet i Östergötland. I Jönköping finns ett ishockeymuseum och ett psyktriatiskt museum. Museet finns på Ryhovsområdet och drivs av pensionerade skötare.


Stackaren har både tvångströja och bälte.
Jag minns att jag i min anställning som varade ett par månader hade två nycklar. Dels nyckel till låsta vårdavdelningar och en liten nyckel till bältena.


Barnpsyk


Ekonomibyggnader och personalmatsal





Niklas Bygdestam

Elchock och tvångströja. Fy så obehagligt det låter! :o
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Bandlingsmetoderna var otäcka. Snurrstolen har hål i sitsen. Om patientern behövde så fanns det ingen anledning att avbyta terapin.
Enl anslag är behandlingsresultaten lovande.

Var och en har nog insikt att gamla behandlingsmetoder är plågsamma.
Att psykiska sjukdomar är plågsamma har nog bara den som drabbats eller arbetat med sådana patienter insikt i.
Ångerst tex kan jämställas med smärta.





Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 juli 2007, 19:40:19 PM
Bandlingsmetoderna var otäcka.



Filmer som Gökboet och Femte våningen är väl välkända begrepp där det just förekommer de här otäcka sakerna som elchocker och tvångströjor. I båda dessa filmer är det dessutom huvudpersoner som egentligen är alldeles normala som hamnar på dessa psykavdelningar och som blir förstörda och faller offer för dessa otäcka saker som sker där och blir psykiskt sjuka av själva psykmottagningen. Det värsta är väl att det verkar ha hänt liknande saker i verkligheten som sker i filmerna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Helt riktigt. Museet har gett ut en bok som jag köpte vid besöket. I den finns redogörelser av personal hur det var att arbeta på sjukhuset under "sinnessjukhustiden" och det nämns vid flera tillfällen att det fanns patienter som inte borde finnas där.
Ett exempel var en person som hade "stökat" vid en bodelning som fick tillbringa resten av sitt liv bland schizofrena.

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 juli 2007, 20:40:45 PM
Helt riktigt. Museet har gett ut en bok som jag köpte vid besöket. I den finns redogörelser av personal hur det var att arbeta på sjukhuset under "sinnessjukhustiden" och det nämns vid flera tillfällen att det fanns patienter som inte borde finnas där.
Ett exempel var en person som hade "stökat" vid en bodelning som fick tillbringa resten av sitt liv bland schizofrena.



Det förvånar mig inte tyvärr. I filmerna Gökboet och Femte våningen är det dessutom personal som ser till att göra livet surt för huvudpersonerna och det är på grund av att dessa är så elaka och trakasserar huvudpersonerna som de blir psykiskt sjuka av vistelsen där, trots att de var normala när de blev intagna. Tyvärr verkar även detta ha hänt i verkligheten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

#8
ECT, dvs. Electrical Convulsive Therapy eller elchocksterapi är fortfarande en allmän och effektiv behandling vid svårare depressioner. I princip kan man säga att man på konstgjord väg via elstötar mot hjärnan framtvingar ett krampanfall (som i sig motsvarar ungefär ett epileptiskt anfall). Numera har dock patienterna dels gett sitt samtycke och sedan så är de även nedsövda under proceduren. Allt utförs även under överinseende av läkare. Det är dock ingen vacker syn i sig (utan ser tvärtom ganska otrevligt ut), men när man märker att det faktiskt gör skillnad så inser man att det nog ändå inte är fel.

Jobbade själv för en hel del år sedan runt 18 månader på psyket på S:t Görans sjukhus i Stockholm och fick då vid några enstaka tillfällen delta med rent praktisk arbete i form av lyfthjälp mm. vid just ECT-behandling. I övrigt är det inte heller så ovanligt att man tillfälligt använder bälten i de värsta fallen. När t.ex. en hel piketbesättning krävs för att ta in och hålla ned en knarkare med akut psykos så vill det till att han/hon sedan inte kommer loss innan medicineringen verkar. Även om somligt kanske inte verkar helt humant så är alternativen ofta värre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hans Fredriksson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juli 2007, 21:14:25 PM


Det förvånar mig inte tyvärr. I filmerna Gökboet och Femte våningen är det dessutom personal som ser till att göra livet surt för huvudpersonerna och det är på grund av att dessa är så elaka och trakasserar huvudpersonerna som de blir psykiskt sjuka av vistelsen där, trots att de var normala när de blev intagna. Tyvärr verkar även detta ha hänt i verkligheten

Niklas, läs detta:
http://www.2000taletsvetenskap.nu/anstrin1.htm

bastuper

Ja tyvärr gick jag särskolan, där föll jag offer och vart nästan psyksjuk.

Fotnot: Diskriminering leder till psykisk ohälsa.