Länsrättsdom angående tätortstrafiken i Boden till Veolia transports fördel

Startat av Lars Ödlund, 25 november 2008, 13:04:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Kammarrätten i Sundsvall har i dom 2008-11-18 lämnat bifall till Veolia Transports överprövning av Länsrättens dom i ärendet, domen innebär att "det vinnande budet" lämnat av Centrala Buss i Norrbotten utesluts från upphandlingen och att kommunen ska göra en ny utvärdering vilket lär innebära att trafiken tilldelas Veolia Transport.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 november 2008, 13:04:47 PM
Kammarrätten i Sundsvall har i dom 2008-11-18 lämnat bifall till Veolia Transports överprövning av Länsrättens dom i ärendet, domen innebär att "det vinnande budet" lämnat av Centrala Buss i Norrbotten utesluts från upphandlingen och att kommunen ska göra en ny utvärdering vilket lär innebära att trafiken tilldelas Veolia Transport.
Vad har Centrala Buss gjort för fel eller vad har kommunen gjort fel?
En administrativ miss eller...?

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jan

Citat från: Johan Hansson skrivet 25 november 2008, 13:57:37 PM
När blir trafikstarten för veolia transport?

Detta innebär inte med 100% att Veolia Transport får tilldelningen. Trist är det dock att överklagan kan ge fördelar. Det borde vara så att upphandlande enhet uppträder och skriver dokument som gör att överklagande inte ens får plats.
I branschen 37 år

Jan

I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 25 november 2008, 15:06:07 PM
Hur många fordon avser upphandlingen?

Centrala Buss hade räknat med 13 bussar för att klara det här åtagandet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Om det stämmer som Lars skriver så måste det ju även vara ett ytterst märkligt förbiseende(klantighet?) som inträffat från Centrala Buss' sida? För om Gotlandsbuss är ett färskt fenomen så har Centrala Buss varit med desto längre. Det är väl bland de äldre samverkansbolagen i landet och har lämnat in åtskilliga anbud vid det här laget. Och även rott ett stort antal av dem.

Magnus


virtual1

Citat från: Johan Hansson skrivet 25 november 2008, 13:57:37 PM
När blir trafikstarten för veolia transport?

Tja,  får Veolia köra vidare blir det ju s.a.s. ingen "trafikstart" - de fortsätter som tidigare istället!

Krille

Man kan inte tänka sig att CB kräver att en ny upphandling där även de får vara med?
Eller är det helt uteslutet?

/K

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 10:38:06 AM
Ja det är det.
Även om kommunen mot förmodan skulle överklaga till Regeringsrätten skulle det aldrig beviljas prövningstillstånd, målet är ju egentligen självklart eftersom Centrala Buss inte uppfyllt skallkraven och då ska anbuden förkastas.

Allright!

/K

Muk

Då är väl bara frågan vilken som är den andra budgivaren och joker i den här såpoperan.  :)

Svemicke

Citat från: virtual1 skrivet 27 november 2008, 22:09:09 PM
Tja,  får Veolia köra vidare blir det ju s.a.s. ingen "trafikstart" - de fortsätter som tidigare istället!
Men med nya bussar och nya krav väl? Då blir det ju ändå trafikstart.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 15:58:57 PM
Veolia var "tvåa"
Hmm... Det låter som om samma sak kan ske i Sjuhärad. BL var fyra och om Länsrätten går på BL:s linje så skall de andra tre bolagen räknas bort från utvärderingen och då tillfaller trafiken BL per automatik.

Fast själv tror jag att det antingen blir en ny upphandling eller så får Veolia trafiken som överenskommet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2008, 22:25:25 PM
Hmm... Det låter som om samma sak kan ske i Sjuhärad. BL var fyra och om Länsrätten går på BL:s linje så skall de andra tre bolagen räknas bort från utvärderingen och då tillfaller trafiken BL per automatik.

Fast själv tror jag att det antingen blir en ny upphandling eller så får Veolia trafiken som överenskommet.

Att tre stora bussbolag med stor vana vid upphandlingar skulle göra sådana missar som att inte uppfylla skall-kraven kan nog anses uteslutet och det var inte heller detta som BL:s överklagande gällde utan det gällde oklarheter i upphandlingsunderlaget, bland annat i frågan om bussarnas ålder.
Så här lär det väl antingen bli att upphandlingen får göras om (om länsrätten finner att BL har rätt i sina klagomål) eller att den avvisas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)