"Långskorpa"

Startat av Peter Rost, 12 oktober 2008, 18:24:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Vad för typ av buss var det? Användes på dåvarande SS-busslinje 71, Tegelbacken-Islandtoget, innan spårvägslinjen nämnda sträcka togs i drift.

/Peter

Karsten

Var inte det en semitrailerbuss?

Mr G

Inte Tegelbacken väl?

Norra Bantorget var väl ändå ändstationen inne i stan. Kanske var 71:an med redan på tiden när Kungsbroplan användes för Brommabussarna?
吉先生

Björn Forslund

Långskorporna bör väl ha varit (de misslyckade) Motalabussarna med boggie, eller Scaniabussarna som senare blevSS typ H3. Båda typerna användes på linje 71 och var stora bussar för sin tid.

Mr G

Semitrailerbussen var väl H14. Den kom i bruk först efter att linje 71 ersatts av spårvagnen, och kom således aldrig att gå på Ängbylinjen. Tror inte att den gick mycket i trafik alls, finns inte många bilder på den i riktig trafik iallafall. Kan ha gått på linje 62 eller 63 isåfall får man anta. Den var nog isåfall mer misslyckad än "Ängbybussarna", H3 säger Björn och han vet förstås sånt. Själv har jag glömt bort.

Jag minns inga bilder av dessa vagnar på andra linjer heller. Kan de ha gått direkt till skrot efter 71:ans nedläggning? Låter lite mysko ändå. Även om ryktet kanske säger (inte vet jag) att de var dåliga, gjorde de väl ändå sin tjänst på 71:an. Det var ju en av de tyngre busslinjerna på den tiden dessutom.
吉先生

Björn Forslund

Hej

Motalavagnarna försvann efter en ganska kort period, redan före kriget. Scania-bussarna (SS typ H3) däremot var det inget större fel på. Fler av dem såldes till andra bussbolag i början av 50-talet. Efter att 71 ersatts med spårvagn gick de på de andra brommalinjerna från Norra Bantorget, bl a till Olovslund tillsammans med "Kamelen", som semitrailerbussen kallades. Även Mackbussen rullade på den linjen på prov.
Men alla dessa bussar hade behov av konduktör, och när Metropol kom i stort antal behövdes de inte längre. Åtminstone en av Scaniavagnarna bygges om och försågs med dörr framför framaxeln efter att den sålts till ett annat bussbolag. Det fanns plats för detta, men på SS-tiden utnyttjades det inte, utan dörrarna satt mitt på bussen.

Max W

SJ hade också en vagntyp som kallades "långskorpa" på 1950-talet. Vagnsnumren 2495, 2496 och 2497 som exempel var långskorpor.
Trafikminnen.se kan man i artikeln "våran linje 3" se fronten på en sådan.
http://www.trafikminnen.se/busslinje_3.html är länke till artikeln. Första bilden i artikeln är en "24-.vagn".
OBS! Info till Er yngre: SJ började om från 0001 vad gäller vagnsnumrering när högertrafikvagnarna kom.

Björn Forslund

Hej
Även BSS vagnar i 160-serien, Scania BF63/SKV kallades "långskorpor". När de kom 1951 var de ju väldigt långa jämfört med tidigare bussar. Jag vet att begreppet "långskorpa" förekommit på flera ställen runt om i landet.
Någon som har fler "långskorpor"?

Hälsn
Björn

Mr G

Två infallsvinklar här. Hoppas att Björn eller någon annan allvetare kan reda ut begreppen.

1. Ängbybussarna. Fanns det två liknande modeller som trafikerade 71:an? Bägge rätt stora för sin tid och med dörrarna placerade på mitten? Går de isåfall att förväxla om man inte kollar så noga. H3 resp Motalabuss är två olika vad jag kan förstå av Björn. Fanns det littera för Motala, eller hann den aldrig få något? Fyll gärna på den som kan med leveransår, antal och vagnsnr.

2. Införandet av Metropol/enmansbetjäning. I Bromma sammanfaller detta ganska väl med öppnadet av t-banan. Ett litet glapp fanns dock, så i början måste det nya nätet av anslutningsbussar ha trafikerats av gamla bussar. Det var väl snarare så att behovet av bussar med enmansbetjäning ökade drastiskt när Brommalinjerna gjordes om till anslutningslinjer. Och det förstås, köper man in 199 nya bussar måste förstås ett antal av de gamla utrangeras också.





吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 oktober 2008, 12:13:38 PM
Hej
Även BSS vagnar i 160-serien, Scania BF63/SKV kallades "långskorpor". När de kom 1951 var de ju väldigt långa jämfört med tidigare bussar. Jag vet att begreppet "långskorpa" förekommit på flera ställen runt om i landet.
Någon som har fler "långskorpor"?

Hälsn
Björn

Hej!
SJ i Huddinge hade långskorpor. Vill minnas att de fanns i 2200-serien. En av dem syns på bilden nedan, avställd i Ösmo 1968. De var väl i princip samma modell som BSS 160-vagnar. Jag körde dem ett antal gånger på dåvarande linje 706 till Zinkensdam.




M v h
Ingwar


Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 13 oktober 2008, 15:35:43 PM
Två infallsvinklar här. Hoppas att Björn eller någon annan allvetare kan reda ut begreppen.

1. Ängbybussarna. Fanns det två liknande modeller som trafikerade 71:an? Bägge rätt stora för sin tid och med dörrarna placerade på mitten? Går de isåfall att förväxla om man inte kollar så noga. H3 resp Motalabuss är två olika vad jag kan förstå av Björn. Fanns det littera för Motala, eller hann den aldrig få något? Fyll gärna på den som kan med leveransår, antal och vagnsnr.

2. Införandet av Metropol/enmansbetjäning. I Bromma sammanfaller detta ganska väl med öppnadet av t-banan. Ett litet glapp fanns dock, så i början måste det nya nätet av anslutningsbussar ha trafikerats av gamla bussar. Det var väl snarare så att behovet av bussar med enmansbetjäning ökade drastiskt när Brommalinjerna gjordes om till anslutningslinjer. Och det förstås, köper man in 199 nya bussar måste förstås ett antal av de gamla utrangeras också.





På fråga 1 kan jag svara:
Det fanns två typer av Ängbybussar från 30-talet. De såg ganska lika ut, skillnaden var utseendemässigt främst att Motalabussarna hade två bakaxlar. Båda typerna hade dörrarna på mitten. Motalabussarna hann aldrig få någon "H" typbeteckning, då de slopades redan innan kriget. Typbeteckningssystemet kom först i slutet av 40-talet.
Antalet minns jag inte exakt, får återkomma om ingen annan hinner före. Tror att det var ungefär 5 st av vardera Motala och Scania.






Björn Forslund

Ang SS "Långskorpor:

A16249-253 Scania-Vabis 8601/Hägglunds 1936 slopade 1949-55
A16254-258 Motala I /Hägglunds 1936. Avregistrerade 1938, sålda 1941-42.

Motalabussarna gick alltså bara ca 2 år innan de togs ur trafik.

Peter Rost

Citat från: Mr G skrivet 13 oktober 2008, 15:35:43 PM
Två infallsvinklar här. Hoppas att Björn eller någon annan allvetare kan reda ut begreppen.



2. Införandet av Metropol/enmansbetjäning. I Bromma sammanfaller detta ganska väl med öppnadet av t-banan. Ett litet glapp fanns dock, så i början måste det nya nätet av anslutningsbussar ha trafikerats av gamla bussar. Det var väl snarare så att behovet av bussar med enmansbetjäning ökade drastiskt när Brommalinjerna gjordes om till anslutningslinjer. Och det förstås, köper man in 199 nya bussar måste förstås ett antal av de gamla utrangeras också.







Såvitt jag vet/har hört användes enmansbetjänade H8 H9 på Brommalinjer i väntan på Metropolleverans.

/Peter

Mr G

Det är tydligen fler än jag som har förväxlat de olika typerna av Ängbybussar.. Kolla in bild 2038-68 i  Spårvägsmuséets fotodatabas. Sökord: bussar. År: 1936. Jämför den lilla bilden med den som poppar upp när man klickar på den.

http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_advanced.aspx?id=3743
吉先生