Allt kan inte bara vara bussar

Startat av Nico, 05 augusti 2008, 00:15:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Satt och gick igen lite bilder man hade i burken och hittade detta från det att man städade skrivbordet sist. Är man lite nörd så är man och förutom snygga bussmodeller så finns det ju även annat kul man kan samla på sig i fordonsväg och belamra livet med. För större bild ska det gå att klicka.  :D

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Möllers

är ligga dan samlar på bilar med o lastbilar o bussar  ;D

Muk

Vad är det för spännande bok som figurerar i nedre högra hörnet av bilden? 

Nico


Boken är en så kallad samlarbibel och sådana återfinns i olika sammanhang och de brukar då lista alla form- och färgvarianter som finns av de olika modellerna... vilket ibland kan vara ett riktigt styvt jobb om man ska ha med alla reklamversioner mm. För Wikingmodeller så kallas denna 'bibel' bara för »Der gelbe Katalog« (dvs. den 'Gula katalogen') och det är en tegelsten på 1200 sidor i A5-format. Den gavs ut årligen under en lång tid, men sedan 2003 så har det konstigt nog inte kommit ut någon uppdatering så vi kufar sitter fortfarande och väntar på en ny upplaga för att se hur vi ligger till.  ;D




Sen finns det ju även annat kul på detta område, men som inte är tillverkat av Wiking. Nedanstående modell släpptes av Brekina under vårvintern och är även den i skala 1.87. Det som är lite synd är att modellen är mycket snyggt utförd, men att den aldrig funnits i original.  :P  :-\

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Muk

Intressant. Nu blir jag lite sugen på att leta upp mina gamla Tekno lastbilar för att se i vilket skick de är. Finns det liknande samlarbibel för Tekno?

Nico


Är inte säker på hur det ligger till för Teknos räkning. Även den firman finns kvar och tillverkar fortfarande modeller så det kommer ju ständigt nytt. Då även Tekno är mycket efterfrågat så är det dock nog inte fel att kika efter det som hamnat i källaren. Kollar man på nätet så ser man att samlandet är utbrett, men vet som sagt inte om det finns något i bokform som liknar 'Gula katalogen' eller så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Tekno från 60-tal kan komma upp i hårresande priser. Som tur är har jag sparat något av det jag en gång hade, t ex en Scania maskintrailer med Åkermanmaskin på... Ja, man skulle varit rädd om sina leksaker, inser man nu i efterhand.
Tekno var danskt från början, men det hela blev sedan holländskt (?)