"Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"

Startat av OSkar000, 30 juli 2008, 20:51:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 23:43:35 PM
Nja värme ska det ju inte vara i elementen.. men har hört av andra förare att ibland händer det att bussar med dålga kylare som inte orkar kyla motorn har värme som inte går att stänga av .....inte så bra sätt att fixa det på..

Det är ett vanligt fenomen på veteranfordon men på bussar i trafik... Så skall det ju inte behöva vara. Sedan kan det ju också vara så att elementen känns varma därför att solen har lyst på dem. Det rör sig ju inte om kokheta element utan på sin höjd aningen ljumma.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja den rackarns solen som just nu är borta det regnar på första semdagen. :P  det mesta som kommer i solens väg blir himma hett  jag skulle öppna förarfönster en dag  när bussen sått 6 tim i solen det var så varmt på handtaget att jag brände mig...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2008, 09:27:27 AM
I söndags åkte jag först med en av Borås Lokaltrafiks biogasdrivna MAN-bussar och det var bastuvärme i den. Små öppningsbara fönster finns - och var förstås öppna - men däremot inte takluckor. Sedan fortsatte jag med en ny biogasdriven Scania OmniLink och där fungerade AC-n bra med en temperatursänkning på uppskattningsvis just 4 grader jämfört med yttertemperaturen. Men jag är mycket tveksam till hur länge anläggningen håller när den är kombinerad med öppna takluckor och öppna sidofönster. Det är ju bra att detta finns i reserv men borde man inte kunna göra dem låsbara. Vid fungerande AC behöver man ju inte öppna fönster eller takluckor.
Sedan är det så att om man kör bil med AC så sänker man temperaturen till 21 grader även om det är 30 grader ute. Och därav tycker många att det är alldeles för varmt i bussen även om AC-n fungerar precis som det skall.
Slutligen: öppningsbara fönster och luckor kan aldrig ersätta en fungerande AC-anläggning. De medför också en betydligt högre bullernivå samt risk för drag. I synnerhet äldre människor kan ha problem med detta. De ökar också risken för att få in fripassagerare av getingtyp i bussen.
För att AC skall funka bäst måste fönstren och takluckorna vara stängda vilket inte alla passagerare förstår.
Men sedan kan man råka ut för lite roligheter i sommarhettan också.
En av de hetaste dagarna i sommar kom det fram en passagerare och frågade om han fick klaga. Självklart fick han det. Varpå han bad mig stänga av AC för att det var svinkalt i bussen. Jag stängde inte av AC men höjde temperaturen från 20 till 22 grader.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 02 augusti 2008, 09:59:09 AM
För att AC skall funka bäst måste fönstren och takluckorna vara stängda vilket inte alla passagerare förstår.

Jo, detta har jag ju redan skrivit flera gånger i den här tråden. Men vad jag vet har Borås MAN-bussar bara förare-AC.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 11:36:10 AM
Jo, detta har jag ju redan skrivit flera gånger i den här tråden. Men vad jag vet har Borås MAN-bussar bara förare-AC.


De nya Scaniabussarna har också endast förar-AC.

Staffan Sävenfjord

#35
Citat från: TH14 skrivet 02 augusti 2008, 13:01:19 PM
De nya Scaniabussarna har också endast förar-AC.

Det sitter i varje fall en AC-låda bakom gastanken. Och det brukar vara svalt och skönt i dessa bussar till skillnad från MAN-bussarna även en varm sommaradag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 14:49:31 PM
Det sitter i varje fall en AC-låda bakom gastanken. Och det brukar vara svalt och skönt i dessa bussar till skillnad från MAN-bussarna även en varm sommaradag.


Tyvärr syns ju "AC-lådan lite dåligt Staffan, men mitt öga vill nog påstå att det är en av de två lådorna för forcerad ventilation vi ser.
Möjligen har du någon bild där man ser bättre ??
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 02 augusti 2008, 18:05:03 PM
Tyvärr syns ju "AC-lådan lite dåligt Staffan, men mitt öga vill nog påstå att det är en av de två lådorna för forcerad ventilation vi ser.
Möjligen har du någon bild där man ser bättre ??

Vi kan ju ta denna då

Vad det nu än är så kvarstår i alla fall faktum att det känns skönt i dessa bussar även varma sommardagar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Biogasbussar med AC i sommarvärmen:
http://www.busportal.sk/modules.php?name=print&sid=3446
(scrolla längst ner för tekniska data)

Yujin Zhang

Verkar som Scania har förminskad sina AC-lådor? Jag måste hålla med Leif D att de ser mer ut lådor för forcerad ventilation än AC, menmen...

TH14

Jag passade på att ta en bild lite från ovan i motljuset i eftermiddags:



På bilden ser man tydligt att det som finns bakom "gashuven" är förar-AC och lådor för forcerad ventilation.

Det viktigaste är väl ändå det som Staffan skriver; att klimatet i bussarna trots allt upplevs som behagligt!

Som parantes kan man nämna att vagn 046 och 047 har AC-låda men inget aggregat:


Leif D

Citat från: TH14 skrivet 02 augusti 2008, 19:54:49 PM


Detta var ju en bra bild som sa allt, tack för den.....
Och som jag trodde var det ju bara forcerad ventilation, samt en förar-ac.
Synd bara att man inte satt förar-ac framför gastankarna, tror det är ännu bättre placering. Fast å andra sidan kan jag ju ha fel, det kan ju vara så att ac fungerar bättre om det inte är allt för starkt vinddrag genom aggregatet.

;-)

Staffan Sävenfjord

Det är bara att tacka för klarläggandet. Och som sagt: det viktigaste är ju att det fungerar. Kanske inte lika bra som en fungerande AC men i alla fall fullt tillfredsställande. Men öppna takluckor och fönster samt dörrar som öppnas ideligen i stadstrafik brukar det inte dröja länge innan AC-n lägger av, så på sikt kanske detta fungerar ännu bättre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Leif D skrivet 01 augusti 2008, 22:03:31 PM
Distributionsbilar ??  Det trodde jag var nått som dött ut för länge sedan. man ser ju bara boggibilar av största modell som kastar av små futtiga paket, på trånga gator i innnerstan.....

Titta en gång till och vid rätt tidpunkt. Är du där innan elva på förmiddagen, så kan du säkert få se tyngre leverenser även på smågatorna. ;)

Leif D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 augusti 2008, 02:19:31 AM
Titta en gång till och vid rätt tidpunkt. Är du där innan elva på förmiddagen, så kan du säkert få se tyngre leverenser även på smågatorna. ;)

Nåja, Simon, du får nog lära dej läsa lite mellan raderna också......
De jag ville säga, mellan raderna, var att jag tycker man kör med allt för stora bilar i distribution. Värst av alla är nog Poståkeriet, men de är ju värst på det mesta tyvärr. Hög fart, kör där man inte får köra, skitiga fordon, trasiga fordon, för stora fordon på viss plats osv.....
Innan 11 på förmiddan, då brukar man ju sova, äre inte så ?
;-)