Blandade bilder från förra veckans jobb. [Norge 13 bilder]

Startat av psy, 26 juni 2007, 00:55:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

psy



Förra veckan var jag ute och körde med en grupp japaner, en mycket trevlig tur från Bergen till Oslo.


Hardangervidda passerades när jag var på väg till Bergen för att hämta. Mycket snö ligger kvar.


Färjan mellan Kinsavik och Kvanndal.


Rv 7 strax innan Øystese, det är inte så lätt att mötas överallt. Och JA, jag står still när jag tar bilden.


Utsikt från hotell Hardangerfjord i Øystese kl 00:45 på natten.


Voss station, japaner med guiden i spetsen ska gå ombord på tåget mot Myrdal för att sedan byta mot Flåm.
Tyvärr kunde inte jag åka med, eftersom jag skulle hämta dom med bussen i Gudvangen senare.


Färjeläget i Hellesylt som visst har visats här i forumet nyligen i en annan tråd. =) Färjan som vi ska med går som synes till Geiranger.


M/F Bolsøy som vi ska med vid Hellesylt precis som Staffan Sävenfjord också visar i sin tråd "Färjor i Norge, del 4"


Ingången till Geirangerfjorden. 200m djup, och fjällen runt omkring på över 1000m.


Vattenfallet "Dei sju systrene" i Geirangerfjorden, 250m fritt fall.


För mig okänt kryssningsfartyg som ankrade längst in i Geirangerfjorden tidigt på morgonen.


Några kilometer söderut och flera hundra meter uppåt längs 63an från Gerianger når man den här parkeringsplatsen med en vidunderlig utsikt över Geiranger.


Ytterligare några kilometer söderut kan man kör upp på en topp som heter Dalsnibba, bland dom tokigaste ställe jag har kört buss på, slipprig grusväg utan räcke, med stup utanför. Nåja, altituden visar 1480m över havet och här är en fantastiskt utsikt om det inte som den här dagen har dragit in tjocka moln.


Frusna besökare på Dalsnibba, det var 4grader varmt och blåste kraftigt.


Staffan Sävenfjord

Mycket intressant. Kul att fler visar bilder från Vestlandet.
Åkte ni sedan vidare mot Stryn? Eller tog ni vägen mot Otta och Gudbrandsdalen. Sedan förstår jag inte heller hur du körde mellan Gudvangen och Hallonsylt... Hellesylt.
Cruising-skippet är för övrigt Costa Atlantica. Samma som låg på redden när jag var i Geiranger. Jag var där 5 juni så den lär väl ha återkommit om den var där förra veckan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy


Efter att ha hämtat gruppen vid bryggan i Gudvangen, när dom hade åkt både Flåmsbanen och nån sightseeing-båt på fjorden, så var klockan ganska mycket. Vi åkte via Lærdaltunneln,  till Lærdal och övernattade där. Nästa dag åkte vi vidare via Skei i Jölster och Stryn upp till Hallonsylt!=) Sista övernattningen innan Oslo var i Geiranger, så det var altså vägen via Otta som gällde sedan!

Staffan Sävenfjord

Tack, då är jag med. Var det Hotell Lindstrøm i Lærdal? Och kör du för Traveller? När jag var i Lærdal den 7 juni hade de tillsammans med ägaren Bergkvarabuss sju bussar för japaner i omgivningarna.

Citat från: psy skrivet 26 juni 2007, 11:26:49 AM
Efter att ha hämtat gruppen vid bryggan i Gudvangen, när dom hade åkt både Flåmsbanen och nån sightseeing-båt på fjorden, så var klockan ganska mycket. Vi åkte via Lærdaltunneln,  till Lærdal och övernattade där. Nästa dag åkte vi vidare via Skei i Jölster och Stryn upp till Hallonsylt!=) Sista övernattningen innan Oslo var i Geiranger, så det var altså vägen via Otta som gällde sedan!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy

CitatVar det Hotell Lindstrøm i Lærdal?

Stämmer bra det! Inte världens finaste hotell kanske, men det funkar bra där. Jag kör inte för Bergkvara, men jag har gjort det förr, det är dock 10år sedan. Jag kör för en liten privat firma utanför helsingborg nu och har aldrig trivts så bra på något jobb förut! =)

76

Citat från: psy skrivet 26 juni 2007, 14:15:11 PM
Jag kör för en liten privat firma utanför helsingborg nu och har aldrig trivts så bra på något jobb förut! =)

Med en sån arbetsmiljö kan man förstå det!
Jag ser gärna mer bilder från dig i framtiden.

Björn Forslund

Prova vägen mellan Aurdal och Laerdal, över berget nästa gång! Smal som en ordinär svensk parkväg, brant och slingrig! Körde där med min gamla BF76 husbuss, och det gick trögt uppför må jag lova. Tvåans växel mest. Både uppför och nedför.
Vi var ett gäng på fyra husbussar som körde där, och motorvrålet hördes långa vägar, för invånarna stod och tittade vid vägkanten för att kolla vad det var för stollar som kom uppför. Och stackars tyska turister med husvagn fick backa långa sträckor till mötesplatserna.
Fina bilder f ö. Väcker gamla trevliga minnen från ett storslaget vacker landskap! Flåmsbanen rekommenderas! När jag var där kördes det med SL X10:or.
/Björn