Huvudmeny

SvOf omkörda

Startat av Greger Larsson, 28 augusti 2016, 20:03:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

SvOf på väg till Linköping i september 1981 och passeras av en Interbus Cityliner. Platsen är dåvarande E4 väster om Jönåker strax före väg 216:


Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 augusti 2016, 20:03:58 PM
SvOf på väg till Linköping i september 1981 och passeras av en Interbus Cityliner. Platsen är dåvarande E4 väster om Jönåker strax före väg 216:




Oj vilken kontrast mot hur E4 ser ut idag! Tänk vilken låg vägstandard det var på vissa avsnitt på E4:an på den tiden :)

Bilden borde vara tagen precis här. Se länk: https://www.google.se/maps/@58.7473587,16.6154712,3a,75y,258.05h,74.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGOS2khPEEiWnHkbqe5idXg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Som synes verkar vägen i princip orörd sedan dess. Man har nog inte gjort något med den sedan motorvägen ersatte detta avsnitt. Lägg märke till att stolpar med elledningar är kvar, men de är färre idag mot när bilden togs. Sedan förstår man att det var mycket trafik när bilden togs medan det verkar mer eller mindre öde idag.

Klicka också på länken nedan. Där ser man motsvarande plats på E4:an idag. Det är verkligen skillnad :D

https://www.google.se/maps/@58.7559249,16.6311636,3a,75y,275.26h,73.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPv6ac1TyiW6vwE-AhF8DRw!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Då blir jag ju lite nyfiken på vilken buss SvOf färdas i.

//Peter

Micke A

Det är 2828 man åker med.
Var en resa till Östergötland med stopp i Linköping är vi besökte bussdepån, bort till Ljungbro och spana in den och så tittade vi till delar av flygvapenmuseet samlingar som stod i ett tält.
Övernattning på vandrarhem i Omberg för att sedan åka till Motala för att spana in bussar.
Resan kallades "östergyllen"
Micke

Freke



Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 augusti 2016, 23:36:39 PM

Oj vilken kontrast mot hur E4 ser ut idag! Tänk vilken låg vägstandard det var på vissa avsnitt på E4:an på den tiden...

Precis så ser E4 ut mellen Skellefteå och Umeå än idag...

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk



zjbus

Det är väl inte riktigt samma beläggning på E4:an där uppe.

Fredrik W

Citat från: zjbus skrivet 08 september 2016, 12:59:32 PM
Det är väl inte riktigt samma beläggning på E4:an där uppe.

Inte för att jag har kört där, men vad är det som är annorlunda med beläggningen?

zjbus

Citat från: Fredrik W skrivet 08 september 2016, 13:16:32 PM
Inte för att jag har kört där, men vad är det som är annorlunda med beläggningen?
Jag syftade nu inte på vägbeläggningen utan på belastningen.

Fredrik W

Citat från: zjbus skrivet 08 september 2016, 13:46:24 PM
Jag syftade nu inte på vägbeläggningen utan på belastningen.
Ja, trafikmängden är sannolikt lägre Umeå-Skellefteå vilket förklarar den lägre standarden.

zjbus

Citat från: Fredrik W skrivet 08 september 2016, 14:10:24 PM
Ja, trafikmängden är sannolikt lägre Umeå-Skellefteå vilket förklarar den lägre standarden.
Precis vad jag menade.

Freke

En tredjedel av sträckan Skellefteå-Umeå är mitträckesväg, resten är femtiotalsstandard. Denna del av E4 plus delen genom Nordanstig är pinsamt eftersatta. Visst, det är inte jättemycket trafik, men E4 har stor betydelse nationellt. Dessutom ger bättre kommunikation regionala förutsättningar. Sträckan Umeå-Övik är jämförbar befolkningsmässigt. Sedan man där byggt både mitträckesväg och järnväg så har de städerna vuxit ihop till en arbetsmarknadsregion. Skelleftebor åker hellre till Piteå och Luleå än Umeå tack vare bättre väg. Sedan är också E4-genomfarterna i Övik och Skeå bedrövliga...

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 08 september 2016, 20:08:11 PM
En tredjedel av sträckan Skellefteå-Umeå är mitträckesväg, resten är femtiotalsstandard. Denna del av E4 plus delen genom Nordanstig är pinsamt eftersatta. Visst, det är inte jättemycket trafik, men E4 har stor betydelse nationellt. Dessutom ger bättre kommunikation regionala förutsättningar. Sträckan Umeå-Övik är jämförbar befolkningsmässigt. Sedan man där byggt både mitträckesväg och järnväg så har de städerna vuxit ihop till en arbetsmarknadsregion. Skelleftebor åker hellre till Piteå och Luleå än Umeå tack vare bättre väg. Sedan är också E4-genomfarterna i Övik och Skeå bedrövliga...

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


E4:an genom Nordanstig förbi Gnarp har de pratat om i några år om att bygga om, men inget har hänt ännu. Det är det sista avsnittet på E4:an söder om Sundsvall som fortfarande har mötande trafik och dessutom försedd med fartkameror. Ett riktigt irriterande inslag på sträckan faktiskt. Om man dessutom kommer söderifrån och har åkt en längre sträcka så inser man hur dålig den sträckan är och vilket behov det finns att de ställer i ordning denna.

Nästa dåliga avsnitt är genom Härnösand, därefter är det Örnsköldsvik.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke


TageK

När jag ser bilden kommer jag att tänka på en händelse från slutet av 80-talet när polisen började med civila traffipaxbilar. Ett reportageteam från TV:s nyheter  åkte med i baksätet med kamera i en civil polisbil och man skulle demonstrera den fina utrustningen. Man körde i 70km/t söderut på E4 strax söder om Nyköping på 70-sträcka.
Då dyker det upp på vänster sida om polisbilen en identisk buss som den på bilden. Interbus på omkörning! Ridå! Vår VD Pelle Ericson fick förklara mycket dagarna efteråt!