Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

#15
Stort tack för att ni delar med er av era kunskaper om bussar - och då här i synnerhet just Capitolen!
Med er hjälp går allt så mycket lättare, så slipper man ödsla tid på att söka på nätet.
Fortsätt gärna här på Vägfordonsmodeller att  berätta vad ni vet, så kan vi därmed hjälpas åt att åstadkomma en så bra modell som bara är möjlligt.
Visst kan väl vi likaväl som både britter och tyskar göra modeller av våra inhemska bussar!
Vi hörs alla som vill öppna våra kunskapsbanker och bildarkiv - allt för vårt gemensamma kulturarv.... 
/LYR     

Mr H

#16
Här är en till fin bild på en SS H21 som Gunnar D lade ut här nyligen. Här framgår fönstren tydligt och så såg ALLA SS/SL:s Capitoler ut t.o.m H22A-prototypen. Däremot satt de öppningsbara fönstren olika på olika littera. H21/H22 hade samma som LYR beskriver. H22A och H23 snarlika och H24 och H30 samma.

Sedan så hade de nummerkruka bak också till skillnad från SJ-Capitolerna C70. I original även för de först levererade vagnarna fetare blinkers som även SJ hade och inte Fixlights. De första hade från början inte handtaget mellan vindrutedelarna. Förstås ska de även ha Capitolmärken fram och bak vilka försvann på de flesta H21/H22 i samband med revisionen.

En annan detalj är att friskluftinsläppet på SS H21/H22 liksom på vissa SJ-Capitoler sitter ovanför det andra fönstret, bl.a SJ hade också Capitoler där intaget satt över de bakre rutorna,

Mr H

http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H22KbgNov62Web.jpg

LYR

Tack för informationen, allt detta på forumet som här behandlas ang. Capitolerna tar vi till oss  och ska vidarebefordra till modelltillverkaren.
Färgbilderna ska uppdateras, men ska inte gälla som slutgiltiga.
Samtidigt måste påpekas att det gäller skala 1:87 - och därför kan inte alla detaljer alltid avbildas på modellen.
Reservation också för att avvikelser mellan de olika Capitolerna hos SS, SJ och andra bolag inte kan produceras i olika serier
- utan vi får kompromissa oss till en grundtyp - detta beroende på ekonomi och upplagans storlek.
Vi får  återkomma efter hand och rapportera - men finns det underlag som bör tas hänsyn till,
så är det bra att göra det innan produktions-starten, som troligen sker senare i  sommar.
/LYR

Mr H


LYR

Citat från: Mr H skrivet 03 juli 2013, 22:21:00 PM
En eloge för ditt engagemang LYR!

Mr H
:D
Tack mr H!
Eftersom jag bott i Stockholm och dess förorter under större delen av mitt liv har SS-bussarna präglat mig
- och jag minns ännu intrycken från resorna på linje 55 med Scania-Vabis ½-hyttare och alla följande SS/SL-modeller
Därför känner jag starkt för att Jecos satsning på en typisk stockholmsbuss i modell måste få allt stöd som vi kan ge projektet
- går det bra, kan det förhoppningsvis ge mersmak till nya modeller....

/LYR

Mr G

Den noggranne ser också att backstrålkastaren har hamnat på vänstra sidan på modellen istället för till höger som det var i verkligheten. Fast det är förstås en petitess jämfört med landsortsfönstren.
吉先生

LYR

Citat från: Mr G skrivet 03 juli 2013, 23:54:10 PM
Den noggranne ser också att backstrålkastaren har hamnat på vänstra sidan på modellen istället för till höger som det var i verkligheten. Fast det är förstås en petitess jämfört med landsortsfönstren.
Tack, nej då -  ett viktigt  påpekande som vi måste ha koll på inför den slutgiltiga granskningen - och fönstren ska åtgärdas.
/LYR

Mr H

Citat från: LYR skrivet 03 juli 2013, 23:00:19 PM

- går det bra, kan det förhoppningsvis ge mersmak till nya modeller....

/LYR

Ja en Metropol skulle ju alltid pryda sin plats! Jag vet ju inte hur Jeco tänker göra om de gjuter
bussarna men kanske det finns en stordriftsfördel i så fall i att också göra en Metropol? Front och bakdel kan ju användas som de är efter smärre modifieringar!

Mvh
Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 04 juli 2013, 10:39:58 AM
Ja en Metropol skulle ju alltid pryda sin plats! Jag vet ju inte hur Jeco tänker göra om de gjuter
bussarna men kanske det finns en stordriftsfördel i så fall i att också göra en Metropol? Front och bakdel kan ju användas som de är efter smärre modifieringar!

Mvh
Mr H


Det vore förvisso trevligt, men jag misstänker att man vill göra modeller som går att göra i många olika varianter för att passa så många som möjligt. T ex Ma-loket som Jeco tagit fram i en mängd målningsvarianter.
På bussidan vore det väl rimligast med SKV- och Hägglundskarosser av klassisk 50-talsmodell som passar in överallt.

LYR



Nu kommer en Capitol ut direkt från glasmästarn med nya fönster insatta. den  har linjenummer 55, så det är den senaste som gäller för närvarande
- men tänk er samma fönster på SJ/Solna-bussen -  så ska även den uppdateras.
Men detta är bara underlag för våra diskussioner - modellfabrikanten har uppdaterats fortlöpande.
/LYR


Björn Forslund

Nu ser det mera bekant ut, men någon på målarverkstan har slarvat med maskeringen och målat framdörrarnas gummilister också! ;)

Mr H

Citat från: LYR skrivet 04 juli 2013, 14:38:09 PM


Nu kommer en Capitol ut direkt från glasmästarn med nya fönster insatta. den  har linjenummer 55, så det är den senaste som gäller för närvarande
- men tänk er samma fönster på SJ/Solna-bussen -  så ska även den uppdateras.
Men detta är bara underlag för våra diskussioner - modellfabrikanten har uppdaterats fortlöpande.
/LYR

Den glasmästaren gjorde ett gott jobb!  :D
Nu ser det ju suveränt bra ut! Tilläggas kan att Fixlighten fram var en annan större modell från början på de första vagnarna men det beror ju alldeles på vilken epok man väljer! Skickar med en bild på motsvarande utförande i SJ-tappning! Källa:Samlingsportalen SJvm. SJ-bussen har den blinkerstyp som även SS hade från början så kanske det här utförandet är det mest snarlika mellan SJ och SS? Men OBS att SJ inte hade den bakre nummerkruka som SS hade! Vad det gäller linjenummer blir ju "55" perfekt för en söderkille förstås men jag antar att man får alternativ med sin modell för att kunna "skylta om". Det här ser jag fram emot! Vad kul!

Mr H


Björn Forslund

Det blev väl också annorlunda något förenklad målning baktill av det röda på taket vid revision?
SS Capitoler hade dessutom ingen taklucka, vilket senare bussar till andra städer hade,åtminstone SvOf:s Jönköpings-Capitol har en ensam taklucka.
Ett tips, en Capitol i Jönköpings tidiga färg vore supersnygg, ljusblå nederdel och silverfärgad överdel o snibb!

Mr H

Antar att det är det här Björn menar, skillnaden i bakpartierna i maskningen av taken.
Den rundade som följer takformen är original den raka efter revision (är det inte lustigt att man alltid ska behöva anta att det minst omsorgsfulla utförandet/det fulaste är det senaste på kollektivtrafikfordon, och man får alltid rätt!). Färgbilden är f.ö en H21 i original (som tillhörde Brommahallen) och den svartvita en f.d H22 som är ombyggd till H21 (som tillhörde Hornsberg men som de sista åren omflyttades till Nybodahallen).

Mr H





LYR




Här kommer nu en representativ klassisk bild på Capitolens front.
Den kompletterar sidovyn på den röda stockholms-modellen.

Tack för alla synpunkter om detaljer på Capitolerna - vi har redan tidigare noterat och i det närmaste beslutat oss för, att avgränsningen av takfärgen mot akterpartiet  ska följa strax ovan  bakfönstrets rundning.
Angående blinkers, har vi valt den senare mindre modellen.

Ser fram emot fler bidrag från er, som kan öka våra kunskaper om denna svenska klassiker.
/LYR