Hållplats med Postmärke ???

Startat av Stefan Lindberg, 14 juli 2007, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Ska man vara noga så får säkerligen Veolia köra där.
Eftersom det egentligen inte är skylten under som gäller utan den lokala trafikstadgan.
Jämför t.ex. skylten "Begränsad fordonslängd: 12 meter" vid nerfarten från Centralbron mot Slussen.
Där kör man 18 meter ledbuss, och det är inte olagligt utan det finns en dispens.
Samma med den begränsade bruttovikten på Danviksbrons bussfilsdel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 23 juli 2007, 23:11:01 PM
Ska man vara noga så får säkerligen Veolia köra där.
Eftersom det egentligen inte är skylten under som gäller utan den lokala trafikstadgan.
Jämför t.ex. skylten "Begränsad fordonslängd: 12 meter" vid nerfarten från Centralbron mot Slussen.
Där kör man 18 meter ledbuss, och det är inte olagligt utan det finns en dispens.
Samma med den begränsade bruttovikten på Danviksbrons bussfilsdel.

Frågan är väl i och för sig vad det står i den lokala trafikstadgan. Men hur som helst: finns ingen åklagare finns ingen svarande. Det finns väl inte någon så övernitisk polis att han skulle ens komma på tanken att sätta dit någon Veolia-buss i linjetrafik som kör förbi skylten. Och även om tror jag inte det skulle hålla i domstol.
Skylten skall ses som ett exempel på en skylt med en obsolet text. Jag tror inte att någon bussförare ens tänkt på vad det står där.
(obsolet = föråldrad, utgången) 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Apropå skyltning kan jag inte glömma skyltningen från ett bussgarage någonstans i mellersta Norrland där man vid infarten satt upp tavlan "Bil över kajkant" vid infarten med tilläggstavla under "Gäller ej behörig trafik", den låg utlagd på något forum för runt fyra-fem år sedan. Har tyvärr inte kvar den eftersom min gamla dator rasade innan den nya om.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 23 juli 2007, 23:46:05 PM
Apropå skyltning kan jag inte glömma skyltningen från ett bussgarage någonstans i mellersta Norrland där man vid infarten satt upp tavlan "Bil över kajkant" vid infarten med tilläggstavla under "Gäller ej behörig trafik", den låg utlagd på något forum för runt fyra-fem år sedan. Har tyvärr inte kvar den eftersom min gamla dator rasade innan den nya om.

Hälsar

Ingemar

Det var i Hudiksvall den skylten fanns. Den lades ut i Postvagnen, där den tyvärr kvastades (det var innan jag blev kvast där) ganska snabbt som alltför avvikande från ämnet järnväg. Jag har letat efter den skylten i Hudik men inte hittat den. Så den finns nog inte kvar.
En annan favorit är skylten i Prässebo med begränsat axeltryck och texten under "Gäller bro över S.J." Den finns eventuellt kvar än i dag. Fanns i alla fall klar långt efter att Banverket bildats. Och så den i Borås med "Bussgata" och tillägget "Gäller ej fordon med tillstånd". Man kan ju fråga vilka fordon som får köra där i så fall.
En annan rolig skylt tycker jag är "Förbjudet att stanna" med tillägget "Avstigningszon". Fast den är vanlig och enligt förordningen helt korrekt.
På vägen till vår sommarstuga har Banverket satt upp en skylt "Fordonstrafik förbjuden" med tilläggstexten "Enskild väg" omedelbart efter en alldeles ny anläggning med bommar. Fastighetsägarna utmed vägen har servitut på vägen och får således köra där, men det framgår ju knappast av skylten. Fast de gör det förstås ändå. Men man måste ju som utomstående undra varför man bygger en flott järnvägsövergång och sedan omedelbart man kört över den får veta att man inte får köra längre.
Om man åker mellan Borås och Alingsås och tar av på den enskilda vägen mot Trollsås blir man mäkta förvånad för det är en synnerligen bred asfaltsväg och dessutom omgiven av viltstängsel. När man sedan kört några hundra meter på den vägen och den fortfarande är med samma standard möts man av en skylt "Fordonstrafik förbjuden" och tillägget "Gäller ej fordon med tillstånd" eller liknande. Man undrar ju varför vägen då håller denna höga standard. Det finns dock en fullt naturlig förklaring, som jag dock inte vill avslöja här.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: IngemarJ skrivet 23 juli 2007, 23:46:05 PM
Apropå skyltning kan jag inte glömma skyltningen från ett bussgarage någonstans i mellersta Norrland där man vid infarten satt upp tavlan "Bil över kajkant" vid infarten med tilläggstavla under "Gäller ej behörig trafik", den låg utlagd på något forum för runt fyra-fem år sedan. Har tyvärr inte kvar den eftersom min gamla dator rasade innan den nya om.

Hälsar

Ingemar

Den visades i DN här om dagen!

Anders

Stefan Lindberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 23:59:48 PM

En annan favorit är skylten i Prässebo med begränsat axeltryck och texten under "Gäller bro över S.J." Den finns eventuellt kvar än i dag. Fanns i alla fall klar långt efter att Banverket bildats.

Citat

Skylten i Prässebo verkar tyvärr inte finnas kvar.
Jag åkte hela vägen från Lödöse till Prässebo idag för att leta efter den men den verkar vara borta  :(

Björn

Citat från: Anders Noren skrivet 24 juli 2007, 10:09:04 AM
Den visades i DN här om dagen!

Anders

Intressant! Undrar om det var min bild som visades i DN? Det var just denna som visades i Postvagnen för något år sedan och är som Staffan mycket riktigt säger tagen i Hudiksvall. Tror faktiskt att skylten är borttagen från platsen nu.
Saken är den att DN inte frågat om rättigheterna till att använda bilden, Anders, du minns inte vad artikeln handlade om som bilden publicerades till?

Så här ser bilden ut;


Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn skrivet 28 juli 2007, 13:03:13 PM
Intressant! Undrar om det var min bild som visades i DN? Det var just denna som visades i Postvagnen för något år sedan och är som Staffan mycket riktigt säger tagen i Hudiksvall. Tror faktiskt att skylten är borttagen från platsen nu.
Saken är den att DN inte frågat om rättigheterna till att använda bilden, Anders, du minns inte vad artikeln handlade om som bilden publicerades till?

Så här ser bilden ut;



Bilden låg väldigt kort tid på Postvagnen. Så jag tror inte DN hann stjäla den på den tiden, men man kan ju inte vara helt säker. Eller du kanske lagt ut den någon annanstans också?
Kul att se den igen i alla fall. Kul att höra av dig också. Du har varit rätt passiv på forumen på sistone.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)