Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Bolin skrivet 25 februari 2023, 16:53:01 PM

Titel: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 25 februari 2023, 16:53:01 PM
I dag hade jag tänkt att åka till Gällnö för att ta vinterbilder. Planen var att åka båt från Vaxholm kl. 09.50. Till Vaxholm åkte jag med linje 670 som skulle ha ankommit Vaxholm kl. 09.34.

När jag satt på linje 670 och bussen hade passerat Arninge station fick vi reda på att det hade inträffat en svår trafikolycka vid Bullerholmen, varvid polisen beslutat att stänga av Vaxholmsvägen (väg 274) i båda körriktningarna.

Bussen jag åkte med körde till Kulla vägskäl där föraren efter en stund fick order av trafikledaren att köra tillbaka till Arninge station. Där togs bussen ur trafik, så det blev inget av med någon tur till Gällnö för min del. Vi var två på bussen som skulle med samma båt, så vi missade den båda två. Enligt Polisens webbplats var det först kl. 11.15 som Vaxholmsvägen åter öppnades för trafik.

Jag funderade på varför inte vägen över Bogesund (väg 1002) kan användas som alternativ körväg i sådan här situation. Det var en Volvodubbeldäckare insatt på linje 670. Får en sådan köra över Bogesund och Pålsundsbron? I gällande linjebeskrivning för linje 681 anges bara normalbuss som fordonskrav. Där står det ingenting om några speciella regler för Pålsundsbron.

Vad säger forumexpertisen om saken?

Hälsningar
Peter Bolin
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 25 februari 2023, 17:19:21 PM
Det finns en viktgräns på 3,5 ton över bron. Vi har dispens, men får bara köra 12-m med max 7 resenärer i över bron. Så dd går inte.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 25 februari 2023, 17:33:50 PM
Tack till Buskörare för svar. Jag hade på känn att Pålsundsbron och stora bussar inte är någon bra kombination.

Om jag hade uppfattat situationen lite tidigare hade kanske den andre mannen och jag som skulle med båten kunnat dela på en taxi från Kulla vägskäl och tagit den på resegarantin. Då hade vi kunnat åka vägen över Bogesund.

/Peter Bolin
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 25 februari 2023, 17:38:47 PM
Ja, tyvärr är det ju svårt för busstrafiken när det blir totalstopp. Vilket det sällan blir, tack och lov, men ändå. Det var verkligen en ordentlig olycka, jag har sett bild på bilarna och är glad över att de inblandade klarade sig undan med livet i behåll.
Hoppas ni får fler möjligheter!
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Daniel P skrivet 25 februari 2023, 18:33:17 PM
Är det aldrig fler än 7st resenärer på linje 681?
Vad gör ni om det blir fler än 7?

Inte trådens ursprungliga fråga, men hoppas det går bra ändå.
Tyckte att det var en intressant sak.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 25 februari 2023, 18:37:44 PM
Nej, det är ytterst sällan det är mer än 7 pers över bron. De flesta åker från Kulla och kliver av längs linjen, har aldrig haft med en klass från Vaxholm. De vet nog om detta. Sen är det väl tveksamt att många skulle kasta av folket, men ska vi följa reglerna som Vaxholms stad har satt upp, är det så vi ska göra.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Daniel P skrivet 25 februari 2023, 19:04:56 PM
Intressant, tack!
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 februari 2023, 18:55:56 PM
År det 30 år sedan hållplatsen Bullerholmen kom till(och flyttades)från Gåsvik?/Ulf
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 26 februari 2023, 21:49:38 PM
Första gången jag åkte buss till Vaxholm var på sommaren 1978. Då fanns fortfarande de gamla hållplatsskyltarna med Vaxholms Trafik AB:s logga och texten HÅLLPLATS utan hållplatsnamn kvar. Dessutom var det fortfarande den gamla slingriga vägen alldeles intill Östra Ryds kyrka som trafikerades.

Året därpå hade vägen rätats ut (och blivit lite tråkigare). Direktbussarna gick då inte längre över Rydbo. På den nya vägen var Kåktorp, senare omdöpt till Kocktorp, ny hållplats.

Det bör ha varit någon gång kring 1990 som Gåsvik drogs in och Bullerholmen tillkom. När tillkom vändslingan vid Engarn? Den fanns inte heller 1978. Var det på 1990-talet?

/Peter Bolin
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 februari 2023, 18:24:19 PM
Citat från: Daniel P skrivet 25 februari 2023, 18:33:17 PM
Är det aldrig fler än 7st resenärer på linje 681?
Vad gör ni om det blir fler än 7?

Inte trådens ursprungliga fråga, men hoppas det går bra ändå.
Tyckte att det var en intressant sak.
Som Buskörare skriver hör det till sällsyntheterna att antalet resenärer är ett problem.
Resandet på linjen är som skrivits från Stockholm till Bogesund och vice versa, till och från Vaxholm är det nog inte särskilt många som åker.
På den tiden jag jobbade på driften i Täby hände det att vi på våren fick större sällskap som ville till Bogesunds gård, detta löstes med en egen buss som körde från Kulla vsk till Bogesunds gård och vände vid parkeringen där.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2023, 18:35:23 PM
Det kan vara några enstaka som ska ut och promenera, med eller utan hund. Ibland några turister som ska ut till slottet.
Men jag tror att under de 8 åren jag körde där, har jag nog aldrig haft fler än 5 över bron.
Det är nog dock en linje som mångdubblade sitt resenärantal under pandemin, gick från 0-1 i genomsnitt, till kanske 3-4 i genomsnitt. Och jag tycker nog det är fler som åker nu än innan pandemin. Men ytterst sällan fler än 7 ens på sträckan mellan Kulla och Bogesund. Bara när klasser ska ut och campa, är det fler.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: KPKLB skrivet 02 mars 2023, 22:33:22 PM
Hej
Jag vill bara korrigera det felaktiga i denna tråd. Det finns ingen begränsning på antalet resenärer på bussarna. I alla fall inte nu när Transdev kör. Dispenser är utlagd på totalvikten.
Förövrigt kommer bron stängas av här den 13 mars-26 mars för renovering.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 03 mars 2023, 02:06:02 AM
Då har Transdev missat den informationen. Alt fått andra direktiv av Vaxholms kommun. Mig veterligen har Transdev inte heller gått ut med att chauffören ska fråga resenärerna om deras vikt så totalvikten inte överskrids. Transdev har faktiskt inte ens gått ut med vad den viktbegränsningen ligger på.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: KPKLB skrivet 03 mars 2023, 23:39:18 PM
Jag har sett dispensen och det finns inget maxantal resenärer.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 04 mars 2023, 08:33:33 AM
Toppen, då har det ändrats!
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 04 mars 2023, 10:43:53 AM
Jag har förvisso inte sett verken den nya eller den gamla dispensen, men jag funderar så här..
Kan det inte vara så att Arriva/VR också hade en dispens på längd och totalvikt, men valde att göra en schablonberäkning på totalvikten på en 12-metersbuss och därefter informera till förarna att begränsningen låg på längd och antal passagerare?
Jag tänker att det underlättar en hel del eftersom väldigt få linjetrafikförare i tätort är vana att räkna på viktbegränsningar på de olika fordon de kör.

// Niclas
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Ola Å skrivet 04 mars 2023, 13:19:48 PM
Bron håller för mycket, såg en fullängds långtradare där en gång, väger väl ca 60 ton.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Nico skrivet 04 mars 2023, 14:08:05 PM
Frågan är väl i vilket skick bron är i nu? Minns inte heller, har man renoverat den än eller är det fortfarande kvar på att-göra-listan hos Vaxholms kommun? Se följande länk: http://www.skargarden.se/oversyn-vantar-palsundsbron/

Om det är så att renoveringen fortfarande inte är gjord, men att kommunen hoppas på att Trafikverket ska sponsra, så tror jag risken är stor att det fortfarande kommer vara en fråga för framtiden. Trafikverket brukar inte lägga så mycket på infrastruktur de lämnat över till kommunerna att ansvara för. Om inte annat lär det knappast ligga i Trafikverkets budget rakt av. Om de senare ändå ska stå för fiolerna så försvinner ju även vitsen med att lämna över väghållaransvaret för mindre trafikerade vägsträckor till kommunerna.

Det är ju inte heller en prioriterad bro/vägsträcka  för Trafikverket. Däremot borde det vara det för Vaxholms kommun då det ju är den enda alternativa förbindelsen... vilket ju TS uppmärksammat med denna tråd. Många mindre kommuner har dock lite problem att finansiera infrastrukturprojekt (vet en annan kommun som alltid inleder med att de inte har pengar) vilket i sig är ett problem.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 04 mars 2023, 14:25:10 PM
Jag gissar att en annan bidragande faktor till begränsningarna är att kommunen och de boende i backen mellan macken och bron inte är jättesugna på att vägen används för transporter till och från Tenövarvet som ligger nära Bogesundsfästet av bron.
Det gör att kommunen nog inte gör mer än absolut nödvändigt för att hålla bron i körbart skick.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: buskörare skrivet 04 mars 2023, 14:42:15 PM
Gräns på antal resenärer kom från Keolis, vad jag hört.
Bron ska renoveras inom kort.

Att den håller för enstaka tunga fordon, säger inget egentligen. Det kan vara en frekvent användning av tunga fordon som sliter rör mycket.
Titel: SV: Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor
Skrivet av: Peter Bolin skrivet 05 mars 2023, 11:22:25 AM
När det gäller Pålsundsbron har jag gått över den en gång när jag vandrade Blå leden för några år sedan. Så här ser körbanan ut: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm#/media/File:P%C3%A5lsundsbron_IMG_5720_(6359940221).jpg (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm#/media/File:P%C3%A5lsundsbron_IMG_5720_(6359940221).jpg). Det var lite obehagligt att gå över en så smal bro utan trottoar eller gångbana. Två normalbreda bilar borde kunna mötas på bron, men knappast två bussar eller andra större fordon.

Enligt Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm (https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm)) invigdes den ursprungliga bron 1926, men sedan har bron tydligen bytts ut en gång. Det framgår dock inte vilket år det skedde. Någon som vet?

/Peter Bolin