Ur dagens DN:
https://www.dn.se/sverige/region-stockholm-skanker-ambulanser-till-ukraina/
CitatModeraternas oppositionsregionråd i Stockholm Kristoffer Tamsons vill att regionen även ska donera ett tiotal SL-bussar till Ukraina.
– När civil infrastruktur och kollektivtrafik i Ukraina görs till måltavlor för ryska raketer blir Europas uppdrag mer än bara en fråga om militärt stöd. Det är SL:s förbannade skyldighet att göra vad vi kan för att underlätta för Ukraina, säger Kristoffer Tamsons (M).
Bussarna som rullar i SL-trafiken till vardags ägs eller upphandlas normalt av de olika trafikföretagen. I samband med att bussar tas i drift så tecknas avtal kring hur länge bussarna ska köras och när de kan avskrivas. För SL:s del rullar i dag runt 2 200 bussar i länet.
Av dem äger SL drygt 100 bussar som trafikförvaltningen därmed lånar ut till olika trafikföretag. Det är bussar som Moderaterna nu vill undersöka om de går att donera till Ukraina.
– Vi lägger ett förslag i trafiknämnden nästa vecka, att till att börja med skicka ett tiotal bussar och sedan skala upp, säger Tamsons.
Ett behjärtansvärt initiativ! :) :) :)
Minst en av dem måste vara någon Keolis B9S och Omnilinkar från 2005 och 2006. De håller ju ändå på att försvinna härifrån och ersättas av VR:s vagnar.
"Försvinna härifrån" - Är det Botkyrka/Eriksberg som avses?
//Peter
Kanske är Nacka/Värmdös B9S för dom äldsta är ju 18 år nu
Man får väl se vad som händer... och idéen i sig är visserligen behjärtansvärd, men kanske riskerar att bli lite av en björntjänst. Vid understöd, bistånd etc. i fall som detta så är det dock så att man måste hålla isär somligt. T.ex. handlar det om att ge mottagaren det som mottagaren behöver, inte det man själv som givare kan undvara eller rentav vill bli av med.
De bussar som ägs av SL Finans är mer eller mindre slutkörda stads- och närtrafikvagnar och lever på lånad tid. Överlag är det då frågan hur mycket nytta dessa vagnar egentligen kan bidra med?! Kanske de mest bara kan fungera som reservdelslager. Sedan måste man fundera över var dessa vagnar i så fall ska rulla då de är lågentré-/låggolvare. Även i städerna finns det sannolikt gott om hål mm. efter bombskador och annat och ute på landsbygden är det sannolikt än värre. Minns hur en del vägar såg ut på Balkan 1999 och då var det ändå bara en bråkdel av de skador som sannolikt drabbat det ukrainska gatu- och vägnätet samt dess trafikinfrastruktur i stort.
Sedan är de flesta av de aktuella vagnarna anpassade för olika former av biodiesel, men i Ukraina lär man nog mest gå på vanlig diesel fortfarande vilket då kan ge upphov till vissa bryderier. Även en sådan sak som att fylla på kylvätska på ett korrekt vis på en Volvo B9SALE kan vara nog så svårt under mera primitiva förhållanden.
Nu får vi väl se hur majoriteten i ställer sig i frågan.../Ulf
Enligt DN (https://www.dn.se/sverige/nya-bud-fran-regionen-sl-bussar-skickas-till-ukraina/) som i sin tur även hänvisar till Mitt i (https://www.mitti.se/nyheter/14-slbussar-ska-doneras-till-ukraina-6.3.60197.746c99c1d6) har regionen nu enligt trafikregionrådet Anton Fendert beslutat att skicka 14 bussar till Ukraina.
Enligt artikeln skall bussarna tidigare bland annat ha använts som ersättningsbussar för Roslagsbanan vilket får mig att tänka på de fd Örebroare som står eller åtminstone har stått i Transdevs depå i Okvista i Vallentuna.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Hos Transdev Märsta så har man börjat förbereda 14 gamla bussar till försäljning. Dessa bussar har då köpts upp av SL själva för att då donera bussarna till Ukraina. Bussarna i fråga är följande:
0300 - Volvo 8500 B12BLE 2010 boggibuss
0302-0304 - Volvo 8500 B12BLE 2010 boggibussar - Dessa rullar fortfarande i linjetrafik men kommer att så småningom tas ur trafik för att avrustas och sedan även doneras till Ukraina.
0393-0396 - Scania OmniLink II 2009 ledbussar
3778, 3780, 3781 - Volvo 8500 B12BLE 2009 boggibussar
8073 - Volvo 8500 B9SALE 2008 ledbuss
8096 - Volvo 8500 B9SALE 2009 ledbuss
8097 - Volvo 8500 B9SALE 2010 ledbuss
har inget emot att SL skulle skänka bort gamla bussar som inte används. men det här tycker jag är ruttet på så många plan.
SL KÖPER alltså bussar av ett privat företag och sen skänker bort dom? i sig ingen fel men varför inte bara skicka pengar direkt? hade troligen gjort mer nytta, sen ganska ruttet av transdev att inte skänka bussarna direkt
De bussar som Trafikförvaltningen själva skänker är ju sådana man redan äger och som leasas ut till entreprenören
Njä, SL verkar inte äga alla dessa? Åtminstone 0300 ägs av Transdev.
0300-0304 och 37xx kommer ju från Göteborg.
80XX tidigare Umeå.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2023, 19:25:29 PMDe bussar som Trafikförvaltningen själva skänker är ju sådana man redan äger och som leasas ut till entreprenören.
Näh, inte om man ska tro det som sägs i media utan där handlar det om att TF köper in 14 st. äldre vagnar som gått på Transdevs ersättningstrafik för bl.a. RB. Kostnaden enligt
Sveriges Radio (https://sverigesradio.se/artikel/beskedet-14-sl-bussar-till-ukraina) blir då 30 000 kr/vagn, dvs. 420 000 kr totalt. Sedan finns det mera detaljerade artiklar via textmedier, bl.a. denna i
Mitt i... (https://www.mitti.se/nyheter/14-slbussar-ska-doneras-till-ukraina-6.3.60197.746c99c1d6) och på flera andra håll på nätet om man gräver lite. T.ex. även denna i
DN (https://www.dn.se/sverige/nya-bud-fran-regionen-sl-bussar-skickas-till-ukraina/) och som tyvärr nog ligger bakom en betalvägg, men ett citat är följande:
"Vad är det för bussar som skickas?
– De har bland annat fungerat som ersättningsbussar för Roslagsbanan tidigare, men kommer att göra betydligt större nytta i Ukraina, förutsatt att de uppfyller kraven, säger Anton Fendert."Det var annars länge sedan TF köpte in vagnar för ordinarie trafik och de som finns kvar (och leasas ut) är i huvudsak en del etanoldrivna Scania Omni normalvagnar samt ett antal Volvo B9S-ledvagnar. Samtliga har i de flesta fall mer eller mindre även nått sin tekniska livslängd... med råge i vissa fall. Det är alltså tydligen inga sådana som ska skickas nu, men det var sannolikt sådana som Tamsons tänkte sig initialt.
Sedan blir det upp till MSB att bedöma skick och standard och där förutsätter jag att det finns folk som har rätt kompetens för det, dvs. så att man inte bara skickar skrot för att vissa politiker vill få stoltsera med att de skickat/gjort något.
Hoppas bussarna är i så pass gott skick att de klarar resan till Ukraina eller att de får en grundlig genomgång innan avfärd, det blir ju några mil även om man tänker sig att de skeppas Nynäshamn-Gdansk.
Gdansk-Lviv ca 75 mil, Gdansk-Kiev ca 115 mil och Gdansk-Charkiv ca 160 mil.
Ta bara en B9S och dess speciella sätt att fylla på kylvätska, det kan vara lite krångligt utan rätt utrustning framförallt om man står på vischan i ett land i krig.
Keolis ska donera 100 bussar som rullat i Sverige till Ukraina enligt inlägg på Linked IN. De söker nu organisationer som kan hantera transporten dit.
https://www.di.se/pressreleaser/2023/04/03/keolis-sverige-keolis-donerar-narmare-100-bussar-till-ukraina/ (https://www.di.se/pressreleaser/2023/04/03/keolis-sverige-keolis-donerar-narmare-100-bussar-till-ukraina/)
Kanske de gamla etanolvagnarna
Etanolbussar är givetvis inte aktuella som inte kan tankas.
skulle gissa att det till stora delar handlar om VDL bussarna från Norrort
Citat från: Artikeln i DIBussarna har tidigare gått i trafik på en rad orter i Sverige
Det handlar således högst troligen om en blandad kompott från flera län.
När det gäller snart utrangerade Keolisbussar så kommer man tänka på de gamla HBS/NV-vagnarna först antagligen.
Citat från: homer skrivet 04 april 2023, 16:59:38 PMEtanolbussar är givetvis inte aktuella som inte kan tankas. Skulle gissa att det till stora delar handlar om VDL-bussarna från Norrort.
Osvuret är alltid bäst, men varför skulle Keolis lägga ut en hel del pengar på att köpa in en drös fordon (låt vara begagnande) bara för att sedan skänka bort dem? Visserligen skulle ändamålet vara behjärtansvärt, men jag tror ändå inte att det skulle fungera. Däremot så är det ju inte alls osannolikt att de äldre biodieselvagnar som ersätts av VDL:arna mm. istället blir de som skänks.
Har det någonsin varit tanken att Keolis skulle köra med VDL-bussarna själva? Då borde de väl ha börjat synas i trafik vid det här laget, det har ju gått fem månader nu.
I artikeln står det att "bussarna har tidigare gått i trafik på en rad orter i Sverige" vilket tyder på att det inte bara är bussar från SL-trafiken det gäller. Kanske de bussar i Dalarna som skulle bytas ut (6033-6036, 6671-6674, 6676-6681)?
Hur som helst är det hedersvärt av Keolis att donera bussarna själva istället för att som Transdev lura regionen att köpa gamla uttjänta bussar för att donera till Ukraina.
Inga bolag, oavsett bransch, är mig veterligt direkt att se som filantroper utan bolagens skyldigheter ligger i första hand gentemot deras ägare. Att t.ex. ett bussbolag bara skulle köpa in massa begagnade fordon för att sedan bara skänka dem vidare har jag lite svårt att tro på.
Ska man sedan spekulera lite så handlar det väl om att de begagnade bussarna som Keolis köpte in från VR ska ersätta ännu äldre fordon, och då på flera ställen i landet och inte enbart i SL-land. Var just VDL:arna sedan kommer i trafik får man nog helt enkelt avvakta kring till dess att mer info kommer ut.
Sedan var flera av bussarna som köptes sannolikt i behov av viss handpåläggning för det handlar ändå om fordon som rullat en hel del, dvs. så fräscha var inte alla enheter. Att de inte kommit i trafik än kan då bero på diverse orsaker och att fordon står avställda ett bra tag är inte heller helt ovanligt.
I Keolis eget pressmeddelande (http://"https://www.keolis.se/kontakt/press/nyheter/nyhetsarkiv/keolisdonerarnarmare100bussartillukraina.5.4bb518c01870372c056bc6.html")
Framgår det att det rör sig om ca 100 bussar som annars skulle sålts, men som Keolis nu väljer att donera istället.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
I sak säger det dock inget om vilka vagnar det rör sig om. Det innebär att det är öppet för spekulation.
Det kan ju lika gärna vara så att det som skänks är äldre vagnar som ersätts alt. att man kanske skänker bort ev. vagnar som man kommit på att man inte behöver... och då skulle det faktiskt kunna bli så att man skänker även vissa fd. VR-vagnar.
65 VDL-boggi och 20 Scania-led alla fd Arriva
samt 6671-6674, 6676-6681