Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: eldani skrivet 21 december 2022, 16:54:47 PM

Titel: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: eldani skrivet 21 december 2022, 16:54:47 PM
CitatEn personbil och en buss har frontalkrockat på väg 76 i Skebobruk. Skadeläget är oklart.
Räddningstjänst och ambulans larmades vid 16.27 till väg 76 i Skebobruk där en personbil och en buss frontalkrockat.
Enligt Trafikverket har olyckan stor påverkan på trafiken. Varningen gick ut 16.32 på onsdagen och trafiken bedöms påverkas fram till klockan 17.30.

https://www.norrteljetidning.se/2022-12-21/buss-och-personbil-i-frontalkrock-pa-vag-76
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2022, 10:10:14 AM
Hoppas det trots allt gick bra med alla inblandade? Bälten användes tydligen mycket sparsamt i den bussen...
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Ersa skrivet 22 december 2022, 13:50:07 PM
Alla anser att bälten är oerhört viktiga på bussar i linjetrafik, men vid varenda tillbud är det alltid många obältade som skadas. Helt i onödan. Bälteslagen för bussar fyller för övrigt 23 år på nyårsdagen.
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 december 2022, 14:00:02 PM
Ja, visst är det puckat, men jag tror att man skulle infört bälteskrav i bussar samma dag som man införde bälteskrav i bilar, då hade nog verkligheten sett annorlunda ut. Att införa ett nytt förbud på 2000-talet till millenniegenerationen är svårt.
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2022, 14:00:32 PM
Ja, det är svårt att få folk att använda bälten. Trots medias faktiskt rätt bra rapportering efter olyckan på Värmdö förra vintern, så är knäppen få.
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: eldani skrivet 22 december 2022, 14:56:34 PM
Nu har det kommit ut i Norrtelje tidning att en man omkom i olycka på väg 76 i går. Jag körde förbi olycksplatsen igår Ca 22.30 tiden. När dom var klara med bärgningen. Bil var mycket intryckt i fram. Samma med bussen och det var Transdev 5147. Det var tur att det inte blev fler skadade som bussen hade kör ut i skogen.

Här är en del av artikel om olyckan.

CitatEn man omkom i en frontalkrock mellan en personbil och en buss på riksväg 76 i Skebobruk på onsdagen. Mannen var i 35-årsåldern.
– Det är just nu okänt vad som orsakade olyckan, men det kommer att utredas, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid polisen

https://www.norrteljetidning.se/2022-12-22/polisen-om-dodsolyckan-pa-vag-76
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: B10M skrivet 22 december 2022, 15:46:26 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 december 2022, 14:00:02 PM
Ja, visst är det puckat, men jag tror att man skulle infört bälteskrav i bussar samma dag som man införde bälteskrav i bilar, då hade nog verkligheten sett annorlunda ut. Att införa ett nytt förbud på 2000-talet till millenniegenerationen är svårt.

Ja det kommer alltid att vara svårt att få folk att följa ett ovillkorligt krav att man måste använda bälte när det finns, även om man åker en kort sträcka med stadsbuss, som kanske dessutom bara körs med bussar med bälten någon gång då och då, och ofta har fullt med stående. Vill man att folk ska följa regler så får man nog se till att reglerna är lite mer realistiska.
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2022, 15:47:46 PM
Skulle mer realistiska regler då vara att ingen behöver använda bälte i buss? 
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 december 2022, 16:10:59 PM
Nej, att säga att ingen ska använda bälten är väl att tolka det ganska galet, men det är svårt att lära gamla hundar och sitta, speciellt då olycksstatistiken för bilar är milsvida högre än för personbilar. I stockholm omkom 2 personer i bussolyckor 2005-2021, medans 37 personer har dött i en personbil. You do the math varför folk inte bryr sig så mycket...
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: zjbus skrivet 22 december 2022, 17:39:22 PM
Är olycksstatistiken milsvid högre för bilar än för personbilar???
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2022, 18:07:50 PM
Men läser man i sociala media, så klagas det hejvilt på busschaufförer som kör som idioter. Alla de åker med kör illa. Och även om inte många dör, är det bara att läsa kommentarerna när det händer olyckor. För det gör det. Oftast förutsätter folk att det är bussens fel, eftersom inga busschaufförer kan köra idag.
Så. Varför använder då folk inte bälten om det är så illa?
Titel: SV: Sl buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Ersa skrivet 22 december 2022, 21:37:59 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 december 2022, 16:10:59 PM
Nej, att säga att ingen ska använda bälten är väl att tolka det ganska galet, men det är svårt att lära gamla hundar och sitta, speciellt då olycksstatistiken för bilar är milsvida högre än för personbilar. I stockholm omkom 2 personer i bussolyckor 2005-2021, medans 37 personer har dött i en personbil. You do the math varför folk inte bryr sig så mycket...

Känns lite udda med begränsningen till Stockholm. Men då slipper man åtminstone nämna olyckor som den i Arboga 2006, Rasbo 2007 samt Härjedalen 2017.
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 23 december 2022, 09:24:22 AM
När det gäller bältesanvändningen i SL-trafiken så är det väl olyckor i Stockholms län som är det som folk är mest medvetna om, eller kanske snarare minst omedvetna. Olyckan i Rasbo t.ex skrevs det ingenting om i lokaltidningarna i Stockholm och pratades inte om i stockholmsradion som jag minns det, däremot vet jag att det var med i både DN och riksradion ett par gånger men undrar om det inte mer handlade om rättegången efteråt. Av någon anledning handlade allting då om föraren ( kanske för att det var en kvinna som körde vilket enligt feministisk analys brukar innebära ett annat fokus både i rätten och i pressen ) och ingenting om passagerarna eller bälten, om det nu ens fanns på dom bussarna.
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: BSB101 skrivet 24 december 2022, 19:38:39 PM
Annat fokus i rätten? Menar du då som i vissa våldtäktsmål där fokus ligger på det kvinnliga offerts klädsel? Vilken "feministisk analys" som ligger bakom detta får du gärna förklara.
Tillbaka till bältesanvändning. Att bältesanvändningen i bussar är som den är kanske inte är konstigt. Fortfarande rullar det runt bussar utan bälte och då blir det inte naturligt att ta på sig bälte om man mest åker i bussar utan bälte. Lägg därtill det ologiska i detta samt stående passagerare. När bälteskrav infördes i bilar gällde detta inte bara vissa nya bilar. Om kravet bara gällt bilar som bara körde på vissa geografiska områden så hade vi nog sätt en betydligt sämre bältesanvändning generellt totalt.

Tyvärr vek sig lagstiftaren inför vissa lobbyisters krav.
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 december 2022, 20:56:39 PM
Att det rullar bussar utan bälten annat än i ren tätortstrafik i främst SL området beror ju inte på att man har så pass många gamla bussar (före 2004) i trafiken utan för att SL under väldigt lång tid valde att beställa klass 1 bussar (egentligen för stadstrafik) även på rena landsbygdsavtal. Klass 1 bussar behöver inte ha bälten installerade även om många huvudmän numera kräver det.

God Jul
Lasse
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: buskörare skrivet 25 december 2022, 04:32:18 AM
Tror snarare det handlar om bristen på kontroller. Om polisen gjorde ordentligt med kontroller även på bussar, skulle folk lära sig rätt fort.
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Ersa skrivet 25 december 2022, 13:34:35 PM
Intressant inställning det här att det kan ske flera allvarliga dödsolyckor med bussar runtom i det egna landet, samt precis utanför huvudstadslänet, men så länge det inte skett med fordon som tillhör huvudstadslänets linjehuvudman, så behöver man varken uppmärksamma eller rätta sin verklighet efter detta.

Att olycksfordonen i Rasbo hade bälten är rätt självklart, då väl ingen gul UL-buss som beställts efter 2003 saknat bälten, vad jag känner till. Det börjar även bli rätt många år sedan de sista icke-stadsbussarna utan bälten köptes in nya till SL-trafiken. Lars-Håkan skriver 2004, vilket känns som rätt årtal. Det är snart 20 år sedan.

Var det samma inställning med bilars säkerhetsbälten, när dessa introducerades, och senare även blev lag på att använda? Att det 20 år efter lagens införande fortfarande krävdes poliskontroller och böter för att få folk att börja använda dem? Eller krävdes det reportage om bilolyckor som skett inom den egna länsgränsen?
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 25 december 2022, 13:54:47 PM
Olyckan i Rasbo inträffade 2007, då fanns det väl många bussar utan bälten kvar i trafik?
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 december 2022, 19:26:01 PM
Citat från: buskörare skrivet 25 december 2022, 04:32:18 AM
Tror snarare det handlar om bristen på kontroller. Om polisen gjorde ordentligt med kontroller även på bussar, skulle folk lära sig rätt fort.


Olyckligt nog så är det väldigt svårt att kontrollera bältesanvändningen ombord på en buss, det krävs en ganska stor personalinsats.

Att stoppa en buss och sedan trava på för att titta vilka som inte har bältet på innebär inte att man kan lagföra någon alls, bussen står ju still då.
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: buskörare skrivet 26 december 2022, 04:49:12 AM
Man får kolla när bussen rullar förstås. Vissa kan man säkert se utifrån, som i bil. Annars får man ju kliva på och åka med.
Krångligare än bil, absolut! Men väldigt svårt är det inte. Det har skett kontroller och folk har blivit bötfällda, så uppenbarligen är det fullt görbart.
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 26 december 2022, 09:33:11 AM
Citat från: Ersa skrivet 25 december 2022, 13:34:35 PM
Var det samma inställning med bilars säkerhetsbälten, när dessa introducerades, och senare även blev lag på att använda? Att det 20 år efter lagens införande fortfarande krävdes poliskontroller och böter för att få folk att börja använda dem? Eller krävdes det reportage om bilolyckor som skett inom den egna länsgränsen?

Oh ja, det tog många år att få upp bältesanvändningen i personbilar ! Bilresenärer är nog mindre känsliga för länsgränser men mottagliga för reklam, och man gjorde flera massiva och påkostade kampanjer om nackdelarna med att inte använda bilbälte.

Av någon anledning har däremot länstrafikbolagens reklamkampanjer kring bussbälten varit extremt diskreta. Det är väl som vanligt kommunikatörerna på kommunikationsavdelningarna som stoppar allting som på minsta sätt kan antyda att det skulle gå att skada sig i länstrafiken !

20 år efter att bälteskrav i framsätet på personbilar infördes var användningen bland förare "uppe" på 88% och 20 år efter att bälteskrav i baksätet infördes var användningen "uppe" på 74% bland vuxna baksätespassagerare.

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/27393/Ineko.Product.RelatedFiles/2017_131_Bilbaltesanvandningen_i_Sverige_1988_2016.pdf

2020 var användningsgraden uppe på 98% totalt. Till det antar jag att bättre bilar har bidragit samt ett generationsskifte där alla är uppvuxna med bilbältet men det går kanske att läsa en del i rapporten. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1539779/FULLTEXT01.pdf
Titel: SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
Skrivet av: Maven skrivet 26 december 2022, 19:34:37 PM
Jag misstänker att länstrafikbolagen även ser frågan som svårkommunicerad, åtminstone i de län där resandet ibland överstiger antalet sittplatser. Det är inte helt logiskt för en vanlig resenär varför det är bötesstraff på att sitta obältat, samtidigt som det är fullt tillåtet för trafikhuvudmannen att inte anpassa trafikutbudet när det regelbundet förekommer stående.