Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: S Svensson skrivet 16 december 2022, 22:07:32 PM

Titel: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 december 2022, 22:07:32 PM
https://www.hn.se/nyheter/sverige/norrt%C3%A4ljes-nya-bussar-klarar-inte-kylan-1.88122205

Vad säger de på orten. Förvånad varför Hallands Nyheter skriver om detta. Jag antar att man blandat fotogen med dieselbränslet.Dieselolja med RME, helt eller delvis är temperaturberoende. Sätter igen filter.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: buskörare skrivet 17 december 2022, 05:13:45 AM
Vi kör på RME. Åtminstone till Norrtälje, ska det vara beställt HVO nu. Intressant nog, är det mest Volvo som haft problem.
Sen har det krånglat med värmen på ramperna med, många bussar har inte varit varma nog när de ska ut.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2022, 10:00:07 AM
Norrtelje Tidning skrev också om problemen. Till sist. Dvs två artiklar som kom ut sent på eftermiddagen den andra problemfyllda dagen.

https://www.norrteljetidning.se/2022-12-16/nya-bussarna-fungerar-inte-i-kylan--kor-pa-fel-sorts-bransle

https://www.norrteljetidning.se/2022-12-16/kylan-skapa-problem-i-kollektivtrafiken

Bakom betalvägg för icke Mittmediakunder, men handlar i stort sett om hur illa RME fungerar i bränslefilter och dieselvärmare under -15⁰C, vilket alla i branschen i Roslagen redan vet sedan Nobinas första år 2011. Inga nyheter alls alltså. Utan snarare kunskap som verkat ha försvunnit i och med operatörsbytet i höstas.
I artikeln berättas också att Transdev först nu beställt HVO som kommer att levereras idag lördag 17 december. Vilket man kunnat tänkt på att beställa redan under hösten, kan man ju tycka.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 17 december 2022, 16:34:48 PM
Även i Södra Halland var många Bussar inställda och linjer påverkade på grund av samma problem

Peter
X-län
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: buskörare skrivet 17 december 2022, 16:40:20 PM
RME är ju uppenbart inte bra i kyla. Eller i nått, egentligen?
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2022, 16:51:59 PM
RME är ett rätt bra lösningsmedel. Men inget bra bränsle.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Christer K skrivet 18 december 2022, 00:30:10 AM
Förr, det var i slutet på 70 och början på 80 då blandade vi i Isopropanol i dieseln. Allt för att bussarna skulle gå när det var riktigt kallt. Vi hade detta även i bromssystemet så att det inte frös på vinter vilket det gjorde ibland ändå.

// Christer K
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Nico skrivet 18 december 2022, 01:26:56 AM
Fast förr handlade det om paraffinutfällning och sommar- resp. vinterdiesel. Numera är det väl motsvarande vinterdiesel som finns överlag på allmänna pumpar, men sedan skiljer det sig mellan olika kedjor vad gäller inblandning av olika biodrivmedel och grad därav.

Vet inte hur väl det sedan stämmer (kan alltså inte bekräfta något alls), men har hört att t.ex. Preem ska ha uppåt 15 % RME i sin diesel medan Cirkle K nöjer sig med att bara blanda i 5 % överlag. Det här ska tydligen ha inneburit vissa problem även för lastbilar, traktorer, entreprenad- och skogsmaskiner mm. de senaste dagarna. För busstrafiken vet jag inte hur man gjort... typ om man tankat vanlig diesel eller bytt RME mot HVO rakt av.

Just när temperaturerna har krupit ned mot -15 °C och lägre har tydligen den inblandade RME:n fällts ut på ett vis som motsvarade just den tidigare paraffinutfällningen. Problemet har då varit att få tag på renare diesel (med mindre inblandning) och då antar jag att Cirkel K kanske fick ett litet uppsving.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 20 december 2022, 09:22:32 AM
Nu är jag inte så insatt i hur paraffinutfällning yttrar sig, men min erfarenhet av RME när det blir kallt är att det blir väldigt segt, i vissa fall nästan som kåda eller tjära och då blir det förstås svårt att få motorn att antända och förbränna bränslet.
Ibland fick vi ta lagertrucken och putta in bussen inomhus så den fick värma upp bränslet i tankarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Rikard skrivet 20 december 2022, 13:27:54 PM
De scaniabussarna vi hade i Mölndal hade en bränslevärmare som förvärmde RME för körning när det var kallt  funkade väl sisådär dock. vae 25xx o 26xx på Keolis som fortfarande delvis körs i STHLM nu .  Bäst gick dem dock på HVO. skiftena mellan de båda bränslena var arbetsamma för verkstaden som fick byta bränslafilter två gånger för att det skulle bli bra.
Rikard
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Nico skrivet 20 december 2022, 14:50:01 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 december 2022, 09:22:32 AMNu är jag inte så insatt i hur paraffinutfällning yttrar sig, men min erfarenhet av RME när det blir kallt är att det blir väldigt segt, i vissa fall nästan som kåda eller tjära och då blir det förstås svårt att få motorn att antända och förbränna bränslet. Ibland fick vi ta lagertrucken och putta in bussen inomhus så den fick värma upp bränslet i tankarna.

Jo, utfällning är nog inte rätt beskrivning vad gäller RME så my bad. Mera att RME tjocknar till en sirapsliknande konsistens alt. blir en mängd mycket små klumpar när det blir kallt... typ att det påminner nästan om tjockolja (bunkerolja) (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjockolja) för fartyg mm. som oxå måste värmas för att kunna användas. RME kläggar ju då igen filter och allt möjligt.

Paraffin är jag sen absolut ingen expert på... utan relaterar mest till det man lärde sig om man hjöll sig vaken på kemilektionerna i plugget, men som jag förstått det så kan kan paraffinutfällning liknas vid vad som händer när man häller stearin i vatten. Det klumpar sig mm. och det som då uppstår sätter igen det mesta. Paraffin har i övrigt ganska mycket gemensamt med just stearin och används i bl.a. ljus.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: zjbus skrivet 20 december 2022, 16:12:06 PM
Diesel har fungerat utmärkt under alla år.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Ersa skrivet 20 december 2022, 17:28:08 PM
Fast då avtalen i över ett decennium tydligt förbjudit fossila bränslen, är det ju irrelevant att diesel fungerar vintertid. För SL-avtalen är det RME eller HVO som gäller, och om det är svårt att få tag i HVO samtidigt som det är kallt, då är det uppenbarligen bara att ställa trafiken.
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 22 december 2022, 12:49:38 PM
Dels är det tidvis svårt att få tag på tillräckligt mycket HVO, sedan har även skattereglerna ändrats tror jag vilket gör det ännu förmånligare att använda RME så långt det går.
I dagsläget kan priset skilja flera kronor per liter till RMEs fördel och då kör man givetvis på det.
För de pengarna det skiljer kan ett stort bolag köpa både nya filter och ett begränsat antal nya motorer och ändå räkna hem bränslebytet eftersom det är så stora volymer det handlar om.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 22 december 2022, 12:57:12 PM
Citat från: zjbus skrivet 20 december 2022, 16:12:06 PM
Diesel har fungerat utmärkt under alla år.
"Riktig", dvs fossil diesel går i princip inte att använda i upphandlad trafik i Sverige idag och måste nog ha varit så åtminstone 10-15 år tillbaka.
Idag får du troligen inte ens använda diesel i tillsatsvärmarna på bussarna.

Tankar du din bil på en vanlig mack är det inte ren diesel du tankar heller, beroende på kedja och årstid är dieseln högst sannolikt utspädd med HVO, tallolja eller något liknande i olika hög grad.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: Ersa skrivet 22 december 2022, 13:47:44 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 december 2022, 12:49:38 PM
Dels är det tidvis svårt att få tag på tillräckligt mycket HVO, sedan har även skattereglerna ändrats tror jag vilket gör det ännu förmånligare att använda RME så långt det går.

Om man beställer tillräckliga mängder i olika omgångar under hösten, torde man ändå få ihop fyllda tankar på de olika depåerna när väl kylan slår till. Man hade kunnat börja beställa HVO redan på trafikstartdagen 22 augusti, men man väntade med att beställa den första leveransen först den 15 eller 16 december. Det är alldeles för sent. De första bussarna skulle ha tankats med HVO på onsdagen kväll, den 14 december, då man visste att det skulle bli -20⁰C dagen efter
Titel: SV: Bränsleproblem vid strängare köld
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2022, 14:02:20 PM
Vad jag hört, har man ändrat gräns till 15 minus för HVO nu. Den var 20 vid tillfället. Alltid något. Kanske borde gränsen var minus 10 istället. Eller minus öht.