Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Daniel L skrivet 28 november 2022, 21:33:07 PM

Titel: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Daniel L skrivet 28 november 2022, 21:33:07 PM
F.n. byggs eller förbereds det för motorvägar på följande sträckor:

E4: Ljungby-Toftanäs (sista felande länken mellan Hbg och Gävle) samt Förbifart Sthlm
E18: Köping-Västjädra
E22: Fjälkinge-Gualöv

Lite längre fram kommer Ronneby-Nättraby (E22) samt en kort snutt förbi Sturup (E65) att byggas om till motorväg. Annars verkar det inte bli så mycket mer under de närmaste 10-15 åren.

Vilka sträckor borde prioriteras framöver?
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 november 2022, 22:13:14 PM
Ser man på trafiksäkerhet så kanske motorväg är att föredra. Sedan sådant som har betydelse. Det är tidsvinster som trafikant kan göra.
Det vore lätt att skriva att motorväg behövs Björketorp-Veddige av RV41. Vad det skall bli där famlar nog de flesta. Man började för tre-fyra år sedan projektera och visst arbete samordnas med ombyggnaden av järnvägen. Av vägomgyggnad blev det inte. Delen Jonsjö-Järlöv är mycket besvärlig och den trafikeras av virkesbilar som har svårt att mötas.
Så byggandet av vägar kanske minskar. Rv 156 borde också förbättras.
Men vad jag och många andra tycker kanske inte har så stor betydelse. RV158 "Säröleden" borde bli motorväg hela vägen. Det byggs också motorväg Vårgårda-Hova inom Va Götalands län. Vissa bitar är redan motorväg. En sträcka som kanske relativt lätt kan byggas som motorväg är Ulricehamn-Jönköping.
Så är det andra problem. Hur skall trafiken planeras. Kommer lastbilarna drivas av el. Kommer de att ha kvar förare ? Det har berättats för mig att några utreder hur lastbilar skall köra. Blir det någon kabel i vägen som bilarna skall hålla sig till. Då kan det bli smalare vägar eftersom bilarna kräver mindre plats.
Alltså kostnader för vägutbyggnad och statens kostnader samtidigt samhällsekonomiska aspekter. Varför öka hastigheterna när det inte har så stor betydelse. Rät linjeföring har större nytta än en väg som är bred. Så kanske blir det motorväg Göteborg-Örebro hela vägen någon gång. Kanske man bygger motorväg någon annanstans. Viared-Dalsjöfors har det talats om,dvs en väg runt Borås innerstad alltså.
Sedan är frågan hur vägtrafiken kommer att användas? Utländska långtradare med förare i låglöneländer kanske inte kommer finnas kvar ?
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Nico skrivet 28 november 2022, 23:27:11 PM
Citat från: Daniel L skrivet 28 november 2022, 21:33:07 PMVilka sträckor borde prioriteras framöver?

För att svara på det behövs det till vissa delar en kristallkula och sedan att man till vissa delar tittar på den befintliga långtidsplanering som finns framtagen på olika håll. Vad gäller det förstnämnda så kan man nog även (om man spekulerar en del) anta att man kommer att snegla en del på järnvägen. Dvs. behovet av att bygga ut och förbättra civilförsvaret lär även påverka väginfrastrukturen. Även Sveriges [och Finlands] inträde i NATO lär ha en inverkan på behov etc.

Ser man sedan till självkörande fordon mm. så kan det sannolikt till viss del komma på sikt, men vägen dit är fortfarande lång. Som en jämförelse så har ju flyget, på drygt ett halvsekel, bara kommit till en nivå som för vägtrafik skulle motsvara något mellan nivå 2 och 3 på SAE:s sexgradiga skala (https://www.sae.org/blog/sae-j3016-update). Vägtrafik är sedan mycket mer komplex och diversifierad medan flyget i jämförelse är otroligt standardiserat och regelstyrt. Sverige däremot har för sin vägtrafik inte ens en nationell säkerhetsstyrning... då dessutom trots att införandet av sådant var en av rekommendationerna från Statens haverikommission efter olyckan i Sveg 2017.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Daniel L skrivet 29 november 2022, 09:03:42 AM
Liten rättelse till inlägg 2: Vårgårda-Hova byggs inte ut till motorväg men däremot till mötesfri 2+2-väg (med kortare 1+1-sträckor på vissa sträckor). Götene-Mariestad kommer nog att skyltas som motortrafikled när den är klar men i övrigt är det bara sträckan förbi Götene som kommer att vara motorväg mellan Vårgårda och Vretstorp.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Daniel L skrivet 29 november 2022, 09:15:50 AM
Personligen hade jag gärna sett att man täppte till några gluggar:

E18: Ed-Björkås samt snutten förbi Eriksberg (skulle skapa sammanhängande motorväg Valnäs-Skattkärr). Skattkärr-Lekhyttan med bro över Möckeln ligger nog lååångt fram i tiden.
E20: Genom/förbi Alingsås samt Arboga-Eskilstuna (sick-sackandet öster om Arboga gör att många väljer den gamla vägen förbi Arboga framför E18/E20).
E22: Fogdarp-Hörby N (enda sträckan som inte kommer att vara motorväg mellan Malmö och Blekinge).
E45: Genom/förbi Göta samt bron över Slumpån (korta sträckor som föll bort av kostnadsskäl när man byggde motorväg Gbg-Trollhättan).

Som någon var inne på tidigare är väl även riksväg 40 mellan Ulricehamn-Jkpg mogen för motorväg, åtminstone sträckan mellan Jkpg och riksväg 26 söderut. Jag vet att många också önskar motorväg på E4 mellan Gävle och Söderhamn.

Det verkar dock inte som att Trafikverket har några aktiva planer på någon av sträckorna.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 november 2022, 11:15:25 AM
Jo Daniel L så var jag ute och åkte för några dagar sedan. Det var en utflykt som passerade Borås-Vänga-Vårgårda och en bit in på E20. Sedan mot Herrljunga efter diverse uppehåll med besök i affärer. I Vårgårda byggs det motorväg och i höjd med en ladugård där det stod djuraffär så hade det skyltats att det byggs motorväg  en bra bit in mot Södra Härene. Men kanske det är felskyltat.
Vad gäller små gluggar så har det lite betydelse för trafiken om det inte är motorväg förbi Göta och  ett område längre upp. Ofta omnämnt tidigare i väderleksrapport.
Men det som har betydelse med nuvarande beslut, som bygger på räknande av "samhällskostnader" (CBA-kalkyl), är tidsvinster och trafiksäkerhet.
Dvs kringfart i Borås Viared-mot Dalsjöfors. Tydligen fanns det tankeläsning för Borås Tidning skrev om flera olyckor vid Annelundsmotet. Bygga bort olyckor alltså. Går detta ? Vägen Sätila-Björlanda är smal och krokig. Men få olyckor händer här. I princip hela E20 bör byggas om till motorväg för att godstrafiken skall komma fram till Volvo,hamnarna och Värö Bruk. Trots allt är det sådant som har betydelse för ekonomin.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Daniel L skrivet 29 november 2022, 12:57:41 PM
Ja, då måste det ha varit felskyltat. Förbi Vårgårda samt Vårgårda-Vara byggs som 2+2-landsväg med vissa inslag av 1+1. De kommer alltså varken att skyltas som motorväg eller motortrafikled även om de till stora delar påminner om smala motorvägar med planskilda korsningar m.m. De enda sträckorna som kommer att grönskyltas är Götene-Mariestad samt Förbi Mariestad (fram till Hasslerör där RV26 viker av norrut). Dessa sträckor blir 16,5 m motortrafikled (2+2).

På sikt ska alla 1+1-sträckor uppgraderas till 2+2. Även den befintliga 2+1-sträckan mellan Vara och Skara kommer nog att ingå där. Med lite justeringar såsom byggande av parallellvägar m.m. skulle nog hela sträckan mellan Vårgårda och Hova kunna grönskyltas som motortrafikled*. När det gäller sträckan efter Hova fram till Vretstorp är jag osäker om det verkligen finns ambitioner att bygga 2+2. Där är nog trafikmängden för liten. Laxå kommun har t.ex. inga önskemål om att uppgradera vägen.

*bortsett från motorvägssnutten förbi Götene

Här finns en bra kartöversikt över utbyggnaderna: https://www.trafikverket.se/contentassets/86333ca060524eacaf6ff162dc9b1dae/v3-oversiktskarta-justerad-nya-farger-3000x2250.jpg Delsträckorna Tollered-Ingared (motorväg), Kristineholm-Bälinge (motorväg), Bälinge-Vårgårda (motorväg) samt Förbi Hova (2+2/1+1) är redan öppnade för trafik.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: igel skrivet 29 november 2022, 19:47:48 PM
Väg 265 mellan Täby-Kyrkby trafikplats och Arningevägen. Skulle ha byggts som motorväg men slutade med en kompromiss mellan motorväg och att inte alls byggas som en 1+1 väg.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Ersa skrivet 29 november 2022, 22:08:09 PM
Behovet av motorväg (eller åtminstone smalare 2+2-vajerväg) på väg 265 Norrortsleden upphör inte vid Arningeleden, utan sträcker sig vidare till Rosenkälla trafikplats. Dessutom behövs en rejäl ombyggnad av denna trafikplats, så att den blir en fullvärdig motorvägstrafikplats för två motorvägar som korsar varandra.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Daniel L skrivet 30 november 2022, 14:47:19 PM
Är det någon som vet vilken väg, som INTE är motorväg, som för tillfället har högst ÅDT? (Bortsett då från stadsmotorvägar som av någon outgrundlig anledning inte är skyltade som sådana, t.ex. Söderleden i Gbg.)
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 02 december 2022, 12:24:03 PM
Statliga vägar med > 20 000 fordon/dygn utan att vara motorväg och exklusive de centralare delarna av storstadsområdena Stockholm och Göteborg:

E22 Svedala-Sturupsavfarten
Norra ringen i Lund
L111 förbi Berga-Maria i norra Helsingborg
L155 öster om Torslanda
L158 Hovås/Askim
R41 Borås
E45 genom Trollhättan
Västligaste biten av R44 i Uddevalla
L61/62 Karlstad-Skåre
E18 Karlskoga
R50 förbi Lillån i norra Örebro
R25 Växjö
E22 Norrköping
Nordligaste biten av R35 Linköping
L225 norr om E4 Södertälje
E20 Eskilstuna
E18 Västjädra-Hallstahammar
R56 mellan E18 och Norrleden Västerås
L267
L276 mellan E18 och Åkersberga
L263 mellan E4 och Märsta
L222 Gustavsberg
R55 Uppsala
E16/R50/R70 genom centrala Borlänge
E16 vid Falu koppargruva
R70 Mora-Noret
E4 genom centrala Örnsköldsvik
E4 genom centrala Skellefteå

Med något undantag så ligger dessa sträckor på strax över 20 000 fordon/dygn. Flera av dem har dessutom dubbel funktion som fjärrled och som stadsgata/lokal trafikled vilket dels innebär att omledningspotentialen är låg (mycket rent lokal trafik) och dels att det, om sträckorna inte redan är planskilda, skulle vara svårt att göra dem planskilda p.g.a. den lokala funktionen.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Christer K skrivet 02 december 2022, 22:35:12 PM
E18 går genom samhället Karlskoga blir nog väldigt svårt att bygga om den vägen.
R 50 förbi Lillån har flera korsningar med rödljus efter Lillån är det dubbelfiler fram till de två rondellerna i Hovsta och Kvinnersta. Sedan är det 2 - 1 väg resten norrut.
E 20 Eskilstuna är motorväg eller motortrafikled. Från Arboga till Eskilstuna är det 2 - 1 väg och från trafikplats Marielund är det motorväg/motortrafikled.
// Christer K
Citat från: Anders Noren skrivet 02 december 2022, 12:24:03 PM
Statliga vägar med > 20 000 fordon/dygn utan att vara motorväg och exklusive de centralare delarna av storstadsområdena Stockholm och Göteborg:
E18 Karlskoga
R50 förbi Lillån i norra Örebro
E20 Eskilstuna
Med något undantag så ligger dessa sträckor på strax över 20 000 fordon/dygn. Flera av dem har dessutom dubbel funktion som fjärrled och som stadsgata/lokal trafikled vilket dels innebär att omledningspotentialen är låg (mycket rent lokal trafik) och dels att det, om sträckorna inte redan är planskilda, skulle vara svårt att göra dem planskilda p.g.a. den lokala funktionen.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Corny skrivet 03 december 2022, 08:55:24 AM
När E4 Ljungby  södra och norrut till  Toftanäs är klar hösten 2023 återstår fortfarande cirka 7 km 2-1 väg från  Ljungby södra och söderut till Kånna. Denna del är inte upphandlad ännu och kommer att byggas senare enligt Trafikverkets hemsida.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: pnott skrivet 04 december 2022, 16:33:52 PM
Citat från: Christer K skrivet 02 december 2022, 22:35:12 PM
E 20 Eskilstuna är motorväg eller motortrafikled. Från Arboga till Eskilstuna är det 2 - 1 väg och från trafikplats Marielund är det motorväg/motortrafikled.

Den sträcka på E20 som har mer än 20000 fordon och inte är motorväg är motortrafikleden från centrala Eskilstuna fram till korsningen med rv 56 mot Västerås. Denna sträcka utreddes inför den nya nationella planen men hamnade i listan på projekt som skulle kunna utföras om anslagen ökade med 10%.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: pnott skrivet 04 december 2022, 16:38:25 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 02 december 2022, 12:24:03 PM
Statliga vägar med > 20 000 fordon/dygn utan att vara motorväg och exklusive de centralare delarna av storstadsområdena Stockholm och Göteborg:

...

Med något undantag så ligger dessa sträckor på strax över 20 000 fordon/dygn. Flera av dem har dessutom dubbel funktion som fjärrled och som stadsgata/lokal trafikled vilket dels innebär att omledningspotentialen är låg (mycket rent lokal trafik) och dels att det, om sträckorna inte redan är planskilda, skulle vara svårt att göra dem planskilda p.g.a. den lokala funktionen.

Bra lista!

Kan tilläggas om E18 Västjädra - Hallstahammar ( - Köping) att den sträckan håller på att byggas ut till motorväg just nu.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: David M skrivet 27 december 2022, 13:34:32 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 02 december 2022, 12:24:03 PM
Statliga vägar med > 20 000 fordon/dygn utan att vara motorväg och exklusive de centralare delarna av storstadsområdena Stockholm och Göteborg:

E65 Svedala-Sturupsavfarten

Är på gång att bli motorväg (planerad byggstart 2024) och därefter fortsätta som 2+2-väg med planskilda korsningar till Skurup.


CitatNorra ringen i Lund
Kommer inte att hända utifrån det du skriver i slutet av ditt inlägg (dubbel funktion som stadsgata och fjärrled, i Norra Ringens fall dessutom som reservväg till E22/E6 vid avstängningar söder om trf Lunds norra/Fjelie ). Däremot ska kommunen se till att flytta Öresundsvägens anslutning till trafikljuset mot Gunnesbo, så att det blir fyra anslutningar till Mobiliarondellen och mer av en stadsgata för Öresundsvägen (nuvarande vägen lades ut på 1960-talet när staden bokstavligen slutade vid rondellen).

CitatE18 Karlskoga

Något som förvånade mig för ca 10 år sedan när Motala- och Sundsvallsbroprojekten gick igång var att inget motsvarande gjordes för ett broprojekt i Möckeln vid Karlskoga. Det borde vara en utmärkt kandidat till broprojekt med avgiftsfinansiering, givet projektets omfattning (ca 15km ny väg med en 2-3km lång bro över en sjö och med en brant topografi på östra sidan av sjön).


CitatR25 Växjö

I samband med nya sjukhuset som ska byggas i Växjö vid Räppe vet jag att regionen tagit upp det som ett kompletterande projekt till det nya sjukhusprojektet att bygga hela vägen från riksväg 23 vid Räppe till riksväg 25/27 vid Fagrabäcksrondellen (11 km) som motorväg.

F.ö. när Norrleden byggdes på 1970-talet var Växjö en långt mindre stad/kommun än idag ( då cirka 60 000 invånare, idag nära 100 000). Nu vet jag inte när vägen började projekteras, men jag tror det kan ha varit så att planerarna utgick från en långt mindre befolknings- och trafikökning, dessutom räknade man nog med att den första "förbifarten" i Växjö (Mörners väg byggd på 1950-talet) skulle ta hand om mer av den lokala trafiken än vad som senare skedde (Norremark som inköps-kontors-och industriområde började planeras långt senare vad jag förstår).



CitatE22 Norrköping

Analogt med E18/Karlskoga, en ny väg öster om Norrköping med avgiftsfinansiering för att bekosta en tunnel under Lindö kanal (ungefär mellan trf Hageby - Lindövägen-Händelö-trf Ingelsta och Herstaberg). Händelö är platsen för industrianläggningar och skulle spara en hel del för tunga transporter söderut och släppa upp området kring Hamnbron inne i stan för stadsutveckling.
Dyrt? Javisst, därav avgiftsfinansiering - Det finns redan erfarenheter av detta i Sverige. Att slippa dagens omväg över Söderleden skulle i sig spara nästan en mils körsträcka för de som ska norr-eller söder om Norrköping (E22 till E4/rv51/rv55). Även för Bråvikens trätransporter skulle det underlätta med en direkt väg söderut.
   


Citat
R70 Mora-Noret
E4 genom centrala Örnsköldsvik
E4 genom centrala Skellefteå

Här pratar vi verkligen om sammanblandning mellan lokal- och fjärrtrafik på samma väg. Därtill är städerna i sig målpunkter för en stort omland.
Å andra sidan borde man i sig prioritera en bro till i/vid Mora av det skälet att Noretbron är den enda bron som finns i stan, och att alternativet är att köra många mils omvägar över Våmhus-Orsa eller Leksand-Gesunda.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: David M skrivet 27 december 2022, 13:57:23 PM
Citat från: Daniel L skrivet 29 november 2022, 09:15:50 AM

E22: Fogdarp-Hörby N (enda sträckan som inte kommer att vara motorväg mellan Malmö och Blekinge).

Motorväg Fogdarp-Hörby N är dessutom förutsättningen för att kunna bygga 2+1-väg på väg 13 Höör-Hörby och flytta riksväg 23 så att vägen får start/ändpunkt i Hörby istället för Rolsberga (det finns inga förutsättningar att bygga förbifarter vid Snogeröd/Gamla Bo/Ringsjön/Höör längs nuvarande väg). En flyttad riksväg 23 räknas bli ca 7000 fordon till väster om trf Norrehe.

Tyvärr har Mellanskåne utöver Hörby ständigt missgynnats i vägplaneringen, och då talar jag även om att det exempelvis fortfarande inte finns någon rak väg mellan Helsingborg och Höör (länsväg 109) fortfarande vilket har diskuterats sedan mellankrigstiden. 
En del av detta beror på de gamla planerna från Vägplan 1958 för Lund-Kristianstad med en ny väg över Eslöv och Höör inte blev av, en del på att planen som fanns under 1980- och 1990talen med en ny riksväg 23 Höör-Eslöv-Gårdstånga inte heller blev av, en del på att regionen under 2000-talet i stort sett enbart prioriterat en färdig motorväg mellan Lund-Kristianstad och nedprioriterat andra vägprojekt i Skåne. 

CitatDet verkar dock inte som att Trafikverket har några aktiva planer på någon av sträckorna.

I den senaste transportplanen 2022-2033 finns ingen färdig statlig finansiering för exempelvis E22 Fogdarp-Hörby N under perioden, men vill regionen (som under 2000-talet som sagt var ständigt prioriterat en färdig motorväg mellan Lund-Kristianstad) vara med och finansiera så kan planeringen till färdig vägplan återupptas. Regionen var på sin tid 2002-2003 med om att betala för motorvägen E22 mellan trf Hammar och Fjälkinge exempelvis.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 27 december 2022, 21:25:31 PM
259 mellan Vårby till Jordbro är på gång
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 december 2022, 21:57:24 PM
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-stockholms-lan/vag-259-tvarforbindelse-sodertorn/
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 juni 2023, 17:12:52 PM
Att de inte bygger om E4 söder om Ljungby samtidigt som den övriga sträckan tycker jag både är märkligt och bedrövligt. Hoppas de tar tag i detta snarast möjligt!

E22 mellan Fogdarp-Hörby N är en del som i sig inte känns akut, men som ändå borde tas tag i, då det ändå är den enda delen som inte är komplett motorväg av E22 mellan Malmö och Kristianstad, trots att sträckan ändå är motortrafikled.

E45 genom/förbi Göta samt bron över Slumpån är märkliga ställen. Där känns det som om vägen är ofärdig. Så det vore kanske på tiden att så att säga bygga klart där.

E4 mellan Gävle och Söderhamn borde bli komplett motorväg.

Till sist vore det på tiden att de kom igång och åtminstone gjorde något med E4 förbi Gnarp. Det är enda stället på E4 mellan Helsingborg och Sundsvall som inte är mötesseparerat. Dessutom finns det fartkameror på den sträckan.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Axel L skrivet 19 juli 2023, 06:41:07 AM
Det bör noteras att sträckan Fogdarp-Hörby N kan delas in i två olika delsträckor från söder till norr.

Fogdarp-Osbyholm: Mötesfri landsväg med 100 km/h en korsning plan vid Sextorp

Osbyholm-Hörby N: Mötesfri motortrafikled med 100 km/h

Jag förmodar att dessa sträckor inte har uppgraderats främ på grund av att de håller en förhållandevis god standard. Trafikvolymerna är inte heller så pass stora att avsaknaden av 2+2 väg eller förekomst av långsamtgående trafik utgör något större problem.

För min del tycker jag att det är mer synd att sträckan Hossmo-tpl Dörby (väg 25/31) nte byggdes till motorväg i samband med att förbifart Rinkabyholm byggdes. Det är uppenbart att den ursprungligga planen från slutet av 90-talet var att hela sträckan skulle byggas som motorväg. Det går bland annat att notera genom att en kort sträcka söder om Hossmo byggdes med motorvägsstandard och att broarna över Ljungbyån anpassades för detta. Numera har det istället blivit en väldigt anmarkningsvärd skarv vid platsen.

Hälsningar
Axel L
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: John P skrivet 19 juli 2023, 23:47:56 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juni 2023, 17:12:52 PME45 genom/förbi Göta samt bron över Slumpån är märkliga ställen. Där känns det som om vägen är ofärdig. Så det vore kanske på tiden att så att säga bygga klart där.




Har för mig att dessa korta sträckor var finansierade i samband med att vägen byggdes i övrigt, men att man i sista stund strök detta för att använda pengarna på annat håll. När det gäller Göta så har jag hört att tanken var att lägga ned järnvägen för att kunna få plats med motorväg. Det vore mycket dåligt om järnvägen blev nedlagd, trafik i princip dagligen till Essitys pappersbruk ( gör hushåll-och toalettpapper, " Torky"-papper m.m ), kanske billigare att dra om järnvägen genom Göta!?   
                                                                                                                                       
Tidsmässigt förlorar man väl inte så mycket, men dessa flaskhalsar är verkligen sårbara om det händer något, händer olyckor på fel ställen så blir det verkligen rejäla omvägar för trafiken. Har blivit stående vid Torpabron på väg till jobb i Lilla Edet och i Göta med passagerare. I Göta var en Annandag Jul, blev nog mer än 60 min sen, många av passagerarna gick tillbaka till Lilla Edet.
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 juli 2023, 17:42:53 PM
Jag har av personer med insyn hört att Göta ombyggnad medför risk för ras. Nu lite senare kanske det är svårt att få fram medel. Det blir konkurrens med andra projekt, t ex Rv 156 och Rv 41. 156 behöver få upprustning 1+2 väg. Sedan har trafikverket projekterat ny sträckning i Sundholmen (dvs Björketorp/Kattunga till halvvägs Horred. Det behövs i princip helt ny sträckning Berghem till Järlöv,norr om Veddige.
En annan sträckning som behöver upprustad har vi nämnt tidigare. Vårgårda-Hova,kanske eventuellt litet längre. 2+1 eller 2+2 väg.
För ett antal veckor sedan åkte jag buss från Göteborg till Strömstad. Det var beställningsbuss som körde ett antal PRO medlemmar ute på "grönbete". Jag åkte då nya E6 från 2008-2015. Tittade litet på var gamla vägen gick. Det är förbätting i dag. Även E6 genom Halland har betytt mycket att få förnyat. Jag kan ju följa de gamla sträckningarna. Redan tidigt -på 1600-talet-fanns det en väg. Varberg-Veddige-Fjärås- och lite till. På 30-talet kom en förbättrad E6. Ersattes sedan i slutet av 1990-talet av nuvarande motorväg.
Var skall då nästa motorväg byggas. Det är svårt att säga egentligen.Trafiksäkerhet och mängd trafik. Jag själv tror inte på att minska den. Så motorväg blir troligen Ulricehamn-Jönköping, vilket skapar en motorväg Göteborg-Stockholm. Räcker det med 2+1 väg på E20 ?En gång i tiden ville flera bygga motorväg Borås-Viskafors. Detta tror jag inte blir av. Däremot tror jag på en led ungefär nuvarande led Sjömarken- Gässlösa och vidare mot Dalsjöfors och sedan anslutning till Ulricehamn. Vad tror Ni andra ?
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: MrT6 skrivet 26 juli 2023, 15:13:11 PM
Väst- och sydsverige ingår i det europeiska motorvägsnätet. Men östsverige gör det fortfarande inte. Det behövs en "Lückenschluss", som tyskarna skulle säga, på både Rv40 och E4, vilket flera skribenter också framhållit ovan.

För motorväg E45 och dubbelspår Göteborg - Trollhättan blev det billigare än beräknat och pengar återlämnades. Ny bro vid Slumpån vore relativt sett lätt att åtgärda. Tycker att det är konstigt att den inte byggdes. I Göta är det mer komplext, men det är ändå ett störande avbrott på en motorvägssträcka.   
Titel: SV: Nästa motorvägsprojekt?
Skrivet av: Daniel L skrivet 18 december 2023, 22:01:25 PM
Örnsköldsviks kommun verkar försöka hitta en alternativ finansiering till motorvägstunnel genom Åsberget nu när Trafikverket nobbat projektet gång på gång. Det talas om avgiftsfinansiering. Är det något annat (motor-)vägprojekt som skulle kunna lösas på liknande vis?

Ny bro vid Grums/Slottsbron (E18/E45)?

Ny bro för E4 vid Södertälje kanal?