Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 05 oktober 2022, 11:42:34 AM

Titel: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 05 oktober 2022, 11:42:34 AM
Nån som vet om de är klubbade och släppta? Hittar inget.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: KollekLover skrivet 05 oktober 2022, 16:17:47 PM
Förra året släpptes besluten ungefär vid den här tiden. Något år var det så sent som mitt i november.
Men dokumentet brukar blir tillgängligt strax efter trafiknämndens sammanträden. Nästa är 20 oktober: https://www.regionstockholm.se/politik/politik-och-demokrati/politiska-organ/trafiknamnden/sammantraden-2022/20-oktober-2022/

Eller någon som har insider info? ;D
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Buzzlover skrivet 05 oktober 2022, 17:59:07 PM
Konstigt, ingen beskrivning om vad sammanträffandet ska innehålla trots att tidigare haft det, men den kanske kommer desto närmare vi kommer datumet.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 05 oktober 2022, 19:00:15 PM
Brukar väl klubbas i september, så trodde det skulle vara ute nu. Men den som väntar på nått gott...
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 06 oktober 2022, 09:46:06 AM
Jag förutsätter att entreprenörerna fick sina beställningar i september, men det blir väl inte offentligt innan Trafiknämnden får det som ett informationsärende.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 06 oktober 2022, 20:07:07 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 05 oktober 2022, 17:59:07 PM
Konstigt, ingen beskrivning om vad sammanträffandet ska innehålla trots att tidigare haft det, men den kanske kommer desto närmare vi kommer datumet.

Ärendena brukar inte läggas in särskilt långt innan mötet, inte mer än någon vecka.

/Måns
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Traesk skrivet 10 oktober 2022, 16:23:40 PM
Finns tillgängligt nu!

https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2022/2022-10-20/16-information-om-trafikforandringsremissen-t23.pdf
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 10 oktober 2022, 17:27:27 PM
Tack!!
Hmm. 676 ska sluta trafikera hpl Roslagstull. Det gör den ju inte idag heller?  ???
Humlegården försvinner som ändhållplats, Transdev fick som dom ville där.
Stora förändringar i norrort redan första året, kaxigt!
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 oktober 2022, 17:32:04 PM
Hejdå 314.
Jag tycker det var fattigt med ändringar i år, den enda stora grejen som jag reagerar på var ju Tekniska högskolan och Humlegården.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 oktober 2022, 18:02:09 PM
Jag kanske läser slarvigt, men jag hittar inget om att 608 skall sluta trafikera Humlegården vilket i så fall skulle innebära att den blir ensam kvar där.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 10 oktober 2022, 18:15:40 PM
Hittar inte heller nått om 608. Underligt.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Fredde skrivet 10 oktober 2022, 18:21:08 PM
Finns det så gott om utrymme i Danderyd att man kan köra dessa turer endast dit?
Man ska ju även trycka in 639 (enbart till/från Rimbo?) i den terminalen.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2022, 18:24:11 PM
Rimbo-639:orna är inte så många att deras försvinnande frå Tekniska högskolan ger plats för alla tre linjerna 624, 628 och 608. Så den sistnämnda får nog bli kvar vid Humlegården ett tag till. Skulle man korta av även Hallstaviks-639:orna till Danderyds sjukhus skulle det nog bli plats för 608 vid Tekniska. Men då måste man först lösa samma problem vid Danderyd: Utrymmesbristen.

Å andra sidan förväntas väl 639-fordonen framöver (återigen) kunna köras på lokallinjer i Danderyd och Täby, istället för att stå uppställda i flera timmar i Stockholm och Danderyd mitt på dagarna.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 10 oktober 2022, 18:29:28 PM
Trist men förståeligt att en av mina personliga favoritlinjer 653 som jag förstår det läggs ner och ersätts av anropsstyrd trafik. Är ju inte särskilt många, om ens några, som åker den och med tanke på genomsnittshastigheten är den ju väldigt ineffektiv, men lär sakna att åka på de krokiga och smala vägarna runt Länna med buss.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2022, 18:36:15 PM
Ingen av linjerna 653, 654, 646 eller 648 kommer att läggas ner, vad jag förstått (med reservation för att jag missat nån textrad), men de kommer alla att få förändrade (mestadels förkortade) linjesträckningar, och kompletteras med den anropsstyrda trafiken.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 10 oktober 2022, 18:47:34 PM
680 kan dela plats med 670 eftersom man drar ner antalet turer på den. Planerar man bra, får man in trafik på nån/några av de tomma hållplatslägena med. Damen som bor där skulle behöva flytta dock, det verkar inte helt enkelt.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 oktober 2022, 19:01:53 PM
680 då? Den ska väl kortas?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2022, 19:34:38 PM
Vid Tekniska högskolan skulle det för tillfället oanvända hållplatsläget framför nuvarande 639:ans hållplats åter kunna tas i bruk.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 10 oktober 2022, 19:48:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2022, 18:36:15 PM
Ingen av linjerna 653, 654, 646 eller 648 kommer att läggas ner, vad jag förstått (med reservation för att jag missat nån textrad), men de kommer alla att få förändrade (mestadels förkortade) linjesträckningar, och kompletteras med den anropsstyrda trafiken.
Okej, det låter kanske rimligt. Kan ha läst in någonting som inte menades :)
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 10 oktober 2022, 21:40:19 PM
Stod inget om 153:an. De tänkte säkert att de fem nya hållplatserna bara skulle göra restiden längre.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 11 oktober 2022, 02:17:35 AM
Ja, 680 ska kortas. Det står med, det är bara 608 som inte nämns.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 oktober 2022, 08:39:53 AM
Okeju, blir intressant att se.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 11 oktober 2022, 11:05:40 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 10 oktober 2022, 17:32:04 PM
Hejdå 314.
Jag tycker det var fattigt med ändringar i år, den enda stora grejen som jag reagerar på var ju Tekniska högskolan och Humlegården.


Det är väl avvaktande i de flesta trafikområden just nu. Flera stora områden är ju antingen i slutet av avtalsperioden, eller på första året, och du brukar det inte vara så mycket justeringar. Trafikförvaltningen har väl fortfarande underskott efter pandemiåren och inte råd att beställa några utökningar de inte är tvingade till, men det finns samtidigt inte några krav på besparingar. Då händer det inte så mycket.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 oktober 2022, 18:52:32 PM
Trafikens vara till Nedersta från Västerhaninge är verkligen en"Neverending story".../Ulf
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 oktober 2022, 21:48:30 PM
Inte första gången till Nedersta

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Kristian skrivet 11 oktober 2022, 22:49:55 PM
Sist man körde 844 till Nedersta var det ju en flopp, men till skillnad mot förr (linjen lades väl ned för drygt 20 år sedan efter något års trafikering?) så finns nu åtminstone en någorlunda vettig mängd bebyggelse dit bussen är tänkt att gå.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 oktober 2022, 23:07:44 PM
Minns du när 844 startade till Nedersta förra gången?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Kristian skrivet 13 oktober 2022, 05:04:04 AM
Inte på rak arm, men omkring 1998? Kan kika lite i gamla tidtabeller vid tillfälle.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 oktober 2022, 11:27:38 AM
Gör så, kanske jag hittar bilderna lättare då
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 13 oktober 2022, 12:14:10 PM
Hösten 97 t o m sommar 99 fanns i alla 844, men kan även ha funnits före/efter den perioden, inte möjlighet o gräva fram det nu.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 oktober 2022, 13:54:58 PM
Okej men då har jag något att gå på

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Kristian skrivet 13 oktober 2022, 17:36:02 PM
Måste rätta mig själv, "gamla" 844 var mer seglivad än jag mindes. Första trafikeringsdag var 18 augusti 1997 och sista kan ha varit 14 juni 2003. Hittar ingen nyare tidtabell än sommaren 2003 hemma, i den står det "Linje 844 dras in hela sommaren på grund av allt för få trafikanter. Till hösten återupptas trafiken". Om trafiken verkligen återupptogs får någon annan svara på.

Lite lustigt förresten att detta är mitt 844:de inlägg på forumet... :P

Nå, nu har jag kanske svävat iväg en bit utanför trådens egentliga ämne. Ber om ursäkt för det.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Per E skrivet 14 oktober 2022, 15:41:09 PM
Kristian har helt rätt. Någon trafik återupptogs aldrig på hösten 2004.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 21 oktober 2022, 15:02:16 PM
Här finns en sammanfattad version av förändringarna:
https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter/2022/10/tidtabellsforandringar-2023/
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 oktober 2022, 18:18:42 PM
Här är en bild från Nedersta förra gången.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H3%206401%20Nedersta%2CV%C3%A4sterhaninge%201998-04-07a.jpg)

Lägger denna bild och tre till i en separat tråd.
Nu verkar det som att linjen förlängs in i området.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 25 oktober 2022, 09:40:53 AM
Fått svar att 608 är den enda som kommer fortsätta gå till Humlegården.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2022, 11:35:14 AM
Kanon, funderade just på det när jag var i Danderyd igår.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: igel skrivet 12 november 2022, 23:53:47 PM
Nu går det att söka på resor efter tidtabellsskiftet i reseplaneraren. Tyvärr finns inte alla linjer med ännu. Konstigt nog finns 682 inlagd (bland flera) men inte 670 eller 680. Då 682s tidtabell är helt beroende av 670 och 680 antar jag att de är färdiga men av någon anledning inte upplagda.
  Kan det ha att göra med att man ännu inte har bestämt vilka avgångar som ska ha slutstation var. För söker man från Åkersberga kan man få upp 624. Men destinationen anges som "Ej i trafik".
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 13 november 2022, 02:29:09 AM
Jag ser inte det som konstigt alls att inte 670 finns med. Troligen är man inte helt klar med finslipningen av körtiderna  än, det är bara 1 v sen man bytte till en busstyp som behöver helt andra tider på sig än tidigare ledvagnar. Jag skulle snarare blivit förvånad om man lagt tiderna på den utan att köra ordentligt med dubbeldäckarna.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: ks skrivet 13 november 2022, 15:55:19 PM
Hållplats Söderbymalmsskolan i Haninge ska vid tidtabellsskiftet byta namn till Bragevägen. Förståeligt, då Söderbymalmsskolan har flyttat. Val av namn kan ju dock diskuteras, lämpligare hade väl kanske varit Fredrika Bremerskolan (gymnasiet som också ligger där) eller Eskilsparken. Men men :-)
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 13 november 2022, 17:06:58 PM
SL/TF brukar, i enlighet med praxis vid namngivning, försöka att undvika egennamn mm. Just skolor o.dyl. kan (som i detta fall) flytta och då är det bättre att följa praxis och namnge efter närmaste korsande gata eller motsvarande. På så vis är risken betydligt lägre för att behov av namnbyte uppstår.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 13 november 2022, 18:26:07 PM
Nya linjer i Södertälje ryktas det om: 777,  ny linje mellan Södertälje Syd och Geneta (Klockarvägen).
747, ny linje mellan Geneta (Scaniarinken och Liljeholmen. 754 kortas av och köe endast mellan Pershagen och Södertälje Centrum.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 13 november 2022, 18:42:52 PM
https://sl.se/aktuellt/nyheter/nya-tidtabeller-fran-11-december/

Här är förändringarna
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 november 2022, 19:19:36 PM
Trevligt, nummer 777 kommer tillbaka

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 13 november 2022, 21:49:39 PM
Spännande att 748/749 inte berörs utan att 747 tillkommer!
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 november 2022, 21:51:56 PM
Skulle tippa på att vissa turer på  748/749 förlängs till Syd och får nummer 747,
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 13 november 2022, 22:49:22 PM
Det här är underligt dock: De nämner att inga tidtabellsförändringar sker i Botkyrka, Salem, Tyresö, Nynäshamn, Järfälla, Upplands Väsby och Lidingö. Men Värmdö nämns inte alls. Varken listad där, eller att det skulle ske några förändringar där heller. Det nämns ingenting iofs heller om Stockholms innerstad eller Stockholm söderort från vad jag kan se.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Tommy E skrivet 13 november 2022, 23:16:14 PM
Vet någon om linje 777 är tänkt att gå längs Nyköpingsvägen från Södertälje C till Syd, som gamla linje 755?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 november 2022, 03:58:51 AM
747 ska ju inte gå till Syd alls, "Geneta (Scaniarinken) – Ronna –Karlhovsbacken – Centrifugen – Liljeholmen." Så den linjesträckningsn har ju inget med 748 eller 749s linjesyräckning att göra alls i princip.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Daniel P skrivet 14 november 2022, 08:54:36 AM
Förlängningen av 844 till Nedersta nämns inte alls.
Blev det inget av det?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: ks skrivet 14 november 2022, 11:11:57 AM
Det var tänkt att 844 skulle starta nu, men startar istället så fort infrastrukturen där är anpassad i enlighet med RiBuss föreskrifter och godkänts av TF. Så en gissning från mitt håll är att det kanske blir av till sommartidtabellen?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 14 november 2022, 21:08:19 PM
Linje 777 går mellan Södertälje Syd och Geneta (Klockarvägen) via Södertälje Stadshus- Ronna. Bussen kör längs Nyköpingsvägen som 755 ha hjort. Bussen kö inte inte in till Södertälje centrum utan den stannar endast vid Södertälje Stadshus och sen kör rakt fram direkt mot Ronna.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: KollekLover skrivet 15 november 2022, 00:43:01 AM
Var ju en hel del som inte fanns med i: regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2022/2022-10-20/16-information-om-trafikforandringsremissen-t23.pdf  ???

Jag antar att regeln: "x7x-nummer innebär blå stombuss" inte finns längre eller ska det börja rulla blå bussar i Södertälje?

"Det görs förändringar på stombusslinje 508 mellan Danderyds sjukhus och Karolinska sjukhuset för att det ska gå snabbare att resa till Karolinska sjukhuset för alla i nordostsektorn." Ska 508 få fler turer eller kan linjer som bara körs i rusningen vara stombussar? Eller har de bara skrivit fel?

Linje 405 mellan Hornsberg och Nacka Sjukhus får en ny hållplats vid Münchenbryggeriet. Synd att Pendelbåten linje 85 inte finns kvar.

Linje 826 till industriområdet Albyberg får fler avgångar
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 15 november 2022, 08:40:57 AM
x7x-stombusskonceptet i Sthlms län tappades ungefär samma dag som det startades. 7x i innerstan är inte stombussar, 57x i Märsta är inte stombussar, 77x är inte heller stombussar runt Södertälje (776, 778 och 779 finns redan sen länge)
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 15 november 2022, 10:40:24 AM
Förresten går ju de andra 77x-linjerna i Nykvarn, vilket inte linje 777 gör.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 15 november 2022, 14:23:04 PM
Citat från: buskörare skrivet 13 november 2022, 02:29:09 AM
Jag ser inte det som konstigt alls att inte 670 finns med. Troligen är man inte helt klar med finslipningen av körtiderna  än, det är bara 1 v sen man bytte till en busstyp som behöver helt andra tider på sig än tidigare ledvagnar. Jag skulle snarare blivit förvånad om man lagt tiderna på den utan att köra ordentligt med dubbeldäckarna.


Att man inte hunnit klart är säkert orsaken. Däremot finns det väl knappast tid att invänta statistik för körtiderna med nya bussar efter trafikstart. Om förarna ska se sina tjänster i slutet av nästa vecka så är det lite tajt att göra om hela tjänstepaketet nu... och då har man ändå bara en veckas statistik hittills.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 15 november 2022, 15:21:05 PM
Transdev har själva sagt att man gör det. Tjänstesökningen pågår mellan 5-18 dec, så de behöver väl inte vara klara just i slutet av nästa vecka?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 15 november 2022, 16:30:24 PM
Jag räknade två veckor från tidtabellsskiftet 11 dec. Men har man sökning öppen till 18 dec, så kan man förstås göra justeringar i tjänsterna när det nya tjänstepaketet börjar gälla. Men då kan man knappast göra ändringar i tidtabellerna, för de ska väl börja gälla 11 dec och inte förändras igen under vintern eller våren?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 15 november 2022, 16:44:35 PM
Ändringar i tidtabellen kan man inte göra, men den behöver väl inte vara klar just nu. Och det hinns nog samlas ganska mycket data på 2 v att börja bygga på.
Men ja, tjänsterna ska väl egentligen vara klara för påsyn 27:e. Tror dock det har varig lite si och så med det förr, agt man legat efter.
Vi får se, dagens tider funkar inte och det vet man.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: KollekLover skrivet 20 november 2022, 17:43:03 PM
De flesta av tidtabellerna har kommit samt lite info om Områdestrafiken i Norrtälje och Vallentuna
https://sl.se/aktuellt/nyheter/norrtalje-och-vallentuna-boka-resan-i-forvag-dar-fa-reser/

Står inget om var området börjar och slutar i tidtabellen
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V640Z.pdf

Är Z helt nytt sufix i SL trafiken?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 20 november 2022, 22:22:58 PM
Områdena, i pluralis. Det är tre stycken fordon för tre separata områden, och de har tre separata linjenummer.
640Z för södra Lohärad och Sundsta
648Z för Fasterna och norra Gottröra
669Z för Markim

Om Z är ett nytt suffix vet jag inte, men att införa ett Z på fordon just år 2022 känns lite väl taktlöst och pinsamt. Men man får väl anta att förslaget om att de linjerna suffixet Y kastades i papperskorgen, så som så många andra synpunkter och förslag från lokal nivå.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 20 november 2022, 22:35:54 PM
Frågan är väl rent generellt vad suffixet ens fyller för funktion i många fall? E och X är ju etablerade sedan hedenhös, men att utöka med fler beror ju även på om mottagarna ens förstår vad suffixen innebär. Ett suffix är ju även till för att särskilja så har man inte t.ex. redan en linje 100 så blir det lite konstigt att ha en 100Z osv.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 20 november 2022, 22:53:01 PM
Reguljära 648 utan suffix finns ju redan, så där är suffixet förståeligt för den anropsstyrda linjen 648Z, som ska gå i ett angränsande område alldeles intill, väster om den ordinarie linjen. Däremot finns inte några reguljära 640 och 669 utan suffix.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: at1981 skrivet 23 november 2022, 10:48:21 AM
Hej!

När man läser tidtabellerna för dessa linjer framgår det inga detaljer alls om linjesträckning!
Bara olika tidsintervall som inte säger så mycket alls!

https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V640Z.pdf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V648Z.pdf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V669Z.pdf
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2022, 13:56:27 PM
Det finns ingen linjesträckning på småbussarna som ska trafikera alla möjliga allmänna vägar inom vissa förutbestämda geografiska områden. Man kör dit man blir beställd, helt enkelt. Jämför med färdtjänst och taxi.
Tidsintervallerna lär tydligen vara när man kan boka starten av en resa med bussarna, och dessa inte speciellt väl tilltagna tider kan man verkligen ha åsikter om. Speciellt att de inte börjar tidigare på mornarna, så att de hade gått att använda för resor till skolor och arbetsplatser.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: igel skrivet 24 november 2022, 09:02:13 AM
Det ser ju mest ut som någon form av pensionärstrafik, vilket jag kan tänka mig är syftet. Konstigt nog framgår det inte i tidtabellen vad som är Södra Lohärad, kan man till och med hävda att Södra Lohärad omfattar Täby med lite god vilja. Och hur små vägar kan man beställa till, jag antar att det körs med buss med lågt insteg, då krävs det lite bättre framkomlighet än för taxi.
  Känns som att en tidtabell för en sådan här special linje borde vara lite mera informativ än bara upplysa om tidsslottarna, för det är väl det minst digitaliserade klientelet man vänder sig till med trafiken.   
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 24 november 2022, 09:24:22 AM
Exakt, även om det är ett område och inte en linje, så måste ju områdets gränser redovisas tydligt.
Men jag räknar med att At1981 provåker alla Z-linjer och redovisar hur det fungerar inklusive bilder.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: igel skrivet 24 november 2022, 10:04:24 AM
Måna linjer har historiskt haft anslutningspunkter mellan sig, nu redovisar inte Transdev sådana i (SL) tidtabellen, tidigare var det bara dessa som var anpassade byten där inväntning skedde. Tyvärr finns inte tidtabeller (pdferna finns) för Norrort i reseplaneraren ännu, ska bli spännande och se om den räknar med anslutning eller inte.

Intressant att notera är att Transdev har en tidtabell för 688 som sträcker sig till 22 juni, där tidigare opperatörer (Arriva/VR, Busslink/Keolis) bara utsträckte den till färjornas vintertidtabell.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 24 november 2022, 11:34:16 AM
Förhoppningsvis tar man bort anslutningarna och lägger sånt på en bättre anpassad tidtabell istället.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 24 november 2022, 13:57:57 PM
Det där menar ju SL har spelat ut sin roll. Bytesresor söker man fram i reseplaneraren.
För många år sedan fanns en not även i reseplaneraren när ett byte var ett sådant som var markerat som garanterat, men eftersom det i praktiken inte gjorde någon skillnad för resenären så togs den noten bort. Avseende rätt till förseningsersättning m.m. så har resenären samma rättigheter när byte mellan två bussar i city spricker som uppe i Norrtäljes glesbygd, så länge det innebär en försening på minst 20 minuter.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2022, 16:19:38 PM
Citat från: igel skrivet 24 november 2022, 09:02:13 AM
Det ser ju mest ut som någon form av pensionärstrafik, vilket jag kan tänka mig är syftet. Konstigt nog framgår det inte i tidtabellen vad som är Södra Lohärad, kan man till och med hävda att Södra Lohärad omfattar Täby med lite god vilja. Och hur små vägar kan man beställa till, jag antar att det körs med buss med lågt insteg, då krävs det lite bättre framkomlighet än för taxi.
  Känns som att en tidtabell för en sådan här special linje borde vara lite mera informativ än bara upplysa om tidsslottarna, för det är väl det minst digitaliserade klientelet man vänder sig till med trafiken.   

Det som upprör mest i skogarna är när tidiga ordinarie morgonturer för skolbarn vid 07-tiden försvinner, och ersätts med bokningsbar trafik, som inte kan beställas förrän ett klockslag någon timme efter att skolornas lektioner startat.

Det finns tydliga kartor med exakta gränser över dessa tre områden, som även visar alla befintliga hållplatser runtom området, som man ska kunna trafikera till/från. Man behöver alltså inte boka en resa mellan området och just Vallentuna, Rimbo eller Norrtälje busstationer, utan vill man åka från t.ex Himmine eller Undra till en hållplats vid väg 76 eller 77, för att där byta till en ordinarie buss, ska även det fungera. Samt från Fasterna kyrka ner till Gottröramacken. Samt omvänt.
Att kartorna samt tillräcklig information fortfarande inte finns ute till allmänheten kan man givetvis ha gott om åsikter om, och det är det många som redan har.

Bussarna är de vanliga Mercedes Sprintrar som förekommit i fordonslistorna här i forumet i ett antal månader. De är ombyggda med klassisk sidodörr med rullstolsramp innanför, och har såklart plats för rullstol och/eller barnvagn. Bussarna har ingen passagerarstol längst fram, och den dåvarande passagerardörren längst fram är bortbyggd.
De lär knappast ha sämre framkomlighetsegenskaper än en konventionell ej ombyggd Sprinter.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: 846 skrivet 25 november 2022, 00:06:27 AM
Jag noterar att 57:an får en tur mindre i morgonrusningen mellan kl. 08 - 09. Idag är det 12 min mellan avgångarna, vilket ändas till 15-18 min istället (jag tittar på sträckan mellan Sergels torg och Frösundavik). Jag kan inte förstå att man drar in en tur på 57:an i morgonrusningen under aktuell tid. Idag är de turer som går knökfulla den tiden på morgonen, drar man in en buss lär det bli svårt att komma på.

Keolis verkar ha något emot linjen, de föreslog väl att dra in den helt utan att ersätta sträckningen på Sveavägen med någon annan linje. Förslaget försvann dock under behandlingen som tur var.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 november 2022, 21:27:48 PM


Citat från: Ersa skrivet 24 november 2022, 16:19:38 PM
Det som upprör mest i skogarna är när tidiga ordinarie morgonturer för skolbarn vid 07-tiden försvinner, och ersätts med bokningsbar trafik, som inte kan beställas förrän ett klockslag någon timme efter att skolornas lektioner startat.

Jag är inte så hemma i skogarna runt Rånäs, men i Vallentuna verkar det av vintertidtabellerna på SLs hemsida att döma som om de nuvarande skolbussarna i 66x-serien kommer att vara kvar.
Z-linjerna skall som jag förstått det precis som Ersa säger köras mellan vissa tider och även till valfri plats (inte nödvändigtvis en befintlig hållplats).

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 25 november 2022, 22:11:21 PM
När jag kollade i den nya tidtabellerna för linje 401, 403, 469 och 491 så stod det absolut ingenting om att någon av linjerna skulle åter trafikera hållplatserna Sickla station eller Sickla industriväg. Jag menar, de hållplatserna har ju varit indragna ganska länge nu och Sickla industriväg, som hållplatserna ligger på är ju i stort sett färdig. Är inte det dags snart?!
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 25 november 2022, 22:17:10 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 november 2022, 21:27:48 PM
Jag är inte så hemma i skogarna runt Rånäs, men i Vallentuna verkar det av vintertidtabellerna på SLs hemsida att döma som om de nuvarande skolbussarna i 66x-serien kommer att vara kvar.

Trevligt att inga skolbarn blir lidande i norra Vallentuna kommun. Men i Fasterna (Ubby, väster om Rånäs samhälle) samt i stora delar av Lohärad (Undra, Himmine), försvinner dagens konventionella busslinje helt från stora delar av kartan. Det blir inte ens kvar en enda morgontur och någon enstaka eftermiddagstur för skolbarn, utan allt försvinner. Och ersätts med anropsstyrd trafik som inte körs just de tider man vill resa till/från skolor och arbetsplatser.

Nu kan man ju rent tekniskt med lätthet sätta in dessa redan levererade småbussar även på fasta skollinjesträckningar utanför dagens glesa tidtabell, om man bara vill, och nån betalar. Men så länge kommun och region inte är överens om vem som ska betala, står det still
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 26 november 2022, 11:28:33 AM
Man tycker att den som äger bussen, oavsett om det är Transdev eller en underentreprenör, redan borde ha planerat för att använda småbussarna på andra turer under morgonrusningen, där det inte är fler resenärer än att kapaciteten räcker till. Men det kanske inte finns sådana turer längre, efter att de minsta linjerna blivit av med sin morgontrafik? Norrtälje stadstrafik kanske, men då är det rätt lång tomkörning om bussen sedan ska befinna sig norr om Rånäs strax efter klockan 09.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: B10M skrivet 26 november 2022, 16:22:40 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 november 2022, 21:27:48 PM
Jag är inte så hemma i skogarna runt Rånäs, men i Vallentuna verkar det av vintertidtabellerna på SLs hemsida att döma som om de nuvarande skolbussarna i 66x-serien kommer att vara kvar.

Nej, både linje 662 och 663 får nedkortade linjesträckningar.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: B10M skrivet 26 november 2022, 16:40:30 PM
Citat från: buskörare skrivet 24 november 2022, 11:34:16 AM
Förhoppningsvis tar man bort anslutningarna och lägger sånt på en bättre anpassad tidtabell istället.

Borttagna anslutningar är nog en jättebra idé om man tycker att busstrafiken är till för bussbolagen.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2022, 19:48:06 PM
Citat från: Maven skrivet 26 november 2022, 11:28:33 AM
Man tycker att den som äger bussen, oavsett om det är Transdev eller en underentreprenör, redan borde ha planerat för att använda småbussarna på andra turer under morgonrusningen, där det inte är fler resenärer än att kapaciteten räcker till. Men det kanske inte finns sådana turer längre, efter att de minsta linjerna blivit av med sin morgontrafik? Norrtälje stadstrafik kanske, men då är det rätt lång tomkörning om bussen sedan ska befinna sig norr om Rånäs strax efter klockan 09.

En buss ska bli stationerad i Norrtälje, den andra i Rimbo, och den tredje i Vallentuna. Så tomkörning från Norrtälje till Rånäs känns onödigt.
Man har inte hittat något bolag som varit minsta intresserade av att agera UE till denna trafik, vilket sannolikt beror på alldeles för låg ersättning. Operatören sägs ju få betalt av SL enbart de sträckor som passagerare finns i bussen. Inga tömkörningar är betalda.
Som det ser ut nu ska alla tre Sprintrar stå stilla under all rusningstrafik och skolskjutstider, och detta får man självklart ha gott om åsikter om. Vilket folk definitivt redan har. Återstår att se om politiker och tjänstemän lyckas lösa detta dilemma, mellan de bägge kommunerna och regionen.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2022, 22:35:55 PM
Citat från: B10M skrivet 26 november 2022, 16:22:40 PM
Nej, både linje 662 och 663 får nedkortade linjesträckningar.
Ja, jag ser det nu när jag detaljgranskar tabellerna.
Vad är det för vits att köra 663 samma väg som 524, man kör ju inte ens ned till Stängselboda längre.
Kanske får Traveller mer körningar i Vallentuna då om man inte vill köra SL-buss längre.
Å andra sidan verkar det redan i dagens läge som om 662 och 663 används ganska sparsamt de gånger jag sett dem.
Det verkar dock som att Transdev gör om linjerna till punkt till punkt istället för ringlinjer som de är idag.
Med tanke på de få barn som reser till centrala delarna av Vallentuna med dagens 662 och 663 är det nog billigare att köra en taxi eller minibuss än en normalbuss.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2022, 22:59:30 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2022, 22:35:55 PMDet verkar dock som att Transdev gör om linjerna till punkt till punkt istället för ringlinjer som de är idag.

Just precis detta. Vilket även gäller även bl.a 646, 653 och 654.
646 ska vändas i Gottröra och gå samma väg tillbaka igen, medan 653 på nåt sätt ska vändas vid Finsta station istället för att bara dras den smidiga slingan runt Frihamra och Husby kyrka. Ibland blir det bara osmidigt och märkligt, speciellt på de ställen som naturliga vändmöjligheter saknas.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: igel skrivet 29 november 2022, 14:07:16 PM
Nu finns det en del information på SL.se om de bokningsbara linjerna.
https://sl.se/aktuellt/nyheter/norrtalje-och-vallentuna-boka-resan-i-forvag-dar-fa-reser/linjer-som-berors-i-norrtalje (https://sl.se/aktuellt/nyheter/norrtalje-och-vallentuna-boka-resan-i-forvag-dar-fa-reser/linjer-som-berors-i-norrtalje)
Dock finns det ingen karta över vilket område det går att boka i.


Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 29 november 2022, 14:15:00 PM
Vi har fått tjänsterna i norrort, så 670 kanske finns med i tidtabellen nu?
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: igel skrivet 29 november 2022, 16:39:24 PM
Det gör den.

Tidigare sorterade reseplaneraren bort byten där de blev väldigt långa. Men nu kan man faktiskt få en resa som från Danderyds sjukhus 01:15 till Överby 05:12 med ett byte på 3:26tim i Engarn.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Eje Larsson skrivet 29 november 2022, 16:55:56 PM
Några sådana besparingar till och anslagen till kollektivtrafiken måste höjas. När UL bildades hade SJ-buss i Gävle en tjänst som ankom Gävle 8:10 med en ledbuss från Marma på L 821. Sedan var det 50 min till nästa tur på 821. När jag frågade varför hålet fanns blev svaret att föraren skulle åka och byta till en normalbuss. Och vad hade den gjort i rusningen? Ingenting! Regionchefen på SJ i Uppsala lovade att äta upp sin hatt om det var som jag sa. Tyvärr vet jag inte om han gjorde det. (Gävle körde som underentreprenör åt Uppsala.) I nästa tidtabell använde jag normalbussen för att förtäta morgontrafiken från Älvkarleby till Gävle. >:(
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 29 november 2022, 19:26:17 PM
Nu börjar media också intressera sig:
https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-slopade-sl-bussar-i-norrtalje-ett-drapslag/ (https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-slopade-sl-bussar-i-norrtalje-ett-drapslag/)
https://www.norrteljetidning.se/2022-11-29/sl-om-bussforandringarna-kommunen-har-ansvaret-for-skolskjutsar (https://www.norrteljetidning.se/2022-11-29/sl-om-bussforandringarna-kommunen-har-ansvaret-for-skolskjutsar)

Båda länkarna är väl låsta för icke-prenumeranter, men DN-artikeln kan sammanfattas med att familjer vet inte hur deras barn ska komma till skolan när morgontrafiken försvinner. Kommunpolitikerna hävdar att det kommer som en total överraskning, medan SL menar att förslagen diskuterats och remissats på tjänstemannanivå sedan år 2019.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: sa0azs skrivet 05 december 2022, 19:57:47 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 25 november 2022, 22:11:21 PM
När jag kollade i den nya tidtabellerna för linje 401, 403, 469 och 491 så stod det absolut ingenting om att någon av linjerna skulle åter trafikera hållplatserna Sickla station eller Sickla industriväg. Jag menar, de hållplatserna har ju varit indragna ganska länge nu och Sickla industriväg, som hållplatserna ligger på är ju i stort sett färdig. Är inte det dags snart?!

Jag noterade däremot att 469 nu återgår till ordinarie körväg via Nacka Forum Norra och Skvaltan.
Även 442 kommer enligt tidtabellen att åter börja trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 december 2022, 20:51:20 PM
Citat från: Maven skrivet 29 november 2022, 19:26:17 PM
Nu börjar media också intressera sig:
https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-slopade-sl-bussar-i-norrtalje-ett-drapslag/ (https://www.dn.se/sverige/kritik-mot-slopade-sl-bussar-i-norrtalje-ett-drapslag/)
https://www.norrteljetidning.se/2022-11-29/sl-om-bussforandringarna-kommunen-har-ansvaret-for-skolskjutsar (https://www.norrteljetidning.se/2022-11-29/sl-om-bussforandringarna-kommunen-har-ansvaret-for-skolskjutsar)

Båda länkarna är väl låsta för icke-prenumeranter, men DN-artikeln kan sammanfattas med att familjer vet inte hur deras barn ska komma till skolan när morgontrafiken försvinner. Kommunpolitikerna hävdar att det kommer som en total överraskning, medan SL menar att förslagen diskuterats och remissats på tjänstemannanivå sedan år 2019.

Grundskoleskjutsar är ju Kommunens ansvar, antingen genom att upphandla ren skolskjuts eller ersätta Trafikförvaltningen för behövda turer i linjetrafiken.

Problemet är nog att "mindre" kommuner sällan har tjänstemän som håller nödvändig koll på förändringar innan dem redan är klubbade.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 06 december 2022, 05:32:18 AM
Här är dock det största problemet bland föräldrar och skolbarn, att rätt många barn går på andra skolor än den tilldelade kommunala skolan. I många fall på friskolor. Då är barnen inte berättigade skolskjuts till den närmaste kommunala skolan, som ibland dessutom ligger i fel riktning sett från hemmet. Dessa barn har fram tills nu åkt 648 från Fasterna/Ubby till Ekebyholmsskolan respektive Viby friskola i Rimbo, samt 654 från Undra/Malsta till friskolor inne i Norrtälje samhälle.
Att nya kommunala skolskjutsar sätts in från Fasterna till Rimbos två kommunala skolor, samt redan finns från alla delar av Lohärad till Svanberga skola åt nordost, hjälper inte situationen för dessa skolbarn som idag åker med linjetrafiken som ska försvinna, redan två veckor innan höstterminen avslutas.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 09 december 2022, 17:35:20 PM
https://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-lans-landsting/pressreleases/en-foersta-etapp-av-framtidens-kollektivtrafik-i-soedertaelje-faerdig-3221772

Är väl en av bussarna som sk gå på nya 777
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 december 2022, 18:00:33 PM
Nej, detta är en av bussarna som går på 175:an och den kommer nog inte flytta från Kallhäll inom närmaste.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Mr.7238 skrivet 12 december 2022, 00:08:23 AM
639 Från Hallstavik är ju de ända till Stockholm som går Hela tiden. Rimbo turerna går endast ibland till Stockholm men hela tiden på helger
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: igel skrivet 12 december 2022, 14:32:32 PM
På 670 efterfrågades det en justering av körtiderna. Från stan har Transdev justerat upp körtiderna även i motrusningsriktning:
06:00-08:00 +2min
08:00-08:45 +1min
Sedan i eftermiddagsrusningen:
14:00-14:15 +1min
14:15-14:30 +2min
14:30-17:45 +4min
17:45-18:15 +2min
18:15-18:45 +1min

Från Vaxholm är det endast i morgonrusningen 
06:00-09:00 +(1-2)min
[Intressant, lyckades man korta av körtiden för avgången 05:27 med -3min. ]

Så hur fungerar de nya körtiderna. 
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 12 december 2022, 20:03:37 PM
Jag var mer ute efter en justering utanför rusningen. När de lite mer långsamtgående resenärerna åker med.
Det har gått okej, ändå. Men jag körde förvisso 2 turer med vanlig boggi då min dd inte var så arbetsvillig för dagen.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Kristofer skrivet 16 december 2022, 17:29:37 PM
Och så kommer "skolturerna" på linje 648, 654 och 662 tillbaka den 19 december. Någon som är förvånad?

https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nya-avgangar-i-malsta-ranas-och-markim-fran-den-19-december/
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 december 2022, 19:36:32 PM
Ha ha ha Knappast, den ena handen vet ju inte vad den andra gör i Stockholmstrafiken..
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 16 december 2022, 22:28:33 PM
Det måste vara något slags rekord i att backa snabbt, men majoritetsskiftet i regionstyrelsen bidrog säkert.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2022, 09:44:46 AM
Att precis alla partier, från höger till vänster, i Norrtälje och Vallentuna kommunfullmäktige protesterat öppet och väldigt högljutt mot indragningarna, är detta inte märkligt alls. Till sist måste regionpolitikerna, oavsett styre/block, lyssna på sina väldigt uppretade partivänner i de bägge kommunerna i norr.

Detta har aldrig varit en partipolitisk fråga, hur än vissa politiker kommit med löjliga och felaktiga anklagelser mot sina motståndare. Detta är en indragning som tjänstemän genomfört utan att regionpolitikerna reagerade, och det möttes av rejält motstånd från precis alla partier i de två kommunerna.

Det kanske börjar bli dags att decentralisera viktiga beslut i länets kollektivtrafik, till kommunnivå? Dagens toppstyrning är ju inte direkt imponerande.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: 846 skrivet 17 december 2022, 12:40:31 PM
En annan förändring av samma karaktär som att man ändrar sig för vissa linjer i Norrtälje och Vallentuna gäller linje 4 i stan. Man har ju en förkärlek att dra in hållplatser på stomlinjerna i syfte att få kortare körtid mellan ändhållplatserna (trots att väl knappast någon reser så) och det senaste påhittet för 4:an är att dra in bl.a. Jungfrugatan och Stadion. Jungfrugatan är (var) enda byteshållplats mellan 4:an och 54:an och Stadion ligger vid Sophiahemmet, ett sjukhus och just resande till sjukhus är väl oftare just de som kanske är lite sjuka... Mycket klagomål har det varit kring detta och vid tidtabellskiftet började 4:an stanna vid Stadion igen - däremot inte på Jungfrugatan, så de som vill byta mellan 4:an och 54:an får snällt gå 300-400 meter så att 4:an får en kortare körtid mellan Radiohuset och Gullmarsplan på säg 30 sek...
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: B10M skrivet 17 december 2022, 13:29:02 PM
Det är i alla fall positivt att man justerar detta så snabbt, även anslutningarna i Åkersberga som någon trodde skulle ta ända till nästa tidtabellsskifte. Nu väntar vi bara på att man ska ta tillbaka de gamla linjesträckningarna helt för linjerna 646, 654, 662 och 663. Finns ingen vettig anledning att köra samma väg fram och tillbaka, känns mest som någon slags irrationell fobi för ringlinjer.

Tror knappast att det skulle bli bättre av att kommunerna tog över ansvaret. Kommuner brukar mest vara intresserade av resande innanför kommungränsen och att man ska ha snabba förbindelser till kommuncentrum (där kommunpolitikerna sitter). Är ju bara att titta på hur dåliga förbindelserna över länsgränserna på många håll i landet. Med kommunalt ansvar blir det likadant vid kommungränserna också.

Problemet handlar ju mer om att trafikförvaltningen inte har någon kompetens inom trafikplanering längre utan lämnar över det till utförarna (utom de heliga stomlinjerna). Det blir knappast bättre om varje kommun ska skaffa egen kompetens.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2022, 15:17:09 PM
Nu kördes ju 646 ofta samma väg tillbaka fram och tillbaka till Abrahasby 1975-2015, så i gällande denna linje är ringlinje på varenda avgång ändå en relativt ny idé, bara 7½ år ung. Även 653 gick ju till Lohärads kyrka, vände tillbaka där och därefter samma väg tillbaka till Syninge, så det var även gott om "tillbaka samma väg" på dem.
Gällade dessa smålinjer, inklusive 648, 654, 662 och 663 borde det ändå fattas lokala beslut om dem, baserade på vad resenärerna och de lokala invånarna önskar. Kommunerna kanske inte har den bästa kompetensen, men idag verkar den bättre jämfört med den nuvarande väldigt bristfälliga förståelsen från TF om hur befolkningen vill ha sin trafik i vissa områden. Norrtälje har åtminstone en kunnig och kompetent kommunpolitiker som arbetat med trafikplanering innan.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 18 december 2022, 13:29:43 PM
Problemet med att ge mer inflytande till kommunerna, utöver samordningen av kommunöverskridande linjer, är ju också att hela budgeten ligger på landstinget. Läser man kommunernas remissvar på förslagen till trafikförändringar så har de flesta kommuner oerhört svårt för att hjälpa Trafikförvaltningen att prioritera bland förslagen, utan de är konsekvent mot neddragningar och föreslår gärna ny trafik utan någon vidare konstnad/nytto-kalkyl. Om kommunerna ska få mer inflytande, utan att i grunden göra om Trafikförvaltningens finansiering, så skulle det då behöva sättas av en andel av pengarna, där beloppet är fastställt av regionen, men där kommunerna får prioritera vad det ska användas till. Det kanske vore en modell att pröva i Stockholm, Norrtälje och Södertälje, som har lite större andel av resenärerna som inte passerar kommungränsen.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: 846 skrivet 21 december 2022, 15:22:16 PM
En förändring som jag själv noterade vid bussresa igår är en kraftig försämring av turtätheten för 53:an. Redan från kl. 17.30 ca - d.v.s. alltjämt rusningstrafik - så har Keolis infört 20-minuterstrafik och redan från kl. 19 så går 53:an i 30-minuterstrafik. Det är en kraftig försämring. Tidigare gick 53:an i 10-minuterstrafik under rusningen (vissa tider t.o.m. 7-minuterstrafik) men nu är det alltså som bäst 15-minuterstrafik. Vid resor från Henriksdalsberget finns även 55:an i viss utsträckning (beroende på vart man ska, men byte från 55:an till tunnelbanan i Slussen är inte enkelt eftersom 55:an stannar på ett hållplatsläge på Hornsgatan långt bort från tunnelbanan) men 55:an har också bara 30-minuterstrafik redan från kl. 18 och Keolis har lagt avgångarna på 53:an och 55:an med bara fem minuters mellanrum vilket gör att turtätheten ändå blir dålig och ankomsttiden till Slussen blir lustigt nog densamma. Om man missar 53:an som går kl. 19.02 så går nästa 53:a 19:32 medan nästa 55:a går kl. 19:27. D.v.s. trots två linjer mellan Henriksdalsberget och Slussen är det ändå 25 minuter mellan avgångarna men då 55:an har längre körtid till Slussen än 53:an så blir ankomsttiden till Slussen ändå densamma, det spelar alltså ingen roll för ankomsttiden om man i det här fallet tar 55:an kl. 19:27 eller väntar och tar 53:an 19:32.

Det är fascinerade hur mycket Keolis fått försämra bussförbindelserna till området Danviken-Henriksdalsberget utan att någon politiker reagerar. Att en linje som 53:an bara går två gånger i timmen från kl. 19 (kl. 18 på helger) är riktigt uselt.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: homer skrivet 23 december 2022, 17:11:35 PM
53:an mellan slussen och henriksdalsberget är ju bara en extra lyxprodukt, alla som bor lite längre upp mot kvarnholmen, finnboda, finnberget har ju bara 402:an som går med 30 minuters trafik hela lördagen och hela Söndagen
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: 846 skrivet 23 december 2022, 21:23:56 PM
Är 53:an "en lyxprodukt"?? Jobbar du på Keolis, eller? Det bor ca 2000 personer på Henriksdalsberget, tycker du att det är lyx att de har en bussförbindelse? Ska de som bor där gå upp till berget tycker du, det är många trappsteg det. Att jämföra med Kvarnholmen och Finnboda är inte särskilt rättvisande då det finns SL-båt därifrån in till stan också utöver 402:an. SL-båten går i 15-minuterstrafik större delen av dagen.

53:an betjänar för övrigt inte bara Henriksdalsberget utan är också enda bussen för de som bor i området kring Karlbergsvägen mellan S:t Eriksplan och Norra Stationsgatan.

Jag tror du är ganska ensam i att tycka att det är "lyx" att ett bostadsområde med flera tusen invånare, uppe på ett berg, har en bussförbindelse.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 23 december 2022, 23:25:02 PM
"Den är också enda bussen för de som bor i området kring Karlbergsvägen mellan S:t Eriksplan och Norra Stationsgatan."
Om man då räknar bort 72:an som inte går på helgerna
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: 846 skrivet 26 december 2022, 12:50:56 PM
Ah, helt rätt - jag glömde 72:an. Som nämnt går den inte på helger och inte heller på vardagar efter ca kl. 18.30. Det blir lätt att man glömmer att den finns om man som jag mest åker buss på kvällar och helger.

Att 72:an inte går alls på helger var också en försämring Keolis införde för några år sedan, vilket gjorde att kvarteren kring Valhallavägen öster om Banérgatan blev helt utan busstrafik på kvällar och helger då de också lagt ned 56:an till Hakberget.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Maven skrivet 26 december 2022, 19:39:48 PM
Linje 72 gick väl inte särskilt många år på helger, utan 70-serien var ju ursprungligen högtrafiklinjer för vardagsrusningen, som inte ens alltid trafikerades mitt på dagen, och aldrig på helger. Men i sak har du förstås rätt, för 72:ans helgtrafik tillkom väl i den stora linjenätsomläggningen år 2015 då linje 42 försvann och den delvis ersattes av linje 72.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 januari 2023, 11:27:01 AM
402X verkar vara borta, hittar ingen tidtabell på SL:s hemsida men den står kvar på hållplatsen vid Danvikstull där jag var igår. Tidtabell fanns man missade kolla giltighetstiden.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Daniel P skrivet 02 januari 2023, 13:33:57 PM
402X tidtabell ligger inbäddad i linje 402's tidtabell:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V402.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V402.pdf)
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 januari 2023, 14:35:35 PM
Tack, lätt att missa.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: B10M skrivet 31 januari 2023, 07:55:26 AM
Nu har linje 663 återgått till att vara en ringlinje. Efter Lindönäs går den moturs runt Gällsta. Låter klokt då man sparar 20 minuter på det.
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V663b.pdf
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 31 januari 2023, 13:50:41 PM
Ser ut som det vart en till extra åtgärd efter protesterna mot att göra trafiken anropsstyrd utanför Vallentunas centrum. Först att man lät 662Y ta över 662:s "gamla" sträckning, nu återinför man 663 i dess "tidigare" form.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 31 januari 2023, 15:17:53 PM
Vissa avgångar är fortfarande anropsstyrda.
Titel: SV: Trafikförändringar T23 SL-trafiken
Skrivet av: B10M skrivet 01 februari 2023, 21:22:40 PM
Citat från: L. Gornitzka skrivet 31 januari 2023, 13:50:41 PM
Ser ut som det vart en till extra åtgärd efter protesterna mot att göra trafiken anropsstyrd utanför Vallentunas centrum. Först att man lät 662Y ta över 662:s "gamla" sträckning, nu återinför man 663 i dess "tidigare" form.

Nej, det är fortfarande ingen trafik till Fredens vägskäl och Lindö säteri.