Tänkte det kunde vara dags med en tråd, bussarna börjar ju "rulla in" nu, så att säga. Ryktet påstår att man inte hinner få alla innan trafikstart och att man därför kommer köpa några från VR tills alla är på plats. Både Scania och VDL har nämnts i samband med det, så får se vad som verkligen stämmer.
Oavsett, så testkörs nu 5528, MAN led, som är uppställd i Okvista.
Så listan kan väl börjas med
TTM48E 5528 MAN Lion's City 19
Hur blir det med depån i Vaxholm? blir den kvar?
Enligt info jag fått, blir den kvar åtminstone första året. Men troligen inte på sikt.
Väldigt så tyst det är i den här tråden, kommer det att finnas några bussar om drygt en vecka?
Jag ska åka runt lite den dagen så det hoppas jag.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Oväntat tyst.
Bussarna ska vara på plats i tid enligt uppgift.
Sista bussen rullar ut från Vaxholmsdepån 11/12 :( Från 12/12 är den stängd.
DYM 65C 5087 MAN
TTM48E 5528 MAN
Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2022, 17:04:47 PM
Oväntat tyst.
Bussarna ska vara på plats i tid enligt uppgift.
Sista bussen rullar ut från Vaxholmsdepån 11/12 :( Från 12/12 är den stängd.
Trist, inte ens någon enstaka plats för bussar som ska rulla på 688 blir kvar?
Hej,
Norrorts dubbeldäckare står just nu hos Volvo i Häggviks industriområde.
519x-serie.
Man har "slagit sönder" Vaxholmstjänsterna nästan helt. Redan från 6/11 är många placerade i Täby, bl.a de som kör fast på Rindö idag. Så även om Rindö troligen kommer köras med bussar från Vaxholm fram till 11/12, så är det inte som idag, att 2 förare har hand om den körningen.
Själv blev jag placerad i Vaxholm och kommer därför bara körda ledbuss på 670. Inga dubbeldäckare för mig, utöver ett extrauppdrag första 2 dagarna.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 oktober 2022, 15:29:41 PM
Hej,
Norrorts dubbeldäckare står just nu hos Volvo i Häggviks industriområde.
519x-serie.
Vän av ordning undrar ju varför Dubbeldäckarna ligger i två olika serier...
Samma med MAN led, ligger också i 2 serier.
Dubbeldäckarna heter 5183-5196. Registreringsnumren i inventarienummerordning:
ZZX101
CWX35R
MZX93J
AAW13U
LHW90L
UOC05B
ARA00N
UTD90B
JAA52L
KXD80H
EYF41E
FZF15A
SDE20P
BFE55A
De med fetstil har jag sett. Övriga är en gissning som bygger på att alla får inventarienummer i chassinummerordning.
Nu står 5500 och 5501 i Vaxholmsdepån, inför trafikstarten på söndag. Eller de lär väl gå ut först på måndag, antar jag.
Båda blå MAN.
Nytillskott tillkommer nu depån i Norrort. Är alla VDL borta till och med måndag då Transdev tar över?
//Peter
Menar du Transdevs VDL? Enligt uppgift blir det kvar några VDL i Vallentuna.
VR's VDL lär Keolis ha tagit hem nu, Transdev tar över idag, och plats för fler bussar, lär det inte finnas.
Om du kör idag får du hålla utkik efter någon med kamera i Täby och Danderyd..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag kör. Ska hålla koll och vinka fint 🙂
Åker till Täby först, sedan Mörby C och Danderyds sjukhus.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
5183 på 670 för en halvtimme sen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221106/4e0410b2b41e460bb10578df164bf635.jpg)
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Och moi vid ratten ;D
Citat från: buskörare skrivet 06 november 2022, 02:57:37 AM
Menar du Transdevs VDL? Enligt uppgift blir det kvar några VDL i Vallentuna.
VR's VDL lär Keolis ha tagit hem nu, Transdev tar över idag, och plats för fler bussar, lär det inte finnas.
Det var VR:s VDL i Täby jag avsåg. Tack för svar! :)
Det stod dock flera VDL kvar på Täbyrampen idag, så jag vet inte vad tanken är.
Citat från: buskörare skrivet 06 november 2022, 14:05:36 PM
Och moi vid ratten ;D
Var det du som körde 5183 på 670?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja, det var det. Fick äran att köra premiärturen med dubbeldäckare på 670 och det blev med 5183
Hur fungerar det med dubbeldäckare på 670?
Bra eller dåligt?
Tänker att det är en helt annan resandeström på 670 jämfört med 676 exempelvis?
Vi kommer ha jättesvårt att hålla tiderna nu, de är ju inte anpassade för dessa. Annars funkar det okej, tycker jag. Eftermiddagen blir väl första riktiga prövningen, när alla ska hem!
Nu körs det ju på Arrivas tidtabell, men kommer Transdev att presentera en mycket längre restid vid tidtabellsskiftet.
Ja, det tar jag förgivet.
Inga VR-VDL kvar på rampen i Täby. Så de är nog hämtade av Keolis eller vem som nu skulle ha dom.
Kan nog vara alla, några har ju "fallit ifrån" under åren.
8755-56 flyttade väl ner till Halmstad eller kom de tillbaks sen?
När försvann 8727?
Arriva/VR har ju inte haft något i Halland på många år.
Både 8727 och 8755-56 är fortfarande i trafik reggade på VR
8755-56 gick i Hallandstrafik under en kortare period. 2016-2017(?).
https://phbuss.1g.fi/gallery/A/Arriva/8700-serien/Arriva_8755_DPA288_Jarnvagsgatan_Hyltebruk_0707_2016.jpg
Det gjorde väl även 8754?
Japp! 8754-56.
Söndagens premiärbilder på Transdev Norrort och lite annat.
https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/index.html#search=2022-11-09
Vet ni vart de nya MAN-bussarna i 50xx-serien skall användas?
Jag har sett flera köra i Väsby senaste veckorna (och nya Volvo-vagnar), och inte bara på linje 684 som går till Täby utan även på 5xx-linjer inom Väsby.
Märsta fick väl också några nya MAN, så de går både i Märsta och Norrort. Även om majoriteten hör till norrort.
Är det någon skillnad på 50xx och 55xx?
Jag tycker jag har sett höga stolsryggar i båda serierna, så min teori om att den ena serien skulle ha stadsbussinredning höll inte.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Denna tråd har städats och alla inlägg (förhoppningsvis) som handlar om Keolis köp av äldre Norrortsvagnar från VR finns nu i egen egen tråd som heter Keolis köp av bussar från VR (Arriva) (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76877.0).
I några(?)DD på 670/76 står stoppskylten på franska inne i bussarna och någon som vet hur många?
Exempel från 5193 den 24 december:
(https://i.postimg.cc/3RVgYb4x/IMG-3389.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/15pp1B9y/IMG-3390.jpg) (https://postimages.org/)
Tidigare kunde det ju stå"Wagen Hält"i vissa Nobinavagnar,men på franska?/Ulf
Det har varit gott om skriverier i lokalmedia om detta redan. All denna teknik styrs av rätt många olika datorer numera, och det finns tydligen inte speciellt stora garantier för att språkinställningarna automatiskt återigen blir svenska, efter flertalet omstarter och uppdateringar. Gott om andra språk utöver franska och tyska har även rapporterats.
Förare och annan trafikpersonal på depåerna märker inte heller dylika fel, så det mest effektiva för lösa detta, om man vill hjälpa till, är att skriftligen meddela SL kundtjänst om saken, och då självklart ange inventarienummer.