Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 15 juli 2016, 14:23:34 PM

Titel: SL H27 Büssing
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 juli 2016, 14:23:34 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H27Kug15juli67Web_zpsgtrm1irc.jpg)

H27 5557 angör hpl Kungsgatan 15 juli 1967. Det precis inköpta teleobjektivet måste provas!
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: K R skrivet 15 juli 2016, 16:52:40 PM
Hej!

Läcker bild!

Bland detaljerna i bilden fastnar jag för papperspåsen från Östermalms Saluhall på väg över till andra sidan av Sveavägen
på övergångsstället. Och även den mötande mannen, utan hatt, med kavajen på ena axeln...

mvh K R
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Mr H skrivet 15 juli 2016, 17:19:50 PM
Instämmer i jubelkören!
Tänk vilken smak man hade förr i tiden och hur man såg till att det skulle se inbjudande ut!
Tänker förstås på "snibben" hur kallt och fantasilöst det blev efter h-ombyggnaden av både
Büssingarna och Capitolerna! Är det inte den här H27 som "finns kvar" som vrak i en skog
utanför Örebro?
Mr H
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 juli 2016, 17:37:44 PM
Mycket trevligt!

Det var 5551 som stod/står som vrak utanför Örebro.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28827.0

//Peter
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: HJP skrivet 15 juli 2016, 23:46:50 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 juli 2016, 14:23:34 PM
H27 5557 angör hpl Kungsgatan 15 juli 1967. Det precis inköpta teleobjektivet måste provas!
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar
****
Mycket häftig bild!!  :)
Tackar&Bockar!
En eller två vagnar, gick  med den målningen, i början av 70-talet. Jag tog dessvärre inga bilder då, men körde den/de flera gånger. Tur att du körde denna repris, för jag tror inte att jag har sett den förut.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 juli 2016, 13:40:22 PM
Citat från: K R skrivet 15 juli 2016, 16:52:40 PM
Bland detaljerna i bilden fastnar jag för papperspåsen från Östermalms Saluhall på väg över till andra sidan av Sveavägen
på övergångsstället. Och även den mötande mannen, utan hatt, med kavajen på ena axeln...

mvh K R
Du är skarpögd, själv har jag mest uppmärksammat tjejen i grönt och med vit handväska...

Citat från: HJP skrivet 15 juli 2016, 23:46:50 PM
En eller två vagnar, gick  med den målningen, i början av 70-talet. Jag tog dessvärre inga bilder då, men körde den/de flera gånger. Tur att du körde denna repris, för jag tror inte att jag har sett den förut.
Tror du avser H25 5507 som hade kvar snibben efter Dagen H.

/Gunnar
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: HJP skrivet 17 juli 2016, 10:17:52 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 16 juli 2016, 13:40:22 PM

Tror du avser H25 5507 som hade kvar snibben efter Dagen H.
****
Det stämmer troligen. Det slog mig senare, att det nog var H25.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Citat från: HJP skrivet 17 juli 2016, 10:17:52 AM
****
Det stämmer troligen. Det slog mig senare, att det nog var H25.

Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?
De var i alla fall betydligt mer uppskattade i Hornsberg än H25 och H26 har
jag förstått, många förare typ "trottoarskrapare", tyckte att det var jobbigt
med att framhjulen på H25 och H26 satt så pass långt in. Fastnade lätt i räcken
etc. om man inte såg upp.

Mr H
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Mr G skrivet 17 juli 2016, 13:27:15 PM
Jag tror att A75557 vart den vänster-Büssing som först kom ut i ombyggt skick efter dagen H. I alla fall bland enplanarna. Tror att ombyggda H31 kom ut på gatorna först.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Ted Selander skrivet 17 juli 2016, 16:39:36 PM
Citat från: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?
De var i alla fall betydligt mer uppskattade i Hornsberg än H25 och H26 har
jag förstått, många förare typ "trottoarskrapare", tyckte att det var jobbigt
med att framhjulen på H25 och H26 satt så pass långt in. Fastnade lätt i räcken
etc. om man inte såg upp.

Mr H
Dristar mig att svara utan att vara tillfrågad. Ja, de gick att köra både automatiskt och "manuellt". Stannade man bussen med den högre växeln i stannade även motorn. Jag minns att det var varken särskilt  praktiskt eller effektivt med den "manuella" växlingen, men roligt att prova nån gång.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 07:53:26 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 juli 2016, 14:23:34 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H27Kug15juli67Web_zpsgtrm1irc.jpg)

H27 5557 angör hpl Kungsgatan 15 juli 1967. Det precis inköpta teleobjektivet måste provas!
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar


Visst måste det här vara en väldigt tidig Büssing? Den är ju högerstyrd.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: K R skrivet 18 juli 2016, 08:58:19 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 07:53:26 AM
Visst måste det här vara en väldigt tidig Büssing? Den är ju högerstyrd.

Hej!

Vad gäller epoken Büssing hos SS/SL börjar den med provvagnen H25A 5443 som anlände år 1961 och som användes främst på linje 56.
Det ledde till att SS beställde 30 st H25 (5504-5533) samt 10 st av den kortare H26 (5534-5543),
vilka samtliga levererades under år 1962. Dessa typer hade smalare 'spårvidd' på framaxeln som nämnts tidigare i denna tråd.
1963/64 anlände så 35 st H27 av typen på bilden (5544-5578).
Under vänstertrafikstiden levererades f ö även 23 st tvåvåningsbussar av typerna H28 och H31.

Samtliga dessa nämnda Büssingtyper förutom H28 byggdes sedan om till högertrafik för att ansluta till den massiva flotta av nylevererade H32 och H33 (280 + 20 st) som utgjorde en betydande del av SL:s trafik i innerstaden och i närförorterna
efter den tredje september 1967.

mvh K R
 
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: K R skrivet 18 juli 2016, 09:37:07 AM
Samma vagn, H27 5557, förevisades även av Gunnar D i nedanstående tråd, där diskussionen rörde sig om förberedelse för högerombyggnad m m:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=65439.0

mvh K R
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 14:15:40 PM
Citat från: K R skrivet 18 juli 2016, 08:58:19 AM
Hej!

Vad gäller epoken Büssing hos SS/SL börjar den med provvagnen H25A 5443 som anlände år 1961 och som användes främst på linje 56.
Det ledde till att SS beställde 30 st H25 (5504-5533) samt 10 st av den kortare H26 (5534-5543),
vilka samtliga levererades under år 1962. Dessa typer hade smalare 'spårvidd' på framaxeln som nämnts tidigare i denna tråd.
1963/64 anlände så 35 st H27 av typen på bilden (5544-5578).
Under vänstertrafikstiden levererades f ö även 23 st tvåvåningsbussar av typerna H28 och H31.

Samtliga dessa nämnda Büssingtyper förutom H28 byggdes sedan om till högertrafik för att ansluta till den massiva flotta av nylevererade H32 och H33 (280 + 20 st) som utgjorde en betydande del av SL:s trafik i innerstaden och i närförorterna
efter den tredje september 1967.

mvh K R



Menar du alltså att även provvagnen H25A 5443 också byggdes om till högertrafik?
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: K R skrivet 18 juli 2016, 14:27:34 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 14:15:40 PM
Menar du alltså att även provvagnen H25A 5443 också byggdes om till högertrafik?

Hej!

Nej, där blev det en lapsus, H25A 5443 med bl a sina raka fönsterstolpar byggdes inte om till högertrafik.

mvh K R
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 14:50:46 PM
Citat från: K R skrivet 18 juli 2016, 14:27:34 PM
Hej!

Nej, där blev det en lapsus, H25A 5443 med bl a sina raka fönsterstolpar byggdes inte om till högertrafik.

mvh K R


Hittade bilder på H25A 5443 från en annan tråd här i Buss Snack:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,44237.msg323746.html#msg323746

Den ser inte riktigt ut som man tänker sig en Büssing. Förutom att fönstren är raka så är också fronten lite annorlunda. Den har inte den där typiska Büssingfronten riktigt.

Var detta den enda Büssing hos SS/SL som inte riktigt såg ut som en Büssing?
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Gunnar D skrivet 19 juli 2016, 16:37:57 PM
Citat från: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?

Jag har kört H27 när jag var utlånad till Hornsberg sommaren 1971. Jag minns att de var mycket piggare än de H32 jag körde i Nyboda. Jag minns att jag stod vid Norrmalmstorg med en H27 och därför tror jag att det var på linje 61 eller 50. Jag minns också att jag provade "halvautomatfunktionen".

/Gunnar
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Peter Rost skrivet 21 juli 2016, 00:00:02 AM
När togs H27 ur ordinarie trafik?

//Peter
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: HJP skrivet 21 juli 2016, 10:57:02 AM
Citat från: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?
De var i alla fall betydligt mer uppskattade i Hornsberg än H25 och H26 har
jag förstått, många förare typ "trottoarskrapare", tyckte att det var jobbigt
med att framhjulen på H25 och H26 satt så pass långt in. Fastnade lätt i räcken
etc. om man inte såg upp.

Mr H
****
Ja, jag har kört H27.
Det stämmer att att de hade både vxl-automat och manuellt. D.v.s. Man kunde välja växelläge. H25-H27 var mycket piggare än H32. Jag körde dock alltid på automanläget.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 21 juli 2016, 12:17:43 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 21 juli 2016, 00:00:02 AM
När togs H27 ur ordinarie trafik?

//Peter

De sista slopades 1976, men om de rullade det året vet jag inte. Det var iaf 5571, 5575 och 5577.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2016, 12:37:25 PM
När försvann då H25? Alltså då menar jag normala H25.

De överlevde i alla fall provvagnen H25A 5443. Gick förresten denna fram tills högertrafiksomläggningen och togs ur trafik då?
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 21 juli 2016, 12:45:15 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2016, 12:37:25 PM
När försvann då H25? Alltså då menar jag normala H25.

De överlevde i alla fall provvagnen H25A 5443. Gick förresten denna fram tills högertrafiksomläggningen och togs ur trafik då?

Provvagnen ska ha slopats 1969 (ej ombyggd till högertrafik). Om den rullade fram till dagen H eller ställdes av innan vet jag tyvärr inte  :)
Vad gäller vanliga H25 så försvann de redan 1971-72 från SL, en del av dem såldes ju vidare.
Värt att nämna kanske är att 5519 fördes över 1969 till Spårvägens Idrottsförening. Rullade sannolikt ej i trafik efter högerombyggnad, slopades av föreningen -82. Fick faktiskt egen littera och nytt inv-nr; H263 8722.
Uppgift också att 5533 aldrig rullade i trafik efter högerombyggnad.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2016, 13:00:07 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 juli 2016, 12:45:15 PM
Provvagnen ska ha slopats 1969 (ej ombyggd till högertrafik). Om den rullade fram till dagen H eller ställdes av innan vet jag tyvärr inte  :)
Vad gäller vanliga H25 så försvann de redan 1971-72 från SL, en del av dem såldes ju vidare.
Värt att nämna kanske är att 5519 fördes över 1969 till Spårvägens Idrottsförening. Rullade sannolikt ej i trafik efter högerombyggnad, slopades av föreningen -82. Fick faktiskt egen littera och nytt inv-nr; H263 8722.
Uppgift också att 5533 aldrig rullade i trafik efter högerombyggnad.


Tack för mycket intressant information! Jag kom att tänka lite mer på provvagnen H25A 5443. Det går historier om denna. Det påstås att detta skulle ha varit ett initiativ av Büssing själva utan att SS/SL knappt själva visste om detta. Det sägs att Büssing såg Stockholm som en lovande marknad och på eget initiativ skulle ha byggt en specialanpassad buss för vänstertrafik och sedan bara skickat iväg den till Stockholm utan att SS knappt visste om saken. De skulle ha skickat iväg bussen med ett godståg. Därefter skulle SS ha överraskats av att SJ bad dem hämta ut en buss som stod på en godsvagn. SS skulle då ha hämtat ut bussen eftersom den ju i alla fall inte kunde stå kvar på godsvagnen och när man sedan hade bussen skulle de då ha tyckt att bussen var så pass bra att de sedan bestämde sig för att beställa fler bussar.

Är denna historia om provvagnen H25A 5443 verkligen sann? En kul historia är det ju i alla fall :D
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: K R skrivet 21 juli 2016, 13:18:01 PM
Hej!

H25A 5443 lär även ha använts i sightseeingtrafik, då jag har sett en bild på vagnen uppställd utanför tunnelbanstationen i Ropsten
med en lång skylt anbringad på vänstersidan monterad rakt över bakdörrarna med texten "Spårvägens Sightseeing".
Vid detta fototillfälle har även bussen en skylt i det första sidofönstret; "Abonnerad".

mvh K R
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 juli 2016, 22:16:21 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 juli 2016, 12:17:43 PM
De sista slopades 1976, men om de rullade det året vet jag inte. Det var iaf 5571, 5575 och 5577.

Var det 5577 som såldes till Forsbergs Omnibustrafik, och lackades grön?
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Mr H skrivet 23 juli 2016, 22:58:47 PM
Citat från: K R skrivet 21 juli 2016, 13:18:01 PM
Hej!

H25A 5443 lär även ha använts i sightseeingtrafik, då jag har sett en bild på vagnen uppställd utanför tunnelbanstationen i Ropsten
med en lång skylt anbringad på vänstersidan monterad rakt över bakdörrarna med texten "Spårvägens Sightseeing".
Vid detta fototillfälle har även bussen en skylt i det första sidofönstret; "Abonnerad".

mvh K R

Den gick t.o.m på Sightseeinglinjen efter h-omläggningen men ej högerombyggd! Kanske H28 också gjorde det?
H25A skickades ut till skroten Högdalen i mars 1968.

Mr H
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 juli 2016, 13:22:49 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 23 juli 2016, 22:16:21 PM
Var det 5577 som såldes till Forsbergs Omnibustrafik, och lackades grön?
Här har vi den i grönt. Tyvärr sågs den väl inte så länge i SL-trafiken?
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/557756Fhp-B_zps3w54aowc.jpg)
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: zjbus skrivet 24 juli 2016, 13:35:34 PM
När och varför lackade SL om den i grönt, fanns det fler Büssingar som lackades om?
mvh zjbus
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2016, 13:57:15 PM
Citat från: zjbus skrivet 24 juli 2016, 13:35:34 PM
När och varför lackade SL om den i grönt, fanns det fler Büssingar som lackades om?
mvh zjbus

Det var inte SL som lackade om den. SL sålde bussen till Forsbergs Omnibustrafik och det var de som lackade den grön. Det finns flera Forsbergs men jag antar att det var EA Forsbergs Omnibustrafik i Österbymo som avses. Forsbergs köpte minst en Büssing till: H25 5552, som kom dit via Örebro. Om även denna blev grön vet jag inte.
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: zjbus skrivet 24 juli 2016, 14:10:38 PM
Tack, missade Forsbergs, SL står som sista ägare på Sbh:s sida: www.svenskbusshistoria.se/go?id=48477
mvh zjbus
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 juli 2016, 15:10:51 PM
Citat från: Mr H skrivet 23 juli 2016, 22:58:47 PM
Den gick t.o.m på Sightseeinglinjen efter h-omläggningen men ej högerombyggd! Kanske H28 också gjorde det?
H25A skickades ut till skroten Högdalen i mars 1968.

Mr H
Hur länge trafikerades Sightseeinglinjen hösten-67?

/Gunnar
Titel: SV: SL H27 Büssing
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 juli 2016, 20:32:30 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 juli 2016, 13:22:49 PM
Här har vi den i grönt. Tyvärr sågs den väl inte så länge i SL-trafiken?
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/557756Fhp-B_zps3w54aowc.jpg)

Tack Hasse!

Åkte dessa en del på linje 41 under min uppväxt på sjuttiotalet. - Men då var dom röda. ;)