Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: 1896 skrivet 24 februari 2014, 10:38:01 AM

Titel: Trängselskatt
Skrivet av: 1896 skrivet 24 februari 2014, 10:38:01 AM
Vet inte om det har debatterats förr här på forumet, men jag är nyfiken på vad ni tycker om denna, för mig är det alldeles självklart att kollektivtrafik, och då menar jag även Taxi, ska vara undantagen från denna skatt, dels av miljöskäl, men framför allt för att hålla nere priset för resenären, men med tanke på hur det ser ut idag, är det tydligen inte uppenbart för alla ?
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 24 februari 2014, 10:50:52 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 10:38:01 AM
Vet inte om det har debatterats förr här på forumet, men jag är nyfiken på vad ni tycker om denna, för mig är det alldeles självklart att kollektivtrafik, och då menar jag även Taxi, ska vara undantagen från denna skatt, dels av miljöskäl, men framför allt för att hålla nere priset för resenären, men med tanke på hur det ser ut idag, är det tydligen inte uppenbart för alla ?
Varför skulle taxi vara bättre än privatbilar av miljöskäl?
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 11:31:18 AM
Bussar med totalvikt på minst 14 ton är undantagna trängselskatt, iaf i Stockholm
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: virtual1 skrivet 24 februari 2014, 11:59:49 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 10:38:01 AM
Vet inte om det har debatterats förr här på forumet, men jag är nyfiken på vad ni tycker om denna, för mig är det alldeles självklart att kollektivtrafik, och då menar jag även Taxi, ska vara undantagen från denna skatt, dels av miljöskäl, men framför allt för att hålla nere priset för resenären, men med tanke på hur det ser ut idag, är det tydligen inte uppenbart för alla ?

Om taxibolagen ville skulle det inte vara några problem whatsoever att hålla priserna nere för resenärerna, men så länge gemene man väljer att betala de relativt hutlösa priser som bolagen tar, ja då har de nog ingen större intention att pressa priser...
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: 1896 skrivet 24 februari 2014, 12:39:03 PM
Syftet med trängselskatt är väl att minska privatbilismen i innerstan, då är det väl enbart logiskt att undanta kollektiva färdmedel fullt ut från skatten, för att gynna resandet med dessa.
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:00:03 PM
Virtual1
Självklart skulle taxibranschen kunna sänka sina priser men som du skriver vill de inte,
däremot vill de höja kraftigt då de gnäller över att tekniken i bilarna kostar så mycket.

Innan jag släckte ner mitt taxiåkeri så hade jag betalat utrustningen 3 gånger om dessutom fick jag ett mycket magsurt brev där de
var sura över att jag inte rättade in mig i ledet om att betala 37% av det inkörda i lön till mina förare , mina förare hade 40% på det inkörda bra folk ska bra betalt , dessutom fixade jag och ett par åkare till så att de fick en bra pensionsförsäkring då fick jag på nöten igen då jag återigen inte rättade in mig i ledet.

Så taxibolagens filosofi är och förblir pungslå kunder och åkare så att man betala ut löjliga fantasilöner till Vd och styrelse.
Och när det gäller trängselskatt på taxi så ligger den på 60:- om dagen oavsett hur många passager bilen gör.

/Lennart
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 13:02:32 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 12:39:03 PM
Syftet med trängselskatt är väl att minska privatbilismen i innerstan, då är det väl enbart logiskt att undanta kollektiva färdmedel fullt ut från skatten, för att gynna resandet med dessa.

En taxi tar ju lika mycket plats som en privatbil, och ofta är det bara en passagerare. Kollektivresandets grundfilosofi är väl att ett större antal resenärer ska nyttja samma fordon?
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: HJP skrivet 24 februari 2014, 13:21:33 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 12:39:03 PM
Syftet med trängselskatt är väl att minska privatbilismen i innerstan....
****
Varför betalar man då trängselskatt, när man kör ut från innerstan?

Undrar
HJP
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2014, 13:24:35 PM
Åker man verkligen kollektivt om man åker taxi? Tja, om man delar taxin med andra, kanske.
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:29:44 PM
HJP
betala trängselskatt ut ur stan det är nog så tänkt att då får du nöjet att trängas med andra.
(Ingen karusell är gratis som tivoliägaren sa)

/Lennart
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 15:14:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2014, 13:24:35 PM
Åker man verkligen kollektivt om man åker taxi? Tja, om man delar taxin med andra, kanske.

Då åker man ju kollektivt med egna bilen också om man har någon/några med?
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 15:19:45 PM
Citat från: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:29:44 PM
HJP
betala trängselskatt ut ur stan det är nog så tänkt att då får du nöjet att trängas med andra.
(Ingen karusell är gratis som tivoliägaren sa)

/Lennart

Det är ju inte bara inne i stan bilisterna trängs, utan minst lika mycket på in/utfartslederna.
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2014, 15:30:13 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 15:14:42 PM
Då åker man ju kollektivt med egna bilen också om man har någon/några med?

Tja, i bl.a USA har de ju samåkningsfiler (car pool lanes) där bara bilister som har flera människor i bilen får åka.
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2014, 15:40:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2014, 15:30:13 PM
Tja, i bl.a USA har de ju samåkningsfiler (car pool lanes) där bara bilister som har flera människor i bilen får åka.

För den som inte vill åka så långt räcker det med att åka till Göteborg för att få se detta. Bland annat på Hisingen åt Torslanda till. Visserligen är det kombinerat med kollektivtrafikfilen men ändå.

Gjordes inte sådana försök också på Norrtäljevägen i Stockholm?

Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: HJP skrivet 24 februari 2014, 17:26:05 PM
Citat från: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:29:44 PM
HJP
betala trängselskatt ut ur stan det är nog så tänkt att då får du nöjet att trängas med andra.
(Ingen karusell är gratis som tivoliägaren sa)

/Lennart
****
Nä, men det borde motverka sitt eget syfte  ???

HJP
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: HJP skrivet 24 februari 2014, 17:29:35 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 15:19:45 PM
Det är ju inte bara inne i stan bilisterna trängs, utan minst lika mycket på in/utfartslederna.
****
Men om man vill att vi ska köra våra bilar utanför innerstan (om vi inte åker kollektivt alltså), så vore det mer logiskt att dubblera infartsavgiften, och ta bort utfartsavgiften. Då skulle man dessutom spara in alla betalstationerna vid utfarterna.

HJP
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: BSB101 skrivet 24 februari 2014, 22:12:49 PM
Det bästa om man nu vill minska trängseln är att folk inte tar bilen alls och då är det logiskt att man får betala både på vägen ut och in. För om du åker ut kommer du med största sannolikhet åka in vid ett senare tillfälle. Tyngdpunkten på trafiken finns även i båda riktningar beroende på tidpunkt på dagen.


När det gäller kostnader är nog besparingen obefintlig eller väldigt liten i det stora hela då kameror och övrig infra redan finns på plast.
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Cero skrivet 24 februari 2014, 22:16:13 PM
Citat från: HJP skrivet 24 februari 2014, 13:21:33 PM
****
Varför betalar man då trängselskatt, när man kör ut från innerstan?

Undrar
HJP

Därför att skatten inte har med trängsel att göra utan är ett finurligt sätt att pungslå befolkningen med ytterligare en skatt. Dessutom var införandet av trängselskatten i Stockholm en politisk manöver för att få stöd från ett visst håll för sitta vid makten. You scratch my back and I'll scratch yours. Under sådana förutsättningar kan man införa skatter i alla möjliga riktningar.  ;D

Hur skulle man kunna ha trängselskatt om avsikten var att minska trängseln? Minskad trängsel på gatorna leder ju till ökad trängsel i kollektivtrafiken, vars utbyggnad skulle finansieras med trängselskatter, vilka minskar i takt med minskat bilåkande... Typ moment 22.
Titel: SV: Trängselskatt
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 23:59:59 PM
Lösningen är helt enkelt att vi gör som Pol Pot. Tömmer städerna o tvingar  alla utom nomenklaturan att bo på landet.