Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 13 februari 2014, 19:26:35 PM

Titel: CF i Rågsved
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 februari 2014, 19:26:35 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CFRaringg9dec69Web_zps69d5be38.jpg)

En hel del Huddingebor använde/använder sig av linje 744 och T-banan t/fr Rågsved/Högdalen.
Här har CF 0122 lämnat av några resenärer vid Rågsved 9 dec 1969.

Mvh Gunnar
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Helge Alared skrivet 14 februari 2014, 11:56:41 AM
Fantastiskt trevlig bild på vardag från förr!
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 februari 2014, 12:22:01 PM
Ja, man känner doften av gammal svart diesel, dess avgaser och hör mullret från Scania-dieslarna!
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Peter Wallentin skrivet 15 februari 2014, 18:23:12 PM
Kul att se en bild från Rågsved där man själv är uppväxt och jag var nog inte äldre än grabben på fotot. CF.n har som sagt lämnat hållplatsen och åker nu förbi taxistationen. Lastbilen skymmer Murco macken lite längre fram på vänster sida. Kul att man sedan kunde fortsätta att åka CF här på linje 744, åtminstone i rusningen nästan 10 år till.
 
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: yngrot skrivet 21 februari 2014, 10:25:25 AM
Citat från: Helge Alared skrivet 14 februari 2014, 11:56:41 AM
Fantastiskt trevlig bild på vardag från förr!




Instämmer  såna här bilder är underbara att se på   :)
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: LYR skrivet 21 februari 2014, 15:05:15 PM
Tack Gunnar!
Ett utmärkt exempel på en höger-ombyggd CF just i högertrafik med akterparti med gamla nummerskylten i sin ursprungliga placering.
/LYR
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr U skrivet 21 februari 2014, 23:24:19 PM
Den här är väl byggd för högertrafik från början men haft en provisorisk dörr bakom vänster framhjul som sedan togs bort efter dagen H? Har baken också byggts om 1967?
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 22 februari 2014, 00:35:11 AM
Citat från: Mr U skrivet 21 februari 2014, 23:24:19 PM
Den här är väl byggd för högertrafik från början men haft en provisorisk dörr bakom vänster framhjul som sedan togs bort efter dagen H? Har baken också byggts om 1967?

Ja, den hade två dörrar på vänster sida, en bakom framdörren och en framför bakhjulet. Baken har inte byggts om. Frågan är väl vad som hände när de nya, större, registreringsskyltarna kom i början av 70-talet. Dörrarna syns på bilden nedan även om framdörren bakom förarplatsen kan vara lite svår att upptäcka.

(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/SJ_CF_2_zps431cb786.jpg)
Tyvärr har jag inte numret på den här vagnen, men den är ur samma serie som 0122.


M v h
Ingwar
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: K R skrivet 22 februari 2014, 01:12:45 AM
Hej!

CF:arna i omställningsutförande från 1964 hos SJ var uppdelade i två serier;
0084-0143, som hade en dörr på vänstersidan (den främre bakom förarplatsen)
0144-0243, som hade två dörrar på vänstersidan  (som på Ingwar Åfeldts bild ovan)

När de större CBR-skyltarna kom monterades de vanligen utanpå det inglasade skylthuset och försågs med yttre armaturer
för belysning av skylten, såsom uppvisas på bilden från Eriksbergsgaraget i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61373.0

mvh K R
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr H skrivet 22 februari 2014, 10:01:40 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 februari 2014, 00:35:11 AM
Ja, den hade två dörrar på vänster sida, en bakom framdörren och en framför bakhjulet. Baken har inte byggts om. Frågan är väl vad som hände när de nya, större, registreringsskyltarna kom i början av 70-talet. Dörrarna syns på bilden nedan även om framdörren bakom förarplatsen kan vara lite svår att upptäcka.


M v h
Ingwar

Hej Ingwar!

Härlig bild och kul att se en inredningsbild på en omställnings-CF! Förresten någon som har koll på vilka blivande SL-CF som tillbringade sin vänstertrafiktid hos Hälsingborgs Billinjegrupp? Sedan så hoppas jag verkligen att du inte tar illa vid dig Ingwar om jag kommenterar den roliga ordrebusen som det blev (fetmarkerat ovan). Tror inte att du är den som saknar humor! :D Det är naturligtvis rätt som du skriver, men tvärtom, om vänsterdörrarnas placering, men sannolikt menar du en dörr bakom framhjulet. Det här är sådana ordlekar som Mr G älskar!

Mr H
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr U skrivet 22 februari 2014, 11:47:37 AM
Jag har sett en bild på en av SJ:s CF 76 taget i H-borg 1966 och det var 0172. Den hade kanske placering där före dagen H. Snygg interiörbild. Det är väl tätningslisten på "mittgummit" på höger utgångsdörr man ser på bilden? Den tätningslisten togs väl bort när dörren togs i bruk hösten 1967. Jag antar att dörrbrunnarna innanför högerdörrarna var övertäckta innan de togs i bruk.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 13:04:39 PM
Citat från: K R skrivet 22 februari 2014, 01:12:45 AM
Hej!

CF:arna i omställningsutförande från 1964 hos SJ var uppdelade i två serier;
0084-0143, som hade en dörr på vänstersidan (den främre bakom förarplatsen)
0144-0243, som hade två dörrar på vänstersidan  (som på Ingwar Åfeldts bild ovan)

Var dessa två serier till för olika trafikuppgifter med olika krav på trafikantcirkulation eller visade det sig att endast en enkeldörr på vänstersidan var otillräckligt?

/Gunnar
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr H skrivet 22 februari 2014, 13:23:56 PM
Citat från: Mr U skrivet 22 februari 2014, 11:47:37 AM
Jag har sett en bild på en av SJ:s CF 76 taget i H-borg 1966 och det var 0172. Den hade kanske placering där före dagen H. Snygg interiörbild. Det är väl tätningslisten på "mittgummit" på höger utgångsdörr man ser på bilden? Den tätningslisten togs väl bort när dörren togs i bruk hösten 1967. Jag antar att dörrbrunnarna innanför högerdörrarna var övertäckta innan de togs i bruk.

Tack för det!
Jag var sommarlovsresenär på linje 1 Hälsingborg-Hittarp-(Höganäs/Mölle) och där gick det alltid omställnings-CF undantaget extraturerna som bara gick till Hittarp som gick med blandade bussar. På en av linjerna (fanns två) Hälsingborg-Landskrona gick det också omställnings-CF. Har en känsla av att de båda linjerna hängde ihop omloppsmässigt. Dessutom på linjen Hälsingborg-Arild-Mölle.

Bussmodellerna verkade vara väldigt linjebundna då i Hälsingborg, tror att det bl.a hade med dörrantal etc. att göra. Svof:s 2828 tillsammans med systrar som jag berättat tidigare gick ofta på linje 6 Hälsingborg-Ängelholm samt den andra linjen till Landskrona. Jag kommer tyvärr inte ihåg alla linjenummer. Linje 6 och den mindre trafikerade linjen till Landskrona kan jag tänkte mig var lämpliga att köra med en buss som bara hade en dörr. Linje 6 gick motorvägen med få hållplatser. Kommer f.ö ihåg att en förare på linje 1 sa att han gillade de vänsterstyrda bussarna när man körde turer när man skulle pricka folks brevlådor med tidningar då det var enklare att pricka! Speciellt bra när det regnade! Många synpunkter kan det vara!

SJ:s bussar skyltades alltid i Hälsingborg med "SJ" före numret, ex.vis "SJ1". Tror att det berodde på att man ville vara extremt tydliga för att inte få resenärer som drällde in genom bakdörrarna som ju var systemet på stadstrafikens bussar på den tiden! Hände ibland ändå särskilt på gemensamma hållplatser med stadstrafiken ex.vis Sundstorget.

Jodå dörrbrunnarna var täckta och man ser också sittgruppen som sticker ut lite mot mittgången från det instickande dörrpartiet. Roligast var förstås att åka bredvid motorn d.v.s på enkelsätet som fanns vid högerdörren
fram speciellt när föraren slängde ut tidningar under färd. Senare fick jag veta att platsen p.g.a sin placering kallades för "självmordsplatsen" av chaffisarna, kanske bra att man inte visste det när man satt där!

Det här var kul att drömma sig tillbaka till!

Mr H

Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Bengt H skrivet 22 februari 2014, 14:02:00 PM
Citat från: Mr U skrivet 22 februari 2014, 11:47:37 AM
Jag har sett en bild på en av SJ:s CF 76 taget i H-borg 1966 och det var 0172. Den hade kanske placering där före dagen H. Snygg interiörbild. Det är väl tätningslisten på "mittgummit" på höger utgångsdörr man ser på bilden? Den tätningslisten togs väl bort när dörren togs i bruk hösten 1967. Jag antar att dörrbrunnarna innanför högerdörrarna var övertäckta innan de togs i bruk.

Kan det vara denna bild som du minns. SJ 0172 i Helsingborg juni 1966?

Här ser vi också skyltningen "SJ1" Mr H beskriver i sitt inlägg

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AA9r_zpscf31bbd5.jpg)

Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr H skrivet 22 februari 2014, 15:13:17 PM
Citat från: Bengt H skrivet 22 februari 2014, 14:02:00 PM
Kan det vara denna bild som du minns. SJ 0172 i Helsingborg juni 1966?

Här ser vi också skyltningen "SJ1" Mr H beskriver i sitt inlägg

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AA9r_zpscf31bbd5.jpg)

Whaouw! Du vet hur en slipsten ska dras! Tack!
Jag riktigt hör "riffet" från Almexen när man stigit på! ;D

Bara att drömma på alltså! Det fanns en morgontur på "SJ1" som gick som "Snabbuss" mellan Mölle och Hälsingborg. Den var så priviligierad så den framfördes ända till Hälsingborg C! Ibland så kunde man se turen när den dånade förbi stora vägen vid Laröd med en "hubert" på släp. Ofta välbesatt.

Man undrar ju varför om det bara är en tur? Sannolikt så måste det väl ha varit en "kulturrest" från järnvägstiden i Mölle som man kompenserade på detta sätt med en direkt tåganslutning vid Hälsingborg C som levde kvar. Eller?

I alla fall så säger mitt minne mig att det var betydligt fler resenärer som gick fel in i stadstrafikens bussar genom  framdörren än de som gick in bak i SJ-bussarna. Ganska så logiskt! Kommer ihåg en resa med stadsbussarna när man kaxigt gick in genom bakdörrarna och sedan skulle ut via föraren. Hade ingen pollett eller växel så jag räckte fram en sedel till föraren.

Han tog den och sedan några klipp på myntväxlaren och växel tillbaka och jag störtade ut. Tänkte jag, men blev bryskt tillbakaropad. HSS förare växlade bara men sedan fick man erlägga rätt belopp själv ut växeln i pollettbössan! Ridå alltså! Glömde till och med att säga "övergång till linje 11 (eller nå´t sånt)" vilket renderade i en vackert röd övergångsbiljett på köpet så att säga!

Mr H 
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr U skrivet 22 februari 2014, 16:27:17 PM
Rullade SJ:s omställnings-CF med två vänsterdörrar i storstadsregionerna medan de med en vänsterdörr rullade på landsorten?
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: JDS skrivet 22 februari 2014, 16:32:46 PM
Citat från: Mr U skrivet 22 februari 2014, 16:27:17 PM
Rullade SJ:s omställnings-CF med två vänsterdörrar i storstadsregionerna medan de med en vänsterdörr rullade på landsorten?

Ösmo går kanske in som "storstadsregion" men Helsingborg-Höganäs? Nja...
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Bengt H skrivet 22 februari 2014, 16:48:00 PM
SJ 0137 på Lilla torg i Halmstad juni 1966. Varianten med bara en vänsterdörr.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AA20r_zpsde77d6d7.jpg)
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 17:15:04 PM
Citat från: Bengt H skrivet 22 februari 2014, 16:48:00 PM
SJ 0137 på Lilla torg i Halmstad juni 1966. Varianten med bara en vänsterdörr.


Tack för den bilden! Osäker på om jag sett någon sådan variant tidigare.

/Gunnar
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: K R skrivet 22 februari 2014, 18:18:25 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 13:04:39 PM
Var dessa två serier till för olika trafikuppgifter med olika krav på trafikantcirkulation eller visade det sig att endast en enkeldörr på vänstersidan var otillräckligt?

/Gunnar

Hej!

Det torde bero på det förstnämnda, då beställningen från början avsåg fördelningen 60/100 st vagnar vad gäller 1 eller 2 dörrar
på vänstersidan.

För att ledsaga trafikanterna fram till föraren vid påstigning fanns f ö en anordning, i alla fall på de 2-dörrade vagnarna,
som försvårade ingång direkt bakåt i vagnen. Syns på interiörbilden högre upp i tråden som en brun rem fastsatt i mittgångsstången.

Svårjobbad vagntyp i det avseendet i vänstertrafik enligt en gammal förare, som enligt egen utsago hellre körde gammal BF-vagn istället...

mvh K R
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr H skrivet 22 februari 2014, 20:25:00 PM
Citat från: JDS skrivet 22 februari 2014, 16:32:46 PM
Ösmo går kanske in som "storstadsregion" men Helsingborg-Höganäs? Nja...

Njapp? Kanske ändå Hälsingborgs billinjegrupp hade mer belastade linjer vid denna tidpunkt
än Ösmo? Förutom Höganäs och Mölle så försörjde man ju också andra större tätorter som Landskrona och Ängelholm. Men jag lämnar frågan öppen.

Kanske också att man drog sig för att ta upp för många bussar med många dörröppningar. Många av dessa omställningsbussar, speciellt de med flera dörrar på v-sidan fick ju en påtaglig bananform med tiden, bärigheten i konstruktionen borde ju rimligen påverkas.

Mr H
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: JDS skrivet 22 februari 2014, 22:40:58 PM
Varför "storstadsregion" kom in i bilden var ju för att Mr U framkastade hypotesen att det var där bussarna med dubbla vänsterdörrar gick. Och eftersom en sådan uppenbarligen kunde förekomma i Helsingborg så tyckte jag att det verkade lite knasigt eftersom helsingborgstrakten inte ens idag anses som någon storstadsregion.

Jag menar naturligtvis inte heller att Ösmo skulle ha utgjort en storstadsregion, men det kan ju (med nöd och näppe) sägas tillhöra en.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr U skrivet 23 februari 2014, 04:00:05 AM
Tjusiga bilder. Dessa hundra omställnings-CF med två dörrar var väl de enda av de vänsterrattade omställningsvagnar som SJ fick leverans på 1964-66 som hade just två vänsterdörrar? Alla andra hade väl en vänsterdörr ("mopeder" och BF76:or med H&S-kaross, Larvik-kaross och SKV-kaross)?
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: K R skrivet 23 februari 2014, 10:47:20 AM
Citat från: Mr U skrivet 23 februari 2014, 04:00:05 AM
Tjusiga bilder. Dessa hundra omställnings-CF med två dörrar var väl de enda av de vänsterrattade omställningsvagnar som SJ fick leverans på 1964-66 som hade just två vänsterdörrar? Alla andra hade väl en vänsterdörr ("mopeder" och BF76:or med H&S-kaross, Larvik-kaross och SKV-kaross)?

Hej!

Det stämmer!
Kan även rekommendera SvOf:s tidning Färdskrivaren nr 1/2013, där omställningsbussarna avhandlas i den långa artikelserien
"SJ:s bussar genom tiderna".

mvh K R
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 februari 2014, 16:12:45 PM
Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2014, 13:23:56 PM
Jodå dörrbrunnarna var täckta och man ser också sittgruppen som sticker ut lite mot mittgången från det instickande dörrpartiet. Roligast var förstås att åka bredvid motorn d.v.s på enkelsätet som fanns vid högerdörren
fram speciellt när föraren slängde ut tidningar under färd. Senare fick jag veta att platsen p.g.a sin placering kallades för "självmordsplatsen" av chaffisarna, kanske bra att man inte visste det när man satt där!

Bild på "självmordsplatsen" som faktiskt var lite obehaglig att sitta på:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13127_03

/Gunnar
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr H skrivet 23 februari 2014, 16:19:03 PM
Citat från: Mr U skrivet 23 februari 2014, 04:00:05 AM
Tjusiga bilder. Dessa hundra omställnings-CF med två dörrar var väl de enda av de vänsterrattade omställningsvagnar som SJ fick leverans på 1964-66 som hade just två vänsterdörrar? Alla andra hade väl en vänsterdörr ("mopeder" och BF76:or med H&S-kaross, Larvik-kaross och SKV-kaross)?

Hade inte alla Wallenbergbolagen i Stockholm (BSBV,BSS o.s.v) enbart omställningsbussar med två vänsterdörrar?

Mr H
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: K R skrivet 23 februari 2014, 19:16:20 PM
Hej!

En annan detalj på dessa vagnar var det madrasserade skyddet mot kyla,
som var anbragt innanför de nedre framdörrsfönstren under tiden i vänstertrafik.

Framgår av denna bild från Samlingsportalen, som är döpt till Mariestad 1960 (fel årtal):
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA06280

Går även att skönja på den ovan länkade interiörbilden över "självmordsplatsen".

mvh K R
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2014, 19:51:10 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 februari 2014, 16:12:45 PM
Bild på "självmordsplatsen" som faktiskt var lite obehaglig att sitta på:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13127_03

/Gunnar

Jag kanske inte var så rädd av mig 1964 när jag var 20 år men i alla fall minns jag första gången jag såg en sådan buss hos SJ i Borås. Den skulle gå till Sandared så jag bestämde mig för att min ekonomi nog tillät en utflykt dit. Jag satte mig på den här platsen utan att tänka på farorna och fann att sikten framåt var superb. Bussföraren var ute på rast och snart kom en herre bakom mig och sade:
- Vad kostar det till Sandared?
- Det kanske är bäst att fråga bussföraren.
- Ja, är inte ni (man sa inte du på den tiden, min anm) bussföraren då?
- Nej, han sitter vid ratten och kommer nog snart.
Mannen insåg sitt misstag och vi skrattade gott tillsammans. Jag fick också tillfälle att delge honom det lilla jag kunde om omställningsbussar och kommande högertrafik och skulle just komma in på det förnämliga med  CF-ar när bussföraren kom och avbröt vår diskussion.

Jag tyckte att bussföraren var väldigt långhårig (det var inte så vanligt bland killarna på den tiden) och så såg jag vad det berodde på: det var Borås första kvinnliga bussförare som körde bussen. Och det gjorde hon bra. Jag märkte inte att hon hade några problem med att veta var hon hade diket som många andra bussförare hade när jag åkte omställningsbuss med dem. Men efteråt berättade hon att detta var allra första gången hon kört  en omställningsbuss - undantaget en kort provkörning på garageplan vid Borås Övre.

Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 10:02:45 AM
Citat från: Mr H skrivet 23 februari 2014, 16:19:03 PM
Hade inte alla Wallenbergbolagen i Stockholm (BSBV,BSS o.s.v) enbart omställningsbussar med två vänsterdörrar?

Mr H

I alla fall BSS o BSBV. Hur det var med SOAB och MOAB vet jag inte fullt ut.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr U skrivet 24 februari 2014, 22:45:43 PM
Funderar på den där självmordsplatsen i CF 76:an, men jag minns inte så noga eftersom det är så länge sedan... Hur var det med alla dörrombyggda CF 75 och 65 inom SJ? Hade de en självmordsplats där vänster ingångsdörr hade funnits eller var det en öppen yta där? Det borde ju ha varit samma problem med dessa bussar i högertrafik som för omställningsbussar i vänstertrafik.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2014, 22:59:24 PM
Citat från: Mr U skrivet 24 februari 2014, 22:45:43 PM
Funderar på den där självmordsplatsen i CF 76:an, men jag minns inte så noga eftersom det är så länge sedan... Hur var det med alla dörrombyggda CF 75 och 65 inom SJ? Hade de en självmordsplats där vänster ingångsdörr hade funnits eller var det en öppen yta där? Det borde ju ha varit samma problem med dessa bussar i högertrafik som för omställningsbussar i vänstertrafik.

De bussar som "snålombyggdes" med bara flyttad dörr och som jag såg hade ingen sådan plats. Jag vill minnas att de där stolarna försvann med tanke på riskerna samt att många förare uppfattade det som störande att ha folk sittande bredvid sig.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 24 februari 2014, 23:19:55 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2014, 22:59:24 PM
De bussar som "snålombyggdes" med bara flyttad dörr och som jag såg hade ingen sådan plats. Jag vill minnas att de där stolarna försvann med tanke på riskerna samt att många förare uppfattade det som störande att ha folk sittande bredvid sig.

Jag kan inte komma ihåg någon CF vi hade i Ösmo före omläggningen till högertrafik som hade en stol på "självmordsplatsen". Det var en öppen yta. Efter omläggningen har jag ingen klar minnesbild av hur det såg ut i de "snålombyggda" vagnarna, de kom nästan aldrig till Ösmo.


M v h
Ingwar
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Bengt H skrivet 24 februari 2014, 23:33:15 PM
Uppsalaödlorna behöll framdörren även i högertrafik och bussen fick därmed en separat förardörr. Utrymmet intill föraren vid dörren var normalt avspärrat från det övriga utrymmet med en slagklädd kätting. Dörren kunde också öppnas under varma sommardagar och erbjuda fartvindens svalka till föraren. Sådana dagar var det gott om sommaren 1969, som denna bild är från. Platsen är Sala backar i Uppsala. Bry er inte om linjenumret, det är bara föraren och konduktören som lekt lite grann. Förmodligen beroende på allt för väl tilltagen regleringstid. Linje 6 blev det skyltat innan avgång.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/33_5r_zpsfbba52b3.jpg)

Däremot hade Scania BF-bussarna en typisk självmordsplats, vilket kan anas på den här bilden.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/31_15r_zpscc1d0c50.jpg)

Denna bild stämmer till eftertanke. Såvitt jag vet blev ingen allvarligt skadad vid denna olycka.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/31_19r_zps29f36680.jpg)
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: SJ Buss skrivet 25 februari 2014, 07:04:04 AM
SJ 0132 hade passagerarstol längst fram till höger. "Stora Johan" körde på en älg med 132 (mellan Surahammar och Ramnäs). Tågklarerare Thorn, som satt på nämnda plats, plockade glasbitar ur uniformsfickorna i flera dagar efteråt.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2014, 09:03:38 AM
Citat från: Bengt H skrivet 24 februari 2014, 23:33:15 PM
Bry er inte om linjenumret, det är bara föraren och konduktören som lekt lite grann. Förmodligen beroende på allt för väl tilltagen regleringstid. Linje 6 blev det skyltat innan avgång.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/33_5r_zpsfbba52b3.jpg)


Någon kanske undrar men det var alltså så att Uppsala hade tre konduktörslinjer fram till högertrafiken: 6, 12 och 18. Efter det högertrafiken införts så var det bara linje 6 som hade kvar konduktörerna. Linje 6 var för övrigt unik genom att den hade tre ändstationer, alltså linjedragning ungefär som en triangel. Den gick Eriksberg-Tunabackar-Salabackar-Eriksberg.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Mr U skrivet 25 februari 2014, 15:44:14 PM
Är det dubbla mittdörrar på C172:s högersida, alltså 0-2-0 eller rentav 0-2-2?
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2014, 15:49:35 PM
Citat från: Mr U skrivet 25 februari 2014, 15:44:14 PM
Är det dubbla mittdörrar på C172:s högersida, alltså 0-2-0 eller rentav 0-2-2?

Det fanns i varje fall dörr längst bak på dessa ödlor eftersom de gick med konduktör även efter det högertrafiken införts. Om det var en eller två dörrar minns jag dock inte, men jag gissar på att dörrställningen var 0-2-2. Eller för att förtydliga 0-020-2, där nollorna mellan bindestrecken används för att markera att dörrarna var i mitten.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2014, 16:09:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2014, 15:49:35 PM
Det fanns i varje fall dörr längst bak på dessa ödlor eftersom de gick med konduktör även efter det högertrafiken införts. Om det var en eller två dörrar minns jag dock inte, men jag gissar på att dörrställningen var 0-2-2. Eller för att förtydliga 0-020-2, där nollorna mellan bindestrecken används för att markera att dörrarna var i mitten.

Det stämmer, 0-2-2. Ödlorna gick till ca 1970 då kondisarna definitivt togs ur trafik i Uppsala. Även ett par Scania BF byggdes om på liknande sätt. Det är intressant att Uppsala så sent som ett par år före Dagen H köpte nya "plattformsvagnar" för högertrafik. Man hade alltså inga planer på att helt avskaffa konduktörerna då. Dessa bussar blev sedan ombyggda till 1-2-0 efter ganska kort tid i högertrafik.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2014, 16:32:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2014, 16:09:06 PM
Det stämmer, 0-2-2. Ödlorna gick till ca 1970 då kondisarna definitivt togs ur trafik i Uppsala. Även ett par Scania BF byggdes om på liknande sätt. Det är intressant att Uppsala så sent som ett par år före Dagen H köpte nya "plattformsvagnar" för högertrafik. Man hade alltså inga planer på att helt avskaffa konduktörerna då. Dessa bussar blev sedan ombyggda till 1-2-0 efter ganska kort tid i högertrafik.

När dessa tre (190-192) omställningsbussar köptes var det redan bestämt att konduktörerna skulle försvinna från linjerna 12 och 18 men vara kvar på linje 6 från 3 september 1967. Anledningen till att dessa beställdes som konduktörsbussar skall ha varit att det var brist på sådana och man räknade med att det skall vara lätt att ställa om dessa till enmansvagnar. De skall ha varit förberedda för detta.

På pappret verkade reserven av konduktörsvagnar väl tilltagen men det var bussar som fick kämpa hårt och därför fick tillbringa mycket tid på verkstad. En ödla lastad med bortemot 100 passagerare uppför Carolinabacken fick kämpa rejält. I synnerhet som linje 6 hade en tidtabell som egentligen bara tillät att gaspedalsplattan befann sig så nära golvet som möjligt vid körning. Wilson-lådan på ödlorna med förväljare fick också kämpa hårt.

Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2014, 16:51:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2014, 16:32:37 PM
När dessa tre (190-192) omställningsbussar köptes var det redan bestämt att konduktörerna skulle försvinna från linjerna 12 och 18 men vara kvar på linje 6 från 3 september 1967. Anledningen till att dessa beställdes som konduktörsbussar skall ha varit att det var brist på sådana och man räknade med att det skall vara lätt att ställa om dessa till enmansvagnar. De skall ha varit förberedda för detta.

På pappret verkade reserven av konduktörsvagnar väl tilltagen men det var bussar som fick kämpa hårt och därför fick tillbringa mycket tid på verkstad. En ödla lastad med bortemot 100 passagerare uppför Carolinabacken fick kämpa rejält. I synnerhet som linje 6 hade en tidtabell som egentligen bara tillät att gaspedalsplattan befann sig så nära golvet som möjligt vid körning. Wilson-lådan på ödlorna med förväljare fick också kämpa hårt.

Det fanns väl 10 ödlor. Om de två BF:arna (tror det var C174 o C177) som byggdes om användes på samma sätt vet jag ej. Totalt borde det ha funnits 15 konduktörsvagnar efter Dagen H.
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2014, 17:17:49 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2014, 16:51:42 PM
Det fanns väl 10 ödlor. Om de två BF:arna (tror det var C174 o C177) som byggdes om användes på samma sätt vet jag ej. Totalt borde det ha funnits 15 konduktörsvagnar efter Dagen H.

Det fanns följande konduktörsvagnar under vänstertrafikens sista tid:
10 Volvo B657 Säffle (ödlor) i nummerserien C160-C172 (alla nummer inte använda)
5 Scania-Vabis BF73 Säffle C174-C178
1 Scania-Vabis BF73 SKV C179 (denna fick 1968 Larviks-kaross i samband med att den byggde som till enmansvagn)
4 Scania-Vabis CF65 C180-C183
3 Scania-Vabis BF76 C190-C192 (levererade som omställningsbussar).

Dessutom fanns C111 och C133 Scania-Vabis BF71 SKV som hade konduktörsplats men normalt gick enbemannade.

Detta ger alltså 23 (25 om man räknar C111 och C133) konduktörsvagnar och om jag minns rätt var det vintertid 16 sådana tursatta (8 på linje 6, 4 på vardera linje 12 och 18).

C174 och C177 (jag tror också det var de) användes på linje 6 liksom ödlorna. När det gäller övriga i serien C174-C178 byggdes de om till högertrafik men jag tror aldrig de användes i denna som konduktörsvagnar. C179-C183 byggdes om till enbemanning i samband med högertrafiken. Vilken var bussen som körde in i huset. Jag vill minnas att MfSS skrev att bussen klarade sig relativt lindrigt undan men att huset måste rivas. Av Bengts bild att döma var det dock tvärtom.


Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Bengt H skrivet 25 februari 2014, 18:23:13 PM
Scania BF 73 (C174-C178) användes som konduktörsvagnar även i högertrafiken. Under sommaren 1969 var bara 174 och 177 i gång, men jag tror att de alla, utom den krockade, togs i trafik igen till vintern. Bilden nedan visar C177 i trafik sommaren 1969.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/31_22r_zpsc70cdc38.jpg)

På denna bild ser vi ödlornas högersida efter ombyggnaden. Ursprungligen var dörrställningen på vänster sida 1-1-3 men vid ombyggnaden togs den främsta av bakdörrarna bort för att få kvar någon stabilitet i karossen.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/32_28r_zpsf0e9ed2b.jpg)

C192 gick kvar som konduktörsvagn i högertrafiken, såvitt jag har förstått som ersättning för den krockade bussen. Anlednngen till att man beställde konduktörsvagnar så sent, tror jag är att det var en fördel att använda omställningsvagnar med konduktör och på så sätt slapp föraren att få betjäna passagerarna på fel sida. Även Halmstad resonerade på samma sätt och hade tvåmans omställningsvagnar under vänstertrafikens sista tid.

Här ser vi en tyvärr dålig bild på C192 som tvåmans under högertrafiken, även denna sommaren 1969. Huset till höger är det som blev påkört en gång. Huset stod uppenbarligen kvar men bussen var klart avställd. Jag ska be att få återkomma med fler bilder på C192 i trafik, men jag måste skanna i dem först.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/32_30r_zps747ebbb3.jpg)
Titel: SV: CF i Rågsved
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2014, 20:39:46 PM
C111 och C133 blev av med bakdörrarna  redan före Dagen H och hade dörrställning 1-1-0 på vänster sida, samt 0-1-1 på höger sida.

Efter lite koll i pappren:

Av BF73/Säffle slopades C176 o 178 1970-71, medan de tre övriga rullade vidare till 73-74 och fick nya regnummer.