Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Nico skrivet 09 juni 2013, 13:11:50 PM

Titel: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 09 juni 2013, 13:11:50 PM
Personligen känner jag att det mera handlar om att komplicera det hela för övrig trafik... och frågan blir väl egentligen hur säkert det egentligen blir för cyklisterna? I många fall handlar det nog mera om att de invaggas i en falsk säkerhet. Det skulle vara intressant med några oberoende undersökningar om hur många av dessa välmenande projekt som verkligen lett till säkrare trafik.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rondeller-ska-bli-sakrare-for-cyklister

Vill minnas att det på senare tid framkommit att både sådant som cykelboxar, men även t.ex. zebralagen i sig, på flera håll istället ökat olyckorna. Kruxet är väl att när allt nödvändigt ska igenom på samma plats så blir det friktion och ökad risk för tillbud när man stångas. Iofs. ska man väl kanske inte måla fan på väggen, men när jag läser artiklar som denna så kan jag inte låta bli att tänka att jag tror det först när jag ser det.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Gbgcyklaren skrivet 09 juni 2013, 16:48:24 PM
Det kan inte vara så många rondeller man kan göra så, dvs att cyklisterna cyklar rakt igenom. Jag antar att det bara handlar om rondeller där minst en av de anslutande vägarna har cykelbanan mitt i gatan istället för på respektive sida om gatan.
Korsningen på Sten Sturegatan som är exempel i tidningsartikeln kan ses på kartbilden här under, fast innan den byggdes om till rondell:
http://kartor.eniro.se/m/ngUxM
Cyklisterna cyklar i mitten av den gata som svänger av åt höger på kartbilden (mot Ullevi). Rondellen syns lite halvt i min film från Göteborgsgirot. Men då cyklade vi runt rondellen på körbanan, inte rakt igenom den.
Drygt 4 minuter in:
http://gbgcyklaren.com/2013/may/film-stadsloppet-i-goteborgsgirot-2013-nu-i-normalfart.html

Likadan lösning har man gjort i korsningen Sprängkullsgatan/Vasagatan. (Jag har för mig det är skyltat som en rondell i alla fall).
Se den rondellen ca 11:40 in i filmen på länken ovan. Här är det även förtydligat att cyklister har väjningsplikt mot bilister när de ska korsa rondellen.

Personligen tycker jag det är en bra lösning för att underlätta för cyklister i rondeller. Men som sagt, i de flesta rondeller borde det inte gå att göra på det här sättet... Om jag förstått det rätt.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 10 juni 2013, 11:25:26 AM
Citat från: Nico skrivet 09 juni 2013, 13:11:50 PM
Vill minnas att det på senare tid framkommit att både sådant som cykelboxar (...) på flera håll istället ökat olyckorna.

Kommer du ihåg rapportens eller författarens namn?
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 11 juni 2013, 07:09:38 AM
Kommer på rak arm faktiskt inte ihåg var jag fick informationen. Får via jobbet en mängd olika rapporter och liknande från bl.a. TrV, Trafikförvaltningen, olika organisationer etc. så högst sannolikt var det i samband med det som uppgifterna svischade förbi.

Då detta dock mera tangerar mitt eget huvudsakliga arbetsområde så är det förmodligen även så att det hanterades mer i förbigående. Har dock ett svagt minne av att liknande uppgifter även förekommit i media och då är DN eller SvD eller plausibel kandidat.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: sa0azs skrivet 26 juni 2013, 17:13:36 PM
Utan att minnas var jag läste det, så har det mycket riktigt förekommit uppgifter i media genom åren om att "zebralagen" lett till ett ökat antal olyckor på övergångsställen.
Eftersom en del människor inte förstår att det, oavsett vad juridiken säger, gör ont att bli påkörd av ett motorfordon. De hade ju rätt att gå...
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: saurer skrivet 26 juni 2013, 17:47:26 PM
Visst är det bra att underlätta för cyklister ,men jag tror inte att vi som motorfordonsförare  klarar av att hålla koll på  ännu mer i en cirkulations plats  ,vi har andra motorfordon och sedan gångtrafikanterna som tror dom alltid har rätt och nu cycklister som ochså alltid har rätt  men de kommer i en betydligt högre hastighet än gångtrafikanter jag tror som sagt var att det blir för mycket för genomsnittsmänniskan att hålla reda på
med tanke på många inte klarar av att bra hålla reda på bilarna
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 29 juni 2013, 11:34:50 AM
Detta har inget med rondeller att göra, men i Malmö börjar man på vissa korsnigar mellan gata och cykelbana att vända väjningsplikten mot bilisterna till följd att cyklisterna har företräde. Detta får till följd att cyklisterna tror att de har företräde i alla liknande korsningar. ???
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 29 juni 2013, 11:54:34 AM
Låter inte heller som en bra lösning. Den typen av särregler brukar ju sällan få positiva följder.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Taunusch skrivet 29 juni 2013, 16:28:02 PM
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 29 juni 2013, 11:34:50 AM
Detta har inget med rondeller att göra, men i Malmö börjar man på vissa korsnigar mellan gata och cykelbana att vända väjningsplikten mot bilisterna till följd att cyklisterna har företräde. Detta får till följd att cyklisterna tror att de har företräde i alla liknande korsningar. ???

Denna lösning är på väg att införas i fler kommuner.

En stor del med syftet är att prioritera cyklisterna före bilisterna eftersom de bidrar till ett hållbart resande.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: saurer skrivet 29 juni 2013, 18:39:06 PM
men bilisterna behöver ha körkort som bevis på att de har gått en utbildning i hur man uppför sig i trafiken
de kanske cycklisterna skulle ha ochså
även om de är mer miljövänlig
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 juli 2013, 12:35:36 PM
Citat från: Nico skrivet 29 juni 2013, 11:54:34 AM
Låter inte heller som en bra lösning. Den typen av särregler brukar ju sällan få positiva följder.

Högerregeln ska givetvis gälla överallt. Man kan ju bara tänka sig hur det skulle bli om man t.ex. införde väjningsplikt från sidovägen i vissa trevägskorsningar i stället för högerregeln. Bilisterna skulle ju tro att det var väjningsplikt i alla såna korsningar!

(Obs! Ironi. För övrigt borde cykling ingå i körkortsutbildningen.)
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 03 juli 2013, 20:42:41 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC_0544_zps3ee05e17.jpg) (http://s602.photobucket.com/user/jan1234_2009/media/DSC_0544_zps3ee05e17.jpg.html)
Här är korsningen i Malmö som jag menade att bilister ska ge företräde åt cyklister.
Denna cykelbana ska byggas vidare mot Lund och ska bli en "cykelmotorväg" mellan städernas centrum med så få stopp som det bara är möjligt, undrar hur många som cyklar denna sträcka, obs väjningsplikten för cyklister parallellt med gatan jag kör på. ;)
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Taunusch skrivet 03 juli 2013, 20:54:58 PM
Jag trodde faktiskt att supercykelvägarna skulle bli bredare än vad det där ser ut att vara.

Det intressanta fenomenet jag ser i dagens trafikplanering är att trafikslagen på vissa ställen ska interagera med varandra fullt ut: så kallat shared space/samspelsytor. På andra ställen ska trafikslagen separeras: supercykelvägar/cykelmotorvägar. Det verkar råda växlande molnighet....

Jag förstår inte heller riktigt tanken bakom farthindret på bilden. Så verkar man välja att bygga numera. Tanken bakom farthindret måste ju vara att minska farten för fordon som passerar supercykelvägen och övergångsstället. Lägre fart minskar risken för skador/dödsfall vid kollision med oskyddad trafikant. Men när farthindret är byggt så nära in på den befarade kollisionspunkten hinner ju inte den förare som missat cyklisten/fotgängaren att bromsa ned hastigheten innan kollisionen är ett faktum ändå. Jag kan tycka att farthindret borde sitta bra mycket tidigare och att upphöjningen skulle vara längre.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: sa0azs skrivet 04 augusti 2013, 15:22:50 PM
Citat från: Taunusch skrivet 03 juli 2013, 20:54:58 PM
Det intressanta fenomenet jag ser i dagens trafikplanering är att trafikslagen på vissa ställen ska interagera med varandra fullt ut: så kallat shared space/samspelsytor. På andra ställen ska trafikslagen separeras: supercykelvägar/cykelmotorvägar. Det verkar råda växlande molnighet....
Spontant kan jag känna att cyklister bör separeras från alla andra trafikslag, då deras perception och säkerhetsmedvetande generellt får sägas vara bristfälligt. De är farliga för sig själva (i förhållande till motorfordon) och för andra (i förhållande till andra cyklister och till fotgängare).
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 17:07:24 PM
Citat från: sa0azs skrivet 04 augusti 2013, 15:22:50 PM
Spontant kan jag känna att cyklister bör separeras från alla andra trafikslag, då deras perception och säkerhetsmedvetande generellt får sägas vara bristfälligt. De är farliga för sig själva (i förhållande till motorfordon) och för andra (i förhållande till andra cyklister och till fotgängare).

Felet är att lagstiftningen i 60 år har sagt att cyklisten är en fordonsförare, medan trafikplaneringen har behandlat cyklisten som en fotgängare. Visst skulle det kunna vara önskvärt att separera cykeltrafiken från alla andra trafikslag, men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det sistnämnda förstnämnda vara självklart. (Ändring: Felskrivning som ändrade textens innebörd!)
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2013, 21:30:21 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 17:07:24 PM
Felet är att lagstiftningen i 60 år har sagt att cyklisten är en fordonsförare, medan trafikplaneringen har behandlat cyklisten som en fotgängare. Visst skulle det kunna vara önskvärt att separera cykeltrafiken från alla andra trafikslag, men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det sistnämnda vara självklart.

I Gävle och några andra städer där cyklister har för vana att cykla på trottoarerna känner jag mig väldigt osäker när jag är ute och går. Som jag ser det är det cyklisten som löper störst fara att skadas om den kör ute bland bilarna (vilket han eller hon skall göra om lagen följs och cykelbana saknas) men om cyklisten kör på trottoaren är det den helt oskyldiga fotgängaren. Vilket är rimligast?
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:05:33 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2013, 21:30:21 PM
I Gävle och några andra städer där cyklister har för vana att cykla på trottoarerna känner jag mig väldigt osäker när jag är ute och går. Som jag ser det är det cyklisten som löper störst fara att skadas om den kör ute bland bilarna (vilket han eller hon skall göra om lagen följs och cykelbana saknas) men om cyklisten kör på trottoaren är det den helt oskyldiga fotgängaren. Vilket är rimligast?

Gävle är ett bra exempel på en stad där trafikplaneringen lärt generationer av cyklister att de egentligen är ett slags fotgängare.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2013, 22:39:53 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:05:33 PM
Gävle är ett bra exempel på en stad där trafikplaneringen lärt generationer av cyklister att de egentligen är ett slags fotgängare.

Gäller egna lagar för Gävle? I mitt tycke är det fullkomligt livsfarligt för fotgängare att bryta mot lagen som cyklisterna i Gävle gör.

Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:51:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2013, 22:39:53 PM
Gäller egna lagar för Gävle? I mitt tycke är det fullkomligt livsfarligt för fotgängare att bryta mot lagen som cyklisterna i Gävle gör.

Nej, men som jag skrev tidigare så har cyklister i 60 års tid behandlats som fotgängare av trafikplaneringen. Gäller inte bara Gävle, gäller alla städer i Sverige (möjligen med undantag för Lund). Om cyklisterna behandlas som fotgängare av trafikplaneringen så kommer de att bete sig som fotgängare. Om cyklisterna behandlas som fordonsförare så kommer de att bete sig som fordonsförare.

Ursäkta mig! Jag ser att jag gjorde en fatal felskrivning några inlägg tidigare! Ska givetvis vara:
"men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det förstnämnda vara självklart."
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 05 augusti 2013, 00:20:18 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:51:16 PM
Nej, men som jag skrev tidigare så har cyklister i 60 års tid behandlats som fotgängare av trafikplaneringen. Gäller inte bara Gävle, gäller alla städer i Sverige (möjligen med undantag för Lund). Om cyklisterna behandlas som fotgängare av trafikplaneringen så kommer de att bete sig som fotgängare. Om cyklisterna behandlas som fordonsförare så kommer de att bete sig som fordonsförare.

Det är väl inget att eftersträva. Fordonsförare beter sig ju så illa att man numera ofta bygger omfattande konstruktioner av betong och stål för att de överhuvudtaget ska hålla sig kvar på vägen.

Ett verksamt sätt att hålla cyklisterna borta från gångbanorna lär annars vara att sanda ordentligt med vasst kross och låta bli att ta upp det på våren ;D
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2013, 09:07:21 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:51:16 PM
Nej, men som jag skrev tidigare så har cyklister i 60 års tid behandlats som fotgängare av trafikplaneringen. Gäller inte bara Gävle, gäller alla städer i Sverige (möjligen med undantag för Lund). Om cyklisterna behandlas som fotgängare av trafikplaneringen så kommer de att bete sig som fotgängare. Om cyklisterna behandlas som fordonsförare så kommer de att bete sig som fordonsförare.

Ursäkta mig! Jag ser att jag gjorde en fatal felskrivning några inlägg tidigare! Ska givetvis vara:
"men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det förstnämnda vara självklart."

Och då till frågan: med vilken rätt tar sig cyklisterna i Gävle och några andra städer (men långt ifrån de flesta) rätten att bryta mot lagen.

Även jag uttryckte mig oklart i mitt inlägg: det är alltså cyklisterna som bryter mot lagen och inte fotgängarna. Det jag skrev gick att läsa på båda sätten.

I sak är vi överens om att det måste planeras bättre för cyklister i våra städer och då också tas hänsyn till övriga som rör sig på gatan. Vid Borås Resecentrum övre plan finns t ex en cykelbana som går en meter från där man stiger av bussen vid hållplatsen. Om man inte är uppmärksam på att det kan komma cyklister - dessutom i båda riktningarna - kan man mycket väl bli påkörd. För cyklisterna tar mer sällan sitt ansvar för att undvika olyckor.

Sedan skall vi inte nämna exemplaret i skånska Sjöbo i onsdags, som först körde om mig på insidan i en rondell och sedan svängde ut till vänster precis framför bilen. Det var min rutin som bilförare som räddade honom eftersom jag intuitivt kände att något var fel i cyklistens beteende.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 augusti 2013, 10:52:53 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2013, 09:07:21 AM
Och då till frågan: med vilken rätt tar sig cyklisterna i Gävle och några andra städer (men långt ifrån de flesta) rätten att bryta mot lagen.

Ur cyklisternas perspektiv är frågan konstig, eftersom samhället har lärt dem att de är fotgängare. Vad lagstiftningen säger blir ganska irrelevant när den byggda miljön så tydligt visar att cyklisten inte är en fordonsförare. Det var ju inte för inte som regeringens utredare i höstas skrev att cykeltrafik måste börja betraktas som ett eget trafikslag (och inte som en del av den märkliga hybriden "gång- och cykeltrafik"). I många städer är det t.ex. helt omöjligt att se skillnad på trottoarer (där man inte får cykla) och cykelbanor (som kan se ut exakt som trottoarer), vilket ur trafikplaneringens perspektiv har varit helt i sin ordning eftersom man planerat för "trafik" (läs: biltrafik) resp. "gång- och cykeltrafik". Det viktiga har varit att skilja gående och cyklister från biltrafiken.

Om trafikplaneringen behandlar cyklisterna som fotgängare så beter de sig som fotgängare. Om de behandlas som fordonsförare så beter de sig som fordonsförare.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 05 augusti 2013, 22:43:14 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 augusti 2013, 10:52:53 AM
Om trafikplaneringen behandlar cyklisterna som fotgängare så beter de sig som fotgängare. Om de behandlas som fordonsförare så beter de sig som fordonsförare.

Det är väl inget att eftersträva. Fordonsförare beter sig ju så illa att man numera ofta bygger omfattande konstruktioner av betong och stål för att de överhuvudtaget ska hålla sig kvar på vägen.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 06 augusti 2013, 13:01:23 PM
Citat från: JDS skrivet 05 augusti 2013, 22:43:14 PM
Det är väl inget att eftersträva. Fordonsförare beter sig ju så illa att man numera ofta bygger omfattande konstruktioner av betong och stål för att de överhuvudtaget ska hålla sig kvar på vägen.

Ja, hur man än vänder sig har man rumpan bak...
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Taunusch skrivet 06 augusti 2013, 22:49:54 PM
Citat från: JDS skrivet 05 augusti 2013, 00:20:18 AM
Ett verksamt sätt att hålla cyklisterna borta från gångbanorna lär annars vara att sanda ordentligt med vasst kross och låta bli att ta upp det på våren ;D

Frågan är också hur man ska hålla bilarna borta från gångbanorna? Är det småspik som gäller då? ;)

Det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att svänga upp två hjul på gångbanan. Förmodligen av ren obetänksamhet i många fall. Tyvärr leder ju inte den moderna trafikplaneringen och utformningen av nya gator till att problematiken minskar - snarare tvärtom med obefintlig nivåskillnad mellan körbana och gångbana.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 06 augusti 2013, 23:38:10 PM
Citat från: Taunusch skrivet 06 augusti 2013, 22:49:54 PM
Frågan är också hur man ska hålla bilarna borta från gångbanorna? Är det småspik som gäller då? ;)

Det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att svänga upp två hjul på gångbanan. Förmodligen av ren obetänksamhet i många fall. Tyvärr leder ju inte den moderna trafikplaneringen och utformningen av nya gator till att problematiken minskar - snarare tvärtom med obefintlig nivåskillnad mellan körbana och gångbana.

Ja men det är väl bilförarna som har störst rätt till gatan? Särskilt de som vill komma fram fort. Kolla på motorvägen där folk praktiskt taget kör med bakhjulet över motorhuven på bilen de just körde om för att släppa förbi bakomvarande bilar, som om de verkligen trodde att de skulle bli påkörda bakifrån om de dröjde tre sekunder extra med att byta tillbaka. De risker som de i stället orsakar för sig själva och den laglydige omkörde tänker de däremot inte alls på. Puh, jag klarade ännu en omkörning, tänker de... Ungefär likadant är det med felparkering, man gör sitt bästa för att inte hindra andra bilar, men GC-folket får ta sig fram bäst de kan.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Taunusch skrivet 07 augusti 2013, 06:37:31 AM
Citat från: JDS skrivet 06 augusti 2013, 23:38:10 PM
De risker som de i stället orsakar för sig själva och den laglydige omkörde tänker de däremot inte alls på. Puh, jag klarade ännu en omkörning, tänker de... Ungefär likadant är det med felparkering, man gör sitt bästa för att inte hindra andra bilar, men GC-folket får ta sig fram bäst de kan.

Just där kommer ju det ogenomtänkta in. Många gånger kan ändå inte två bilar mötas på återstående delen av körbanan och då finns ingen vinnare - bara förlorare: GC-folket....
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: BSB101 skrivet 07 augusti 2013, 09:11:55 AM
Citat från: Taunusch skrivet 07 augusti 2013, 06:37:31 AM
Just där kommer ju det ogenomtänkta in. Många gånger kan ändå inte två bilar mötas på återstående delen av körbanan och då finns ingen vinnare - bara förlorare: GC-folket....

Ja, men det betyder bara att bilisten varit ouppmärksam och inte ställt en tillräckligt stor del av bilen på GC-banan. Om bilisten ställt hela bilen på GC-banan hade bilvägen varit framkomlig och bra. Med andra ord ett rent misstag från bilistens sida.  :D

Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 07 augusti 2013, 09:27:04 AM
Citat från: Taunusch skrivet 06 augusti 2013, 22:49:54 PM
Frågan är också hur man ska hålla bilarna borta från gångbanorna? Är det småspik som gäller då? ;)

Det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att svänga upp två hjul på gångbanan. Förmodligen av ren obetänksamhet i många fall. Tyvärr leder ju inte den moderna trafikplaneringen och utformningen av nya gator till att problematiken minskar - snarare tvärtom med obefintlig nivåskillnad mellan körbana och gångbana.

Du menar att det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att parkera där det är parkeringsförbud? Svårt att göra något åt sådana attityder.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2013, 12:29:15 PM
Nja, bilisterna är knappast det största problemet (apropå detta med attityder) då det faktiskt sker övervakning av dem och i hög utsträckning tillgrips någon form av sanktion när de gör fel. Motsvarande övervakning och insats görs (jämförelsevis) däremot i väldigt ringa omfattning av cyklister.

Man kan sedan vara hur mycket cykelkramare man vill, men personligen vidhåller jag fortfarande att cyklisterna är det värsta trafikslaget då det i stor utsträckning präglas av nonchalant attityd, höga farter samt en känsla av att man får göra som man vill då det är politiskt inne numera att cyklister i alla lägen ska framhållas. Att vara cyklist i dagens läge verkar innebära att man är immun mot lagar och regler.

Som förare av motorfordon är jag dock måttligt förtjust i alla cyklister, som alltså ofta kommer i hög fart, inte har en aning om vad 'döda-vinkeln' är för något, de cyklar mot rött, mot enkelriktat, sneddar ogenererat över både körbana och trottoar som det passar och bryr sig noll... Hade inte gravitationen satt stopp hade jag gett mig f-n på att de hade försökt att cykla upp för husväggarna också...

Nej, för att få ordning och göra det säkrare så krävs inte cykelsäkra passager i sig utan ett allmänt smidigare system som låter alla samspela. Samtidigt så är det viktigt att det finns en kontroll- och sanktionsfunktion som innebär att även cyklister tvingas följa de lagar och regler som faktiskt finns. 
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 08 augusti 2013, 00:59:35 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 07 augusti 2013, 09:27:04 AM
Du menar att det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att parkera där det är parkeringsförbud? Svårt att göra något åt sådana attityder.

Ja, det är ungefär lika svårt som att göra någonting åt notoriskt regelbrytande cyklister. Så där du säger att cyklisters regelbrott skall åtgärdas genom att man anpassar gatorna så att de blir mer som cyklisterna vill ha dem, så ser jag mig frestad att kontra med att bilisternas regelbrott bör åtgärdas genom att man anpassar gatorna så att de blir mer som bilisterna vill ha dem. Exempelvis vill jag ha möjlighet att parkera överallt (åtminstone så länge att man hinner handla i en butik eller äta lunch), ta bort alla korsningar där inte jag har företräde samt höja hastigheterna.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: BSB101 skrivet 08 augusti 2013, 09:23:29 AM
 Just övervakningen och därtill utdelande av straff när det gäller parkerade bilar på trottoarer och GC-vägar verkar i det närmaste vara noll då det vedertagna sättet för många bilister är att stå med minst två hjul på trottoarer etc. Om det hade funnits en effektiv övervakning och därtill utdelande av straff skulle detta beteende nog förekomma ytterst sällan.

Sedan är det intressant att många klumpar ihop alla cyklister som det är ett väsen med en gemensam hjärna och sinne. Denna hopklumpning görs inte tex med bilister. Sedan får man inte glömma att omkring 80 procent av alla cyklister även är bilister då de har körkort. Jag vet inte hur andra är mig jag beter mig likadant i trafiken oavsett vilket slags fordon jag framför (inkl. fötterna) och jag gissar att de flesta andra är likadana.
En cyklist utan trafikvett har nog lika dåligt trafikvett när denna sitter bakom ratten i en bil. 
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 08 augusti 2013, 09:49:47 AM
Citat från: JDS skrivet 08 augusti 2013, 00:59:35 AM
Så där du säger att cyklisters regelbrott skall åtgärdas genom att man anpassar gatorna så att de blir mer som cyklisterna vill ha dem

Nej, det har jag aldrig sagt. Jag har bara sagt att eftersom samhället inte förväntar sig att cyklisterna ska bete sig som fordonsförare så beter sig cyklisterna inte som fordonsförare. Förväntningar kan uttryckas i allt från den byggda miljön till myndigheters bemötande.

Sen är ju fakta att en stor del av vägtrafiksystemet är uppbyggt enkom med tanke på biltrafikens förutsättningar vilket ibland ger svårmotiverade effekter för cykeltrafiken. Att planera för cykeln som om den vore en personbil är ungefär lika dumt som att planera för cykeln som om den vore en fotgängare.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 08 augusti 2013, 09:54:44 AM
Citat från: BSB101 skrivet 08 augusti 2013, 09:23:29 AM
Just övervakningen och därtill utdelande av straff när det gäller parkerade bilar på trottoarer och GC-vägar verkar i det närmaste vara noll då det vedertagna sättet för många bilister är att stå med minst två hjul på trottoarer etc. Om det hade funnits en effektiv övervakning och därtill utdelande av straff skulle detta beteende nog förekomma ytterst sällan.

Sedan är det intressant att många klumpar ihop alla cyklister som det är ett väsen med en gemensam hjärna och sinne. Denna hopklumpning görs inte tex med bilister. Sedan får man inte glömma att omkring 80 procent av alla cyklister även är bilister då de har körkort. Jag vet inte hur andra är mig jag beter mig likadant i trafiken oavsett vilket slags fordon jag framför (inkl. fötterna) och jag gissar att de flesta andra är likadana.
En cyklist utan trafikvett har nog lika dåligt trafikvett när denna sitter bakom ratten i en bil.

Mycket beror säkert även på var i landet man befinner sig. Min beskrivning av den upplevda situationen gäller Storstockholm och här är det ytterst sällan man ser bilar med högerhjulen uppkörda på trottoaren. Däremot så är det inte direkt sällsynt med felparkerare, men å andra sidan är p-vakterna ganska på hugget här. Problemet är snarare att få undan bilarna i de fall där det behövs. Likaså händer det givetvis att bilar blockerar cykelbanor som målats på lite udda ställen i gatan.

Frågan är sedan varför man inte får betrakta cyklisterna som en grupp? Det görs ju (trots att du inte håller med om det) de facto vad gäller bilister. Vad gäller cyklisternas sätt att bete sig så står jag för det då det jag beskrev (kring vad som verkar vara deras kollektiva tänkande) är min personliga uppfattning efter många år i Stockholmstrafiken. Att många säkert har körkort för bil verkar inte hjälpa utan beroende på fordon så verkar man ändå tänka på helt olika vis beroende på vad som framförs för stunden.

I flera fall (har bl.a. förekommit i nyhetsartiklar) så är många cyklister trots detta skrämmande okunniga om att de regler som gäller för bilar vid färd på allmän väg även gäller cyklister. Vet inte hur ofta man ligger på en gata med 30 km/h som högsta tillåtna hastighet bara för att hela tiden bli distanserad av en cyklist... ofta på trottoaren. När de sedan kommer fram till en korsning och får rött så drar de sig inte att helt ogenerat bara svänga ut på övergångsstället och sedan fortsätta på gatan.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: BSB101 skrivet 08 augusti 2013, 22:42:07 PM
Min erfarenhet när det gäller parkerade bilar på gångbanar och trottoarer är också från Stockholms län och med tanke på hur frekvent det förekommer verkar det inte vara något prioriterat trafikbrott av p-vakter och polisen.

När det gäller att bunta ihop en viss grupp människor utifrån en gemensam nämnande får man självklart göra det men då människor är individer som tar egna beslut går det inte att ge en hel grupp en viss egenskap utifrån några individers betende. Men du kanske anser att alla bilister är fartdårar då 40 procent kör för snabbt på 40-sträckor (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5464641) precis som du tycker att alla cyklister är trafikdårar utifrån ett fåtal observationer av ett fåtal individer?
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 09 augusti 2013, 00:04:53 AM
Citat från: BSB101 skrivet 08 augusti 2013, 22:42:07 PM
Min erfarenhet när det gäller parkerade bilar på gångbanar och trottoarer är också från Stockholms län och med tanke på hur frekvent det förekommer verkar det inte vara något prioriterat trafikbrott av p-vakter och polisen.

När det gäller att bunta ihop en viss grupp människor utifrån en gemensam nämnande får man självklart göra det men då människor är individer som tar egna beslut går det inte att ge en hel grupp en viss egenskap utifrån några individers betende. Men du kanske anser att alla bilister är fartdårar då 40 procent kör för snabbt på 40-sträckor (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5464641) precis som du tycker att alla cyklister är trafikdårar utifrån ett fåtal observationer av ett fåtal individer?

Man kan ju klumpa ihop det som man vill. Jag betonar fortfarande att det handlar om min egen personliga åsikt vilket jag även skrivit ut flera gånger ovan.

Sedan (med tanke på att jag gjort några mil i staden och länet under åren så handlar det för min del knappast om "ett fåtal observationer av ett fåtal individer" utan om företeelser som jag ser och råkar ur för X antal gånger bara genom att passera vissa delar av stan... och det då varenda dag i veckan och nästan när som helst på dygnet.

Om jag inte minns helt galet (var bl.a. en del artiklar i DN i våras) sedan så är det även tydligen numera så att det är cyklisterna som är inblandade i fler personolyckor med fotgängare än vad det är bilister. Det i sin tur bör bero på något.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 09 augusti 2013, 00:06:08 AM
Citat från: BSB101 skrivet 08 augusti 2013, 22:42:07 PM
När det gäller att bunta ihop en viss grupp människor utifrån en gemensam nämnande får man självklart göra det men då människor är individer som tar egna beslut går det inte att ge en hel grupp en viss egenskap utifrån några individers betende. Men du kanske anser att alla bilister är fartdårar då 40 procent kör för snabbt på 40-sträckor (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5464641) precis som du tycker att alla cyklister är trafikdårar utifrån ett fåtal observationer av ett fåtal individer?

Jag tycker i alla fall att nästan alla bilister är fartdårar. Inklusive de där farbröderna på landet som alltid kör i 70, oavsett om de är på en 90-väg eller en 50-sträcka. Och taxiförarna som med ledig bil alltid kör för långsamt men ändå över sin förmåga.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 09 augusti 2013, 00:13:18 AM
Jo, fartdåre kan man även vara i omvänd bemärkelse. Kommer ihåg när jag pluggade vissa juridik-kurser för en del år sedan. Det togs då upp ett rättsfall där en bilist som kört för långsamt på en kurvig och backig landsväg (och tvingat övrig trafik till kraftiga inbromsningar när de hastigt kom i kapp) blev stoppad och försedd med en bot. Det vederbörande åkte dit för var att han utgjorde en fara för övrig trafik. Det bestreds och hamnade i tingsrätten, men där slogs det fast att köra alltför långsamt även det gör att man är en 'fartdåre'... men alltså en negativ sådan i förhållande till hastighetsbegränsningen.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: sa0azs skrivet 14 augusti 2013, 16:40:33 PM
Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2013, 00:04:53 AM
Om jag inte minns helt galet (var bl.a. en del artiklar i DN i våras) sedan så är det även tydligen numera så att det är cyklisterna som är inblandade i fler personolyckor med fotgängare än vad det är bilister. Det i sin tur bör bero på något.
Jag vill minnas att även jag läste om detta, och det är inte på något vis otroligt. Cyklisterna i Stockholm begår mängder med trafikbrott och felaktiga beteenden, varje dag och hela tiden.
Den som tvivlar kan ställa sig i lämplig en rödljuskorsning i stan någon timme, så lär ni förstå.

Några saker cyklister, i Stockholm i alla fall, inte förstår är:
Att trafikregler som väjningsplikt, rödljus och enkelriktningar även gäller för cyklister.
Att man skall ta hänsyn till mindre skyddade trafikanter (gående och andra cyklister).
Att anpassa hastigheten till trafiksituationen (Alltså inte hålla 35 km/h vid tex en busshållplats när folk håller på att stiga av/på.
Att de inte är odödliga, trots cykelhjälm och fräsiga tights - Även om du har juridiskt rätt, så gör det ont att få 1600 kg Volvo (eller mer) på/över sig.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 14 augusti 2013, 18:35:47 PM
Citat från: sa0azs skrivet 14 augusti 2013, 16:40:33 PM
Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2013, 00:04:53 AM
Om jag inte minns helt galet (var bl.a. en del artiklar i DN i våras) sedan så är det även tydligen numera så att det är cyklisterna som är inblandade i fler personolyckor med fotgängare än vad det är bilister. Det i sin tur bör bero på något.
Jag vill minnas att även jag läste om detta, och det är inte på något vis otroligt. Cyklisterna i Stockholm begår mängder med trafikbrott och felaktiga beteenden, varje dag och hela tiden.
Den som tvivlar kan ställa sig i lämplig en rödljuskorsning i stan någon timme, så lär ni förstå.

Några saker cyklister, i Stockholm i alla fall, inte förstår är:
Att trafikregler som väjningsplikt, rödljus och enkelriktningar även gäller för cyklister.
Att man skall ta hänsyn till mindre skyddade trafikanter (gående och andra cyklister).
Att anpassa hastigheten till trafiksituationen (Alltså inte hålla 35 km/h vid tex en busshållplats när folk håller på att stiga av/på.
Att de inte är odödliga, trots cykelhjälm och fräsiga tights - Även om du har juridiskt rätt, så gör det ont att få 1600 kg Volvo (eller mer) på/över sig.

Men det där är ju inget nytt. Det har alltid varit så, möjligen har andelen "aggressiva" cyklister (autistiska vältränade män i 40-årsåldern) ökat något men jag tror inte att det påverkar olyckorna så mycket. Mest sannolikt är det väl helt enkelt att det är den ökade cyklingen i allmänhet som leder till att det blir fler olyckor.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 19 augusti 2013, 16:30:53 PM
För att återvända till trådens ämne, så kan man undra varför cirkulationsplatser är ett problem. Varför är det som danska bilister klarar galant, att titta i höger backspegel innan de svänger åt höger, ett oöverstigligt problem för svenska bilister. Jag tror att en del av förklaringen ligger i den röra som trafikplaneringen i Sverige har åstadkommit. I Danmark finns det i regel en cykelbana på varje sida av gatan och man cyklar på den som är till höger i färdriktningen. I Sverige kan cykelbanor ligga precis var som helst i förhållande till körbanan och det kan finnas en dubbelriktad eller två dubbelriktade eller två enkelriktade eller en dubbelriktad och en enkelriktad. Nu har man till och med genom ett antal ogenomtänkta ändringar av Trafikförordningen lyckats ställa till det så att inte ens cykelbanor som är byggda för att vara enkelriktade (trafiksignaler t.ex.) är det formellt med mindre det beslutas i lokal trafikföreskrift och skyltas.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 19 augusti 2013, 16:46:59 PM
Det ligger nog mycket i det, dvs. med en bättre och mer övergripande ordning och reda så lär det bli enklare.

Sen är det väl inte bara där danskarna är bättre utan även på detta med att rent allmänt iaktta vissa regler vill jag ha det till att de är mer skötsamma. Bl.a. upplever jag att de är mycket bättre på att respektera rött (oavsett om det är bilister, cyklister eller fotgängare) och att det inte är samma anarki som vi tidvis har här.

Att det blivit tuffare med snabbare cyklar (en del utan broms mm.) påverkar nog även här. T.ex. så hade Södermalmspolisen lite koll häromdagen och facit var väl inte så där jättelyckat för vissa...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-jagar-fartsyndare-pa-tva-hjul_8424452.svd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5617565
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: JDS skrivet 20 augusti 2013, 00:14:09 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 19 augusti 2013, 16:30:53 PM
För att återvända till trådens ämne, så kan man undra varför cirkulationsplatser är ett problem. Varför är det som danska bilister klarar galant, att titta i höger backspegel innan de svänger åt höger, ett oöverstigligt problem för svenska bilister. Jag tror att en del av förklaringen ligger i den röra som trafikplaneringen i Sverige har åstadkommit.

Jag vet inte hur stor skillnaden egentligen är - rimligen är det även i Danmark ett gäng cyklister om året som hamnar under en högersvängande bil - men i någon mån kan det kanske också vara så att Sverige har haft jämförelsevis få cirkulationsplatser utanför storstäderna fram tills för några år sedan. Nu finns det plötsligt hundratals, och det är väl inte alltid som väghållarna har fått till dem på ett bra sätt rent geometriskt.

Jag vill också påpeka att problemet med högersvängande bilar gäller i vanliga korsningar också, inte bara i cirkulationsplatser (och det drabbar inte bara cyklister utan även gående).
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: BSB101 skrivet 20 augusti 2013, 01:51:18 AM
Citat från: Nico skrivet 19 augusti 2013, 16:46:59 PM
Det ligger nog mycket i det, dvs. med en bättre och mer övergripande ordning och reda så lär det bli enklare.

Sen är det väl inte bara där danskarna är bättre utan även på detta med att rent allmänt iaktta vissa regler vill jag ha det till att de är mer skötsamma. Bl.a. upplever jag att de är mycket bättre på att respektera rött (oavsett om det är bilister, cyklister eller fotgängare) och att det inte är samma anarki som vi tidvis har här.

Att det blivit tuffare med snabbare cyklar (en del utan broms mm.) påverkar nog även här. T.ex. så hade Södermalmspolisen lite koll häromdagen och facit var väl inte så där jättelyckat för vissa...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-jagar-fartsyndare-pa-tva-hjul_8424452.svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-jagar-fartsyndare-pa-tva-hjul_8424452.svd)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5617565 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5617565)

Ja, folk som cyklar 7 km/h är verkligen den stora trafikfaran i Stockholm. Sedan är det intressant att Stockholm kommun lagt ett av stadens huvudcykelstråk på en av stadens folkrikaste gågator, ungefär som att man skulle göra gågata av Essingeleden och sedan kräva att bilarna skulle köra 7 km/h. 7 km/h är inte heller verken någon gåhastighet eller cykelhastighet.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Nico skrivet 20 augusti 2013, 05:30:42 AM
Citat från: BSB101 skrivet 20 augusti 2013, 01:51:18 AM
Ja, folk som cyklar 7 km/h är verkligen den stora trafikfaran i Stockholm. Sedan är det intressant att Stockholm kommun lagt ett av stadens huvudcykelstråk på en av stadens folkrikaste gågator, ungefär som att man skulle göra gågata av Essingeleden och sedan kräva att bilarna skulle köra 7 km/h. 7 km/h är inte heller verken någon gåhastighet eller cykelhastighet.

Tja, det där med att även cyklister kan och ofta gör fel är tydligen en öm tå på vissa kanter. Nu framgick det i nyhetsnotiserna att det var ju inte 7 km/h dessa cyklister hade färdats i utan tydligen i farter ganska långt däröver... och oavsett om det är en eller tre dödade gångtrafikanter och trettiofem eller ett hundratal allvarligt skadade (polisen verkade ha olika statistik på olika håll) i samband med påkörning med cykel så är det ändå ett högt antal då det bara rör sig om en ganska liten yta av stan. Sedan är det inte bara där som det sker dumheter. Bara genom att köra buss på t.ex. Kungsträdgårdsgatan en vanlig vardag så kan man notera konstigheter för en hel vecka.   

Att kommunen sedan lägger cykelstråk som de gör handlar även om att om de inte gör det så cyklar folk ändå som de fel. Många har ju deklarerat att de kommer att vägra att cykla på mindre sidogator. Bättre då att lägga det på ett sådant här vis och se till att det finns regler. Tycker därför att din jämförelse med Essingeleden haltar ganska betänkligt. Hellre då jämföra med många större genomfartsgator i innerstan. Då kan man även konstatera att hastigheterna på många av dessa också har sänkts ganska frekvent och mer är sannolikt på G.
Titel: SV: Cykelsäkra cirkulationsplatser?
Skrivet av: Kristofer skrivet 20 augusti 2013, 09:02:01 AM
När vi byggde upp reseplaneraren (då MiniTIS) på SL:s trafikupplysning fick jag lära mig att gå i 7 km/h. Det anses nämligen vara just exakt normal gångfart, och det är den gånghastigheten som är grunden för alla gånglänkar i reseplaneraren (varav ett stort antal är uppmätta av mig). 7 km/h är inte en hastighet man håller på T-Centralen i rusningstid, och inte heller om man konverserar samtidigt som man flanerar. Men det är en helt normal promenadhastighet som inte känns särskilt hetsig.
Så om man påstår att 7 km/h inte är gånghastighet, då bör man nog klocka sin nästa promenad.