Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Jan I Nilsson skrivet 19 december 2011, 20:02:52 PM

Titel: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 19 december 2011, 20:02:52 PM
 Tänkte starta en sida med rondeller (cirkulationsplats) du är välkommen du med!

(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondell3.jpg)
Löddeköpinge.
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondell12.jpg)
Stora Varvsgatan Malmö.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 20 december 2011, 20:31:52 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondeller005.jpg)
Limhamnsvägen :D
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 20 december 2011, 20:33:29 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondeller002.jpg)
Lindängsvägen :)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 20 december 2011, 21:32:08 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Hsten2010105-1.jpg)
Frankrike ;)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Cyklisten skrivet 21 december 2011, 00:20:48 AM
Den var också trevlig

(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/rondell-vaxjo.jpg)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 21 december 2011, 21:01:38 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondeller006.jpg)
Undrar vilken skaparkonst som gällt här? ???
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 01 januari 2012, 12:51:01 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/bilder077.jpg)
En rondell i Frankrike ;)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 08 januari 2012, 19:26:35 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/bilder035.jpg)
I Frankrike
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 januari 2012, 13:08:07 PM
Ja den där Manin har ju spridit sig som en svår sjukdom...
Rondeller överallt i tid och otid..
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: SimonB skrivet 12 januari 2012, 17:59:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2012, 13:23:59 PM
Men skönt att numera slippa stå stilla i enorma bilköer för att svänga vänster i korsningar... brukade jag säga till folk som gnällde på de många rondellerna i Umeå. För de som klagar högst har oftast inte upplevt hur illa ställt det var innan rondellerna byggdes.

Å andra sidan har jag sett en del välfungerande trafikljuskorsningar som har byggts om till rondeller helt i onödan.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 12 januari 2012, 20:43:50 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Htc136.jpg)
Lommavägen Arlöv :)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 14 januari 2012, 18:27:07 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC00024-2.jpg)
Lilla varvsgatan i malmö.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 18 januari 2012, 20:15:51 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Htc140.jpg)
Lorensborgsgatan Malmö :D
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 18 januari 2012, 21:18:18 PM
(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/sbg1.jpg)

Vet inte om man kanske har förbättrat något den senaste veckan, men så här ser i alla fall förra veckans idiotrondell ut. Observera den sparsamma skyltningen med enbart påbudsmärke, ingen väjningsskylt, och dessutom regelvidrigt utförd med skyltar endast till vänster om körbanan! Så såg det ut i alla tre tillfarterna vid mitt besök. Någon som har varit där nyligen?

(Vi är i Sveriges minsta stad, på gatan som heter Landsvägen!)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:10:47 PM
Sumpan ???
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 18 januari 2012, 22:33:57 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:10:47 PM
Sumpan ???

Rätt! (Sundbyberg är alltså stadens fullständiga namn om någon inte förstod) :D

Men varför så galet skyltat? Ett nytt experiment? "Hihi, vi sätter upp allting helt annorlunda, och så ser vi hur många som krockar!"  ::)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:45:19 PM
Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 22:33:57 PM
Rätt! (Sundbyberg är alltså stadens fullständiga namn om någon inte förstod) :D

Men varför så galet skyltat? Ett nytt experiment? "Hihi, vi sätter upp allting helt annorlunda, och så ser vi hur många som krockar!"  ::)
Haha... Nä men är kanske tänkt att högra körfältet ska gå "förbi" rondellen i ett senare skede? infart i rondellen alltså till vänster om spåret? ren gissning!
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 18 januari 2012, 22:49:05 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:45:19 PM
Haha... Nä men är kanske tänkt att högra körfältet ska gå "förbi" rondellen i ett senare skede? infart i rondellen alltså till vänster om spåret? ren gissning!

Nej, till vänster om spåret är ju spåret åt andra hållet:

Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 21:18:18 PM
(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/sbg1.jpg)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:53:24 PM
Det är det ju ja... *dubbelspårsutbyggnad*  :P

Könstit som värmlänningen sa...
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 19 januari 2012, 14:16:06 PM
Idag var jag i Sundbyberg på nytt och nu har man satt upp väjningsskyltar i två av de tre tillfarterna. I en av dem på vänster sida, i den andra på höger.  ::)

Det kan tilläggas att skyltningen längs Landsvägen rent generellt är en smula "vänstertung", d v s skyltar som borde sitta på minst högra sidan och helst båda sidorna finns i stället enbart till vänster.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: groenis skrivet 19 januari 2012, 15:00:57 PM
Rekordet i rondellsjuka finns efter Hjulstabron mot "Gamla" Hjulstakorset/E 18.
Först bygga bort en fungerande ljuskorsning sedan efter en 100 m knappt en stor rondell som bara leder till en ny ännu större rondell med av och påfarter till E 18.

/Lennart
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 06 februari 2012, 14:35:05 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondeller012.jpg)
Gran Canaria ;)
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondeller011.jpg)
Gran Canaria :)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 08 februari 2012, 11:51:51 AM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Provbilder036.jpg)
Utsikt från rondellernas "konung" Triumphbågen i Paris. ;) Tagen med en Kodaks instamatickamera1983. :D Ursäkta skärpan, bättre en dålig bild än ingen bild?
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JB skrivet 16 februari 2012, 13:34:23 PM
Måste länka till denna känner jag http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon) (http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon))
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 05 juli 2012, 20:23:10 PM
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondel56.jpg)
Det ser lite trevligare ut då det blommar ;)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Danne B. skrivet 05 juli 2012, 23:57:54 PM
Citat från: groenis skrivet 19 januari 2012, 15:00:57 PM
Rekordet i rondellsjuka finns efter Hjulstabron mot "Gamla" Hjulstakorset/E 18.
Först bygga bort en fungerande ljuskorsning sedan efter en 100 m knappt en stor rondell som bara leder till en ny ännu större rondell med av och påfarter till E 18.

/Lennart

Fungerande? Aldrig provat att passera där i rusningstid? ;)

Men ja, det är VM i rondeller där nu... :-X

//Danne
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Nico skrivet 06 juli 2012, 10:20:30 AM
Gissar att Grönis syftar på Tenstavägens tidigare korsning med Bergslagsvägen. Där var det tidigare i princip bara bussar som passerade och det ställde väl inte till nämnvärt med problem. Behovet av den nuvarande cirkulatonspatsen kan nog därför diskuteras. Däremot var ju själva Hjulstakorset, där Bergslagsvägen mynnade mot E18, en bedrövlig korsning under rusningstrafik. Vill även minnas att det var den mest skadedrabbade korsningen i Stockholm, ja möjligen även i landet som helhet.

Vad gäller den nya cirkulationsplatsen i Sundbyberg, på Landsvägen där Ekensbergsbron ansluter, som nämnts i några inlägg tidigare så är slutresultatet en ganska miserabel skapelse. Det är trångt och allmänt jäkligt, med en boggi kan man med nöd och näppe svänga på vissa platser, t.ex. om man kommer från Ekensbergsbron och ska höger på Landsvägen. Det gäller då även att det inte finns minsta sak i vägen. Att snurra runt 360° för att vända fungerar sannolikt knappt ens med en 12 meters normalbuss. Skyltningen är sedan så undermålig att många (i synnerhet de ovana) helt missar att det faktiskt är en cirkulationsplats. Det är en veritabel djungel med stolpar mm. som gör att skyltar skyms, hamnar fel i blickfånget osv. På en skala från 1-5 får cirkulationsplatsen -2 av mig.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: groenis skrivet 08 juli 2012, 06:30:54 AM
Danne B
Det nämnda stället blir jag tvungen att passera oavsett tid på dygnet,både arbetstid och fritid.

Nico
En annan korsning som var hårt drabbat av olyckor var "gamla" Rinkebykorset.

/Lennart
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 08 juli 2012, 10:40:49 AM
...apropå rondeller, eller som min gamla instruktör alltid sa..."det heter inte rondell, det heter cirkulationsplats", nåväl; kan man få reda på vad som gäller angående blinkersanvändande i cirkulationsplatser lagmässigt sett. Nuförtiden så blinkas det åt alla håll och kanter eller inte alls. Jag har för mig att för nägra år sedan ändrades reglerna så att man bara ska blinka UT UR cirkulationsplatsen. INTE när man kör in i den. Förr var det "Högerregeln" som folk hade mest problem med men nu verkar detta vara det största problemet. Nå; vad är det som gäller; Någon??? ??? :-\
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Nico skrivet 08 juli 2012, 10:59:47 AM
Korrekt, rondell är egentligen bara den lilla markbiten i mitten på cirkulationsplatsen som man inte kan köra något alls på i de flesta fall. Alltså den som det visats bilder på och som väl tråden egentligen handlade om. Språket förändras dock över tid så...

Vad gäller körning i dylika konstruktioner så handlade det ju förr om att tänka sig det hela som en flervägskorsning, om än rund. Numera verkar det mera handla om (som en trafiskolelärare uttryckte det) om en oändlig väg där det i princip inte finns andra regler än att inte köra på någon, att fordon i rondellen har företräde samt (vilket nästan ingen gör) ge tecken med körriktningsvisare när man ska ut.

Tydligen tyckte man från myndighetshåll att de gamla reglerna var för krångliga att få folk att efterleva och därmed även att beivra. Man ändrade då lagen så att man inte behövde göra något i direkt mening... med följd att det nog numera snarare är en fråga om halv anarki eller så istället.

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 08 juli 2012, 11:56:19 AM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 juli 2012, 10:40:49 AM
...apropå rondeller, eller som min gamla instruktör alltid sa..."det heter inte rondell, det heter cirkulationsplats", nåväl; kan man få reda på vad som gäller angående blinkersanvändande i cirkulationsplatser lagmässigt sett. Nuförtiden så blinkas det åt alla håll och kanter eller inte alls. Jag har för mig att för nägra år sedan ändrades reglerna så att man bara ska blinka UT UR cirkulationsplatsen. INTE när man kör in i den. Förr var det "Högerregeln" som folk hade mest problem med men nu verkar detta vara det största problemet. Nå; vad är det som gäller; Någon??? ??? :-\
****
För cirka ett par år sedan, infördes regeln att man blikar när man kör ut ur cirkulationsplatsen (högersväng). Nico hänvisar till en länk, där det framgår, enligt mitt utdrag ur texten:

Regler för körning i cirkulationsplats

Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.

1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen

2. Köra motsols runt rondellen

3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte.

Det framgår, med all önskvärd tydlighet, att mah endast blinkar vid körfältsbyte och vid högersväng (=ut ur cirkulationsplatsen). Således behöver man inte blinka åt vänster, om man inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen.
Massor av bilister (även yrkestrafik och utryckningsfordon) blinkar vänster, t.o.m. i cirkulationsplatser med endast ett körfält. Massor av bilister underlåter att blinka höger när de kör ut ur cirkulationsplatsen. Åtskilliga underlåter det, trots att de kör ut från "innerfil", och riskeraren kollision med bilen i "yttrefilen", som inte ska köra ut.

Kör man in i en "enfilig" cirkulationsplats, med avsikt att göra en vänstersväng, så måste man blinka en gång till höger, men ingen gång till vänster.
Samma sak gäller om  man ska rakt igenom en cirkulationsplats.

Till saken hör dock att många cirkulationsplatser är alldeles för små, för att man ska kunna tillämpa regelboken på ett vettigt sätt, men så är ingalunda fallet överallt. Här måste till en skärpning.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Vad gäller att blinka vänster IN i rondellen, så är det som reglerna beskriver inget måste.

Jag är dock en av alla de yrkesförare som gör det, när jag ska svänga vänster i en rondell.
Det gör jag för att de som kommer in i rondellen från mitt höger eller mitt emot, inte ska behöva tveka på vart jag ska utan verkligen vet att jag ska vänster.
Argumentet mot detta är då, enligt många, att "man ska alltid anta att en bil ska vänster i rondell om den inte blinkar höger" och ja, det kan jag hålla med om.
Men problemet är att i en del rondeller kör nästan alla rakt fram (ofta sådana till industriområden eller till mindre bostadsområden), men väldigt få blinkar ut från rondellen. Det gör att man nästan varje gång bromsar in och även stannar för bilar - totalt i onödan. Det gör att man i de rondellerna kör lite "aggressivare" än annars.
I sådana fall är det kanon om den som ska vänster också blinkar vänster, på så sätt ser jag att hen ska dit och kan ta ner farten lite ytterligare.

Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 09 juli 2012, 14:06:49 PM
Citat från: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Vad gäller att blinka vänster IN i rondellen, så är det som reglerna beskriver inget måste.

Jag är dock en av alla de yrkesförare som gör det, när jag ska svänga vänster i en rondell.
Det gör jag för att de som kommer in i rondellen från mitt höger eller mitt emot, inte ska behöva tveka på vart jag ska utan verkligen vet att jag ska vänster.
Argumentet mot detta är då, enligt många, att "man ska alltid anta att en bil ska vänster i rondell om den inte blinkar höger" och ja, det kan jag hålla med om.
Men problemet är att i en del rondeller kör nästan alla rakt fram (ofta sådana till industriområden eller till mindre bostadsområden), men väldigt få blinkar ut från rondellen. Det gör att man nästan varje gång bromsar in och även stannar för bilar - totalt i onödan. Det gör att man i de rondellerna kör lite "aggressivare" än annars.
I sådana fall är det kanon om den som ska vänster också blinkar vänster, på så sätt ser jag att hen ska dit och kan ta ner farten lite ytterligare.

Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.
****
Nej, vänsterblinkers ska endast användas vid filbyte, annars är det högerblinkers som gäller.
Problemet är dock inte att blinka en gång "i onödan", utan alla de som underlåter att blinka. En grundregel är att vara tydlig med vad man tänker göra i trafiken.
Som jag tidigare skrev, så handlar det i hög grad om att vägarna är utformade på ett vettigt sätt. Åtskilliga cirkulationsplatser är mycket dåligt utformade. Möjligen ett resultat av den "rondellhysteri" som rådde för några år sedan.

(http://i50.tinypic.com/2z68suh.jpg)

Denna cirkulationsplats, på Häradsvägen i Huddinge, är ett exempel på en dålig sådan. Här är det inga problem att köra rakt fram, utan att vrida det minsta på ratten. Hur många blir då motiverade att blinka höger? Kommer man från andra hållet, måste man dock svänga, men den oansenliga rondellen syns knappt en mörk novemberkväll. I början var jag nära att köra rakt över den, och åtminstone en gång har det hänt. Dock inte mig.

(http://i48.tinypic.com/2z9jwn7.jpg)

Om ovanstående rondell är oansenlig, så är denna dess motsats. Den står mellan Telefonplan och E4, i Stockholm, och är stor och bra, men vad är det i mitten? En kamälg?
Ärligt talat, har jag aldrig förstått dessa utsmyckningar, som drar till sig uppmärksamheten. En bilist ska ju ha koll på trafiken. En cirkulationsplats ska vara tydlig, och utformad så att det går att köra enligt regelboken i den.

(http://i49.tinypic.com/28wgdqo.jpg)

När jag ändå är i farten, undrar jag varför man skyltar på detta sätt vid varje cirkulationsplats? Överst "väjningsplikt" och därunder "cirkulationsplats".
Varför sitter väjningsplikttavlan där? Cirkulationsplatstavlan innebär ju väjningsplikt, enligt de tre tidigare visade reglerna för cirkulationsplats.

Dson, det finns faktiskt en cirkulationsplats, där också jag blinkar vänster. Den ligger i Grisslinge på Värmdö. P.g.a. att man inte får svänga vänster, där jag ska till vänster, så måste jag köra fram och vända i "rondellen". Påfallande många mötande, blir överaskade av denna manöver, eftersom det inte finns någon anslutning åt det hållet. Det var det där med teori och praktik  ;)

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 09 juli 2012, 18:31:38 PM
Citat från: HJP skrivet 09 juli 2012, 14:06:49 PM
Nej, vänsterblinkers ska endast användas vid filbyte, annars är det högerblinkers som gäller.
Det må vara så, men att blinka vänster underlättar något enormt då man i god tid får reda på om en bil ska fortsätta till den tredje utfarten (eller rentav göra en u-sväng). Resultatet av detta blir trafiken kan flyta på mycket smidigare.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Jan I Nilsson skrivet 09 juli 2012, 19:05:46 PM
Citat från: riiga skrivet 09 juli 2012, 18:31:38 PM
Det må vara så, men att blinka vänster underlättar något enormt då man i god tid får reda på om en bil ska fortsätta till den tredje utfarten (eller rentav göra en u-sväng). Resultatet av detta blir trafiken kan flyta på mycket smidigare.
Kan bara hålla med.
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/Rondell32.jpg)
Här är en cirkulationsplats där högerregeln gäller här finns igen väljningsplikt från något håll. Denna finns i Malmö  S. Prkgatan/Kristianstadsgatan. :D
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JB skrivet 09 juli 2012, 21:08:08 PM
Citat från: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.

Ja, helt juridiskt rätt. Det är inte på något sätt förbjudet att blinka vänster in i en rondell. Håller också med om att övertydlighet inte är fel.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 21 juli 2012, 11:33:30 AM
Citat från: HJP skrivet 09 juli 2012, 14:06:49 PM
När jag ändå är i farten, undrar jag varför man skyltar på detta sätt vid varje cirkulationsplats? Överst "väjningsplikt" och därunder "cirkulationsplats".
Varför sitter väjningsplikttavlan där? Cirkulationsplatstavlan innebär ju väjningsplikt, enligt de tre tidigare visade reglerna för cirkulationsplats.

Som du säkert misstänker är det för att man ska komma ihåg väjningsplikten. Även om det numera finns en regel som gör att påbudsmärket cirkulationsplats implicit innebär väjningsplikt, så är det alltför lätt att glömma bort den i praktiken. Därför säger föreskrifterna att vägmärkena skall kombineras på detta sätt. Kanske kan man i framtiden spara in ett märke genom att t ex göra cirkulationsmärket till ett väjningspliktsmärke, men då får man nog byta form på det.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: KG skrivet 21 juli 2012, 11:51:54 AM
Citat från: JB skrivet 09 juli 2012, 21:08:08 PM
Ja, helt juridiskt rätt. Det är inte på något sätt förbjudet att blinka vänster in i en rondell. Håller också med om att övertydlighet inte är fel.

Men när man ligger i höger fil och ska vänster i rondellen då? Då kan det misstolkas som att man vill byta fil i rondellen?
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 21 juli 2012, 15:18:28 PM
Citat från: riiga skrivet 09 juli 2012, 18:31:38 PM
Det må vara så, men att blinka vänster underlättar något enormt då man i god tid får reda på om en bil ska fortsätta till den tredje utfarten (eller rentav göra en u-sväng). Resultatet av detta blir trafiken kan flyta på mycket smidigare.
****
Det finns säkert fall där extra tydlighet är bra, men om alla kör efter regelboken, så vet så gott som alltid, man vad de andra bilisterna tänker ta sig för.

Citat från: KG skrivet 21 juli 2012, 11:51:54 AM
Men när man ligger i höger fil och ska vänster i rondellen då? Då kan det misstolkas som att man vill byta fil i rondellen?
****
Precis så är det. Kul att någon har fattat vad det handlar om  :)

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 09 juli 2012, 19:05:46 PM
Kan bara hålla med.
Här är en cirkulationsplats där högerregeln gäller här finns igen väljningsplikt från något håll. Denna finns i Malmö  S. Prkgatan/Kristianstadsgatan. :D
****
Detta är - per definition - ingen cirkulationsplats.

HJP

Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Anders Noren skrivet 30 juli 2012, 14:56:05 PM
Citat från: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Vad gäller att blinka vänster IN i rondellen, så är det som reglerna beskriver inget måste.

Jag är dock en av alla de yrkesförare som gör det, när jag ska svänga vänster i en rondell.
Det gör jag för att de som kommer in i rondellen från mitt höger eller mitt emot, inte ska behöva tveka på vart jag ska utan verkligen vet att jag ska vänster.
Argumentet mot detta är då, enligt många, att "man ska alltid anta att en bil ska vänster i rondell om den inte blinkar höger" och ja, det kan jag hålla med om.
Men problemet är att i en del rondeller kör nästan alla rakt fram (ofta sådana till industriområden eller till mindre bostadsområden), men väldigt få blinkar ut från rondellen. Det gör att man nästan varje gång bromsar in och även stannar för bilar - totalt i onödan. Det gör att man i de rondellerna kör lite "aggressivare" än annars.
I sådana fall är det kanon om den som ska vänster också blinkar vänster, på så sätt ser jag att hen ska dit och kan ta ner farten lite ytterligare.

Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.

Gud så skönt att det finns fler som har förstått att det underlättar för övriga fordonsförare om man blinkar vänster när man ska vänster.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 juli 2012, 21:35:28 PM
Ja, inte kan man förutsätta att andra trafikanter ska köra enligt regelboken. Om det sker en kollision har man ganska liten nytta av att vara moraliskt överlägsen och ha teoretiskt rätt, bättre då att vara tydlig med hur man tänker köra (och beredd på att motparten ändå gör fel).

Särskilt om rondellen är liten, så kan det vara bra att tänka så här: "Om den mötande bilen fortsätter rakt fram utan att stanna, vad händer då?" innan man korsar dess väg utan att ge tecken.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 30 juli 2012, 14:56:05 PM
Gud så skönt att det finns fler som har förstått att det underlättar för övriga fordonsförare om man blinkar vänster när man ska vänster.

Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

I en cirkulationsplats bör man inte ha högre fart än att man kan stanna om någon inte respekterar väjningsplikten. Genom att köra så har jag undvikit många krockar och jag har också fått andra bilister att förstå att de inte vinner något på att köra i full fart fram för att sedan tvärbromsa så att de stannar precis innan rondellen. Då tvingas jag bara kör ännu långsammare och de får alltså vänta längre innan de kommer in. Detta inte för att j***as utan för trafiksäkerheten. Jag vill inte vara med om en krock även om jag inte är vållande. Det blir ju ändå alltid en massa besvär och har man en gång blivit hotad för att man blivit påkörd bakifrån så är det ett extra skäl att vara försiktig.



Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 30 juli 2012, 22:10:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

Ja, men om man dessutom blinkar vänster när man avser att färdas till den tredje utfarten så snabbar man upp trafiken, eftersom personen som väntar vid den andra utfarten då kan köra in i rondellen om personen inte blinkar. I så fall blir det som följer:
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 juli 2012, 22:44:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

Men nu är det så att det inte utgör något regelbrott att blinka vänster, nullum crimen sine lege. Det finns inget förbud, alltså är det tillåtet, så länge man gör rätt i övrigt (dvs man behöver som vanligt blinka höger vid svängen ut).

Likadant är det för övrigt med att blinka höger i de fall man tänker stanna vid vägkanten utan att göra någon väsentlig sidoförflyttning, t ex vid en busshållplats på en smal gata. Det är inte något uttryckligt krav, men inte heller förbjudet. Ändå finns det de som kan hålla på i timmar med att försöka övertyga sina nära och kära om att det ena eller andra är "rätt"  ;D
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2012, 23:20:04 PM
Citat från: JDS skrivet 30 juli 2012, 22:44:46 PM
Likadant är det för övrigt med att blinka höger i de fall man tänker stanna vid vägkanten utan att göra någon väsentlig sidoförflyttning, t ex vid en busshållplats på en smal gata. Det är inte något uttryckligt krav, men inte heller förbjudet. Ändå finns det de som kan hålla på i timmar med att försöka övertyga sina nära och kära om att det ena eller andra är "rätt"  ;D

Här finns det stora kulturskillnader inom riket. Flertalet SL-utbildade förare är stensäkra på att man alltid (nästan) måste ha högerblinkersen påslagen även hela tiden bussen står stilla på en hållplats. Utanför Stockholms län är det enligt mina erfarenheter vanligare att linjeförare bara blinkar höger 2-3 ggr just när de svänger in på hållplats. Och då bara för att vara lite extra tydliga gentemot sina medtrafikanter - då de oftast är medvetna om att det inte finns något lagkrav.

Vad gäller rondeller får folk göra nästan hur de vill för mig. Förutom den enligt mig värsta synden: Att i tvåfiliga rondeller alltid ligga i högerfilen trots att man ska "åt vänster" (tredje utfarten). Detta gör vissa även om högerfilen tydligt är skyltad med både trafikskyltar och pilar som visar att "västersväng" i högerfilen inte är tillåtet. Detta då resenärer rakt fram (andra utfarten) tillåts köra i vänster fil genom många rondeller.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 08:31:08 AM
Citat från: JDS skrivet 30 juli 2012, 22:44:46 PM
Men nu är det så att det inte utgör något regelbrott att blinka vänster, nullum crimen sine lege. Det finns inget förbud, alltså är det tillåtet, så länge man gör rätt i övrigt (dvs man behöver som vanligt blinka höger vid svängen ut).

Givetvis.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 30 juli 2012, 14:56:05 PM
Gud så skönt att det finns fler som har förstått att det underlättar för övriga fordonsförare om man blinkar vänster när man ska vänster.
****
Blinkar du vänster om en vanlig landsväg svänger vänster, också? Inne i cirkulationsplatsen kör man "rakt fram" - följer en väg som gör en vänstersväng.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

I en cirkulationsplats bör man inte ha högre fart än att man kan stanna om någon inte respekterar väjningsplikten. Genom att köra så har jag undvikit många krockar och jag har också fått andra bilister att förstå att de inte vinner något på att köra i full fart fram för att sedan tvärbromsa så att de stannar precis innan rondellen. Då tvingas jag bara kör ännu långsammare och de får alltså vänta längre innan de kommer in. Detta inte för att j***as utan för trafiksäkerheten. Jag vill inte vara med om en krock även om jag inte är vållande. Det blir ju ändå alltid en massa besvär och har man en gång blivit hotad för att man blivit påkörd bakifrån så är det ett extra skäl att vara försiktig.
****
Här måste jag hålla med Staffan helt.
Åtskilliga gånger ser jag bilister som i tvåfiliga cirkulationsplatser, ligger i innerfil och blinkar vänster. Plötsligt kör de ut ur "rondellen" utan att blinka höger. Detta beteende är också mycket vanligt i enkelfiliga "rondeller". Dessa bilbister blinkar ofta vänster så länge, att man tror att de ska fortsätta runt.
Om alla följer regelboken, så blir detta en självklarhet. Inget konstigt alls. Om en vanlig landsväg (huvudled) svänger vänster, och det i vänstersvängen finns en anslutande väg på höger sida, så är det väl ingen som blinkar vänster, för att visa att man inte tänker svänga in på avtagsvägen. Det är precis samma sak.

Citat från: riiga skrivet 30 juli 2012, 22:10:23 PM
Ja, men om man dessutom blinkar vänster när man avser att färdas till den tredje utfarten så snabbar man upp trafiken, eftersom personen som väntar vid den andra utfarten då kan köra in i rondellen om personen inte blinkar. I så fall blir det som följer:

  • Höger blinkers vid inkörsel - ut första.
  • Ingen blinkers - ut andra.
  • Vänster blinkers - ut tredje.
****
Ett praktexempel på "fiffige Herberts" egna regelverk. Hur ska andra veta hur du har tänkt ut hu alla andra bör köra?
Om alla gör likadant. D.v.s. följer regelverket, så slipper vi alla dessa resonemang och konstiga beteenden, då blir det enkelt och solklart. Så länge man kör inne i cirkulationsplatsen, är det som att köra på rak väg som gör en vänstersväng.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Blinkar du vänster om en vanlig landsväg svänger vänster, också? Inne i cirkulationsplatsen kör man "rakt fram" - följer en väg som gör en vänstersväng.

På vilket sätt skulle det underlätta för mina medtrafikanter? "Aha, han tänker inte köra i diket. Bra, då slipper jag kasta mig åt sidan."

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Här måste jag hålla med Staffan helt.
Åtskilliga gånger ser jag bilister som i tvåfiliga cirkulationsplatser, ligger i innerfil och blinkar vänster. Plötsligt kör de ut ur "rondellen" utan att blinka höger. Detta beteende är också mycket vanligt i enkelfiliga "rondeller". Dessa bilbister blinkar ofta vänster så länge, att man tror att de ska fortsätta runt.

Så du menar att om bilisten inte hade blinkat över huvud taget så hade det varit OK? För enligt dig är ju felet att bilisten blinkade vänster i vänstersvängen, inte att bilisten underlät att blinka höger i högersvängen.

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Ett praktexempel på "fiffige Herberts" egna regelverk. Hur ska andra veta hur du har tänkt ut hu alla andra bör köra?

Det finns en fiffig uppfinning som aktiveras med en liten spak bredvid ratten: körriktningsvisaren. Använd den nästa gång så vet andra hur du har tänkt att köra.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 14:24:02 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
På vilket sätt skulle det underlätta för mina medtrafikanter? "Aha, han tänker inte köra i diket. Bra, då slipper jag kasta mig åt sidan."
****
På intet sätt. Detsamma gäller i "rondeller".

Citat från: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
Så du menar att om bilisten inte hade blinkat över huvud taget så hade det varit OK? För enligt dig är ju felet att bilisten blinkade vänster i vänstersvängen, inte att bilisten underlät att blinka höger i högersvängen.

****
Vid filbyte och när man ska ut ur "rondellen", ska man naturligtvis blinka.
Citat från: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
Det finns en fiffig uppfinning som aktiveras med en liten spak bredvid ratten: körriktningsvisaren. Använd den nästa gång så vet andra hur du har tänkt att köra.
****
Läs mina inlägg, så förstår du att det är precis det jag gör, men bara när det behövs.

Hur svårt kan det vara?

(http://i47.tinypic.com/35kl7kh.jpg)

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 14:37:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 23:20:04 PM
Vad gäller rondeller får folk göra nästan hur de vill för mig. Förutom den enligt mig värsta synden: Att i tvåfiliga rondeller alltid ligga i högerfilen trots att man ska "åt vänster" (tredje utfarten). Detta gör vissa även om högerfilen tydligt är skyltad med både trafikskyltar och pilar som visar att "västersväng" i högerfilen inte är tillåtet. Detta då resenärer rakt fram (andra utfarten) tillåts köra i vänster fil genom många rondeller.
****
En bild säger mer än tusen ord, sägs det:

(http://i46.tinypic.com/w8wzll.jpg)

Skyltningen varierar mycket, från plats till plats. Generellt sett, tror jag inte att det är fel att ligga kvar i högerfilen.

(http://i47.tinypic.com/dw71hk.jpg)

(http://i46.tinypic.com/2r5eurt.jpg)

Här är det skyltat att även högerfilen går till vänster. Helt i sin ordning, enligt mitt sätt att se det.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 14:47:52 PM
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Ett praktexempel på "fiffige Herberts" egna regelverk. Hur ska andra veta hur du har tänkt ut hu alla andra bör köra?
Om alla gör likadant. D.v.s. följer regelverket, så slipper vi alla dessa resonemang och konstiga beteenden, då blir det enkelt och solklart. Så länge man kör inne i cirkulationsplatsen, är det som att köra på rak väg som gör en vänstersväng.
Det är en utökning av de regler som finns, och den enda skillnaden om jag blinkar vänster i innersta filen (till dess att jag blinkar höger för att köra ut) är att de fordon som är på väg in i cirkulationsplatsen får en förvarning om mina avsikter. Om jag ska fortsätta till den tredje utfarten så indikerar vänsterblinkningen det, till skillnad från ingen blinkning alls, vilket i så fall kan betyda att du ska ut antingen andra eller tredje. Genom att blinka vänster så tydliggör man sin avsikt. Den enda skillnaden blir att de som blinkar vänster underlättar trafikflödet. Om du blir förvirrad av det hela så är det ju bara att stanna, precis som du hade gjort om personen inte blinkat.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:02:18 PM
Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 14:47:52 PM
Det är en utökning av de regler som finns, och den enda skillnaden om jag blinkar vänster i innersta filen (till dess att jag blinkar höger för att köra ut) är att de fordon som är på väg in i cirkulationsplatsen får en förvarning om mina avsikter. Om jag ska fortsätta till den tredje utfarten så indikerar vänsterblinkningen det, till skillnad från ingen blinkning alls, vilket i så fall kan betyda att du ska ut antingen andra eller tredje. Genom att blinka vänster så tydliggör man sin avsikt. Den enda skillnaden blir att de som blinkar vänster underlättar trafikflödet. Om du blir förvirrad av det hela så är det ju bara att stanna, precis som du hade gjort om personen inte blinkat.
****
SUCK!
Om du inte blinkar, så talar det om att du tänker vara kvar i "rondellen". Att komma på fiffiga saker, för att förtydliga, öppnar för att komma på lite av varje.
Mycket ofta, när jag vill in i en "rondell" och väntar på en vänsterblinkande, så blir jag lurad när denne plötsligt kör ut ur "rondellen". Jag väntade i onödan, alltså. En vanlig följd av ditt "förtydligande".

Följ regelverket, är mitt enkla råd.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:06:52 PM
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:02:18 PM
Om du inte blinkar, så talar det om att du tänker vara kvar i "rondellen". Att komma på fiffiga saker, för att förtydliga, öppnar för att komma på lite av varje.
Mycket ofta, när jag vill in i en "rondell" och väntar på en vänsterblinkande, så blir jag lurad när denne plötsligt kör ut ur "rondellen". Jag väntade i onödan, alltså. En vanlig följd av ditt "förtydligande".
Ja, men för att underlätta trafikflödet så skadar det ingen om man blinkar åt vänster. Du måste ju blinka åt höger innan du kör ut igen, och om folk inte gör det så är det ju snarare så att de inte vet hur man kör alls, vilket verkar vara den situation som du beskriver i ditt exempel.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:23:55 PM
Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:06:52 PM
Ja, men för att underlätta trafikflödet så skadar det ingen om man blinkar åt vänster. Du måste ju blinka åt höger innan du kör ut igen, och om folk inte gör det så är det ju snarare så att de inte vet hur man kör alls, vilket verkar vara den situation som du beskriver i ditt exempel.
****
Jag skrev tidigare: "Blinkar du vänster om en vanlig landsväg svänger vänster, också?". Det gör du naturligtvis inte, även om det finns en anslutande väg till höger. Följer man en vänstersvängande väg, så behöver man inte förtydliga att man tänker följa vägen i dess vänsterkurva. "Rondellen" är en vänsterkurva.
Om man, som du tycker, ska blinka vänster om man ska ut i tredje vägen. Hur ska man då veta vilken väg som är den tredje, för alla som blinkar. De har sannolikt kört in på olika ställen.
Det finns tillfällen i trafiken - också i rondeller - när ett förtydligande är på sin plats, men det beror på trafiksituationen.

Titta på min illustration högre upp i denna tråd, eller ta fram din gamla körskolebok och läs i den. Du har ju lärt dig detta en gång, så varför envisas med att dina egna regler är vad alla bör följa?

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 15:39:15 PM
Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:06:52 PM
Ja, men för att underlätta trafikflödet så skadar det ingen om man blinkar åt vänster. Du måste ju blinka åt höger innan du kör ut igen, och om folk inte gör det så är det ju snarare så att de inte vet hur man kör alls, vilket verkar vara den situation som du beskriver i ditt exempel.

Jo, det kan göra skåda. Man vet inte vad vederbörande menar eftersom det inte finns några regler för när vänsterblink skall användas i en cirkulationsplats. Det är som JDS påpekat inget olagligt men det är förvirrande. Det gör heller ingen nytta. Skall jag köra in i en cirkulationsplats måste jag alltid räkna med att bilar som redan är inne i den och inte blinkar höger skall köra runt och jag skall alltså lämna företräde.

Beteendet att blinka till vänster gör också att det är lättare att glömma blinka höger när man skall svänga ut. Antingen det nu beror på att man inte slår om blinkersspaken tillräckligt långt eller att man luras av att varningssummern för blinkern redan ljuder.

Om vi sedan tar riigas förslag att inte blinka alls om man skall köra rakt fram, alltså ut andra gången om det finns fyra vägar ut ur cirkulationsplatsen (inklusive den man kom in ifrån), hur skall jag veta var han kom in i rondellen om jag inte hade fokus åt just det hållet när jag såg att han körde in. Och hur gör man om det finns fem vägar ut?




Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:23:55 PM
Om man, som du tycker, ska blinka vänster om man ska ut i tredje vägen. Hur ska man då veta vilken väg som är den tredje, för alla som blinkar. De har sannolikt kört in på olika ställen.

De har säkerligen kört in på olika ställen, men likväl kan du bara stå vid en infart. Det finns då två möjligheter för en bil som ligger i innersta körfältet och som passerar mitt framför dig. Antingen börjar föraren att blinka åt höger då han befinner sig vid andra infarten, och påbörjar då ett körfältsbyte och ska således ut vid den utfart som blir den första för dig. Om föraren fortsätter att blinka vänster ska han fortsätta till den för dig andra, dvs "rakt fram".

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:23:55 PM
Titta på min illustration högre upp i denna tråd, eller ta fram din gamla körskolebok och läs i den. Du har ju lärt dig detta en gång, så varför envisas med att dina egna regler är vad alla bör följa?

Jag har fått lära mig det jag beskriver och jag finner att det är mycket tydligt, till skillnad från många äldre, som jag upplever har fått lära sitt vitt skilda regler.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:50:48 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 15:39:15 PM
Beteendet att blinka till vänster gör också att det är lättare att glömma blinka höger när man skall svänga ut. Antingen det nu beror på att man inte slår om blinkersspaken tillräckligt långt eller att man luras av att varningssummern för blinkern redan ljuder.

Visst finns den möjligheten, men jag har aldrig glömt det. De enda gånger jag glömt att blinka har varit när jag inte tänkt på att jag kört i en rondell.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 15:39:15 PM
Om vi sedan tar riigas förslag att inte blinka alls om man skall köra rakt fram, alltså ut andra gången om det finns fyra vägar ut ur cirkulationsplatsen (inklusive den man kom in ifrån), hur skall jag veta var han kom in i rondellen om jag inte hade fokus åt just det hållet när jag såg att han körde in. Och hur gör man om det finns fem vägar ut?

Det spelar inte så stor roll hur många vägar det finns/var personen körde in. Jag citerar mig själv: "Det finns då två möjligheter för en bil som ligger i innersta körfältet och som passerar mitt framför dig. Antingen börjar föraren att blinka åt höger då han befinner sig vid andra infarten, och påbörjar då ett körfältsbyte och ska således ut vid den utfart som blir den första för dig. Om föraren fortsätter att blinka vänster ska han fortsätta till den för dig andra, dvs "rakt fram"." Lägg till "ingen blinkers" så vet du att personen körde in på utfarten till vänster om dig och ska ut första till höger om dig, eftersom bilen då kommer utan blinkers och börjar blinka åt höger vid samma tidpunkt som ovan i citatet.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM
De har säkerligen kört in på olika ställen, men likväl kan du bara stå vid en infart. Det finns då två möjligheter för en bil som ligger i innersta körfältet och som passerar mitt framför dig. Antingen börjar föraren att blinka åt höger då han befinner sig vid andra infarten, och påbörjar då ett körfältsbyte och ska således ut vid den utfart som blir den första för dig. Om föraren fortsätter att blinka vänster ska han fortsätta till den för dig andra, dvs "rakt fram".
****
Om du inte blinkar, så vet jag och alla andra, att du tänker fortsätta i "rondellen". Lätt som em plätt.
Det finns alltför många som har egna idéer om hur man förbättrar gällande regelverk. Oftast med dåligt resultat.

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM
Jag har fått lära mig det jag beskriver och jag finner att det är mycket tydligt, till skillnad från många äldre, som jag upplever har fått lära sitt vitt skilda regler.
****
Det var kanske dumt av mig att - som tidigare - hänvisa till din gamla körskolebok. Jag vet ju inte hur gammal den är. Själv gick jag på bilskola 1963, så regler har förändrats sedan dess. Oavsett hur gammalt körkort man har, så gäller dagens regler. Det är varje bilists skyldighet att vara uppdaterad. Jag har t.ex. slutat köra på vänster sida  ;)

Jag håller inte med dig om att dina "hemsnickrade" regler är bättre än de gällande. Jag upprepar än en gång: Följ regelverket!
Om du inte tycker att min tidigare illustration räcker, så googla på "Rondellkörning", och du ska få svar.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM

Jag har fått lära mig det jag beskriver och jag finner att det är mycket tydligt, till skillnad från många äldre, som jag upplever har fått lära sitt vitt skilda regler.

Vi äldre - åtminstone jag som tog körkort 1964 - fick lära mig det som du beskriver. Så var reglerna . Sedan tillhör jag de körkortsinnehavare som försöker uppdatera mig på nya regler och anpassa mig efter dem.

Varför har du så svårt att köra efter gällande regler?

Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:23:03 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Varför har du så svårt att köra efter gällande regler?
****
Mycket bra fråga!
Varför ställde inte jag den?  ;)  ;)

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 16:33:23 PM
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Om du inte blinkar, så vet jag och alla andra, att du tänker fortsätta i "rondellen". Lätt som em plätt.
Det finns alltför många som har egna idéer om hur man förbättrar gällande regelverk. Oftast med dåligt resultat.

Om jag blinkar åt vänster så vet du garanterat att jag tänker fortsätta förbi dig, vilket du inte vet om jag inte blinkar alls. Lätt som en plätt.

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Det var kanske dumt av mig att - som tidigare - hänvisa till din gamla körskolebok. Jag vet ju inte hur gammal den är. Själv gick jag på bilskola 1963, så regler har förändrats sedan dess. Oavsett hur gammalt körkort man har, så gäller dagens regler. Det är varje bilists skyldighet att vara uppdaterad. Jag har t.ex. slutat köra på vänster sida  ;)

Jag har inte kvar min körkortsbok eftersom jag har gett den till min lillebror som nu övningskör, men på körskolan fick jag lära mig det jag beskrivit, och mina vänner som skaffat körkort ungefär samtidigt har också fått lära sig likadant. Detta var 2010/2011.

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Jag håller inte med dig om att dina "hemsnickrade" regler är bättre än de gällande. Jag upprepar än en gång: Följ regelverket!
Om du inte tycker att min tidigare illustration räcker, så googla på "Rondellkörning", och du ska få svar.

Jag är fullt medveten om hur man kör i en cirkulatrionsplats, och det är inte huruvida jag kör på ett visst sätt eller ej som diskuteras, utan rent allmänt vilka regler som råder/borde råda.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 16:35:21 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Varför har du så svårt att köra efter gällande regler?

Jag har aldrig sagt att jag inte kör efter gällande regler. Diskussionen handlar inte om hur jag kör, och desstutom är "reglerna" vid rondellkörning bara riktlinjer.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: smarf skrivet 31 juli 2012, 17:24:41 PM
En annan fördel med att blinka vänster är att man visar att man inte ska köra rakt fram i det inre körfältet. Hur nåt som vänsterblinkning i rondeller kan störa vissa av er kan man ju undra. Den metod som riiga pratar om är den metod som lärts ut av trafikskolor de senaste 10 åren. Skulle alla följda den skulle trafikflödet bli bättre och kapacitetsutnyttjandet högre.

Just när det gäller kapacitet undrar jag varför inte fler väljer att köra rakt fram i den inre filen. Ser ofta köbildningar i den högra filen där många bilar ska rakt fram, men en tom inre fil.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 21:56:58 PM
Citat från: smarf skrivet 31 juli 2012, 17:24:41 PM
En annan fördel med att blinka vänster är att man visar att man inte ska köra rakt fram i det inre körfältet. Hur nåt som vänsterblinkning i rondeller kan störa vissa av er kan man ju undra. Den metod som riiga pratar om är den metod som lärts ut av trafikskolor de senaste 10 åren. Skulle alla följda den skulle trafikflödet bli bättre och kapacitetsutnyttjandet högre.


Om en trafikskola lär ut saker som är i strid mot Transportstyrelsens information för att köra i cirkulationsplats skall den skolan anmälas.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf

Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 22:21:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 21:56:58 PM
Om en trafikskola lär ut saker som är i strid mot Transportstyrelsens information för att köra i cirkulationsplats skall den skolan anmälas.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf

Ingenstans i informationsbladet finns det något som skulle indikera att man inte får/bör blinka åt vänster. Det enda som står i det avseendet är: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." Det finns inget krav, vilket absolut inte är samma sak som att det inte skulle vara korrekt att blinka vänster. Således anser jag att inget fel har begåtts.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 22:29:55 PM
Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 22:21:50 PM
Ingenstans i informationsbladet finns det något som skulle indikera att man inte får/bör blinka åt vänster. Det enda som står i det avseendet är: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." Det finns inget krav, vilket absolut inte är samma sak som att det inte skulle vara korrekt att blinka vänster. Således anser jag att inget fel har begåtts.

Vissa människor tar inte till sig information, det är bara att konstatera. Det är bara tråkigt att sådana skall få körkort.

Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: riiga skrivet 31 juli 2012, 23:29:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 22:29:55 PM
Vissa människor tar inte till sig information, det är bara att konstatera. Det är bara tråkigt att sådana skall få körkort.

Kan du förtydliga vad du menar? Om du åsyftar mig, så har jag tagit till mig informationen i häftet, och kan konstatera att det ingenstans står att det skulle vara felaktigt att blinka vänster, utan det enda som omskrivs är att det inte finns något krav på att blinka vid infart. I och med detta så står det fritt att göra det man själv anser är bäst. Avsaknaden av ett krav innebär inte att man måste utelämna det som inte finns något krav på.

Exempelvis: Om vi säger att "Det finns inget krav på tacka mötande bilist som stannar vid en mötesplats på en smal väg" innebär det inte att man inte ska tacka, utan det står en fritt själv, att efter egen bedömning göra det man anser lämpligast. Jag hade givetvis tackat personen.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Nico skrivet 01 augusti 2012, 00:05:10 AM
Två saker kan man nog slå fast. För det första att detta med körning i cirkulationsplats är inte enkelt. Även jag föredrog de äldre reglerna där man skulle tänka sig cirkulationsplatsen som en korsning (även om jag följer dagens regler) och de nya där man ska se cirkulationsplatsen som en så kallad oändlig väg.

För det andra är väl ett stort aber att ingen cirkulationsplats är den andra lik. Istället för att försöka att upprätthålla en enhetllig linje så skiljer det sig från plats till plats vilket gör att man måste ha ett stort mått av detaljkunnade för att köra på rätt vis i just den och den cirkulationsplatsen... vilket är som gjort för att det ska gå åt h-e...!
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 01 augusti 2012, 11:36:47 AM
Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2012, 00:05:10 AM
Två saker kan man nog slå fast. För det första att detta med körning i cirkulationsplats är inte enkelt. Även jag föredrog de äldre reglerna där man skulle tänka sig cirkulationsplatsen som en korsning (även om jag följer dagens regler) och de nya där man ska se cirkulationsplatsen som en så kallad oändlig väg.

För det andra är väl ett stort aber att ingen cirkulationsplats är den andra lik. Istället för att försöka att upprätthålla en enhetllig linje så skiljer det sig från plats till plats vilket gör att man måste ha ett stort mått av detaljkunnade för att köra på rätt vis i just den och den cirkulationsplatsen... vilket är som gjort för att det ska gå åt h-e...!
****
Mycket är luddigt, har jag nu upptäckt. Hos tafiksäkerhet.se verkar sidan uppdaterad 2012-07-25, efter vad jag förstår, så det ska väl vara färskt information.
Trots att man inledningsvis skiljer på "rondel" (runda ytan i mitten) och cirkulationsplats (körbanan runt rondellen), så skriver man längre ner en sådan här rublik.

"Ska man blinka i rondell - tecken/blinka - i en cirkulationsplats?" Vad sägs om den svenskan?

Texten fortsätter sedan:
"Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Trots detta skriver man längre ner, att polisen bötfäller om man underlåter sådan blink!? Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte, se under regler nedan.

Det ska poängteras i sammanhanget att ett högertecken vid färd rakt fram, även om det inte bidrar till att öka trafiksäkerheten, bör rekommenderas då det ger en smidig trafik.

Vill du betala böter för utebliven teckengivning? Polisen bötfäller dig om du inte ger tecken till höger när du kör rakt fram jnom din vägmarkering".


Vad är att "köra rakt fram i din egen vägmarkering"[/color]?

Vidare står det:
"Regler för körning i cirkulationsplats

Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.

1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen

2. Köra motsols runt rondellen

3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte."


Ja, vad säger man? Dessa regler skulle räcka utmärkt. Mina och Staffans tidigare illustrationer stödjer också det, men den övriga texten krånglar till det. Den är långt ifrån tydlig.
Jag vet inte vem som står bakom trafiksäkerhet.se, men en text av detta slag, måste vara enkel tydlig och lättbegriplig. Där ska stå vad som gäller, och ingenting annat. Svenskan måste naturligtvis vara oantastlig.
Denna text bäddar för missförstånd. Det är mycket allvarligt!

Särskillt en sak, ogillar jag i dagens regler. Det är att man tillåter att lämna "rondellen" från vänsterfil. För mig är det självklart att köra ut från högerfil.
Om man - i högerfil - blinkar vänster när man tänker fortsätta i den filen, undrar jag hur man ska veta att man inte ska byta till vänsterfil?

Håller med dig om att det finns många olika - och märkliga - "rondeller". Många är så små, att det knappt går att fälja reglerna. Många har också felaktig vägmarkering. T.ex. målad pil "rakt fram", trots att det inte går att köra rakt fram, för "rondellen" har endast tre anslutbingar.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2012, 11:42:37 AM
Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2012, 11:36:47 AM
****
Mycket är luddigt, har jag nu upptäckt. Hos tafiksäkerhet.se verkar sidan uppdaterad 2012-07-25, efter vad jag förstår, så det ska väl vara färskt information.

Den sidan saknar uppgifter om vem som ligger bakom Svensk Trafiksäkerhet. Jag har en känsla av att det är någon ideell grupp utan nämnvärd förankring hos vare sig Transportstyrelsen, Trafikverket eller polisen. Sidan är full av motsägelsefulla uppgifter.

Jag tillmäter den i alla fall inte något större värde. När det gäller att ta reda på hur myndigheterna vill att vi skall köra i en cirkulationsplats så är det  Transportstyrelsens uttalanden om detta som gäller.



Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 01 augusti 2012, 12:14:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2012, 11:42:37 AM
Den sidan saknar uppgifter om vem som ligger bakom Svensk Trafiksäkerhet. Jag har en känsla av att det är någon ideell grupp utan nämnvärd förankring hos vare sig Transportstyrelsen, Trafikverket eller polisen. Sidan är full av motsägelsefulla uppgifter.

Jag tillmäter den i alla fall inte något större värde. När det gäller att ta reda på hur myndigheterna vill att vi skall köra i en cirkulationsplats så är det  Transportstyrelsens uttalanden om detta som gäller.
****
Du har troligen rätt.
Jag fick först intrycket att det var en myndighets sida. Mycket olyckligt att andra ger sig på uppgifter de inte klarar av  >:(

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2012, 12:18:10 PM
Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2012, 12:14:26 PM
****
Du har troligen rätt.
Jag fick först intrycket att det var en myndighets sida. Mycket olyckligt att andra ger sig på uppgifter de inte klarar av  >:(

HJP

Ja, jag fick samma uppfattning först men när jag närmare granskade sidan hittade jag alltför mycket flum. Det finns heller ingen myndighet som heter Svensk Trafiksäkerhet och den  ideella organisation för trafiksäkerhet är ju NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande).
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 02 oktober 2012, 21:09:32 PM
Denna rundellen finns i Landskrona hilma vacker ner den ljuser på kvällen.
(http://www1.picturepush.com/photo/a/10550839/img/10550839.jpg) (http://picturepush.com/public/10550839)
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JB skrivet 03 oktober 2012, 21:30:09 PM
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:23:03 PM
****
Mycket bra fråga!
Varför ställde inte jag den?  ;)  ;)

HJP

Med risk för att väcka en sovande björn, men på vilket sätt kör inte riiga enligt reglerna? Reglerna säger att man ska blinka höger när man lämnar en rondell. Det har riiga sagt att han gör. Så vad är problemet? Stör det er att han blinkar vänster in i en rondell när han ska vänster? Det finns vad jag vet inget förbud mot att göra det, jag gör det själv. Inte i alla rondeller, men där det kan förtydliga, oftast i mindre rondeller. Där kan det inte skada att meddela sin avsikt till mötande trafik, speciellt om man ska vänster i en rondell där de flesta kör rakt. Har en gång varit nära att köra in i sidan på en stadsbuss som körde ut rakt framför mig i en rondell, sedan dess brukar jag försöka vara övertydlig i trafiken.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: sa0azs skrivet 28 oktober 2012, 21:56:36 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Vi äldre - åtminstone jag som tog körkort 1964 - fick lära mig det som du beskriver. Så var reglerna .
Det var samma sak som gällde 1993 när undertecknad tog körkort.

Eftersom cirkulationsplatser på inte fanns reglerade i lag/föreskrift, skulle den ses som en fyrvägskorsning.
Således vänsterfil och dito blinker om man skulle till vänster (tredje avfarten), med filbyte till höger fil efter andra avfarten. Högerfil och dito blink om man skulle till höger (första avfarten) samt valfri fil (höger att föredra) och ingen blinker alls om man skulle rakt fram.

Jag tror de nya reglerna kom så sent som på 2000-talet, så vi är nog många som lärt oss "fel" en gång i tiden.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 28 oktober 2012, 23:55:35 PM
Citat från: JB skrivet 03 oktober 2012, 21:30:09 PM
Med risk för att väcka en sovande björn, men på vilket sätt kör inte riiga enligt reglerna? Reglerna säger att man ska blinka höger när man lämnar en rondell. Det har riiga sagt att han gör. Så vad är problemet? Stör det er att han blinkar vänster in i en rondell när han ska vänster? Det finns vad jag vet inget förbud mot att göra det, jag gör det själv. Inte i alla rondeller, men där det kan förtydliga, oftast i mindre rondeller. Där kan det inte skada att meddela sin avsikt till mötande trafik, speciellt om man ska vänster i en rondell där de flesta kör rakt. Har en gång varit nära att köra in i sidan på en stadsbuss som körde ut rakt framför mig i en rondell, sedan dess brukar jag försöka vara övertydlig i trafiken.
****
Ja, i just denna fråga, så var jag en "sovande björn", och lite yrvaket känner jag mig tilltalad.
I ditt exempel, svarar jag: I en enfilig rondell (eg. cirkulationsplats), kan din vänsterblinkers inte missuppfattas, men känns helt onödig. I en tvåfilig, där du ligger i ytterfil, betyder vänsterblink, att du ska byta till innerfil. Det verkar, för mig, en aning märkligt, att en vänsterblink kan ha två betydelser.
Den bussförare, som du hänvisar till, gjorde fel. Det gör vi alla ibland. Men om man ska anpassa sitt körande efter alla som gör fel, så blir det besvärligt, skulle jag tro. Bättre då att köra enligt reglerna.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 29 oktober 2012, 02:23:22 AM
Citat från: HJP skrivet 28 oktober 2012, 23:55:35 PM
Det verkar, för mig, en aning märkligt, att en vänsterblink kan ha två betydelser.

Det kan den ha i vilken korsning som helst, eftersom det kan betyda både att man tänker svänga vänster och att man tänker vända. Jag har aldrig hört någon propagera för att vänsterblink bara borde få användas i den ena av dessa betydelser!

Högerblink kan också ha två betydelser: att man tänker svänga höger, eller att man tänker stanna vid vägkanten (t ex vid en busshållplats). Det senare bruket är inget som helst krav enligt någon trafikregel, men många gör det i alla fall, och de blir inte bötfällda för det, ty det är inte förbjudet, vilket det för övrigt inte heller är att blinka vänster när man kör in i en cirkulationsplats.

Jag undrar även vad du menar att det skulle vara för något problem med att samma tecken kan betyda flera olika saker? I vilket fall som helst är det riskfyllt (för att inte säga förbjudet) att försöka köra om ett fordon som ger tecken, på den sidan där det blinkar. Den saken är likadan oavsett förarens närmare avsikter, och är ju ett av huvudskälen till att man använder körriktningsvisare överhuvudtaget!
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 29 oktober 2012, 16:20:43 PM
Citat från: JDS skrivet 29 oktober 2012, 02:23:22 AM
Det kan den ha i vilken korsning som helst, eftersom det kan betyda både att man tänker svänga vänster och att man tänker vända. Jag har aldrig hört någon propagera för att vänsterblink bara borde få användas i den ena av dessa betydelser!

Högerblink kan också ha två betydelser: att man tänker svänga höger, eller att man tänker stanna vid vägkanten (t ex vid en busshållplats). Det senare bruket är inget som helst krav enligt någon trafikregel, men många gör det i alla fall, och de blir inte bötfällda för det, ty det är inte förbjudet, vilket det för övrigt inte heller är att blinka vänster när man kör in i en cirkulationsplats.

Jag undrar även vad du menar att det skulle vara för något problem med att samma tecken kan betyda flera olika saker? I vilket fall som helst är det riskfyllt (för att inte säga förbjudet) att försöka köra om ett fordon som ger tecken, på den sidan där det blinkar. Den saken är likadan oavsett förarens närmare avsikter, och är ju ett av huvudskälen till att man använder körriktningsvisare överhuvudtaget!
****
Man kan naturligtvis driva ett resonemang in absurdum, om man vill.
Om man tänker vända i en vägkorsning, så är det också en vänstersväng, men avslutas lite senare, än en vanlig vänstersväng  90°.
Om du kör på en vanligt landsväg, och de svänger vänster. Blinkar du vänster då också, för att vara tydlig. Jag tror inte det. I princip är det samma sak som att följa en rondell åt vänster. Jag vet inte om det står någonstans, att man inte får blinka vänster på exemplet med landsvägen, men ingen gör det, även om det finns tvärvägar åt höger.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Citat från: HJP skrivet 28 oktober 2012, 23:55:35 PM
Det verkar, för mig, en aning märkligt, att en vänsterblink kan ha två betydelser.
Säg att en större ljusrelerad korsning har det vänstra körfältet enbart för vänstersvängande trafik, och det högra kan man svänga vänster, åka rakt fram, eller svänga höger från. Vill man svänga vänster från det högra körfältet bör man ju ge tecken med vänster körriktningsvisare för detta. Något som lika gärna kan tolkas som körfältsbyte. Eller borde man inte alls blinka i sådana situationer?
Citat från: HJP skrivet 29 oktober 2012, 16:20:43 PM
****
Man kan naturligtvis driva ett resonemang in absurdum, om man vill.
Om man tänker vända i en vägkorsning, så är det också en vänstersväng, men avslutas lite senare, än en vanlig vänstersväng  90°.
Enligt en dom från 2003 (https://lagen.nu/dom/rh/2003:67) är en U-sväng och vänstersväng två skilda saker, för vilka tecken med vänster körriktningsvisare ges i båda fall.
Citat från: HJP skrivet 29 oktober 2012, 16:20:43 PM
Om du kör på en vanligt landsväg, och de svänger vänster. Blinkar du vänster då också, för att vara tydlig. Jag tror inte det. I princip är det samma sak som att följa en rondell åt vänster. Jag vet inte om det står någonstans, att man inte får blinka vänster på exemplet med landsvägen, men ingen gör det, även om det finns tvärvägar åt höger.
Jämför ditt resonemang med situationen där huvudleden svänger i korsningen.
(http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A29/A29-16/A29-16.jpg)
Jag vet inte var jag kan hitta föreskrifter om blinkersanvändning i sådana situationer, men när jag tog körkort fick jag lära mig att även om jag ska följa huvudleden måste jag blinka, något som inte kom intuitivt för mig.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 oktober 2012, 12:17:24 PM
Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Jag vet inte var jag kan hitta föreskrifter om blinkersanvändning i sådana situationer, men när jag tog körkort fick jag lära mig att även om jag ska följa huvudleden måste jag blinka, något som inte kom intuitivt för mig.

Det som trafikförordningen säger är att man ska ge tecken vid sväng. Det spelar ingen roll om man kör på en huvudled eller inte, poängen är att visa sin avsikt. Ibland kan man möjligen diskutera huruvida någon sväng egentligen äger rum, men om korsningen är utmärkt med ett vägmärke som anger "huvudleds fortsättning i korsning" så är det ju bortom allt tvivel.

Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 oktober 2012, 12:23:09 PM
Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Säg att en större ljusrelerad korsning har det vänstra körfältet enbart för vänstersvängande trafik, och det högra kan man svänga vänster, åka rakt fram, eller svänga höger från. Vill man svänga vänster från det högra körfältet bör man ju ge tecken med vänster körriktningsvisare för detta. Något som lika gärna kan tolkas som körfältsbyte. Eller borde man inte alls blinka i sådana situationer?

Nej, det är inte någon tillåten eller bra lösning, risken finns t ex att någon som kommer i körfältet till vänster om dig glömmer bort/inte ser att båda körfälten svänger och kör på dig mitt i svängen. Det man kan göra är att vänta med att blinka tills man når den heldragna linjen mellan körfälten, då är det fortfarande en bit kvar till själva svängen så man kan nog fortfarande anses ha gett tecken i god tid före sväng (vilket är ett krav) om man gör så.
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 30 oktober 2012, 17:55:28 PM
Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Säg att en större ljusrelerad korsning har det vänstra körfältet enbart för vänstersvängande trafik, och det högra kan man svänga vänster, åka rakt fram, eller svänga höger från. Vill man svänga vänster från det högra körfältet bör man ju ge tecken med vänster körriktningsvisare för detta. Något som lika gärna kan tolkas som körfältsbyte. Eller borde man inte alls blinka i sådana situationer?
****
Man kan inte jämföra en rondell (eg. cirkulationsplats) med vilken annan situation som helst. I ditt exempel, blinkar man vänster, för att tala om att man, av tre möjligheter, väljer att svänga vänster.

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Enligt en dom från 2003 (https://lagen.nu/dom/rh/2003:67) är en U-sväng och vänstersväng två skilda saker, för vilka tecken med vänster körriktningsvisare ges i båda fall.
****
Jag uttryckte mig kanske oklart i exemplet med med U-svängen. Det var möjligen ett dåligt exempel. Vad jag menade var, att om man ligger i ytterfil, i en rondell och blinkar vänster, så blir det oklart om man tänker byta fil eller fortsätta att följa sitt körfält. Ska man bara följa körfältet, så behövs ingen blinker.

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Jämför ditt resonemang med situationen där huvudleden svänger i korsningen.
(http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A29/A29-16/A29-16.jpg)
Jag vet inte var jag kan hitta föreskrifter om blinkersanvändning i sådana situationer, men när jag tog körkort fick jag lära mig att även om jag ska följa huvudleden måste jag blinka, något som inte kom intuitivt för mig.
****
Det är bl.a. detta, som jag menar med att resonera in absurdum. Jag avsåg en helt vanlig landsväg, som gör en vänstersväng, där inga varningstavlor behövs.

HJP
Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 oktober 2012, 23:40:58 PM
Citat från: HJP skrivet 30 oktober 2012, 17:55:28 PM
Jag uttryckte mig kanske oklart i exemplet med med U-svängen. Det var möjligen ett dåligt exempel. Vad jag menade var, att om man ligger i ytterfil, i en rondell och blinkar vänster, så blir det oklart om man tänker byta fil eller fortsätta att följa sitt körfält.

Och vad skulle det vara för problem med det? För det första är det rätt så konstruerat, det vanligaste är ju att den som ska svänga vänster ligger i VÄNSTER körfält i rondellen.

Men om vi ändå antar att vi kommer körande i vänster körfält i en rondell, och ser att någon i det HÖGRA körfältet blinkar VÄNSTER. Vad ska vi dra för slutsatser av det? Tja, i vilket fall som helst så vet vi att om vi nu svänger ut ur rondellen, så kommer våra vägar att korsas, och vi bör alltså inte utan vidare försöka hinna före honom, eftersom vi då riskerar att krocka. Det är ju vi som svänger som har ansvaret, eller hur. Så hans tecken visar hur som helst att han har för avsikt att korsa vår väg, på ett eller annat sätt, och det är till hjälp för oss. Det får nog ses som en teckengivning helt och hållet i trafikförordningens anda. Den är hur som helst inte förbjuden.

Titel: SV: Rondeller
Skrivet av: HJP skrivet 31 oktober 2012, 08:57:00 AM
Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2012, 23:40:58 PM
Och vad skulle det vara för problem med det? För det första är det rätt så konstruerat, det vanligaste är ju att den som ska svänga vänster ligger i VÄNSTER körfält i rondellen.

Men om vi ändå antar att vi kommer körande i vänster körfält i en rondell, och ser att någon i det HÖGRA körfältet blinkar VÄNSTER. Vad ska vi dra för slutsatser av det? Tja, i vilket fall som helst så vet vi att om vi nu svänger ut ur rondellen, så kommer våra vägar att korsas, och vi bör alltså inte utan vidare försöka hinna före honom, eftersom vi då riskerar att krocka. Det är ju vi som svänger som har ansvaret, eller hur. Så hans tecken visar hur som helst att han har för avsikt att korsa vår väg, på ett eller annat sätt, och det är till hjälp för oss. Det får nog ses som en teckengivning helt och hållet i trafikförordningens anda. Den är hur som helst inte förbjuden.
****
Om jag ligger i innerfilen, och bilen snett framför mig blinkar vänster, så förutsätter jag att denne vill byta fil. Jag håller igen, för att hjälpa till. Att han tänker fortsätta i sin fil, kan jag inte förutsätta, eftersom det då är helt onödigt att blinka. Om det är vanligast att ligga i vänsterfil, när man ska svänga vänster, vet jag inte. Jag ligger sällan i vänsterfil. Mycket p.g.a. att rondellerna ofta är felkonstruerade i förhållande till regelverket. En vänstersväng i en rondell, är ju faktiskt en högersväng, i slutänden. Ligger man då i innerfilen, så bör man byta fil, innan man kör ut, enligt min åsikt.

Oavsett vad regelverket säger, så anser jag att det är huvudlöst att köra ut från rondellen, från innerfil. Alltför många gör det framför bilar i ytterfilen. MYCKET OFTA utan att blinka. Det tror jag är det största problemet med rondellkörning. Att man ska blinka, när man kör ut, tror jag inte har fått fäste i bilisternas medvetande, på önskvärt sätt. Det blir förstås inte bättre av det slappa förhållningssättet att använda blinkers.

HJP