UMEÅ (VF): Biljettpriserna i Umeå höjs med 25 procent – för den som betalar kontant ombord på bussen.
I övrigt blir priserna oförändrade.
http://www.folkbladet.nu/2008/04/24/betala-med-kontanter-%e2%80%93-da-blir-resan-dyrare/
Som vanligt många kommentarer nedanför artikeln. :)
Jag fattar INTE, när ska länstrafiken förstå att dom gör fel. Sänk biljettpriset med 25% för den som betalar med kort istället. Släng rabattkorten i sjön, alltså dom där som ger 25% rabatt vid inköp av resa för en fast sträcka och inför istället värdekort. Som laddas med jämna 100 sedlar eller via bankkort. Laddar man med minst 500:- på ett fast inköpställe får man 10% extra insatt. Fördelen är att då kan man få rabatt på alla resor, även på udda-relationerna.
Fördelen är att jag kan alltså ladda ett kort med pengar och åka valfri resa oavsätt ålder, färdväg eller dylikt. Och självklart får jag min rejäla rabatt på alla resorna....
Månadskort ska självklart vara kvar och dom bör man kunna köpa ombord utan extra tillägg och straff-avgift.
/Jona
Du menar "Udda resa" som finns i Jämtland och Västernorrland, men inte i Västerbotten trots samma biljettsystem i alla tre län...
Här lite fakta om Jämtlands motsvariget till Västerbottens "rabattkort":
http://www.lanstrafiken-z.se/priser/24.best_price.html
Citat från: Verspieder skrivet 24 april 2008, 18:40:22 PM
Du menar "Udda resa" som finns i Jämtland och Västernorrland, men inte i Västerbotten trots samma biljettsystem i alla tre län...
Här lite fakta om Jämtlands motsvariget till Västerbottens "rabattkort":
http://www.lanstrafiken-z.se/priser/24.best_price.html
Japp det menar jag. MEN, och jag betonar det ordet, det ska inte vara som i Västernorrland där man hatar sina kunder så mycket att man inte säljer ett billigt månadskort till dom, utan istället kräver att alla åker på värdekortet. Eller ännu hällre sina egna privatbilar.
Jo jag vet vad jag talar om för jag känner många i Sundsvall som började köra bil mer eller skaffade bil när månadskortet försvann. Det märks även ombord, det är färre resande nu än på den tiden dom sålde det till priset förmånliga Månadskortet.
/Jona
Citat från: Jona skrivet 24 april 2008, 18:33:54 PM
Jag fattar INTE, när ska länstrafiken förstå att dom gör fel. Sänk biljettpriset med 25% för den som betalar med kort istället. Släng rabattkorten i sjön, alltså dom där som ger 25% rabatt vid inköp av resa för en fast sträcka och inför istället värdekort. Som laddas med jämna 100 sedlar eller via bankkort. Laddar man med minst 500:- på ett fast inköpställe får man 10% extra insatt. Fördelen är att då kan man få rabatt på alla resor, även på udda-relationerna.
Fördelen är att jag kan alltså ladda ett kort med pengar och åka valfri resa oavsätt ålder, färdväg eller dylikt. Och självklart får jag min rejäla rabatt på alla resorna....
Månadskort ska självklart vara kvar och dom bör man kunna köpa ombord utan extra tillägg och straff-avgift.
/Jona
Detta system finns väl i resten av Sverige? (Kanske inte rabatterna i Jonas text men att man laddar ett kort och åker valfr sträcka med rabatt)
Citat från: Walter skrivet 24 april 2008, 18:59:32 PM
Detta system finns väl i resten av Sverige? (Kanske inte rabatterna i Jonas text men att man laddar ett kort och åker valfr sträcka med rabatt)
Det finns på många ställen, men inte i Pesterbotten.... ännu vill säga!
/J
Citat från: Jona skrivet 24 april 2008, 19:03:29 PM
Det finns på många ställen, men inte i Pesterbotten.... ännu vill säga!
Varför kan man undra. Det är väl bara en programmeringsfråga? Varför kunde inte Z, Y & AC-län införa samma system samtidigt, även kort och resemässigt? Varför olika lösningar på samma biljettsystem?
Ska vi då enas om att Jämtland har det bäst programmerade biljettsystemet i Norrland idag? Nu när jag tänker efter kan jag inte minnas att varken förare eller resenärer runtom Östersunds förorter och Jämtlands landsbygd hade några som helst problem med de nya korten och de där "udda resorna" så tidigt som 2001-02 då systemet var helt nytt, jämfört med Umeå stad där folk än idag har bekymmer med dagens (samma gamla modifierade) system som man nu använt i stan i nästan precis ett år. Ingen annan plats än Umeå stad har jag hört resenärer som vill ha tillbaka ProData-systemet med papperskorten...
Citat från: Jona skrivet 24 april 2008, 19:03:29 PM
Det finns på många ställen, men inte i Pesterbotten.... ännu vill säga!
/J
Mycket konstigt tycker jag. Mne hur fungerar det då? Finns det magnetkort över huvudtaget?
Citat från: Walter skrivet 24 april 2008, 20:37:17 PM
Mycket konstigt tycker jag. Mne hur fungerar det då? Finns det magnetkort över huvudtaget?
Jag tror knappast att magnetkort säljs numera. 2007 fanns magnetkortet kvar enbart som ett länskort som kunde användas både på landsbygdsbussarna och Ultrabussarna så länge som Umeå stad hade kvar ProData, men sedan ett år tillbaka är ju ProData historia och då försvann ju hela vitsen med länskort i magnetform.
Vi har ju kvar prodata korten på länsöverskridande linjerna 26 samt 45..
Och där används magnetkorten fortfarande..
Även i Norrbotten hörs röster av resenärer och förare som vill ha tillbaka det gamla hederliga systemet..