Boråspolitiker vill lämna Västtrafik

Startat av Ersa, 21 juni 2013, 09:40:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:40:19 PM
Borås Lokaltrafik AB har ju en chans att bli underentreprenör till Nobina. Kanske bör man ta denna chans !

Det tror jag inte att de ens får göra för Västtrafik. Det brukar finnas krav i anbudshandlingarna på att om man tänker använda underentreprenör skall detta vara angivet och också vem som skall vara det. För övrigt finns säkert inget intresse för detta heller från någon av parternas sida.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:40:19 PM
Borås Lokaltrafik AB har ju en chans att bli underentreprenör till Nobina. Kanske bör man ta denna chans !

Det borde väl i så fall redan ha angetts i upphandlingen? Sedan gissar jag att det skulle bli tuffa förhandlingar och mycket arbete för Nobina. Eller fins det substans i påståendet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Johnny skrivet 23 juni 2013, 16:18:18 PM
Artikelförfattarna bör kanske tala med Ulf Olsson. Han sitter i styrelsen för Västtrafik sedan många år. Vad jag vet så stödde Ulf helt överföringen av ansvaret för kollektivtrafiken till Västra Götalandsregionen. Han har heller aldrig uttalat sig emot systemet med upphandlingar. BL däremot har väl haft som tradition att alltid överklaga förlorade upphandlingar.

Det gör det ju lite intressant att han nu har gjort en kovändning i helt fel riktning mot vad han tidigare velat.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Stefan P

Hej

Är det någon som vet om BT vågat ta in insändaren?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 24 juni 2013, 17:59:58 PM
Hej

Är det någon som vet om BT vågat ta in insändaren?

mvh Stefan P

Den har inte tagits in ännu. Borås Tidnings utrymme för debatt och insändare är halverat till bara en sida vecka 26-32 så det är rätt svårt att få in en insändare/debattartikel så här års. Tyvärr. Det är nog också mer fråga om utrymmesbrist än "att våga" om den inte kommer in.

Lite inspirerad av det Svemicke skrev har jag skrivit om detta i min blogg. Det är kanske inte lika många som läser den som läser Borås Tidning men det brukar ändå vara rätt många.

http://savenfjord.blogspot.se/2013/06/intensiv-vecka-pa-kollektivtrafikomrade_23.html

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 19:01:36 PM
Den har inte tagits in ännu. Borås Tidnings utrymme för debatt och insändare är halverat till bara en sida vecka 26-32 så det är rätt svårt att få in en insändare/debattartikel så här års. Tyvärr. Det är nog också mer fråga om utrymmesbrist än "att våga" om den inte kommer in.

Lite inspirerad av det Svemicke skrev har jag skrivit om detta i min blogg. Det är kanske inte lika många som läser den som läser Borås Tidning men det brukar ändå vara rätt många.

http://savenfjord.blogspot.se/2013/06/intensiv-vecka-pa-kollektivtrafikomrade_23.html

Jag känner mig smickrad över detta, Staffan!

Jag är dock skeptisk till brukandet av Strömsdal. Visst, måhända att det är billigt, men om Veolia, Nettbuss och Nobina går samman och bygger något liknande projektet i Helsingborg, så slipper de beroendeställning hos det bolag som lär tjura länge för att de fått sitt sista uppdrag förlorat.

Du skriver mycket bra och jag har delat länken vidare på Ansiktsboken, med tillägget "Läsvärt!"
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

#21
Citat från: Svemicke skrivet 25 juni 2013, 00:50:22 AM
Jag känner mig smickrad över detta, Staffan!

Jag är dock skeptisk till brukandet av Strömsdal. Visst, måhända att det är billigt, men om Veolia, Nettbuss och Nobina går samman och bygger något liknande projektet i Helsingborg, så slipper de beroendeställning hos det bolag som lär tjura länge för att de fått sitt sista uppdrag förlorat.

Du skriver mycket bra och jag har delat länken vidare på Ansiktsboken, med tillägget "Läsvärt!"


Bäst är ju om Västtrafik äger infrastrukturen och sedan hyr ut den till entreprenören. I Helsingborg är det ju både kommunen och Skånetrafiken inblandade i Busspunkten som entreprenörerna sedan måste nyttja.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 25 juni 2013, 00:50:22 AM
Jag känner mig smickrad över detta, Staffan!

Jag är dock skeptisk till brukandet av Strömsdal. Visst, måhända att det är billigt, men om Veolia, Nettbuss och Nobina går samman och bygger något liknande projektet i Helsingborg, så slipper de beroendeställning hos det bolag som lär tjura länge för att de fått sitt sista uppdrag förlorat.

Du skriver mycket bra och jag har delat länken vidare på Ansiktsboken, med tillägget "Läsvärt!"

Tack för länkningen och de uppskattande orden.

Jag skulle nog också helst önska att Nobina och Veolia samt Sandarna Transporter och eventuellt också Nettbuss byggde en egen anläggning och inte blev lika beroende av Borås Lokaltrafik. Det är dock en ekonomisk fråga och det skulle bli väldigt dyrt och också osäkert vad som händer när nuvarande trafikavtal löper ut. Borås Lokaltrafik lär komma att ombildas till ett fastighetsbolag och eventuellt byta namn. Trafikdelen torde ha upphört för alltid om nu inte kommunen går in med någon skyddad verkstad i samband med att Nobina-avtalet går ut efter 10 år. Men under den tiden lär ju kommunen ha tappat all kompetens på området. De flesta som finns i BL:s ledning i dag lär ha hunnit pensioneras då.

Lite skillnad är det mot Helsingborg, där det saknades en bra tillräckligt stor anläggning.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Såna läckage kan vilket bolag som helst råka ut för..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Eller så är det så Borås politiker vågar svara upp emot västtrafik, nu har ju ägarskifte skett och skatteväxlingen osv. Men i grunden betalar regionens invånare samma pengar. Det är ju det som är skatteväxling.
Men trafiken centreras runt Göteborg.
I grunden betyder det att vissa runt tex Rondo inte får någon busstrafik alls - medans Göteborg för en icke upphandlat resursvagn.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 19:15:38 PM
Priser per anbudslämnare

Borås stadstrafik

Företag    Pris               Kvalitetsbristpåslag   Pris m kvalitetspåslag

Nobina      139 695 872       6 110 000               145 805 872
Veolia       141 684 598       7 800 000               149 484 598
BL            139 462 602     12 740 000               152 202 602
Keolis       152 756 760          780 000               153 536 760


Det som kan göra hela historien lite luddig är ju hur dessa kvalitetsbristspåslag beräknas. Kan Västtrafik redogöra för detta vid överprövningen? Fanns det med i upphandlingsunderlaget? Det påstods ju att Västtrafik trixade med upphandlingen gällande landsorten bara för att kunna manövrera bort BL, och det var väl fler bolag än BL som ville att den upphandlingen skulle göras om?

Trots de enorma bristerna i kvalitet (om nu dessa kan påvisas) så väljer Borås stad att fortsätta försvara ett bolag som levererar så dåligt till kund och dessutom KRÄVA att kunden ska fortsätta anlita bolaget när bättre alternativ bevisligen finns. Det är ju skamligt!

Sedan hör till saken att BL:s VD är ett rejält snille på att räkna och få slår nog honom på fingrarna där, så med sex miljoner kronor utöver vad det kostar så blir det nog en bra slutprodukt.

Fast det är ju lite intressant egentligen vad som fick Keolis att lägga ett så högt bud för Borås när de i princip nästan har plockat all trafik i Göteborg.

En annan grej; om nu Borås går ur Västtrafik för att rädda sitt lilla bussbolag (som de vid färdtjänstupphandlingen stack i ryggen med kniv) och något bolag väljer att köra trafiken i Borås kommersiellt, måste inte kommunen och BL maka på sig då? Det offentliga ska väl bara vara ett komplement till det privata om jag förstod det rätt med den nya avmonopoliserade busstrafiken?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Hur utvärderingen ska ske och hur t.ex kvalitet beräknas skall redovisas i underlaget till upphandlingen och jag förutsätter att en så stor upphandlare som Västtrafik inte missat det utan att ha tittat på underlaget. I annat fall hade fler anbudsgivare reagerat.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 01 juli 2013, 08:05:51 AM
Hur utvärderingen ska ske och hur t.ex kvalitet beräknas skall redovisas i underlaget till upphandlingen och jag förutsätter att en så stor upphandlare som Västtrafik inte missat det utan att ha tittat på underlaget. I annat fall hade fler anbudsgivare reagerat.

Ja, det fanns klart och tydligt angivet enligt vilka principer som kvalitetsvärderingen skall göras och det var inga problem för den som ville att sätta sig in i detta. Men det skulle förstås ta tid och kräva kunskaper för att förstå. Sedan är det ofrånkomligt att de stora företagen, som är vana vid kvalitetsvärderingar, har en klar fördel i budgivningen.

Det är på grund av detta som jag anser att BL har sig själva att skylla och inte några stora möjligheter att få bifall. Till personalen lär de ha gått ut med att de har stora chanser eftersom de vann ett överklagande om tätortstrafiken med trafikstart 2003. Då tilldelades trafiken först Orusttrafiken (dagens Nettbuss) men länsrätten fann så många fel i upphandlingsunderlaget att hela upphandlingen måste göras om. Men den upphandlingen skedde alltså 2002 och Västtrafik bildades 1999. De var alltså ovana att göra upphandlingar då - vilket de inte kan sägas vara nu.

Den upphandling som sedan gjordes var klart anpassad så att Borås Lokaltrafik skulle ta hem den. Så blev det också, och det var nära att bli BL:s öde med jättestora förluster. Tack vare ett rejält ägartillskott, ändrade regler för hur gamla bussarna fick vara och inte minst en ny ledning lyckades de dock rädda upp detta. Utan att i detalj veta hur kvalitetskriterierna såg ut vill jag påstå att det som hände i början av nuvarande avtalsperiod låg BL kraftigt i fatet.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 08:23:02 AM
Ja, det fanns klart och tydligt angivet enligt vilka principer som kvalitetsvärderingen skall göras och det var inga problem för den som ville att sätta sig in i detta. Men det skulle förstås ta tid och kräva kunskaper för att förstå. Sedan är det ofrånkomligt att de stora företagen, som är vana vid kvalitetsvärderingar, har en klar fördel i budgivningen.

Det är på grund av detta som jag anser att BL har sig själva att skylla och inte några stora möjligheter att få bifall. Till personalen lär de ha gått ut med att de har stora chanser eftersom de vann ett överklagande om tätortstrafiken med trafikstart 2003. Då tilldelades trafiken först Orusttrafiken (dagens Nettbuss) men länsrätten fann så många fel i upphandlingsunderlaget att hela upphandlingen måste göras om. Men den upphandlingen skedde alltså 2002 och Västtrafik bildades 1999. De var alltså ovana att göra upphandlingar då - vilket de inte kan sägas vara nu.

Den upphandling som sedan gjordes var klart anpassad så att Borås Lokaltrafik skulle ta hem den. Så blev det också, och det var nära att bli BL:s öde med jättestora förluster. Tack vare ett rejält ägartillskott, ändrade regler för hur gamla bussarna fick vara och inte minst en ny ledning lyckades de dock rädda upp detta. Utan att i detalj veta hur kvalitetskriterierna såg ut vill jag påstå att det som hände i början av nuvarande avtalsperiod låg BL kraftigt i fatet.

Frågan är bara; har BL haft en chans att åtgärda kvalitetsbristerna under avtalets löptid eller slängde man det i ansiktet på dem först nu, när det var försent?

Det fanns ju bussbolag som höll på att mista sina avtal i förtid, men som fick en chans att bättra sig, efter varningar från Västtrafik.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -