Värme i bussen vid kyla

Startat av buskörare, 24 januari 2013, 18:38:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Märker att värmen i bussen blir lidande nu när det är kallt. Så jag undrar hur ni uppåt klarar av att köra vid ordentlig kyla? Får ni också sitta i kalla bussar, eller hur blir det?

Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 24 januari 2013, 18:38:42 PM
Märker att värmen i bussen blir lidande nu när det är kallt. Så jag undrar hur ni uppåt klarar av att köra vid ordentlig kyla? Får ni också sitta i kalla bussar, eller hur blir det?
Visst är det synd på spritt nya bussar som inte värms upp nattetid. Fick en flashback till 1970-talets Leylandresor, vid en VDL-tur i Norrort häromdan. Hoppas bara inte någon av oförstånd eller besparingsiver skruvat ner värmen på rampen.

Rojje

Citat från: Ted S skrivet 24 januari 2013, 18:52:15 PM
Fick en flashback till 1970-talets Leylandresor, vid en VDL-tur i Norrort häromdan. Hoppas bara inte någon av oförstånd eller besparingsiver skruvat ner värmen på rampen.

Om allt fungerar är VDL:n väldigt varm för resenärer. Precis det var även på Keolis-tiden så brukar det vara antingen eller, fungerande värme eller iskallt.

buskörare

Citat från: Rojje skrivet 24 januari 2013, 19:20:36 PM
Om allt fungerar är VDL:n väldigt varm för resenärer. Precis det var även på Keolis-tiden så brukar det vara antingen eller, fungerande värme eller iskallt.

Måste erkänna att förarvärmen är viktigare för mig som inte har ytterkläder på mig.

Ersa

Citat från: Rojje skrivet 24 januari 2013, 19:20:36 PM
Om allt fungerar är VDL:n väldigt varm för resenärer. Precis det var även på Keolis-tiden så brukar det vara antingen eller, fungerande värme eller iskallt.

Logiskt. Antingen fungerar ju hjälpvärmaren (webaston) eller inte.

Lars-Håkan_E

Man kanske bygger värmesystem på liknande sätt som i Värmland.

Isåfall rekommenderas en genomspolning av radiatorerna ett par tre gånger under det första halvåret inkl byten av silar, först då brukade man få riktig värme då all skit från tillverkningen spolats ut.

Helt nya bussar där vattnet inte cirkulerade p.ga skit i systemet var inte alls ovanligt.

(Ursäkta alla Volvoanställda)

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2013, 20:59:16 PM
Man kanske bygger värmesystem på liknande sätt som i Värmland.

Isåfall rekommenderas en genomspolning av radiatorerna ett par tre gånger under det första halvåret inkl byten av silar, först då brukade man få riktig värme då all skit från tillverkningen spolats ut.

Helt nya bussar där vattnet inte cirkulerade p.ga skit i systemet var inte alls ovanligt.

(Ursäkta alla Volvoanställda)

Jag syftar just nu på alla sorters bussar, eller kanske mest Scania. VDL:arna har skött förarvärmen helt okej när jag kört. Mest problem har det varit med de holländska Scaniorna.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 24 januari 2013, 23:19:26 PM
Jag syftar just nu på alla sorters bussar, eller kanske mest Scania. VDL:arna har skött förarvärmen helt okej när jag kört. Mest problem har det varit med de holländska Scaniorna.

Det är väl sannolikt inte Nordiskt värmesystem i bussar avsedda för kontinenten, samma trubbel brukar ju uppstå med de importerade Carrus bussarna från sydeuropa.

Nico

Även de nederländska Mercedesvagnar som hamnade i Råsta har väl haft lite diskutabel värme.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2013, 23:42:26 PM
Det är väl sannolikt inte Nordiskt värmesystem i bussar avsedda för kontinenten, samma trubbel brukar ju uppstå med de importerade Carrus bussarna från sydeuropa.



Dessa från Holland har kanske inte extra dieselvärmare Stroco/Webasto?? ..  Utan dem får man tyvärr  kass värme i dagens bussar.. där finns kanske inte heller dubbelglas  eller radiatorer i hela bussen  som det brukar vara  på "svenska" bussar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2013, 20:08:23 PM
 



Dessa från Holland har kanske inte extra dieselvärmare Stroco/Webasto?? ..  Utan dem får man tyvärr  kass värme i dagens bussar.. där finns kanske inte heller dubbelglas  eller radiatorer i hela bussen  som det brukar vara  på "svenska" bussar

Webasto finns.

Ersa

Utan tilläggsvärmare (t.ex webasto) klarar dagens motorer inte av att komma upp i normal arbetstemperatur ens sommartid, utan temperaturmätaren brukar som mest gå upp till c:a 40 grader.

Nico

Tror inte det är saken här, men rent allmänt är en återkommande fråga hur vissa förare är klädda rent generellt? Visst ska värmen fungera och visst ska man som förare inte behöva sitta och köra hela turen i en bylsig vinterjacka, men just vid vagnuttaget så är det kanske inte fel. En tjockare tröja ska sedan normalt ingå i de flesta uniformsprogram och vintertid är nog den att föredra, i synnerhet om temperaturen utomhus kryper ned till -25° och man ska sitta och öppna och stänga framdörren. Förr vill jag minnas att det inte var helt ovanligt att förare vissa smällkalla kvällar lät folk kliva av och på genom mittendörren, just för att förhindra alltför mycket kallras vid förarplats.

Vad gäller klädsel i sig så handlar det alltså till viss del om att vara pragmatisk. Är det svinkallt ute och folk kommer i täckjacka och tjocka rockar/kappor så blir det även för deras del en konflikt (vilket ibland märks när man ögnar igenom de klagomål som kommer in) om det är stekhett ombord. Just detta med tröja verkar tyvärr vara ett svårt koncept för vissa förare som då envisas med att köra i kortärmat och vill att ombordtemperaturen ska vara därefter. Mer än en gång har man som yttre trafikledare blivit skickad på "en kall buss" bara för att konstatera att det kanske är +20° ombord, men föraren har bara kortärmat och efterfrågar tropikvärme. Då blir man ibland lite fundersam över hur de resonerar. Speciellt om de kör en nattlinje då hög värme ombord gärna resulterar i ett mindre antal trevliga pölar längra bak.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Rojje

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2013, 17:36:20 PM
Speciellt om de kör en nattlinje då hög värme ombord gärna resulterar i ett mindre antal trevliga pölar längra bak.

Det fick jag lära mig när jag körde nattbuss efter att gjort missar i början som varmt (behagligt varmt) i bussen och mysbelysning, resultat= spyor och att folk somnade. Rätt sätt enligt gammelgubbarna var svalt i bussen och full belysning  ;)

Olof Lagerkvist

Citat från: Rojje skrivet 26 januari 2013, 18:41:17 PM
Det fick jag lära mig när jag körde nattbuss efter att gjort missar i början som varmt (behagligt varmt) i bussen och mysbelysning, resultat= spyor och att folk somnade. Rätt sätt enligt gammelgubbarna var svalt i bussen och full belysning  ;)

Håller faktiskt med, även i egenskap av resenär. På nattbussar vill jag ha svalt och ljust. På långpendlarsträckor vill jag ha så lite belysning som möjligt och behagligt varmt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-