Grön express i snigelfart - hinner vi med bytet

Startat av Stefan Lindberg, 12 november 2010, 16:47:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 14 november 2010, 20:32:51 PM
Det är väl ändå en viss skillnad mellan rena glesbygdslinjer, som har gles trafik och där bytesmöjligheterna är en förutsättning för att linjerna ska fylla någon funktion överhuvudtaget, och linjer i tätbefolkade förorter som går flera gånger i timmen...

Just precis och det är ju just en sådan typisk landsbygdslinje som tråden handlade om från början. Det är alltså en linje i glesbygd där dagens sista tur går redan vid 17-draget även en fredageftermiddag. I de flesta fall kan man ha lite speciella principer kring sådana linjer så att man kan vänta ganska länge för alla passagerare ska hinna med även vid stora förseningar på anslutande trafik eftersom det är sista turen och man vill ge alla en vettig chans att komma hem. Men just när det gäller turen tråden handlade om fungerar inte det eftersom den opraktiskt nog har anslutning även i andra änden till en expressbuss till Trollhättan och trots att försenade anslutningar snarare är regel än undantag särskilt fredageftermiddagar.

Det är nog tyvärr lite knepigt att lösa det här på något annat sätt än att bygga bussfil hela vägen till Kungälv.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nupski

Det som hade varit en utmärkt ide är att bygga bussfil längs hela sträckan från Tingstadsmotet till Kungälvsmotet och helst då riktigt separerad med vajer. Först då kan väl busstrafiken till och från Kungälv flyta.

Kör man spårvagn till Angered på natten så vågar man inte gå ut och hämta kaffe om man missar buss anslutningarna som inte står specade på våra körordrar. 5 minuter har man tillgodo och då skall man lyckas att pressa sig förbi alla dyngfulla människor på Avenyn med ett plåtmonster på 40-60ton med lång bromsträcka  8).

Znorkas

Vajerräcken ska vi inte hoppas på i den trafikmiljö som gäller, kommer enbart leda till att vilsna själar stängs inne, blåljusfordon kommer inte in om anrop kommer efter infarten passerats, och folk i allmänhet har en förkärlek för att köra in i vajerräckena som då fångar denne på ett mycket effektivt sätt (det är ju själva grundtanken bakom hela konstruktionen) vilket skapar en fantastisk trafikstörning.

Bussfil är däremot en bra idé, och än hellre fyra filer i vardera rikting. Ska man bygga ska man göra det ordentligt, något man aldrig förstått i Göteborg (Tingstadstunneln, hallå) och därför har också staden den värsta trafikmiljön av alla städer av jämförbar storlek i Europa. Göteborg är bakvänt, enkelriktat och felbyggt.

Olof Lagerkvist

Citat från: Znorkas skrivet 16 november 2010, 22:31:57 PM
Vajerräcken ska vi inte hoppas på i den trafikmiljö som gäller, kommer enbart leda till att vilsna själar stängs inne, blåljusfordon kommer inte in om anrop kommer efter infarten passerats, och folk i allmänhet har en förkärlek för att köra in i vajerräckena som då fångar denne på ett mycket effektivt sätt (det är ju själva grundtanken bakom hela konstruktionen) vilket skapar en fantastisk trafikstörning.

Bussfil är däremot en bra idé, och än hellre fyra filer i vardera rikting. Ska man bygga ska man göra det ordentligt, något man aldrig förstått i Göteborg (Tingstadstunneln, hallå) och därför har också staden den värsta trafikmiljön av alla städer av jämförbar storlek i Europa. Göteborg är bakvänt, enkelriktat och felbyggt.

Jag håller helt klart med, men så var det ju det där med pengar också...

Min tanke med bussfil till Kungälv är att den bör kunna byggas hyfsat enkelt utan att det blir astronomiska kostnader och den skulle ge väldigt mycket tidsvinst för de investerade pengarna. Det finns gott om plats hela vägen fram till Jordfallsmotet och allt man behöver göra är egentligen att ordna till vägrenen med lite stabiliseringar och förstärkningar på sina håll ungefär som man redan gjort på sträckan Tingstadsmotet-Bäckebolsmotet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

NilsNilssonNils

Att man inte kan vänta in hur länge som helst ens om det är sista bussen för dagen inser jag naturligtvis.
Svårare att förlika mig med är att förare påstår sig inte veta hur de skall göra för att kontakta föraren till anslutande buss.

Ersa

Citat från: NilsNilssonNils skrivet 18 november 2010, 17:37:56 PM
Att man inte kan vänta in hur länge som helst ens om det är sista bussen för dagen inser jag naturligtvis.
Svårare att förlika mig med är att förare påstår sig inte veta hur de skall göra för att kontakta föraren till anslutande buss.

Dålig information från trafikhuvudman och/eller bristfällig internutbildning hos operatören?

ch

Citat från: NilsNilssonNils skrivet 18 november 2010, 17:37:56 PM
Att man inte kan vänta in hur länge som helst ens om det är sista bussen för dagen inser jag naturligtvis.
Svårare att förlika mig med är att förare påstår sig inte veta hur de skall göra för att kontakta föraren till anslutande buss.

Det är inte så lätt alltid.

Västtrafik består ju inte bara av ett enda bussbolag. Det är en uppsjö bussbolag, ibland delar flera bussbolag på en linje. Om man skulle ha en "publik" anropskanal som alla radioapparater var inställda på så skulle det bli fullständigt kaos om alla pratade hela tiden. Dessutom så är det stora geografiska områden vilket ställer till problem med frekvenser etc.

Föraren på buss A vet inte vilken föraren på buss B är, kanske inte ens vilket bolag som kör linjen. Det kan lika väl vara en ersättningsbuss eller att radio är ur funktion etc.

Så enligt min åsikt är det inte lämpligt eller tillämpligt att anropa varandra stup i kvarten. Folk får lära sig att åka i tid ;-)

Johan B

I Mobitexsystemet kan man ju trycka in en försening utan att behöva göra ett anrop och alla bussar som ligger inlagda som anslutning får ett textmeddelande. Vet dock inte om detta hade  fungerat i det aktuella fallet om det är så att 307 ligger under VT4 och Grön under VTG.

Patrik Henriksson

Citat från: Johan B skrivet 18 november 2010, 20:23:55 PM
I Mobitexsystemet kan man ju trycka in en försening utan att behöva göra ett anrop och alla bussar som ligger inlagda som anslutning får ett textmeddelande. Vet dock inte om detta hade  fungerat i det aktuella fallet om det är så att 307 ligger under VT4 och Grön under VTG.

De automatiska samtrafikrapporterna skickas ut bara båda turerna är anmälda och anslutning föreligger enligt de samtrafikregler som angivits i databasen, vilket är samma villkor som för att anslutningarna skall visas i körspecen, och där stämmer allt. Jag kunde inte låta bli att kolla, och ingen av Nobinas turer var anmälda den 12/11, däremot alla Orusttrafikens, men det är ju en klen tröst. Hade bara Nobinas förare anmält sin tur hade han fått en rapport kl 16.43. Då hade visserligen inte förseningen hunnit bli så stor som den senare blev, men 307 hade i alla fall fått veta att Grön var sen och Grönföraren hade fått en kvittens med anropsnr till 307:an varpå han rimligen borde ha tagit kontakt och meddelat att resande fanns, men nu blev det ju inget med det.