Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: AdmirT skrivet 24 april 2012, 23:53:43 PM

Titel: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: AdmirT skrivet 24 april 2012, 23:53:43 PM
Malmö Södervärn 17 April 2012
(http://img208.imageshack.us/img208/4936/5825tyo880.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/208/5825tyo880.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 24 april 2012, 23:58:38 PM
Dessa Mercor ska ju flyttas hit till Uppland så de rustar väl upp dem lite inför omlack :)

Bussar jag verkligen ser fram emot, underbara att åka i!

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 25 april 2012, 00:02:29 AM
Sog en som sog vare ut i Lund hella fram fronden var vit.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 00:26:11 AM
Faktiskt rätt läckert! :)
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: AO skrivet 25 april 2012, 10:50:38 AM
Ska bli väldigt kul att få dem till Uppland. Antar att det även blir nytt stolstyg osv?
Är det klart vid vilket garage dessa hamnar på?
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: inCeDa skrivet 25 april 2012, 12:49:12 PM
När de kommer till Uppland, kommer de användas för regionstrafik eller stadstrafiken? :)
Och hur många såna här kommer?
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ricky skrivet 25 april 2012, 13:30:10 PM
Citat från: Jacob skrivet 24 april 2012, 23:58:38 PM
Dessa Mercor ska ju flyttas hit till Uppland så de rustar väl upp dem lite inför omlack :)

Bussar jag verkligen ser fram emot, underbara att åka i!

//Jacob
Tur ni har. :) Hade själv hoppats på att de bara skulle flyttas till Helsingborg för att sedan gå på t.ex 520.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 15:22:12 PM
Citat från: Marcus17 skrivet 25 april 2012, 12:49:12 PM
När de kommer till Uppland, kommer de användas för regionstrafik eller stadstrafiken? :)
Och hur många såna här kommer?

Regiontrafik, det är ju Nobina som äger bussen.

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 17:17:22 PM
Citat från: AO skrivet 25 april 2012, 10:50:38 AM
Ska bli väldigt kul att få dem till Uppland. Antar att det även blir nytt stolstyg osv?
Är det klart vid vilket garage dessa hamnar på?


Enligt vad jag har hört från en mycket trovärdig källa så ska stolstyget bytas i bussarna. Så Skåneklädseln försvinner. Enligt uppgift ska bussarna placeras i Enköping.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 17:27:29 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 17:17:22 PM

Enligt vad jag har hört från en mycket trovärdig källa så ska stolstyget bytas i bussarna. Så Skåneklädseln försvinner. Enligt uppgift ska bussarna placeras i Enköping.

Det stämmer båda sakerna. Alla bussar som ska bli kvar ska få nya klädseln. Trevligt med Citaro som kontrast till alla Scania och Volvo :)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 25 april 2012, 17:32:39 PM
Ska vara skönt slippa se dom i Lund, vi välkomnar Scania Omnilink istellet i Lund  8)
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: inCeDa skrivet 25 april 2012, 17:34:54 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 15:22:12 PM
Regiontrafik, det är ju Nobina som äger bussen.

//Jacob

Jo det kan jag förstå nu, men jag visste ju inte vilka som äger den.. ::)

/Marcus
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 18:18:11 PM
Citat från: Marcus17 skrivet 25 april 2012, 17:34:54 PM
Jo det kan jag förstå nu, men jag visste ju inte vilka som äger den.. ::)

/Marcus


Stadstrafik i Uppsala körs enbart av Gamla Uppsala Buss (GUB) och de har enbart trafik i just Uppsala och ingen annanstans. GUB har alltså ingen annan plats att hämta bussar ifrån. De köper inte heller in begagnade bussar från andra operatörer.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 18:20:57 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 17:27:29 PM
Det stämmer båda sakerna. Alla bussar som ska bli kvar ska få nya klädseln. Trevligt med Citaro som kontrast till alla Scania och Volvo :)

//Jacob

För att inget ska misstolkas kan jag också påpeka att bussarna kommer att lackas om också. Skånegult är för mörkt för UL och kan i princip sägas som lika felaktig i UL-trafik som SL-rött eller X-trafiksmålning eller annat som man just nu kan se vikariebussar rulla omkring med för tillfället i UL-trafiken.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 18:33:26 PM
Kul att Enköping fortsätter i sin tradition med tyska bussar framför svenska. :)

Kan man kanske rentav säga "Enköping är inte Uppsala" på samma vis som många idag säger "Norrtälje är inte Stockholm"?
Landskapet Uppland är för övrigt verkligen inte direkt homogent/enhetligt. Utan har mera nåt i stil med minst tre delar (väst/Enköping, mitt/Uppsala och öst/Norrtälje) som är rätt olika varandra vad gäller folk, dialekter och "kultur". Det är väl även därför man så sällan ser landskapsvapnet på husflaggor eller på dekaler bak på bilar osv. Jämfört med många andra landskap är gemenskapen och "vi-tänkandet" inom landskapet inte nåt man märker av så ofta.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 18:39:20 PM
UL är ju nu rena rama Öststaten, med ett 20-tal olika lackeringar. Här är en lista över alla:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Stefan P skrivet 25 april 2012, 18:43:47 PM
Hej

Ja det kan tyckas vara många olika lacker, desto mera att fotografera.
Från och med 11 juni blir allt gult och man kan tro att det blivit påsk.

mvh Stefan P
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 18:46:49 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 18:39:20 PM
UL är ju nu rena rama Öststaten, med ett 20-tal olika lackeringar. Här är en lista över alla:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0)

Öststat?

DinTur (Länstrafiken i Västernorrland) har alltid haft fria firmafärger på bussar som rullar i linjetrafik, men trots det har jag aldrig sett/hört några associationer med öststaterna angående dem. Länstrafiken i Västerbotten och Jämtland har även de många ytterområden där bussarna kan vara i företagets färger. Men då krävs det nåt i stil med att det ska vara en slags enhetlig firmafärg. Jag tycker att friare färger är ett sundhetstecken, framför "centralstyrning" i form av en enda tillåten länslack.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 18:49:45 PM
Citat från: Stefan P skrivet 25 april 2012, 18:43:47 PM
Ja det kan tyckas vara många olika lacker, desto mera att fotografera.
Från och med 11 juni blir allt gult och man kan tro att det blivit påsk.

Utom KR Trafiks skolbussar som är i företagets egen firmafärg, som inte får förväxlas med UL-gult. På dagens skolavtal gäller således exakt samma färgkrav som under det förra avtaklet då Bergsbrunna, Sköldhs och de andra smååkarna körde: Dvs egen firmafärg.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 19:02:15 PM
Ja UL har för mig alltid varit en lackering och sedan några undantag med bergsbrunna buss och kristian larsson. Men som nu under ettårsavtalet med ett 20-tal lackeringar är för MIG lite öststat eftersom jag är van vid EN (+ några undantag) lackering. Om det hade varit så att UL aldrig haft någon länsfärg hade jag inte knystat om öststat. Vanesak.

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:04:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 18:33:26 PM
Kul att Enköping fortsätter i sin tradition med tyska bussar framför svenska. :)

Kan man kanske rentav säga "Enköping är inte Uppsala" på samma vis som många idag säger "Norrtälje är inte Stockholm"?
Landskapet Uppland är för övrigt verkligen inte direkt homogent/enhetligt. Utan har mera nåt i stil med minst tre delar (väst/Enköping, mitt/Uppsala och öst/Norrtälje) som är rätt olika varandra vad gäller folk, dialekter och "kultur". Det är väl även därför man så sällan ser landskapsvapnet på husflaggor eller på dekaler bak på bilar osv. Jämfört med många andra landskap är gemenskapen och "vi-tänkandet" inom landskapet inte nåt man märker av så ofta.


Du har rätt Ersa! Visst är Uppland väldigt splittrat. Själv är jag Uppsalabo eller Uppsaliensare som vi ofta säger här, men Upplänning har jag aldrig kallat mig. Visst kan vi tycka att Enköping eller Tierp är lite grannar till oss men vi har sällan någon gemensam sak att vi upplänningar ska hålla ihop eller så. Du nämner Norrtälje. De tillhör ju inte ens vårt län ;D
Visst finns ett vi-tänkade i Uppsala, men det är så att säga mer lokalt inom just Uppsala som stad, ibland knappt ens inom kommunområdet utan just inom själva Uppsala som stad :)

För att få det här att passa in med bussar då...
Jodå, det märks även där. Enköping har stadsbussar, om man hade gjort som de flesta andra län borde dessa haft samma färg som stadsbussarna i Uppsala. Skulle man följt mönstret borde bussarna i Enköping vara gröna i samma färg som Uppsalas bussar. Men det är de inte. De är vita med gult och blått. De har absolut inga likheter med Uppsalas bussar. Och lägg märke till en annan sak. Uppsalas stadsbussar saknar fortfarande UL-logga. Det har förts på tal ibland, men fortfarande saknas detta. Om det kommer i framtiden eller inte låter jag vara osagt. Alltså är inte Uppsalas stadsbussar några uppländska bussar utan just Uppsalas bussar. Jämför med skånska gröna stadsbussar som alltså faktiskt är skånska och har färgen för skånska stadsbussar, och inte en färg för just t ex Malmö eller Lund.

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 18:39:20 PM
UL är ju nu rena rama Öststaten, med ett 20-tal olika lackeringar. Här är en lista över alla:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51533.0)

//Jacob

Öststat? Jag vet inte...

Men lite roligt är det ju. Det ger lite trevlig variation som i alla fall roar mig :D
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 19:10:15 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:04:35 PM

Öststat? Jag vet inte...

Men lite roligt är det ju. Det ger lite trevlig variation som i alla fall roar mig :D

Jo men det är ju vanligt i t.ex ryssland att många bussar med sin ursprungliga (t.ex svenska) lack. Men jag tycker också att det är kul som det är nu :)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:28:34 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 19:02:15 PM
Ja UL har för mig alltid varit en lackering och sedan några undantag med bergsbrunna buss och kristian larsson. Men som nu under ettårsavtalet med ett 20-tal lackeringar är för MIG lite öststat eftersom jag är van vid EN (+ några undantag) lackering. Om det hade varit så att UL aldrig haft någon länsfärg hade jag inte knystat om öststat. Vanesak.

Här ser jag på saken olika (vilket faktiskt är helt okej!) :)
För mig rullar UL-trafiken i ett län som aldrig tidigare har haft en enda likriktad färg förrän den fantasilösa gula färgen gjorde sitt intåg 2006, och därefter långsamt spreds. Innan dess var det ju en blandning av då nya "UL03" (mörkgrå med vinröd rand) på nya bussar tillhörande KR Trafik och Swebus, varvat med Swebus version av en UL-färg från 1980-talet (ljusare grått med firmafärgerna rött-vitt-blått i mitten). Och på det hade vi alla smååkare som kört runt med egna firmafärger i obruten följd, ända bak till då de rullade vid sidan om SJ Buss orangea bussar. Eller rättare sagt långt innan SJ Buss bytte sin dåvarande gula färg till orange.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:44:48 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:04:35 PM
Du har rätt Ersa! Visst är Uppland väldigt splittrat. Själv är jag Uppsalabo eller Uppsaliensare som vi ofta säger här, men Upplänning har jag aldrig kallat mig. Visst kan vi tycka att Enköping eller Tierp är lite grannar till oss men vi har sällan någon gemensam sak att vi upplänningar ska hålla ihop eller så. Du nämner Norrtälje. De tillhör ju inte ens vårt län ;D
Visst finns ett vi-tänkade i Uppsala, men det är så att säga mer lokalt inom just Uppsala som stad, ibland knappt ens inom kommunområdet utan just inom själva Uppsala som stad :)

"Inte ens vårt län"... ::)

Länsgränser är ju något som har oerhört liten inverkan på mig (som de flesta förmodligen redan förstått). Vare sig det gäller sociala kontakter, avstånd eller busstrafik. All form av hinder vid dessa administrativa gränser, samt stora skillnader på bägge sidor om dem ser jag som misslyckanden från samhällets sida. Jag jobbade ju i Rimbo, Knutby och Uppsala samtidigt förr. I Knutbydepån läste förarna inte UNT, utan oftast läste de Norrtelje Tidning, som en kul detalj. Och från Rimbo är det ju närmare till Uppsala än vad det är till Stockholm.
På många håll och kanter är ju både landskapen och länens gränser dragna på ett sätt som inte alls överensstämmer med befolkningsgrupper. Men bäst vore det väl om dessa länsgränser inte behövde betyda något annat än en gammal symbolik. Som t.ex gårdagens sockengränser/församlingsgränser och i viss mån även dagens kommungränser inom ett län.

Det skulle ju kunna underlätta mycket för kollektivtrafiken om man slapp alla dessa länsfärger och låste biljettsystem som enligt mig "murar in" och likriktar länen, och ställer dem mot varandra.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:45:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:28:34 PM
Här ser jag på saken olika (vilket faktiskt är helt okej!) :)
För mig rullar UL-trafiken i ett län som aldrig tidigare har haft en enda likriktad färg förrän den fantasilösa gula färgen gjorde sitt intåg 2006, och därefter långsamt spreds. Innan dess var det ju en blandning av då nya "UL03" (mörkgrå med vinröd rand) på nya bussar tillhörande KR Trafik och Swebus, varvat med Swebus version av en UL-färg från 1980-talet (ljusare grått med firmafärgerna rött-vitt-blått i mitten). Och på det hade vi alla smååkare som kört runt med egna firmafärger i obruten följd, ända bak till då de rullade vid sidan om SJ Buss orangea bussar. Eller rättare sagt långt innan SJ Buss bytte sin dåvarande gula färg till orange.


UL03 var en färg som man tydligen tänkte sig som en kommande enhetlig länslack. Hade man fortsatt så hade troligen idag minst lika många bussar haft UL03-lack idag som de är gula. Varför man ersatte den med UL-gult har jag aldrig förstått. Bussarna är alldeles för lika skånska bussar, och det blir därför identitetslöst. UL03 kändes mer som en egen lack och inte som man härmat en annan länslack som det känns just nu.

Före UL03 fanns det någon viss form av länslack med ett fält som så att säga var "påtvingat" medan andra delar var fritt att ha vad man ville. Det skulle vara silvergrått från nederkanten och upp ungefär till hjulhusets överdel. Därifrån och uppåt var det sedan fritt att ha vad som helst. En liten UL-dekal skulle också sitta i frontrutan. Flera operatörer, som t ex Swebus valde då att låta ett fält gå i deras företagsfärger och sedan ha en silvergrå överdel också. Andra som t ex Kristian Larsson valde just att bara ha nederdelen i silvergrått medan resten av bussen gick i deras färger. Det där hur stor del upp mot hjulhusen som skulle vara silvergrått kunde ibland av olika operatörer tolkas lite fritt också märkte man. Och det kunde till och med finnas exempel där någon dekorrand på snedden bröt det nedre silvergrå fältet och annat liknande. Som sagt var tolkades detta lite fritt av olika operatörer. I helhet fick man i alla fall inget enhetligt intryck av länslack i alla fall, utan bara att det var bussar lackade i helt olika färgsättningar.

Ibland har jag funderat lite på vad det silvergrå kom ifrån som man hade. Jag har fått en känsla av att det i alla fall eventuellt kunde ha lite släktskap med flygbussarnas färg. Bussarna mellan Uppsala och Arlanda hade ju på den tiden en mer riktig flygbusslack i silvergrått och med ränder i flygbuss-stil :)
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:52:53 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 19:45:36 PM
Ibland har jag funderat lite på vad det silvergrå kom ifrån som man hade. Jag har fått en känsla av att det i alla fall eventuellt kunde ha lite släktskap med flygbussarnas färg. Bussarna mellan Uppsala och Arlanda hade ju på den tiden en mer riktig flygbusslack i silvergrått och med ränder i flygbuss-stil :)

Kan alla silvergråa nyanser på UL-trafiken, UL:s Arlandavagnar, SL-Flygbussarna samt Ultra i Umeå härstamma från de "olackade" gråa karosserna från Säffle(?) som kom under 1980-talet andra hälft? Även SL provade ju en buss med samma typ av grå kaross. Det där vet andra bättre än jag, så jag bollar frågan över till t.ex Staffan.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2012, 20:04:32 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 19:44:48 PM
"Inte ens vårt län"... ::)

Länsgränser är ju något som har oerhört liten inverkan på mig (som de flesta förmodligen redan förstått). Vare sig det gäller sociala kontakter, avstånd eller busstrafik. All form av hinder vid dessa administrativa gränser, samt stora skillnader på bägge sidor om dem ser jag som misslyckanden från samhällets sida. Jag jobbade ju i Rimbo, Knutby och Uppsala samtidigt förr. I Knutbydepån läste förarna inte UNT, utan oftast läste de Norrtelje Tidning, som en kul detalj. Och från Rimbo är det ju närmare till Uppsala än vad det är till Stockholm.
På många håll och kanter är ju både landskapen och länens gränser dragna på ett sätt som inte alls överensstämmer med befolkningsgrupper. Men bäst vore det väl om dessa länsgränser inte behövde betyda något annat än en gammal symbolik. Som t.ex gårdagens sockengränser/församlingsgränser och i viss mån även dagens kommungränser inom ett län.

Det skulle ju kunna underlätta mycket för kollektivtrafiken om man slapp alla dessa länsfärger och låste biljettsystem som enligt mig "murar in" och likriktar länen, och ställer dem mot varandra.


Jag vet ärligt talat inte vad jag har för åsikt om att vi har länsgränser runt omkring i Sverige. Men för att jämföra län och landskap med varandra så är däremot identiteterna väldigt olika. I bland annat Skåne eller Dalarna finns helt klart en landskapsidentitet. Folk där är folk många gånger just skåningar eller dalmasar/dalkullor och har det som en identitet, medan vi sällan kallar oss upplänningar på det viset. Istället är vi t ex från Uppsala som jag är eller från Norrtälje för att ta det exemplet.

Jag kan däremot säga att jag är en bitter motståndare till planer på storlän eller så kallade storregioner som vissa planerar. De är påtvingade samarbeten som helt struntar i gamla traditioner. Påtvingade samarbeten och de kan dessutom splittra andra folk där deras område där det idag går en länsgräns plötsligt får en gräns mellan två storregioner istället. Och där de idag står under en stad som ligger kanske ett par mil hemifrån, medan de kan påtvingas stå under en ny stad som istället ligger kanske 20 mil bort istället. Med andra ord avskyr jag den tanken att rita om Sverigekartan så.

För att gå in på bussar då. Den regionala tillhörigheten har helt klart blivit tydligare idag än den var förr i tiden. Om man går tillbaks till säg ca 1980 så fanns inga egentliga länslacker. Egentligen var det mest Stockholms län som hade SL-lacken, men annars saknades detta. Skulle man åka på landsbygden var det oftast en orange SJ-buss, oavsett om det var i Uppland, Dalarna eller Skåne. Skulle man åka långfärdsbuss kors och tvärs i Sverige var det också ofta en orange SJ-buss. På det viset syns idag det här med län eller landskap betydligt mer idag än förr. Bra eller dåligt? Jag har ingen egen åsikt här ärligt talat.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jo skrivet 25 april 2012, 21:46:49 PM
Citat från: Jacob skrivet 24 april 2012, 23:58:38 PM
Dessa Mercor ska ju flyttas hit till Uppland så de rustar väl upp dem lite inför omlack :)

Bussar jag verkligen ser fram emot, underbara att åka i!

//Jacob

Ja om man älskar buller.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 21:47:46 PM
Citat från: Jo skrivet 25 april 2012, 21:46:49 PM
Ja om man älskar buller.

Och det gör jag! ;) åkte 5895 i skåne i höstas och den var helt underbar!

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 22:45:11 PM
Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 21:47:46 PM
Och det gör jag! ;)

Men... vad tycker majoriteten av arbetspendlarna om att åka bullrig låggolvare på landsväg till och från jobbet varje dag?
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 25 april 2012, 23:20:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 22:45:11 PM
Men... vad tycker majoriteten av arbetspendlarna om att åka bullrig låggolvare på landsväg till och från jobbet varje dag?

Jadu, har inte en susning.. Man kan väl höra med de som dagligen har pendlat mellan t.ex Lund och Staffanstorp på 166.

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 26 april 2012, 08:14:10 AM
Citat från: Jacob skrivet 25 april 2012, 23:20:34 PM
Jadu, har inte en susning.. Man kan väl höra med de som dagligen har pendlat mellan t.ex Lund och Staffanstorp på 166.

//Jacob

Att jämföra resenärer med andra resenärer är lite vanskligt, på gränsen till äpplen och päron. UL-resenären i gemen har ju ofta högre krav än t.ex SL-resenären. Nobina fick ju t.ex plocka bort Neoplanerna från Forsmarkslinjerna efter många klagomål från pendlarna. Och de gamla röda SL-bussarna som rullade utan större synpunkter i Norrtälje och på Värmdö har ju fått många klagomål nu då de vikarierullar ett år på t.ex UL804.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 april 2012, 10:38:13 AM
Citat från: Mattias Petersson skrivet 25 april 2012, 17:32:39 PM
Ska vara skönt slippa se dom i Lund, vi välkomnar Scania Omnilink istellet i Lund  8)

Väl talat.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 12:50:48 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 08:14:10 AM
Att jämföra resenärer med andra resenärer är lite vanskligt, på gränsen till äpplen och päron. UL-resenären i gemen har ju ofta högre krav än t.ex SL-resenären. Nobina fick ju t.ex plocka bort Neoplanerna från Forsmarkslinjerna efter många klagomål från pendlarna. Och de gamla röda SL-bussarna som rullade utan större synpunkter i Norrtälje och på Värmdö har ju fått många klagomål nu då de vikarierullar ett år på t.ex UL804.


Ibland tror jag ändå att det rör sig om lite psykologi. Felet med de röda bussarna är nog faktiskt just att de är röda. Kommer man med en gul likadan buss så klagas det inte. De röda känns begagnade och därför letar folk fel. Ibland kör man med gula bussar som är äldre än de röda SL-bussarna och då klagas det inte. Men nästa gång när man återkommer med en lite nyare buss som är röd så klagas det.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 26 april 2012, 21:18:12 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 12:50:48 PM

Ibland tror jag ändå att det rör sig om lite psykologi. Felet med de röda bussarna är nog faktiskt just att de är röda. Kommer man med en gul likadan buss så klagas det inte. De röda känns begagnade och därför letar folk fel. Ibland kör man med gula bussar som är äldre än de röda SL-bussarna och då klagas det inte. Men nästa gång när man återkommer med en lite nyare buss som är röd så klagas det.

Tror också det är så i de flesta fallen. Är ju själv ingen Nobinaförare men jag antar att det blir många klagomål på t.ex röda 5661 men inga klagomål på 5662 som är gul - men bussarna är identiska. Jag personligen klagar på båda eftersom jag får ont i ryggen så fort jag sätter mig på ett Vogelsäte av den modellen som sitter i de ovan nämnda bussarna. Men visst, icke bussintresserade resenärer vet nog inte om att 5661 och 5662 är identiska, de går bara på lackeringen.

Om de bara visste hur många bussar i Uppland som inte är härifrån ursprungligen ;)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:01:42 PM
Neoplanerna på Forsmaks komfortlinjer var ju gula, men det hjälpte inte ett dugg. ;)

För övrigt anser jag att trafikhuvudmannen gör sig själv en otjänst om de med en enhetlig får utsocknes bussar att bli avvikande. Och framförallt tidtabellen att införa den gula lacken redan 2006 var nog ett av de större misstagen UL gjorde. De borde ha infört gul lack i samband med en gigantisk upphandling istället. T.ex i och med den senaste trafikstarten sommaren 2012 (dock tilltänkt 2011). Fem-sex års väntan hade kunnat spara skattebetalarna och resenärerna en hel del pengar, om man 2006-2008 sluppit lackera om gamla bussar som ändå skulle tas ur trafik innan 2012.
Att lacka om bussar till gult för skattepengar (i ett land med redan högt skattetryck), för att sedan skicka ett större antal gula bussar till Hölö, Östeuropa och Kazakstan några få år senare; är inte direkt optimalt.
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Jacob skrivet 26 april 2012, 22:11:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:01:42 PM
Neoplanerna på Forsmaks komfortlinjer var ju gula, men det hjälpte inte ett dugg. ;)

Jo men det berodde på att dessa stolar inte var fällbara, och det är komfortkrav på Forsmarkslinjerna.

Idag fick för övrigt 5753 rycka in på 752, pga bussbrist. Kan tänka mig att det blev en hel del klagomål ;)

//Jacob
Titel: SV: Nobina 5825 - som den ser ut...
Skrivet av: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:23:27 PM
Även i grannlänet har ju huvudmannen lyckats fördumma/förstöra folk. Jag minns i somras när tre förare försökte övertyga en större resgrupp som hade bokat 7-8 st bussar att en viss ny fin Setra med fällbara stolar, trepunktsbälten och full AC faktiskt var bekvämare än den 10 år gamla slitna skolbussen som stod som reservbuss längre bak i kön. Nej, för Setran var ju SL-röd, så då "måste" den ju vara obekväm? Till slut låste vi skolbussen och tvingade ombord alla på Setran. Skolbussen kunde avvika då den inte behövdes.
När alla väl klivit in och satt sig hördes inte ett enda negativt ljud. På vägen hem fylldes Setran först. Utan att förarna behövde styra folk till den...

Tragiskt hur det har blivit med dessa färgöverdrifter. :(