En dag i Jönköping (Bilder)

Startat av Gano, 23 februari 2021, 11:30:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Nedan följer bilder tagna i Jönköping 2021-02-21.


Keolis 1563 anländer till A6, eller Asecs som bussarna skyltar.



Den enda korta Volvo 8900 som Carlsteins har, 3210 anländer också den till A6 fast på andra sidan av köpcentret.





Aneby Buss 3250 vid rondellen utanför A6 på linje 124 till Aneby. En väldigt bekväm och trevlig buss att åka med.





Väl vid Esplanaden i Huskvarna plåtades Keolis 1573.



Keolis 1429 vid Rådhusparken inne i centrala Jönköping.



Keolis 1588 på linje 27 mot Mariebo. Denna söndag såg jag enbart Mercedes på linje 27. Ingen boggibuss, MAN-ledbuss eller äldre MAN A78 sågs på någon linje denna dag.



Med kameran riktad i motsatt riktning sågs en av två elbussar som rullar på linje 17 mellan Strandängen och Asecs. Dessa två elbussar tillsammans med stadens Mercedes följer med till Vy vid operatörsbytet i juni.



Karlssonbuss 4106 har nyss avgått från Jönköpings resecentrum med snabbussen 500 mot Värnamo.



Strax efter dubbeldäckaren kom Omnibuslinjen 3103 på linje 114 mot Ryhov.



Tillsist sågs Connect bus 6571 på linje 250. En härlig färgklick bland alla vitröda-bussar.




Bussemil

#1
Fina bilder, Fick höra av en på depån att de valt och köra med Mercedes bussar i så stor utsträckning även på helgerna och därav du bara såg Mercedes på linje 27. Till och med den andra av de två elbussarna kan ses på andra linjer under helgerna. Varför? För att de är nyare och fungerar bättre fick ja till svars.

Gano

Tack! Jag misstänkte det. Dock såg jag inte den andra elbussen under besöket, men jag kan tänka mig att även den kan vara ute och snurra. Det är nog bra för alla resenärer att man valt det upplägget, men tråkigt för mig som mest ville fota det som ska försvinna. Typiskt att man då såg så gott som allt som ska stanna kvar.  ::)

Ulf Berlin

Tack för trevligt bildsvep :)
Lite fyndigt att döpa om A6-området till Asecs.../Ulf

virtual1

Personligen tycker jag det är skittöntigt och ganska konstigt...

Gano

Är det enbart JLT som kallar det för Asecs? Om så kan jag hålla med om att det är ganska dumt och töntigt.


Ted Selander

Citat från: Gano skrivet 23 februari 2021, 20:41:11 PM
Är det enbart JLT som kallar det för Asecs? Om så kan jag hålla med om att det är ganska dumt och töntigt.

Ja, det är verkligen urtöntigt, och det är alltså det stor inomhuscentret som kallar sig så, och JLT följde glatt efter. En snygg kommersiell "kupp" onekligen.
På A6-området ligger ju många andra stora butiker/varuhus som inte har med den nya skrivningen att göra, hållplatsen för linje 13 heter t.ex. Asecs IKEA, vilket är helt galet. Dessutom finns många kontor på området i gamla kasernbyggnader. Det lär nog dröja innan Trafikverket döper om trafikplatsen vid E4:an.

Viktor Andersson

www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson

Ersa

Ändå trevligt att namnet A6, dock i förvanskad form, tillåts överleva. På många andra håll bedrivs snarare kampanjer för att få bort liknande gamla regementsbeteckningar såsom A4, Lv3 och I20. Till den grad att ungdomar från samma ort inte vet vad man talar om, bara några få år efter regementens nedläggning.

Gano

Citat från: Viktor Andersson skrivet 25 februari 2021, 00:21:45 AMSnygga bilder ifrån Jönköping

Tack  :)


Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2021, 00:55:47 AM
Ändå trevligt att namnet A6, dock i förvanskad form, tillåts överleva. På många andra håll bedrivs snarare kampanjer för att få bort liknande gamla regementsbeteckningar såsom A4, Lv3 och I20. Till den grad att ungdomar från samma ort inte vet vad man talar om, bara några få år efter regementens nedläggning.
Med tanke på att det i dagens samhälle aldrig talas om gamla regementen är det inte särskilt konstigt att ungdomar inte känner till olika beteckningar. Inte ens jag själv kände inte till A6:s betydelse förens denna tråd, fast visserligen var detta mitt första besök i staden.

yngrot

Fina bilder..  Men är det bara Keolis som har dubbel uppsättning internnummer på fronten??  Och varför ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gano

Tack. Det verkar som bara Keolis har det på sina Mercedes och Volvo. Väldigt märkligt, men varför vet jag inte. På 1575 satt det dessutom nummer vid tre av fyra hörn i fronten.  :o


Ersa

Problemen när gamla regementnamn faller bort på bara tio år, är att det ofta blir begreppsförvirring efteråt. Man väljer nåt annat "häftigt och modernt" namn som aldrig slår igenom bland alla, och inte heller vet många vad det geografiska området heter.
Igår frågade en kvinna hur hon skulle ta sig till Campus Roslagen, men ville verkligen inte till hållplatsen som heter Campus Roslagen, och inte heller till gamla Lv3 en bit bort, som idag kallas samma namn. Det blev gissningslek och många frågor därefter.
Det var till handelsområdet Norrtäljeporten i området Nordrona hon skulle till, men inget av dessa namn hade hon någonsin hört.

Det finns för övrigt inte ett spår av någon högskola eller universitet på detta "Campus".

Ted Selander

Siffrorna som stör linjenumret var ett uttalat krav från Länstrafiken, oklart dock varför. Hugskottet fick ingen efterföljare i regiontrafiken.