Transdev tar över Björksbolagen nu

Startat av Bussmicke, 31 januari 2021, 22:13:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke



Citat från: pnott skrivet 18 februari 2021, 09:48:56 AM
Och jag får erkänna att jag inte riktigt har något begrepp om när den nya depån byggdes, men jag är i alla fall ganska säker på att det var ett bra tag efter att Swebus hade lämnat den gamla.

Riktigt var de höll till i mellantiden har jag inte koll på men Swebus använde ju i alla fall periodvis en del av dåvarande Västerås Lokaltrafiks depå för att ställa upp sina bussar.

På 00-talet var jag på Retortgatan flera gånger och fotade Swebus.



//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Har kontrollerat med bilregister bussar som gått i Sjuhärad.
Transdev 3762 BUZ295 övertagen 2021-02-04 av Transdev Mälardalen

Ett flertal fd Transdev som gått i Sjuhärad överlåtna 2021-02-03 & 2021-02-04 till Transdev Nord.
Ett fåtal av 3738-3777+4477 och 4479 +0231+0232 avställda 2021-01-04 och reg på Transdev Borås.

Mälardalen 556721-4530
och Nord 556602-4005

virtual1

Vad är Transdev Mälardalen? Gamla björks?

BR

Transdev Uppland AB är det företag som kör Upptåget och har inget med bussarna att göra. 😄

Anders Lundén

Har läst att Björks/Transdev säger upp ca 40 förare i Hallstahammar då de förlorat anbudet Hallstahammar-Surahammar. Är det Brukslinjen som avses? Är det mer trafik än så?
Och framförallt, vet någon vem som vann i stället?

S Svensson

#35
Möjligt det är fel, men det har tidigare här skrivits om att regionen själva vill ta över trafiken i Västmanland. Nu är det krångligt med länshuvudman i Västmanland  och jag vill minnas att trafiken utföres gemensamt med andrar regioner ("län").

Driftsföretaget heter Svealandstrafiken

https://www.hallstahammar.se/download/18.4d1388671768437518c4b2e3/1612781186805/Tidtabell%20Brukslinjen-Servicelinjen.pdf
Klipper in och ser att man fortfarande skriver om Björks.

Anders Lundén

Helt riktigt, regionen vill ta över linjetrafiken vartefter nuvarande avtal går ut.
Men anbudet som Björks förlorat är upphandlat av Hallstahammars kommun. Bifogar en länk, tyvärr sägs dock inget om vilka som ska ta över.

https://sverigesradio.se/artikel/bussbolag-i-vasteras-varslar-40-anstallda

Lars-Håkan_E

Det är Västanhede Trafik som tar över i samband med skolstarten i augusti.

Avtalet som är på 5+1+1 år innefattar serviceresor (skolskjuts, färdtjänst, och flextrafik, servicelinjer och kyrkturer m m) inklusive beställningscentral och system för samordning av vissa resor. Den allmänna linjelagda kollektivtrafiken inom Brukslinjens linjelagda del, Borgåsund-Kolbäck-Hallstahammar samt omvänt ingår ej utan upphandlas separat.

Bussmicke

Så du menar att Björks/Transdev fortsätter att köra i höst på brukslinjen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E



pnott

Som jag har förstått det så har Hallstahammar upphandlat all trafik utom den linjelagda, dvs Brukslinjen. Det är alltså den upphandlingen som Björks har förlorat.
När det gäller brukslinjen så har Hallstahammar hittills haft Region Västmanlands tillåtelse att sköta den i egen regi, men nu när avtalet går ut så har regionen sagt nej till att fortsätta på detta sätt så istället kommer trafiken att tas över av regionen och den kommer att marknadsföras under regionens varumärke VL.
Regionen låter Svealandstrafiken utföra all sin trafik, så jag gissar att så kommer att bli fallet också för Brukslinjen. Svealandstrafiken kan dock ta in underentreprenörer. Om de kommer att göra det i det här fallet vet jag inte, men det är kanske troligt att det är så de har tänkt sig.
Detta betyder att Hallstahammar kommer att betala regionen för att de utför trafiken. Det är nämligen så finansieringen sker i Västmanland: regionen står för stomtrafiken med tåg och 500-linjerna, kommunerna köper till övrig trafik.

Lars-Håkan_E

Hallstahammars Kommun håller på att upphandla Brukslinjen själva just nu.

Bussmicke

#43
När är trafikstart? Upphandlar Surahammar sin del av  brukslinjen själva?

Om man nu ska köra trafiken själv på brukslinjen, varför upphandlar man den då?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 februari 2021, 22:28:15 PM
Hallstahammars Kommun håller på att upphandla Brukslinjen själva just nu.

Intressant med tanke på att i trafikförsörjningsprogrammets remissversion som behandlades i regionens kollektivtrafiknämnd förra veckan står det

"I Hallstahammar och Surahammars kommuner har kommunerna, på uppdrag av KTF, på egen hand upphandlat allmän kollektivtrafik som en del av ett samordnat trafikupplägg med skolskjuts och anropsstyrd trafik under konceptet Brukslinjen. Från 2021 kommer den del av Brukslinjen som är linjelagd bli en del av VL-trafiken."