GS 965, 966, 970 (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 25 juni 2007, 14:57:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Tre av de nya stombussarna hos GS.







//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

christianm

Trevliga bilder! Nya B9S ser betydligt bättre ut en den gamla modellen.

tomsa

Trevliga Göteborgsbilder Jonas!

Johan B

Citat från: christianm skrivet 25 juni 2007, 15:25:29 PM
Trevliga bilder! Nya B9S ser betydligt bättre ut en den gamla modellen.


Gamla modellen?

christianm

Citat från: Johan B skrivet 25 juni 2007, 17:35:25 PM
Gamla modellen?

Ja, den som är äldre än den nya  :). Alltså, visst är väl dessa av en nyare face-liftad variant än de som rullar hos SL? Eller är det bara att dessa har skyltskåp, annan keps och innåtgående dörrar? Dessutom har dessa dubbla hjul på sista axeln, vilket ger ett lite stadigare intryck.

rothny

Dum fråga kanske men... är det inte "mittmotor" i den här modellen?

Walter

Citat från: rothny skrivet 25 juni 2007, 18:49:58 PM
Dum fråga kanske men... är det inte "mittmotor" i den här modellen?

Stockholmarnas trängselvagnar har låggolv till leden (Volvo 8500) medan dessa är låggolv hela vägen (Volvo 7500)?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

christianm

Citat från: rothny skrivet 25 juni 2007, 18:49:58 PM
Dum fråga kanske men... är det inte "mittmotor" i den här modellen?

Nja, visst sitter den mellan axlarna i dragvagnen men monterad på sidan till vänster, vilket möljiggör lågt golv. Kallas nog inte "mittmotor" då utan snarare "sidmotor"...

Vad jag aldrig har begripit är var man har gömt kardanen och bakaxeln i 7500-modellen som alltså ska ha lågt golv genom hela bussen.

Brollan

Citat från: christianm skrivet 25 juni 2007, 19:13:54 PM
Nja, visst sitter den mellan axlarna i dragvagnen men monterad på sidan till vänster, vilket möljiggör lågt golv. Kallas nog inte "mittmotor" då utan snarare "sidmotor"...

Vad jag aldrig har begripit är var man har gömt kardanen och bakaxeln i 7500-modellen som alltså ska ha lågt golv genom hela bussen.

Kardanen behöver inte gå så långt eftersom bussarna driver på mittaxeln, inte bakaxeln trots att det sitter tvillingdäck där bak. ;)

Johan B

Citat från: christianm skrivet 25 juni 2007, 18:46:32 PM
Ja, den som är äldre än den nya  :). Alltså, visst är väl dessa av en nyare face-liftad variant än de som rullar hos SL? Eller är det bara att dessa har skyltskåp, annan keps och innåtgående dörrar? Dessutom har dessa dubbla hjul på sista axeln, vilket ger ett lite stadigare intryck.


Stämmer att detta är 7500 ja, inte 8500. Dock har inte det med fronten att göra utan som redan avhandlat med huruvida det är låggolv hela vägen bak eller inte. Borde inte vara några problem att få 8500 B9S med skyltskåp likväl som det skulle gå att tillverka 7500 med hög vindruta och utåtgående dörr (vem tusan nu skulle vilja ha det?!). Att Stockholms-B9S:erna har endast ett bakhjul (per sida ;)) beror väl på att dessa har medstyrande bakaxel eller missminner jag mig?

rothny

Men varför i hela friden INTE ha medstyrning på "bakvagnen" när motorn ändå sitter framför leden?..förstår inte logiken

Erling.L

Citat från: rothny skrivet 25 juni 2007, 19:54:52 PM
Men varför i hela friden INTE ha medstyrning på "bakvagnen" när motorn ändå sitter framför leden?..förstår inte logiken


Gissar det inte får plats då låggolvet inte ger utrymme nog till armar eller hydraulik
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Walter

Citat från: BEL skrivet 25 juni 2007, 20:02:46 PM

Gissar det inte får plats då låggolvet inte ger utrymme nog till armar eller hydraulik

Undrar om 7500 i Malmö eller Stockholm är medstyrande? (dubbla däck bak eller inte?)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

OSkar000

Citat från: Walter skrivet 25 juni 2007, 20:05:23 PM
Undrar om 7500 i Malmö eller Stockholm är medstyrande? (dubbla däck bak eller inte?)

De bygger på ett annat chassi och har motorn bak istället och driver på sista axeln (pusher). Stockholms (och Linköpings!) Volvo 7500 bygger på B9LA och Göteborgs på B9S(LA) (med risk för fel modellbeteckningar)

Walter

Citat från: OSkar000 skrivet 25 juni 2007, 21:53:41 PM
De bygger på ett annat chassi och har motorn bak istället och driver på sista axeln (pusher). Stockholms (och Linköpings!) Volvo 7500 bygger på B9LA och Göteborgs på B9S(LA) (med risk för fel modellbeteckningar)

Nu hängde jag inte med, vilka har pushers, Göteborg eller Malmö? Är inte Malmös och Linköpings likadana?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!