Bälten på tågbussen linje 100

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 juni 2007, 12:16:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag åkte i går tågbussen linje 100 mellan Borås och Göteborg. Det var Veolia 2274 (Volvo 8700 B12M) som gick, alltså en av de ordinarie bussarna. Löftet att bussarna från den 1 juni skall ha bälten på alla platser hade infrriats, åtminstone i denna vagn. Dock torde det inte vara många som använder det. Några dekaler om bälten fanns inte, bussföraren sa inte ett knäpp och om man ändå försökte ta på sig det var bältena av den där typen som fastnar så fort man slutar dra ut det. Man får alltså släppa in det igen och dra ut det lite längre, tillräckligt för att det skall gå om midjan. När man sedan efter minst fem försök fått dit det sitter man som i ett skruvstäd.
Varför skall allt vara så besvärligt på den linjen? När man nu äntligen fått ditt bälten på en linje som till 95 procent går på motorväg så kunde man ju valt en modernare typ som man kan ta på sig utan besvär och som inte känns besvärande. Det finns sådana. I alla nya bussar från cirka 2003 och framåt. Men Veolia har väl handlat på busskroten. Alltmedan Västtrafik och SJ jäser av stolthet: nu har vi fått bälten på tågbussen!
Från den 17 juni har linjen dessutom snabbats upp mellan Borås och Ulricehamn genom att inte längre gå via Södra torget och sjukhuset. Vad spelar det då för roll att på vissa turer det är just till sjukhuset som 50 procent av resenärerna skall medan högst 15 procent skall till Ulricehamn.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tomsa

Svaret är ganska givet, om man tittar historiskt sett. Västtrafik (och redan det gamla GL) ville ha trafik från A-> B så snabbt som möjligt, det är prio ett. Om detta sedan göra att mer än hälften av resenärerna tvingas till ett extra byte, och långt mycket längre restid på sin resa, det är inte intressant, ty huvuddelen av resan går ju så väldigt snabbt.

VT kommer att tappa resenärer på detta, och jag längtar till den dagen vi har tillräckligt mycket dubbelspår GBG->Borås för att kunna utöka tågtrafiken och lägga ner linje 100.

Staffan Sävenfjord

Citat från: tomsa skrivet 22 juni 2007, 18:40:55 PM

VT kommer att tappa resenärer på detta, och jag längtar till den dagen vi har tillräckligt mycket dubbelspår GBG->Borås för att kunna utöka tågtrafiken och lägga ner linje 100.

Det är nog många som gör. Men för det krävs att tågen går på högst 45 minuter och minst en gång i halvtimmen under högtrafik och en gång i timmen under övrig tid.
Och detta blir inte klart före 2015 i varje fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2007, 18:53:42 PM
Eftermontering av trepunkts rullbälten (gissar att det var sådana som avses) är i princip omöjligt i bussar som inte redan vid leverans var förberedda för detta, alternativet är då att byta ut samtliga stolar i bussen.
Två punkts bälten kan ofta eftermonteras om fästmöjligheter finns i stolarna, dessa finns både av gammal flygplansmodell (utan rulle) och som i det beskrivna fallet i rullform, det är väldigt viktigt att rullarna kommer i våg och egentligen att hela bussen alltid befinner sig i våg när bältena ska tas på för att detta ska ske smidigt...

//Lars

Nej, det är tvåpunktsbälten jag tänker på. Trepunktsbälten i buss är ett otyg. Det finns alltför många som inte kan hantera ett bilbälte för att det skall fungera. Oftast är det bra en snodd i axelhöjd.
Men det man monterat på Veolia 2274 åtminstone är en gammal typ av tvåpunktsbälten. Vilket jag tycker är närmast kriminellt. Dessutom gör inte bältena någon större nytta om det inte finns minsta påminnelse i bussen om att de skall användas.
Jag har underrättat Västtrafik om detta och väntar på resultat. Hoppas nu att de en gång för alla kastar ut Veolia och SJ från den här körningen och anlitar ett bussbolag som kan sådant här. Buss i Väst eller Swebus Express till exempel.
Mitt tålamod med bristerna på linje 100 är nu definitivt slut. Man är bara bra på en sak: vackra ord och löften.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tomsa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2007, 21:47:56 PM
Jag har underrättat Västtrafik om detta och väntar på resultat.

Det är skönt att höra att det finns optimister Staffan... Själv har jag i 1 1/2 år försökt förmå Västtrafik att sätta upp korrekta taxeinformationer i fordonen i Göteborg, de som finns är från jan -05 och 4 stora taxeförändringar har skett efter detta. Västtrafik tiger, inte ens entreprenörerna får något svar från dem.

Min åsikt är klar vad gäller möjligheten att rädda kollektivtrafiken i VT-land, men de ska jag nog inte uttala högt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: tomsa skrivet 23 juni 2007, 16:27:42 PM
Min åsikt är klar vad gäller möjligheten att rädda kollektivtrafiken i VT-land, men de ska jag nog inte uttala högt.

Jag tycker i och för sig att Västtrafik fungerar bra om man bara kommer utanför Stor-Göteborg. Och förstås med undantag för linje 100.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tomsa

Skulle inte ge den äran till Västtrafik, utan till bussbolagen som sköter trafiken utanför Stor-Göteborg, då främst de mindre bolagen som - ofta via Buss i Väst - vunnit upphandlig av trafiken i "sitt område".

Staffan Sävenfjord

Citat från: tomsa skrivet 23 juni 2007, 17:10:39 PM
Skulle inte ge den äran till Västtrafik, utan till bussbolagen som sköter trafiken utanför Stor-Göteborg, då främst de mindre bolagen som - ofta via Buss i Väst - vunnit upphandlig av trafiken i "sitt område".

Jo, det ligger en hel del i det. Men för resenärerna spelar det ju inte så stor roll vem som skall ha credits för detta.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det är nog bra med tvåpunktsbälten. Men av säkerhetsskäl behövs tre (ev fyra)-punktsbälten.Vid olyckor är det lätt att skada sig på tvåpunktsbälten.
Sedan så ser jag ju litet när jag åker. Min förhoppning är att förstärkningsbussarna på morgon och kväll går genom staden och tar upp folk på Heden och Korsvägen. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 27 juni 2007, 18:02:25 PM
Det är nog bra med tvåpunktsbälten. Men av säkerhetsskäl behövs tre (ev fyra)-punktsbälten.Vid olyckor är det lätt att skada sig på tvåpunktsbälten.

Det finns inga entydiga undersökningar som tyder på att trepunktsbälten skulle vara säkrare än tvåpunkts i en buss eller ett flygplan. På mig verkar det som om det är de svenska busstillverkarna som försöka lura i folk att trepunktsbälten är säkrare därför att Evobus och Neoman inte gärna vill utrusta bussarna med sådana.
Eftersom bältesanvändning i buss redan är på tok för dålig blir det inte precis bättre av trepunktsbälten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

CitatDet finns inga entydiga undersökningar som tyder på att trepunktsbälten skulle vara säkrare än tvåpunkts i en buss eller ett flygplan. På mig verkar det som om det är de svenska busstillverkarna som försöka lura i folk att trepunktsbälten är säkrare därför att Evobus och Neoman inte gärna vill utrusta bussarna med sådana.

Lika dumt som när svenska biltillverkare var först med att försöka lura i folk att det var säkrare med trepunktbälte i personbilar.


CitatEftersom bältesanvändning i buss redan är på tok för dålig blir det inte precis bättre av trepunktsbälten.
Eller så ser folk att det finns bälte vilket man inte lägger märke till lika lätt om det bara finns tvåpunktsbälte. Utan att ha gjort något omfattande statistikarbete är min erfarenhet att det är vanligare att bältet används i de fall de finns trepunktsbälte. Jag får väl dock hålla med skribenterna ovan att det är vanligare att det trasslar sig(Eller vad ni vill kalla det) och därför kräver ett visst mer mått av skötsel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 27 juni 2007, 18:38:34 PM
Lika dumt som när svenska biltillverkare var först med att försöka lura i folk att det var säkrare med trepunktbälte i personbilar.


För personbil finns helt klart undersökningar som visar att trepunktsbälte är säkrare. Och det är väl därför som alla bilar numera har det. Men det var från början något Volvo kom på.
För buss finns ingen motsvarande undersökning. Det är ju trots allt skillnad på att sitta i en buss och i en bil.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: tomsa skrivet 23 juni 2007, 16:27:42 PM
Det är skönt att höra att det finns optimister Staffan... Själv har jag i 1 1/2 år försökt förmå Västtrafik att sätta upp korrekta taxeinformationer i fordonen i Göteborg, de som finns är från jan -05 och 4 stora taxeförändringar har skett efter detta. Västtrafik tiger, inte ens entreprenörerna får något svar från dem.

Den senaste taxeinformationen att ha i bussarna (den med antal kuponger mellan kommuner mm) är från Augusti 05. I alla fall har jag inte fått någon senare att sätta upp i bussarna vi har...

Citat från: Jo skrivet 27 juni 2007, 18:38:34 PM
Eller så ser folk att det finns bälte vilket man inte lägger märke till lika lätt om det bara finns tvåpunktsbälte. Utan att ha gjort något omfattande statistikarbete är min erfarenhet att det är vanligare att bältet används i de fall de finns trepunktsbälte. Jag får väl dock hålla med skribenterna ovan att det är vanligare att det trasslar sig(Eller vad ni vill kalla det) och därför kräver ett visst mer mått av skötsel.

Kan hålla med om att det kanske används något mer än tvåpunktsbälten. Dock är de MYCKET mer underhållskrävande, och därmed större chans att de enstaka passagerare som vill använda det får ett som trasslat sig, och inte går att rulla ut...

Angående påminnelse till passagerare... De lagar som finns om att muntligen påminna passagerare kan ju funka i beställningstrafik, eller där man lastar större delen på ett ställe och sedan kör en längre sträcka... Men i trafik där man har påstigande hela vägen? Skall jag ta micken efter varje hållplats? Typisk skrivbordskonstruktion... Vi har en skylt vid föraren plus en lampa "Fest Satebet" (Vest). Sen kan man ju tycka att passagerarna kan tänka själva om dom ser ett bälte på platsen dom skall sitta på...

MVH Ingemar, som rättar till trepunktsbälten varje dag...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 27 juni 2007, 18:55:11 PM
Den senaste taxeinformationen att ha i bussarna (den med antal kuponger mellan kommuner mm) är från Augusti 05. I alla fall har jag inte fått någon senare att sätta upp i bussarna vi har...

Angående påminnelse till passagerare... De lagar som finns om att muntligen påminna passagerare kan ju funka i beställningstrafik, eller där man lastar större delen på ett ställe och sedan kör en längre sträcka... Men i trafik där man har påstigande hela vägen? Skall jag ta micken efter varje hållplats? Typisk skrivbordskonstruktion... Vi har en skylt vid föraren plus en lampa "Fest Satebet" (Vest). Sen kan man ju tycka att passagerarna kan tänka själva om dom ser ett bälte på platsen dom skall sitta på...

MVH Ingemar, som rättar till trepunktsbälten varje dag...

Naturligtvis är det omöjligt att påminna resenärerna efter varje hållplats. Är det mycket folk från ändhållplatsen eller från Nisse-terminalen kan man väl göra ett utrop där.
På linje 100 har man inte riktigt detta problem. Vid avgång från Borås Resecentrum är det 20 minuter till Bollebygd och då kan det vara lämpligt att påminna i högtalarna. Det fungerar på Swebus Express.
Men framför allt borde det naturligtvis finnas någon form av dekal i bussen. Det gjorde det inte när jag åkte förra veckan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

CitatFör personbil finns helt klart undersökningar som visar att trepunktsbälte är säkrare. Och det är väl därför som alla bilar numera har det. Men det var från början något Volvo kom på.
För buss finns ingen motsvarande undersökning. Det är ju trots allt skillnad på att sitta i en buss och i en bil.

http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2004_01_Bilaga2.pdf