Björks Buss i Ludvika är reggat på Transdev Nord sedan 28/1 2021
Lindbergs Buss i Örebro verkar bytt namn till Transdev Mälardalen, vet inte när.
Varför läggs inte allt i vanliga Transdev?
Björks Buss i Närke så är Finspång Transdev men Kumla är inte infört i Transdev än.
Siljan Buss och Björks i Västerås vet jag inte hur det är än.
Det finns säkerligen olika fördelar att fortsätta ha sin verksamhet uppdelad på flera olika aktiebolag, även då man samlar allt utåt under samma marknadsföringsnamn. Detta är ju vanligt i många andra branscher, utanför bussbranschen. Många avtal kan t.ex vara skrivna så att de är bundna till de olika dotterbolagen.
Jag tror precis också att det handlar om med vilket företag respektive avtal är skrivet. Det kommer säkerligen justeras efterhand att avtalen går ut.
Flera beställare tillåter inte heller i sina kontrakt med ett trafikföretag, att trafiken några år in i avtalet överlåts till ett dotterbolag, moderbolag eller underentreprenör. Då gäller det att köra vidare med företaget som har tecknat kontraktet, även om detta företag givetvis får byta namn.
Hps Ötraf var det inget problem tydligen att föra inFinspångsdelen av Björks i Närke rakt in i Transdev.
Det finns även andra parter än trafikhuvudmän att skriva avtal med. Kommuner, rederier, resebyråer m.fl.
Jag såg att vissa av VS & Perssons turistbussar i Gävle nu stripats om till "Merresor", ett dotterbolag till Transdev. VS & Perssons har tidigare kört expressbusslinjen SGS-bussen (Sandviken-Gävle-Stockholm). Den har legat nere under pandemin men kommer senare att återigen startas upp under namnet Merresor Express. Är det tänkt att Merresor Express ska ha linjer över hela Sverige?
Det låter ju onekligen som ett mer passande neutralt namn att kunna marknadsföra i större delen av landet.
VDL Citea XLE137
CUM271
VDL Citea XLE145
ELP 138
ELP 132
ELP 101
ELP 029
ELP 037
DWM 414
ELP 122
ELO 944
ELP 020
ELP 157
DPA 287
ELP 121
ELP 009
Rošero First
BRM 811
PBT 809
RDD 601
DYU 161
ENF 614
EEO 865
TDC 028
DGY 096
SOL 874
ZLA 965
ZLA 956
ZLA 970
ZLA 975
ZLA 966
ZLG 652
ZLG 657
ZLG 661
YKR 668
Scania Omnilink
BPT046
BPT055
BPT066
MAN A44
DPK386
DPK395
DPK400
SGN967
WUE866
VDL Bova
SHD 742
Volvo 8900le 6x2
YHZ485
YHZ489
YHZ490
EZZ357
YJK900
YJK904
YJK880
YJK884
Volvo 8900le 6x2 ( Volvo b9rle )
DOX115
DOX113
DOX107
MB / VDL Midicity
DPF 537
CYF 325
Scania Vestcenter
AKY 012
EDL 877
ALA 927
Volvo 8700
XSD 783
XSD 778
Volvo 9700H
TXS 133
VDL FDD2 141/510
YKE 457
VDL FHD2-139/460
DTB 231
VDL Citea SLE120
ELO 903
Scania Vest V25
TWC 292
VDL FMD2-148/440
XDX 275
XZG 004
XED 067
XDW 184
WNP 384
XJK 999
XJO 268
EMJ 685
XLX 161
AHS 401
DWU 723
DWW 471
VDL Futura FMD2-129/330
XJT 148
XLO 280
XLO 149
EMJ 693
XLU 679
XLO 719
XJT 712
XJT 792
DXF 985
Vart kommer Scania bussarna ifrån?
Omnilink havde været hos Björks Buss efter de oplysninger jeg har.
Transdev Mälardalen verkar vara startat under okt. 20. Vissa fordon överskriva på det nya bolaget.
Lindbergs buss blir Transdev Mälardalen.
// Christer K
Intressant med dubbeldäckare, tänker då alltså på Vs och Perssons SHD 742, undrar vilka linjer den kommer trafikera.
Hvis der er en fejl eller mangler i listen, så må i gerne nævne det.
Transdev Nord är helt enkelt ett namnbyte på A Björks AB i Västerås med samma org nr
Det är merparten av bussarna från VS & Persson som är överförda dit, VS & Persson upphörde 3 feb genom en fusion.
Citat från: Elliott_p;526587
Intressant med dubbeldäckare, tänker då alltså på Vs och Perssons SHD 742, undrar vilka linjer den kommer trafikera.
Den och de andra dubbeldäckarna från VS & Persson fortsätter nog i X Trafiks uppdrag
När jag försöker titta litet på ämnet ovan upptäcker jag att det finns flera företag "Björks bussar". Även t o m i Västerås.
Vid ett besök för många år sedan på Sv Mässan, Göteborg fanns det två Björk och jag pratade med båda. Ena AB och andra HB.
Ena Björks, andra Björcks..
Hej !
Även Siljan Buss bussar finns i Transdev Nord.
På både Siljan Buss AB & VS & Perssons Bussar finns fortfarande fordon registrerade.
Mvh Peter Ö
På vilket org nr då?
VS Persson 556313-3395 upphörde 3 februari
Titta lite på merinfo. AB Björks Buss i Närke AB 556393-9239 finns tydligen kvar utan att ingå i Transdev även om styrelsen liknar Transdev.
Det andra företaget i Nykvarn heter tydligen Björcks resor i Nykvarn AB även om själva transportföretaget är Handelsbolag.
Huvuddelen av Transdev företag finns i Västerås.
Använder Transdev något av fd Surahammars lokaler (dvs GDG/Swebus)
Björks Buss i Närke I Kumla finns kvar medan Finspång gick rätt in i Transdev Sverige.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2021, 19:53:45 PM
Använder Transdev något av fd Surahammars lokaler (dvs GDG/Swebus)
Surahammarstrafiks lokaler låg på Kokillgatan 7. Det huset används sedan många år för annan verksamhet. Björks byggde relativt nyligen en ny anläggning på Kokillgatan 9. Granne med sig själva alltså, om man inte räknar med tidsskillnaden.
Huset på nummer 9 fanns när jag flyttade hit för 10 år sedan.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2021, 19:53:45 PM
Titta lite på merinfo. AB Björks Buss i Närke AB 556393-9239 finns tydligen kvar utan att ingå i Transdev även om styrelsen liknar Transdev.
Det andra företaget i Nykvarn heter tydligen Björcks resor i Nykvarn AB även om själva transportföretaget är Handelsbolag.
Huvuddelen av Transdev företag finns i Västerås.
Använder Transdev något av fd Surahammars lokaler (dvs GDG/Swebus)
Björcks i Nykvarn är ett helt annat företag och ingår inte och har aldrig ingått i fd Alan Björks Koncernen
Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2021, 22:42:26 PM
Huset på nummer 9 fanns när jag flyttade hit för 10 år sedan.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Allting är relativt. För mig som bodde på den sidan av stan när det fortfarande stod "Surahammarstrafik" på fasaden på 7:an så känns 9:an rätt så nybyggd :)
Jag menade bara att byggnaden redan fanns när jag flyttade hit. När Den byggdes har jag ingen aning om.
Detta nämnde jag eftersom det är en sammanblandning.(om företag i Nykvarn resp Västerås) Men, jag gjorde liten ansträngning över olika företag Transdev. Bland annat påstås att vissa av Transdev företagen inte är dotterbolag till Transdev (Sverige)AB. Sedan finns det också ett Transdev Uppland AB. Transdev är ett fransk företag som tog över delar av Veolia. Här hemma finns Veolia fortfarande. Man äger skrotföretag och man hyr ut arbetskraft. Men som sagt enligt merinfo så ingår inte de nämnda företagen (Transdev Nord resp Mälardalen) i samma koncern som Transdev i riket. Är detta en felaktig inrapportering till bolagsverket ? Jag har liksom lite svårt att tro att de nämnda företagen inte är integrerade.
Genom att ett antal företag tas över av ett stort företag kan man undra hur konkurrensen sned vrides. Länshuvudmännen (region)har upphandlingsmonopol och trafikföretagen verkar inom oligopol. Det blir liksom svårt att rita in kurvorna i ett diagram över hur det verkar.
Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2021, 09:27:08 AM
Jag menade bara att byggnaden redan fanns när jag flyttade hit. När Den byggdes har jag ingen aning om.
Och jag får erkänna att jag inte riktigt har något begrepp om när den nya depån byggdes, men jag är i alla fall ganska säker på att det var ett bra tag efter att Swebus hade lämnat den gamla.
Riktigt var de höll till i mellantiden har jag inte koll på men Swebus använde ju i alla fall periodvis en del av dåvarande Västerås Lokaltrafiks depå för att ställa upp sina bussar.
Hej !
Tydligen en eftersläpning av Transportstyrelsens uppgifter beträffande VS & Perssons Bussar.
21-02-10 fanns 8 fordon regade på dem, idag bara 4 st. 21-02-11 överfördes TOW 529 på Transdev Nord, och 21-02-16
blev EKK 020, ELO 878, RXJ 532 överförda.
Fordon som fortfarande står på 556313-3395 är CCR 863, WCE 809. XAY 930 och XJX 835 detta enligt Transportstyrelsen idag.
Mvh Peter Ö
Citat från: pnott skrivet 18 februari 2021, 09:48:56 AM
Och jag får erkänna att jag inte riktigt har något begrepp om när den nya depån byggdes, men jag är i alla fall ganska säker på att det var ett bra tag efter att Swebus hade lämnat den gamla.
Riktigt var de höll till i mellantiden har jag inte koll på men Swebus använde ju i alla fall periodvis en del av dåvarande Västerås Lokaltrafiks depå för att ställa upp sina bussar.
På 00-talet var jag på Retortgatan flera gånger och fotade Swebus.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Har kontrollerat med bilregister bussar som gått i Sjuhärad.
Transdev 3762 BUZ295 övertagen 2021-02-04 av Transdev Mälardalen
Ett flertal fd Transdev som gått i Sjuhärad överlåtna 2021-02-03 & 2021-02-04 till Transdev Nord.
Ett fåtal av 3738-3777+4477 och 4479 +0231+0232 avställda 2021-01-04 och reg på Transdev Borås.
Mälardalen 556721-4530
och Nord 556602-4005
Vad är Transdev Mälardalen? Gamla björks?
Transdev Uppland AB är det företag som kör Upptåget och har inget med bussarna att göra. 😄
Har läst att Björks/Transdev säger upp ca 40 förare i Hallstahammar då de förlorat anbudet Hallstahammar-Surahammar. Är det Brukslinjen som avses? Är det mer trafik än så?
Och framförallt, vet någon vem som vann i stället?
Möjligt det är fel, men det har tidigare här skrivits om att regionen själva vill ta över trafiken i Västmanland. Nu är det krångligt med länshuvudman i Västmanland och jag vill minnas att trafiken utföres gemensamt med andrar regioner ("län").
Driftsföretaget heter Svealandstrafiken
https://www.hallstahammar.se/download/18.4d1388671768437518c4b2e3/1612781186805/Tidtabell%20Brukslinjen-Servicelinjen.pdf
Klipper in och ser att man fortfarande skriver om Björks.
Helt riktigt, regionen vill ta över linjetrafiken vartefter nuvarande avtal går ut.
Men anbudet som Björks förlorat är upphandlat av Hallstahammars kommun. Bifogar en länk, tyvärr sägs dock inget om vilka som ska ta över.
https://sverigesradio.se/artikel/bussbolag-i-vasteras-varslar-40-anstallda
Det är Västanhede Trafik som tar över i samband med skolstarten i augusti.
Avtalet som är på 5+1+1 år innefattar serviceresor (skolskjuts, färdtjänst, och flextrafik, servicelinjer och kyrkturer m m) inklusive beställningscentral och system för samordning av vissa resor. Den allmänna linjelagda kollektivtrafiken inom Brukslinjens linjelagda del, Borgåsund-Kolbäck-Hallstahammar samt omvänt ingår ej utan upphandlas separat.
Så du menar att Björks/Transdev fortsätter att köra i höst på brukslinjen?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Pågående upphandling
https://www.bussmagasinet.se/2021/02/sex-bussbolag-blir-ett/
Som jag har förstått det så har Hallstahammar upphandlat all trafik utom den linjelagda, dvs Brukslinjen. Det är alltså den upphandlingen som Björks har förlorat.
När det gäller brukslinjen så har Hallstahammar hittills haft Region Västmanlands tillåtelse att sköta den i egen regi, men nu när avtalet går ut så har regionen sagt nej till att fortsätta på detta sätt så istället kommer trafiken att tas över av regionen och den kommer att marknadsföras under regionens varumärke VL.
Regionen låter Svealandstrafiken utföra all sin trafik, så jag gissar att så kommer att bli fallet också för Brukslinjen. Svealandstrafiken kan dock ta in underentreprenörer. Om de kommer att göra det i det här fallet vet jag inte, men det är kanske troligt att det är så de har tänkt sig.
Detta betyder att Hallstahammar kommer att betala regionen för att de utför trafiken. Det är nämligen så finansieringen sker i Västmanland: regionen står för stomtrafiken med tåg och 500-linjerna, kommunerna köper till övrig trafik.
Hallstahammars Kommun håller på att upphandla Brukslinjen själva just nu.
När är trafikstart? Upphandlar Surahammar sin del av brukslinjen själva?
Om man nu ska köra trafiken själv på brukslinjen, varför upphandlar man den då?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 februari 2021, 22:28:15 PM
Hallstahammars Kommun håller på att upphandla Brukslinjen själva just nu.
Intressant med tanke på att i trafikförsörjningsprogrammets remissversion som behandlades i regionens kollektivtrafiknämnd förra veckan står det
"I Hallstahammar och Surahammars kommuner har kommunerna, på uppdrag av KTF, på egen hand upphandlat allmän kollektivtrafik som en del av ett samordnat trafikupplägg med skolskjuts och anropsstyrd trafik under konceptet Brukslinjen. Från 2021 kommer den del av Brukslinjen som är linjelagd bli en del av VL-trafiken."
Och få VL-linjenummer och kosta pengar att åka?
Hallstahammar ska som jag förstår det behålla nolltaxan. Om den kommer att annonseras med linjenummer får vi se. VL kör ju "Silverlinjen" i Sala så helt säkert är det inte.
Kollade buss 28 i Kumla och nu verkar Björks Buss i Närke vara historia. Buss 28 reggades på Transdev Mälardalen den 3 mars i år.
Återstår att se vilka Transdevnummer det blir.
Är det detta bolag Du menar ?
https://www.merinfo.se/foretag/Bj%C3%B6rks-Buss-i-N%C3%A4rke-AB-5563939239/2k0mizr-dgci
65 anställda.
Ja bussarna är ju reggade på Transdev Mälardalen nu