Linjebuss - ursprung/historik?

Startat av Walter, 11 februari 2008, 14:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Förr så var ju busstrafiken i landet uppdelad mellan SJ, GDG, samt Posten. De verkade i olika regioner i landet. Men var kommer Linjebuss in i det hela? Bolaget bildades 1940 av ett rederi men vad körde man för trafik? Hade även Linjebuss delar av landet såsom Posten SJ och GDG? Det har ju visats bilder på Linjebussar från förr här på forumet.

Någon som kan redogöra? 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svoca

Mycket enkelt kan man säga att AB Linjebuss mestadels är en "affärside". Man köpte upp många bussföretag runt om
i Sverige. I vissa fall behölls det gamla namnet. I andra fall skapades ett nytt lokalt bussbolag (med nytt namn) sedan ett eller flera bolag köpts in i ett område. Några kan nämnas här:

                    -  Trafikföreningen Skokloster-Håtuna-Stockholm u p a
                    -  Västerbottens Trafik AB, Umeå
                    -  Skånska Trafik AB, Kristianstad (ev i flera Skånska orter)
                    -  Partille Trafik AB
                    -  Göteborgs Trafik AB
                    -  Luleå Trafik AB
                    -  Nordmalings Bilägares Omnibusförening u p a
                    -  AB Expressbuss
                    -  Karlsborgs Busstrafik Ab
                    -  Linjebuss i Piteå AB
                    -  Burträsk Busstrafik K/B
                    -  Biltrafik AB Bröderna Nordvall, Husum
                    -  Biltrafik AB Bröderna Pettersson, Sundsvall

Linjebuss bedrev även lastbilstrafik och hade gummiverkstäder. Tidvis även färjetrafik i Öresund.       
         

Micke Asklander

Citat från: Walter skrivet 11 februari 2008, 14:09:58 PM
Bolaget bildades 1940 av ett rederi men vad körde man för trafik? 

Lite tvärtom, man bildade ett rederi för att frakta sina bussar över Öresund, eftersom DSB var ensam på linjen mellan Helsingborg - Helsingör.
Så började Linjebuss sin trafik med färjor.
Micke

Jan

Citat från: Svoca skrivet 11 februari 2008, 16:16:38 PM
Mycket enkelt kan man säga att AB Linjebuss mestadels är en "affärside". Man köpte upp många bussföretag runt om
i Sverige. I vissa fall behölls det gamla namnet. I andra fall skapades ett nytt lokalt bussbolag (med nytt namn) sedan ett eller flera bolag köpts in i ett område. Några kan nämnas här:

                    -  Trafikföreningen Skokloster-Håtuna-Stockholm u p a
                    -  Västerbottens Trafik AB, Umeå
                    -  Skånska Trafik AB, Kristianstad (ev i flera Skånska orter)
                    -  Partille Trafik AB
                    -  Göteborgs Trafik AB
                    -  Luleå Trafik AB
                    -  Nordmalings Bilägares Omnibusförening u p a
                    -  AB Expressbuss
                    -  Karlsborgs Busstrafik Ab
                    -  Linjebuss i Piteå AB
                    -  Burträsk Busstrafik K/B
                    -  Biltrafik AB Bröderna Nordvall, Husum
                    -  Biltrafik AB Bröderna Pettersson, Sundsvall

Linjebuss bedrev även lastbilstrafik och hade gummiverkstäder. Tidvis även färjetrafik i Öresund.       
         

Ett annat alternativ som LB arbetade fram var att sälja stadstrafik till städer som inte hade eget bussbolag. Landskrona är ett sådant excempel, trots att en gubbe körde i mindre skala när LB kom dit.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 11 februari 2008, 16:58:03 PM
Ett annat alternativ som LB arbetade fram var att sälja stadstrafik till städer som inte hade eget bussbolag. Landskrona är ett sådant excempel, trots att en gubbe körde i mindre skala när LB kom dit.

Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Hej Lindströms i Husum blev väl också köpt eller övertagna av Linjebuss. söker föresten bilder från Lindströms en komis till pappa körde där och han vill gärna se bilder
han slutade veckan innan Linjebuss tog över fast av en helt annan anledning.

Mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

blubb

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.


Glöm inte Landskrona och Eslöv

Walter

Citat från: Micke Asklander skrivet 11 februari 2008, 16:24:00 PM
Lite tvärtom, man bildade ett rederi för att frakta sina bussar över Öresund, eftersom DSB var ensam på linjen mellan Helsingborg - Helsingör.
Så började Linjebuss sin trafik med färjor.
Micke

Då är infon på Wikipedia fel, men det kan ju hända.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

michael k

min gamle körskolelärare och sedemera arbetskamrat lasse lundal sålde också till linjebuss
han bedrev trafik mellan jönköping och mullsjö pluss en massa annat

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.


Jaqg vet inte vad du menar med "sålde" jag heller Staffan. I landskronas fall så önskade de styrande en stadstrafik och man gjorde upp med LB hur detta skulle gå till. LB körde förrövrigt till 1995.
I branschen 37 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 11 februari 2008, 20:37:46 PM
Jaqg vet inte vad du menar med "sålde" jag heller Staffan. I landskronas fall så önskade de styrande en stadstrafik och man gjorde upp med LB hur detta skulle gå till. LB körde förrövrigt till 1995.

Men Linjebuss (och andra städer) måste ju fått ekonomiskt stöd från resp stad då busstrafik inte är lönsam?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 11 februari 2008, 20:37:46 PM
Jaqg vet inte vad du menar med "sålde" jag heller Staffan. I landskronas fall så önskade de styrande en stadstrafik och man gjorde upp med LB hur detta skulle gå till. LB körde förrövrigt till 1995.

Man kanske skulle lära sig att citera rätt. Det var "sälja" det stod.  :-[
Men du har ändå besvarat frågan. Det förekom tydligen något som vi i dag skulle kunna kalla upphandling åtminstone i Landskrona. Jag trodde att Linjebuss hade etablerat sig i de städer där de körde på rent kommersiell basis.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag har ju tidigare skrivit om Linjebuss och hur det uppstod. Frågan är var man skall börja. Man kan ju börja tidigt. På 1800 talet så grundade Axel Johnson Avesta Jernverk. Det är kring detta som AB Linjebuss bildas. Familjen Johnson drev även fartygstrafik i rederi Nordstiernan och Nynäs Asfalt AB.
Fam Johnsson utförde det som kallas integration framåt. Alltså rederiet köpte rysk olja och man sålde stål till ryssland (dvs Sovjetunionen). Därav att man bedrev handel. Man bildade Johnson Handels AB.
För att få avsättning för rafinerad olja så köptes bussbolag in från,ofta, änkor till bussägare men naturligtvis även andra. En viss avveckling skedde redan på 50 talet.
Tyvärr svarar Micke A fel. Det rederi som avses är Nordstiernan.
Det Du nämner om färjan Betula stämmer ej.Jo--
- Linjebuss får lönsamhetsproblem. Ofta är de busslinjer som köpts inte de mest lönsamma. Under 50 talet sjunker lönsamheten. Därav avvecklas LB linjenät. Ett exempel är Västgötanätet där verksamheten  i P-län avvecklas 50 talet till ca 1963 genom försäljning till bussförare. Några förare som varit företagsägare tidigare köper tillbaka företag. Exempelvis Berden i Nårunga utanför Alingsås och Thore Samuelsson iLjung.Hans far var bussägare liksom en av bröderna. I Alingsås var tätortstrafiken kvar.Men olönsam. En person jag träffat berättade att han körde där ca 1-2 år och att intäkterna var mycket låg.Så låg att han bytte arbete.
Linjebuss var stora på resor till Europa. Men när uppbyggnade av Europa gick framåt så blev det dyrt att köra buss dit. I stället blev det så att folk istället flyg utomlands. Av olika orsaker sålde AB  Linjebuss 1955 sin utrikestrafik till Emanuel Högberg (om jag minns rätt). Utlandsdelen kallades efter detta AB Linjebuss International (LBI). Det var detta företag som tog in tågfärjan Betula från SSA och leden Bergkvara-Mörbylånga sommartid till Helsingborg-Helsingör. Detta företag kallades alltså slarvigt för Linjebuss men det var inte samma företag och inte samma ägare även om Nordstjernan senare hjälpte Högberg. Denne var ju ägare till Svea-bolaget.
Ungeför 1940 började Linjebuss köra tätortstrafik i Kristianstad bl a. Nament var då inte Linjebuss utan AB One. Jag vet inte om det uttalas One eller är engelska för ett, jämför Grundstenen och ett nummer.
Innan länshuvudmannareformen hade LB trafik i Skåne (tätortstrafik samt linjetrafik i östra Skåne. Mest kring stad. Trafik i norra skåne hade avvecklats. I Stockholm fanns enbart beställningstrafik.En endal linje med 3 bussar fann s och denna tog SL över. Järnvägen Stockholm-Nynäs hade också busstrafik men denna inordnades aldrig i AB Linjebuss trots i stort sett samma ägare. I Västsverige fanns Västgötanätet fram till ca 1975. Mycket spidda linjen men en snabbusslinje Alingsås-Lidköpng fanns där tidigare och linje 241 i samarbete med SJ. När GDG tagit över här fanns LB enbart i Partille.För 1968 tog GS över LB Hisingslinjer. I Småland fanns spridda linjer kring orterna Ljungby,Värnamo,Jönköping,Växjö och Eksjö.
Linjebuss expanderade linjemässigt enbart i Norrland på 60 och 70 talet. Här fanns samarbetet Norrlandskusten som ersatte sjöfart och istället körde buss Sundsvall-Luleå.
Det är svårt att kortfattat beskriva det hela och speciellt dess lilnjenät och ekonomiska historia. Det är så mycket mera än enbart bussar. Det mesta har sin förklaring. Linjebuss hade också lastbilstrafik. Denna var knuten till Johnson och dess verksamhet i Sovjetunionen. LB´lastbilar körde dit.
LB expandera något med länsstrafiken. Med anbudsupphandling så tog LB trafik.Ofta med låga priser som gav lönsamhetsproblem.
På slutet var det så att det var Nordstjernan och Johnson byggbolag NCC som ägde Linjebuss. Men Johnson sålde i stort sett hela NCC till byggbolaget LE Lundberg. Linjebuss kom således att få in utomstående ägare (Lundberg bytte namn till NCC) som gjorde att det såldes till franska intressen. Vad jag kunnat utröna men inte har full bekräftelse på är huvudägaren numera franska staten. Vi stannar där. Sören S

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 februari 2008, 23:10:11 PM
Vad jag kunnat utröna men inte har full bekräftelse på är huvudägaren numera franska staten.

Det påståendet ser man ofta men det blir inte riktigare för det. Veolia har sitt ursprung i det franska privatägda företaget CGEA, som sysslade med sopkörning ("Frankrikes Sellbergs"). Det är fortfarande privatägt och Veolia Transport ägs av Veolia Environment.
Lite om detta finns på Veolia Transports svenska hemsida http://www.veolia.se/tmpl/ExtensionPage____26770.aspx?epslanguage=ML

Att det skulle vara franska staten som äger Veolia är förmodligen en sammanblandning med Keolis (som bland annat är delägare i Busslink). Detta ägs till en del av franska statsbanorna SNCF.

Apropå Linjebuss utlandsverksamhet kan jag nämna att filmen "Sjunde himlen" som rätt ofta vevas på TV handlar om en bussresa med just Linjebuss ut i Europa. Många trevliga bussbilder både exteriört och interiört.

Och när det gäller Linjebuss Alingsås är det inte så konstigt att det gick dåligt. Tidtabellerna var nämligen en strängt bevarad hemlighet. Det fanns inga turlistor på hållplatsstolparna och förarna hade inga tidtabeller att dela ut. Däremot körde de givetvis efter tidtabell. "Alla som åker med oss vet ju ändå när bussen går", lär ansvarige för trafiken ha uttryckt det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Svoca skrivet 11 februari 2008, 16:16:38 PM
Mycket enkelt kan man säga att AB Linjebuss mestadels är en "affärside". Man köpte upp många bussföretag runt om
i Sverige. I vissa fall behölls det gamla namnet. I andra fall skapades ett nytt lokalt bussbolag (med nytt namn) sedan ett eller flera bolag köpts in i ett område. Några kan nämnas här:

                    -  Trafikföreningen Skokloster-Håtuna-Stockholm u p a
                    -  Västerbottens Trafik AB, Umeå
                    -  Skånska Trafik AB, Kristianstad (ev i flera Skånska orter)
                    -  Partille Trafik AB
                    -  Göteborgs Trafik AB
                    -  Luleå Trafik AB
                    -  Nordmalings Bilägares Omnibusförening u p a
                    -  AB Expressbuss
                    -  Karlsborgs Busstrafik Ab
                    -  Linjebuss i Piteå AB
                    -  Burträsk Busstrafik K/B
                    -  Biltrafik AB Bröderna Nordvall, Husum
                    -  Biltrafik AB Bröderna Pettersson, Sundsvall

Linjebuss bedrev även lastbilstrafik och hade gummiverkstäder. Tidvis även färjetrafik i Öresund.       
         
Malmö Lokaltrafik AB var väl det senaste förvärvet som Linjebuss gjorde innan det själv blev förvärvat av Connex?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -