Början på slutet för Swebus OmniExpresser

Startat av Walter, 19 april 2015, 09:25:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John P

#15
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 maj 2015, 20:12:50 PM
Swebus?  Man får nya kortare Omniexpresser

Så Scania tar tillbaka dessa Omiexpresser och ersätter med nya som ett slags återköp skulle man kunna säga ( fast de egentligen är leasade) ?       
Swebus har ju på sistone  annars köpt Mercedes och det är väl annars inte helt otänkbart att det blir fler MB eller SETRA när bussar byts ut för att de blivit för gamla. SETRA har ju kommit med en 15m-buss i 5-serien,519 GT HD, borde ju passa utmärkt i Swebus trafik...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Jan

Citat från: John P skrivet 10 maj 2015, 02:15:35 AM
Så Scania tar tillbaka dessa Omiexpresser och ersätter med nya som ett slags återköp skulle man kunna säga ( fast de egentligen är leasade) ?       
Swebus har ju på sistone  annars köpt Mercedes och det är väl annars inte helt otänkbart att det blir fler MB eller SETRA när bussar byts ut för att de blivit för gamla. SETRA har ju kommit med en 15m-buss i 5-serien,519 GT HD, borde ju passa utmärkt i Swebus trafik...
Absolut så passar Setra in i Swebustrafiken. Det som säger emot är prislappen.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 10 maj 2015, 06:31:07 AM
Absolut så passar Setra in i Swebustrafiken. Det som säger emot är prislappen.

Vilken prislapp menar du nu? Enbart inköpet, eller totalkostnaden inkl eftermarknaden utslaget på åtta-tio år? Om Setra (och i vissa fall även Mercedes) vore en dyr buss att äga, skulle ju alla små- och mellanstora åkare ända upp till företag av Bergkvarabuss storlek inte alls ha råd att äga dem. Om prislappen på inköp vore viktigast skulle ju KingLong och Higer vara marknadsledande.

Det påminner om debatten om att det inte gick att köpa VanHool, för att de hade "för lång leveranstid". Få ville förstå att det enbart är tidsrymden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart det är fel på i detta land. Inte leveranstiden från Belgien.

Men lite kul är det ändå att på håll betrakta alla dessa "mentala spärrar" och skygglappar som finns på många håll inom vår bransch här i Sverige. ;D

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2015, 08:37:16 AM
Vilken prislapp menar du nu? Enbart inköpet, eller totalkostnaden inkl eftermarknaden utslaget på åtta-tio år? Om Setra (och i vissa fall även Mercedes) vore en dyr buss att äga, skulle ju alla små- och mellanstora åkare ända upp till företag av Bergkvarabuss storlek inte alls ha råd att äga dem. Om prislappen på inköp vore viktigast skulle ju KingLong och Higer vara marknadsledande.

Det påminner om debatten om att det inte gick att köpa VanHool, för att de hade "för lång leveranstid". Få ville förstå att det enbart är tidsrymden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart det är fel på i detta land. Inte leveranstiden från Belgien.

Men lite kul är det ändå att på håll betrakta alla dessa "mentala spärrar" och skygglappar som finns på många håll inom vår bransch här i Sverige. ;D
Verkstadssidan är nog det stora problemet när det gäller Setra och Daimler-Benz. I södra Sverige sker service ofta i Vetlanda till dyrt pris och därtill kommer resan dit och hem. Det blir då lättare att köpa andra märken. Eller som man till viss gör i bla Borås och Kinna. Towek tar hand om även andra bussmärken än Scania. Sedan så kan ju andra företag serva Setra och MB. T ex som görs i Kinna-Skene genom att serva bussar hos Lahalls Bil AB (eller dotterbolag). Det finns även ett företag som tar sig an Volvo Bussar eftersom man inte vill sända bussar till Borås. Men var man skall serva  och laga står i avtalen. Köper man en buss med service avtal måste man tänka på att service naturligtvis kostar antingen det syns eller inte. Men ofta är det på det personliga planet som det avgörs var man skall serva en buss. Därav att VL/BiV på sin tid inte servade i Göteborg/Tuve utan heller sänder bussar till andra företag såsom Toweks. De är stora numera.

Lars-Håkan_E

Vad gäller Swebus så gör man väl service hos Mekka i Malmö på sina Tourismo
Största MB/Setra ägaren Bergkvarabuss sköter ju sin service gm Mekka.


Fredrik Gelin

Att Bergkvara hanterar sitt underhåll i Mekka traffic är ju inte så märkligt då de väl äger detta bolag?
Märkligare är väl i så fall att Swebus förlägger sitt underhåll till en konkurrent.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med om att Setra känns som en onödigt dyr produkt för Expressbusstrafiken, Tourismon som Swebus idag kör är ju nästan lika bra och gör samma jobb till en lägre kostnad vilket väl är det som räknas i slutänden?

Knut

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 maj 2015, 16:42:25 PM
Att Bergkvara hanterar sitt underhåll i Mekka traffic är ju inte så märkligt då de väl äger detta bolag?
Märkligare är väl i så fall att Swebus förlägger sitt underhåll till en konkurrent.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med om att Setra känns som en onödigt dyr produkt för Expressbusstrafiken, Tourismon som Swebus idag kör är ju nästan lika bra och gör samma jobb till en lägre kostnad vilket väl är det som räknas i slutänden?
[/quoteEr vel ikke uvanlig å bruke en "konkurent" om de har service på en buss. Er vel viktigste å bruke et service punkt som er lokalisert i nærområdet
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Walter

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 maj 2015, 16:42:25 PM
Att Bergkvara hanterar sitt underhåll i Mekka traffic är ju inte så märkligt då de väl äger detta bolag?
Märkligare är väl i så fall att Swebus förlägger sitt underhåll till en konkurrent.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med om att Setra känns som en onödigt dyr produkt för Expressbusstrafiken, Tourismon som Swebus idag kör är ju nästan lika bra och gör samma jobb till en lägre kostnad vilket väl är det som räknas i slutänden?

I Malmö hyr man uppställning och även service av Mekka/Bergkvara.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!