Första superbussen till Malmö 14 mars

Startat av Walter, 12 mars 2014, 16:41:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 16:32:23 PM
De dubbelledade Volvo B9S i Göteborg är väl också omkring 24 meter långa, men kallas inte för "super". Det blir då rätt svårt med definitionerna då vissa dubbelleder är "super", men andra inte. Eller är det den centrerade förarplatsen som är "super"? Eller är det centrerad förarplats i kombination med dubbelled, då vanliga 18-meters BRT-bussar med centrerad förarplats inte är "super"? Eller är det kanske om bussarnas linjesträckning är helt skild från övrig trafik som det är "super"?
Wikipedia ger inget svar alls, utan översätter hela BRT-konceptet till ordet "Stombuss".

Jag är inte ute efter att ordmärka eller leta fel, utan efterlyser bara någon form av gemensamt vokabulär i hela branschen, så man slipper missförstånd. Ungefär som att få branschfolk att låta bli att kalla 15-metersbussar i SL-trafik för "kortvagnar".

Tja, själv slår jag i så fall ett slag för just benämningen »dubbelledvagn«... eller möjligen »dubbelledad vagn«...  I alla fall som standardbenämning. Häpp! :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2014, 17:22:08 PM
Tja, själv slår jag i så fall ett slag för just benämningen »dubbelledvagn«... eller möjligen »dubbelledad vagn«...  I alla fall som standardbenämning. Häpp! :P

Helt okej. Därtill kommer i och för sig frågan om bussar med centrerade avskilda förarplatser ska kallas något särskilt, för att skilja dem från samma slags bussar som dock har konventionella förarplatser på vänstersidan.

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2014, 17:22:08 PM
Tja, själv slår jag i så fall ett slag för just benämningen »dubbelledvagn«... eller möjligen »dubbelledad vagn«...  I alla fall som standardbenämning. Häpp! :P

Varför inte, ännu enklare, "tvåledad buss" (jmf spårvagnar)? Engelsktalande använder både "bi-articulated" och "double articulated", med övervikt för den kortare varianten, tycks det.