Första superbussen till Malmö 14 mars

Startat av Walter, 12 mars 2014, 16:41:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 12:37:47 PM
När är trafikstarten för dessa bussar? 1/6 som då Nobina tar över Veolias trafik på stan?

15 juni
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mattias Petersson

Inga gröna stolar alls i dom grått istället snyggt.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

eldani

Jag tittade på bussmagasinet och hittade en artikel om superbussen och där finns en del bilder på bussen och en del information det var väldig intressant. Vad man ser på en bild så ser man att bussen har fåt ett nummer och nummer 3004 det kan var den nummer den ska ha när den ska sättas i trafik.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/ett-skepp-kom-lastat-med-malmoexpressen/

igel

Någon som vet. Är det svårare att backa en sådan dubbelledbuss än en vanlig 25,25m långtradare?

CW66

#19
Nobina 3004 - RCK913 (3001-3015) är bussen på bilden.
För mer info - besök Svensk Busshistoria www.svenskbusshistoria.se/go?id=61946


Joakim Wahlberg

Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Är det inte lite pinsamt att använda ordet "superbuss" i ett seriöst bussforum? :-[
Vad är det för fel på BRT?

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:18:04 AM
Är det inte lite pinsamt att använda ordet "superbuss" i ett seriöst bussforum? :-[
Vad är det för fel på BRT?
Vad betyder "BRT"?


Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:18:04 AM
Är det inte lite pinsamt att använda ordet "superbuss" i ett seriöst bussforum? :-[
Vad är det för fel på BRT?
Felet på "BRT" är att det inte är ett ord utan en förkortning, av ett icke svenskt uttryck till på köpet. Det vore mera pinsamt att skriva "BRT" i ett seriöst svenskspråkigt forum. Engelska, särskilt amerikansk sådan, flödar över av sådana förkortningar, men det är inget efterföljansvärt i svenska. "Superbuss" är däremot ett ord som lätt passar in i det svenska språket och dess ordböjningsmönster.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 14 mars 2014, 20:31:04 PM
Någon som vet. Är det svårare att backa en sådan dubbelledbuss än en vanlig 25,25m långtradare?

Ett 25,25 ekipage kan ju se ut på olika sätt, en bil kombinerad med Dolly med påhängd europatrailer är en 25,25:a men knappast mer svårkörd än ett vanligt ekipage.

Bussen kan väl jämföras med ett "Link" ekipage

Joakim Wahlberg

Men om inte ett motsvarande svenskt ord existerar, vad ska man då säga? (eller finns något motsvarande svenskt?) BRT anser jag som bra ord att använda isf, hur osvenskt det än är. Personligen har jag ju dock inget emot att använda utländska ord i svenskan....
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Staffan Sävenfjord

I Malmö kommer bussen att kallas Malmö-Expressen och inte superbuss eller BRT.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

De dubbelledade Volvo B9S i Göteborg är väl också omkring 24 meter långa, men kallas inte för "super". Det blir då rätt svårt med definitionerna då vissa dubbelleder är "super", men andra inte. Eller är det den centrerade förarplatsen som är "super"? Eller är det centrerad förarplats i kombination med dubbelled, då vanliga 18-meters BRT-bussar med centrerad förarplats inte är "super"? Eller är det kanske om bussarnas linjesträckning är helt skild från övrig trafik som det är "super"?
Wikipedia ger inget svar alls, utan översätter hela BRT-konceptet till ordet "Stombuss".

Jag är inte ute efter att ordmärka eller leta fel, utan efterlyser bara någon form av gemensamt vokabulär i hela branschen, så man slipper missförstånd. Ungefär som att få branschfolk att låta bli att kalla 15-metersbussar i SL-trafik för "kortvagnar".