Hur det blev i Borlänge...

Startat av Wetjo, 07 november 2007, 05:59:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

På det hela taget flyter det riktigt bra. ;D
Vissa skönhetfläckar finns dock. :'(
* Spruckna avlösningar pga att förarna inte läser innantill på tolkarna (specarna).
* För många distributionsbilar på Stationsgatan...
* Lite tighta körtider, men dessa körs in. Orutinerade förare stressar sig igenom detta...
* De som skäller på linjeomläggningen har inte "läst på". När de skällt färdigt och fått förklaringar, blir de istället väldigt nöjda med den nya trafiken.
Nu kommer jag inte på mer, men jag fyller på...  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 07 november 2007, 05:59:17 AM
På det hela taget flyter det riktigt bra. ;D
Vissa skönhetfläckar finns dock. :'(
* Spruckna avlösningar pga att förarna inte läser innantill på tolkarna (specarna).
* För många distributionsbilar på Stationsgatan...
* Lite tighta körtider, men dessa körs in. Orutinerade förare stressar sig igenom detta...
* De som skäller på linjeomläggningen har inte "läst på". När de skällt färdigt och fått förklaringar, blir de istället väldigt nöjda med den nya trafiken.
Nu kommer jag inte på mer, men jag fyller på...  ;)


Detta är mycket en fråga om information. Och så mer information. Och ytterligare information. Och så lite extra information. Och till slut så informerar man. Och går tydligt ut med att en linjeomläggning innebär försämring för kanske 10 procent av resenärerna (det är dessa som hörs) och en förbättring eller status quo för 90 procent (dessa hörs inte). Och så kan man informera lite till.
Ungefär så gjorde man i Karlstad och fick väldigt få protester när det nya linjenätet kom i gång den 17 september i år. Efter tre veckor var det bara någon enstaka procent som förklarade sig missnöjd.
Ett reportage om det nya linjenätet i Karlstad och arbetet bakom detsamma kommer för övrigt i nästa nummer av Bussbranschen, det som kommer ut 16 november i en brevlåda nära dig. För du har väl prenumererat.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

Jag har själv Bussbranschen, och tänker tyvärr inte fortsätta med den 2008, eftersom jag anser att vissa reportage och funderingar i tidningen innehåller alldeles för många rena sakfel, och ren oproffesionalitet.
Bussen är en branschtidning, och busstester etc. borde ligga på en helt annan nivå.

Tack för ordet...på tal om marknadsföringen ovan.

Ulrik Berggren

Citat från: Wetjo skrivet 07 november 2007, 05:59:17 AM
På det hela taget flyter det riktigt bra. ;D
Vissa skönhetfläckar finns dock. :'(
* Spruckna avlösningar pga att förarna inte läser innantill på tolkarna (specarna).
* För många distributionsbilar på Stationsgatan...
* Lite tighta körtider, men dessa körs in. Orutinerade förare stressar sig igenom detta...
* De som skäller på linjeomläggningen har inte "läst på". När de skällt färdigt och fått förklaringar, blir de istället väldigt nöjda med den nya trafiken.
Nu kommer jag inte på mer, men jag fyller på...  ;)


Tackar för den redogörelsen! Typiskt att man inte tänkt på att det ligger affärer på Stationsgatan också som behöver sina varor levererade... Ska verkigen bli spännande när den privata biltrafiken släpps på nästa vecka. Hur är tidhållningen/belastningen generellt jämfört med före omläggningen? Hur har trafiken på Skräddarbacken fungerat? Räcker vagnarna till?


Var f ö ett ganska positivt reportage om flextrafiken igår i BT. Verkar som den är ett under av tilförlitlighet jämfört med resten av den anrposstyrda särskilda kollektivtrafiken i länet.

/UB

Wetjo

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 07 november 2007, 10:11:32 AM
Tackar för den redogörelsen! Typiskt att man inte tänkt på att det ligger affärer på Stationsgatan också som behöver sina varor levererade... Ska verkigen bli spännande när den privata biltrafiken släpps på nästa vecka. Hur är tidhållningen/belastningen generellt jämfört med före omläggningen? Hur har trafiken på Skräddarbacken fungerat? Räcker vagnarna till?

Var f ö ett ganska positivt reportage om flextrafiken igår i BT. Verkar som den är ett under av tilförlitlighet jämfört med resten av den anrposstyrda särskilda kollektivtrafiken i länet.
UB
quote/

---
Man undrar hur affärerna fick sina leveranser under ombyggnaden av stationsgatan...  >:(
Det känns som om det är större belastning nu än före omläggningen. Du ska dock tänka på att snön har anlänt o cykeln troligen åker in i uthuset nu.
Trafiken på Skräddarbacken fungerar bra. De äldre där uppe, är sura för att dom inte får åka flextrafik från Skräddarbacken.  :)

Reportage om Flextrafiken i SVT (Gävle-Dala) i kväll. Positivt det också. Swebus tappade ett par "klippor" dit...

Johan

Nicklas Vasa

Ja, dom nya tiderna litar jag inte på, det måste ju oundvikligen bli ett mer stressat klimat.


Nicklas Vasa

Klart att kommunen är positiv....

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2007, 17:12:08 PM
Klart att kommunen är positiv....

Ja det bör man vara i början, ser man att det inte går får man ändra men att gå in i något från börjanmed en negativ ton är ju tämligen onödigt och slöseri. Det kan ju gå bra också faktiskt även om jag förstått att du inte har den tron!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Som gammal bussförare i Borlänge är jag mer insatt och engagerad än andra i hur turerna har gått kring detta, och jag har även haft en del kontakter med kommunen, men jag upplever att kommunen enbart har litat på Trivector, utan att ta hänsyn till något annat, vilket är upprörande....