Apropå WASA ledvagn 405...

Startat av Ulf Berlin, 01 november 2007, 22:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som Staffan S. tidigare har visat bilder på hamnade sedemera som SWE 1489 i SL-land i området
där "Ostkustens Örlogsbas"ligger nämligen i Ösmo/Nynäshamn.(Basen ligger på Muskö.)
Senare övertogs vagnen av SLBuss AB med inv.nummer 6201.
Här kommer ett par bilder:/Ulf

Bilden tagen vid Nynäshamns station i Oktober 1996.

Bilden tagen vid Gullmarsplan i April 1999.(Och med nytt skyltskåp och extra strålkastare.)



kristoffer

854 Kör för SL  coool bild  8) ;D Trevligt med en nynäshamns bild

/ Kricke

Ersa


Nicklas Vasa

Intressant....    Det fanns tydligen två 407:or, då 1549-50 enligt Svensk busshistoria först hette 407-08. Ska kolla om chassi och karossnr är i följd....

Nicklas Vasa

Jag har nu kollat 405-08, (där 407-08 alltså är senare 1549-50), och både chassi nr och karossnr är i ordnings följd, alltså måste fordonen vara beställda i samma samanhang.

Chassi nr : 10560 - 10563, karossnr : 5905 - 5908, enl SBH.

Jag får därför upprepa frågan : vad hade Wasatrafik för behov av ledvagnar i Hälsingland ?

Peter Öden

Hej !

Har rotat i gamla Wasatrafikspapper och funnit följande:

Ledbussarna 149 (fd. 407) > 1549 och 150 (fd. 408) > 1550
fanns åtminstone 1988 placerade i Forsa och några år framåt.
405 och 406 fanns väl båda placerade i Trångsund. Detta enligt
de papper jag fann i en pärm.

Mvh Peter Ö

Signvard

405 och 406 fanns i Trångsund under den tid Wasatrafik hade avtalet för Musköbussarna.
407 fanns också som "Grå tåget" en f.d. GS-led (må den vila i frid)
408 fanns också som Scania med Deltakaross från Valbo Omnibuss

Greger Larsson

Ja, jag är tveksam till att 149-150 skulle ha haft 400-nr från början. Numren 407-408 var ju för övrigt upptagna av andra bussar när ledvagnarna kom. Båda lär nog ha kommit nya till Forsa i Hälsingland där Wasatrafik då hade garage för Hudiksvallsområdet. Som Peter Ö påpekar fanns båda kvar där 1/4 1988.

/GL

Greger Larsson

Det är väl högst troligt att de hamnade i Bollnäs med tiden. Forsadepån försvann väl f ö ganska snart efter Swebus övertagande.

/GL

Axel

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2007, 22:23:30 PM


Varför skyltar man "Kör för SL"?  Det ser ju ut att vara en SL-buss, med ett av garagens emblem på sidan.

Walter

Citat från: Axel skrivet 05 november 2007, 23:17:17 PM
Varför skyltar man "Kör för SL"?  Det ser ju ut att vara en SL-buss, med ett av garagens emblem på sidan.

Skylten härstammar nog för tiden som Wasa-vagn då den behövdes, nu är det väl någon som lekt med skylten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 06 november 2007, 09:44:41 AM
Skylten härstammar nog för tiden som Wasa-vagn då den behövdes, nu är det väl någon som lekt med skylten.

Här är det i alla fall någon som lekt med skylten:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 november 2007, 10:03:09 AM
Precis!

Liknande texter fanns för Tunnelbanan, Pendeltågen etc, skylttexterna i dessa var mer eller mindre lika de som senare kom att finnas i de tre korta Säfflebussar som Wasa Sthlm köpte 1990.

//Lars

Åtminstone från början fanns det massor med olika texter som var ett tecken på att beställaren hade haft stor fantasi. Observera att bussarna hade inte någon klart avgränsad användning vid leveransen varför de var förberedda för de mest skiftande uppdrag. Personaltrafiken till Muskö fick Wasatrafik först senare, även om de säkert sneglade på den redan vid anskaffningen. Tack vare ledbussarna kunde antalet bussar dit begränsas till två stycken mot tidigare fyra. Bussarna gick på två linjer: Sergels Torg-Muskö och Farsta-Muskö och det var ungefär 70 resenärer på varje.
Som synes på bilden har dock texten fel storlek varför de ursprungliga destrullarna kort efter leveransen byttes ut mot sådana med rätt storlek. På den tiden var det inte bara att stoppa in en skiva en dator för att ändra textstorleken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

a32

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2007, 22:23:30 PM
...som Staffan S. tidigare har visat bilder på hamnade sedemera som SWE 1489 i SL-land i området
där "Ostkustens Örlogsbas"ligger nämligen i Ösmo/Nynäshamn.(Basen ligger på Muskö.)
Senare övertogs vagnen av SLBuss AB med inv.nummer 6201.
Här kommer ett par bilder:/Ulf

Bilden tagen vid Nynäshamns station i Oktober 1996.

Bilden tagen vid Gullmarsplan i April 1999.(Och med nytt skyltskåp och extra strålkastare.)




Härliga bilder Uffe.
Speciellt den med SL Buss radiobil med regnummer SLBUSS vid Gullmarsplan.
Minns denna bil då jag själv körde runt i SL Tunnelbanans Radiobil 56 ibland och mötte då och då denna bil.
Du är insatt på pendeln också..har du bild på SL/SJ Pendeltågstrafikens mörkblåa radiobil en Volvo 240 som brukade stå vid CST på 1990 talet?

/a32   ;)

a32

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 november 2007, 14:17:12 PM
SJ:s Radiobil körde jag om under utryckning på Söderleden i mitten på -90 talet, den kvinnliga besättningen körde så långsamt trots blåljusen att jag kände mig tvingad till en omkörning för att inte tappa farten uppför Johanneshovsbron.

//Lars

Det påminner mig om en och annan gammal TM:are på tunneln som skulle på akuta jobb med blåljusen påslagna och blev ständigt omkörda, om det berodde på dom själva eller på att dom gamla dieselbilarna inte hade mycket drag i sig vet jag inte..

/a32   ;)