Superbussar beställda till Malmö

Startat av Walter, 21 november 2012, 11:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Ytterligare en konceptbild i Sydsvenskan http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-dyrare-an-vantat/. Avvikande färg lär det bli, kan man hoppas på MSS-grönt?
Nu håller inte asfalten heller, sägs det. Låter som det inte har med bussars längd att göra?

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 24 november 2012, 13:21:08 PM
Ytterligare en konceptbild i Sydsvenskan http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussar-dyrare-an-vantat/. Avvikande färg lär det bli, kan man hoppas på MSS-grönt?
Nu håller inte asfalten heller, sägs det. Låter som det inte har med bussars längd att göra?

Lite dålig stil att i artikeln försöka insinuera att dagens skick på gatan är de nya bussarnas fel - innan de ens satts i trafik. Eller att gatan måste renoveras enbart för att klara av de nya bussarna. Gatan hade väl behövts lagas upp till dugligt skick oavsett vilka slags fordon som ska köra där i framtiden?

Men vägarnas och hållplatsernas skick (och driftskostnader) glöms väl lätt bort i många budgetar för kollektivtrafiken?

Kimsan

Kan säga efter att ha dunkat omkring på 5an i 4:45tim att gatan behöver rustas upp ändå. Fartbullan har blivit en grop och det är "vågor" vid nobeltorget så leden flexar

sa0azs

#18
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2012, 09:53:06 AM
Jag förstår inte alls kritiken i denna tråd. Detta är i praktiken en spårvagn på gummihjul, och inget annat. Spårvagnar ser ju redan ut så här till det yttre, har få sittplatser samt en vägg bakom föraren. Spårvagnar har redan prioritet före bilar och andra bussar samt går ofta på helt separata körbanor. Precis som denna "superbuss" (smått löjligt ordval) ska göra.
Sen kan man ju tycka att beställarna inte behöver fega ut halvvägs med dessa, utan att man bygger spårväg direkt. Men i detta land är ju många så horribelt rädda för spårväg. Så det kanske därför man börjar med dessa "spårvagnshybrider", för att därefter utreda spårväg?
Det bästa vore väl att förse den med strömavtagare, och då naturligtvis egna körfält.

Således en trådbuss. Med en kompletterande förbränningsmotor och/eller batteridrift har ju dessa fördelarna att kunna förflytta sig utan tillgång till vare sig spår eller kontaktledning, det som gör spårvagnar mer begränsade och känsligare för störningar. Samt givetvis dyrare att anlägga och underhålla.

Det måste ju vara den bästa kompromissen.

Kronobergarn

Trodde att man skulle se denna på persontrafik som pågår nu i Gbg.  ::)

Ted Selander

Citat från: Kronobergarn skrivet 28 november 2012, 01:33:16 AM
Trodde att man skulle se denna på persontrafik som pågår nu i Gbg.  ::)
De första sätts i trafik i Frankrike i början av 2013, uppfattade inte stadens namn. Malmös ska snart börja specas. Det är en seriehybrid, enbart elektrisk drivning, och då på tredje axeln. Allt enligt representanten i van Hools monter.

danneh

Kan staden i fråga vara Metz? Har fått för mig att den skulle gå där..