Huvudmeny

Olycka Vellinge

Startat av Walter, 13 januari 2012, 19:17:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Det är Arrivas 6271 som vi kan se.
I branschen 37 år

Möllers

Inte sant har han kvadrat sin fina lastbil nu ajaj inte bra hoppas den går att fixa till Lastbilen igen.

Bussen sog inte så bra ut heller går nu denna till skrot eller kommer dom laga den?

Har bild på lastbilen..



Mer bilder på olyckan finns här..

http://www.pppress.se/

737

#3
Man ska inte ha busshållplatser på motorvägar.


Moderators edit: Svordom borttagen.

Cyklisten

Busshållplatsen i Vellinge ligger ju på en separerat väg vid sidan om motorvägen!? Här var det dock en bil som svängde ut framför bussen vid avfarten, så hållplatsen har ingenting med det att göra vad jag kan se.

737

Det är kanske för att du inte ser helt klart hur trafiken påverkas av att bussar kör ut i 30-40 km/h på en motorväg? Det leder till omkörningar och när bussen då är omkörd har kanske bilisten missbedömt sträckan eftersom bussen faktiskt ökar farten under omkörningen (vilket egentligen i förbjudet, men i detta sammanhang omöjligt att inte göra) och gör en sväng och föraren bromsar. Lastbilen som ligger bakom, med för kort avstånd eftersom bussen kör väsentligt långsammare än normalt trafikflöde förväntar sig ökande hastighet och så plötsligt bromsar bussen, väldigt oväntat för lastbilsföraren.

Jag menar inte att göra en brottsutredning utan snarare att se att hållplatsen visst kan påverka händelseförloppet. Jag har läst många haveriutredningar...

Cyklisten

Tittar man på Eniro så har bussen ca. 250 meter på sig för att få upp farten innan den kör ut i högerfilen, det borde räcka gott för att anpassa sig till övriga trafiken? Det är väl ingen skillnad mot vilken annan påfart som helst, vare sig med eller utan hållplats?

737

Läste du vad jag skrev? Tror du jag hittade på det genom att se på bilderna från Sydsvenskan eller så?

Avstånde från stillastående buss till den påverkar trafiken är ingalunda 250 meter. Jag skriver påverkar, inte kör ut i, utan just påverkar. Det är kanske 250 från stillastående till där "busspåfarten" tar slut.

Din jämförelse med påfarter är inte heller relevant. Påfarten vid Vellinge Norra i samma riktning är ca 275 meter lång men där har bussen kanske 60-70 km när dessa 275 meter börjar.


Samma busslinje har en ännu dummare hållplats ca 10 km längre fram, men där finns ingen avfart och möjlighet till omkörning som påverkar trafiken. Att lägga avfarter och påfarter för tätt på motorväg skapar situationer och situationer skapar olyckor.

Vad är din teori till att olyckan inträffat med utgångspunkt från de informationer vi får av tidningarna just nu?

PS. Jag vet att tidningen är inte världens mest säkra källa för haveriutredning, så det behöver ni som läser detta inte skriva.

737

http://www.youtube.com/watch?v=gEjn7dOG7Fo&feature=related

Ja, jag vet. Detta är en VW-buss T3, men den tar alltså 48 sekunder att komma upp i 90. Det är nog ganska jämställt en buss av den typ som blev påkörd ikväll. Om nu vi tänker att genomsnittsaccelerationen är jämn under hela den tiden (vilket den inte är, den är kraftigt minskande) har bussen ett snitt på 45 km/h under 48 sekunder. Eller om du så vill, under dessa 48 sekunder transporteras den 600 meter! Och som sagt, bussen (och VW) accelererar långsammare i höga farten. Det betyder att den går fortare längre tid och därmed rör den sig längre än 600 meter för att komma upp i 90 km/h.

Cyklisten

Det kvittar, jag har ingen teori själv och du kanske har rätt till viss del, men en sak går inte att förneka:  man är nog ganska korkad om man, som du säger, börjar köra om en accelererande fordon trots att man ska ta till höger om en liten stund, men tyvärr är det många som gör så, kör från vänsterfilen ut på avfarten någon meter innan avfartsskärmen, helst utan blinkers. Just en sådan människa träffade jag på vid Lund S här om dan, man fick nästan känsla att hans dragkrok håller på att trycka in fronten på min bil så nära det var, då han (tror jag det var en man) började bromsa samtidigt som han trängde sig mellan mig och framförvarande bil. Ser jag en buss som kör ut på E22 vid, säg, Råby trafikplats, och själv ska jag av vid Gastelyckan då släpper jag nog gasen istället för att försöka tjäna in de några sekunder.

737

Nja, det är man inte. När bussen kommer ut från hållplatsen håller den 20 km/h ungefär. Att då som personbilsförare i 110 km/h inte köra om den är inte korkat. Motsatsen, att tvärbromsa vore däremot.

När man då kör lastbil på platsen och håller ca 80 km/h och i god tid ser bussen lämna hållplatsen då går man inte heller ut i vänsterfilen. Man släpper gasen, använder ev avgasbroms och låter bussen smita ut före. Under tiden minskar avståndet och man gör nog en bedömning att avståndet snart kommer att öka eftersom man förväntar sig att bussen ökar i fart och kommer att nå 90 km/h. Inte på "påfarten" (som egentligen är en vägren).

Problemet som jag ser det är att hållplatsen ligger ganska inklämd precis före (i denna riktning) en stor avfart mot Höllviken. Det är ganska vanligt att avfarter där en stor del av trafiken ska köra av resulterar i störningar i flödet på motorvägen i sig själv. Att då samtidigt skapa nya tillfarter, med extra långsamma fordon, ökar inte precis säkerheten på vägen.

Juridiskt är olyckan, baserat på tidningsuppgifterna, mycket enkel att utreda. Lastbilen höll för kort avstånd. Det gör man alltid när man kör in i framförvarande. Men den frågan är ointressant. Frågan är vad som kan göras för att den inte ska inträffa igen. Just din observartion, att många gör så, gör problemet ännu viktigare att lösa.