Dagens resa med 639 16.00 - Fridströms DEL443

Startat av Ulf Broman, 02 september 2011, 19:15:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Tack Ersa för bra svar, och andra för kommentarer!

I tidtabellen ser det ut som att det över åren blivit mer trafik till Hallstavik, men om man räknar med förstärkningsbussar och att det var höggolvs-ledvagnar förr i tiden så kanske antalet sittplatser inte ökat över åren, utan kanske rentav minskat.
Intressant också (och ganska rimligt) att det är olika krav på delen Stockholm-Rimbo och delen Rimbo-Hallstavik (eftersom de flesta som åker norr om Rimbo också fortsätter till Stockholm, undantaget skoleleverna som kliver av i Rimbo).

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 03 september 2011, 22:01:37 PM
Intressant också (och ganska rimligt) att det är olika krav på delen Stockholm-Rimbo och delen Rimbo-Hallstavik (eftersom de flesta som åker norr om Rimbo också fortsätter till Stockholm, undantaget skoleleverna som kliver av i Rimbo).

Denna "delning" av linjen med olika krav på de olika sidorna av Rimbo är dock inget nytt, utan är precis samma krav som Keolis hade de sista åren de körde Norrtäljetrafiken. Tråkigt att SL inte vågade kosta på regionalkrav på hela linjen i och med sommarens trafikstart, speciellt med tanke på att linjen ju är en motorvägslinje mellan Söderhall och Tekniska Högskolan.

Alternativt hade man kunnat göra som med linjerna 677 och 647 som är identiska på delen Norrtälje och Rimbo. Dvs införa en långväga stombusslinje med blå ledvagnar Stockholm-Hallstavik som har nummer 679, medan man låter den röda linjen 639 bara gå Stockholm-Rimbo (samt Söderhall-Rimbo i lågtrafik)

Lars

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2011, 13:41:56 PM
Nja, det geografiska läget "långtbortistan-längstutpålinjen" är nog den mest bidragande orsaken till huspriserna. Men det hjälper nog inte helheten att B9S är den buss man måste åka i 20 mil om dagen om man jobbar i Stockholm. Eller skulle Volvo B9S fungera som enda pendlarfordon för alla som bor i Nyköping, Västerås, Eskilstuna och Österbybruk samt arbetar i Stockholm, utan att ett enda klagomål uppstår? ::)
I Det skulle säkert bli efter den beskrivning man fått av B9S efter vad man läst i detta forum!
Själv har jag varken kört eller åkt i en B9S vad jag kan minnas så jag kan inte personligen uttala mig men jag förstår hur det är i verkligheten.
Jag kör numera en hel del på Timekspressen Kongsvinger - Oslo och det är exakt 10 mil enkel väg med många hållplatser och vi kör snart uteslutande med Volvo 9700. Vi har även haft ett antal Vest Ambassadør av vika 2 finns kvar i trafik samt ett exemplar av Carrus star 302. Här skulle nog passagerarna reagera ordentligt om de finge åka en lokalbuss.

I Värmland så har VTAB krav på klass 3 bussar på samtliga linjer över 5 mil med läslampor, AC, WC, längre mellan stolarna mm
Dessa linjer trafikeras till största delen med 9700
Säkerhetsbälten och alkolås gäller på samtliga linjer och även AC på nyleveranser mm

The Boxer

#18
Citat från: Lars skrivet 03 september 2011, 23:12:12 PM

Jag kör numera en hel del på Timekspressen Kongsvinger - Oslo och det är exakt 10 mil enkel väg med många hållplatser och vi kör snart uteslutande med Volvo 9700. Vi har även haft ett antal Vest Ambassadør av vika 2 finns kvar i trafik samt ett exemplar av Carrus star 302. Här skulle nog passagerarna reagera ordentligt om de finge åka en lokalbuss.
Vi räknade i matrummet för en tid sedan och kom till 64 hållplatser varav de 9 närmast Oslo bussterminal är endast avstigning inåt och endast påstigning hemåt 8) helt enig med Lars  med lokalbuss vore det "finito de la komedia" de 2 nyaste ekspresserna (#422&23)+ en lokalbuss(#424) har handikapplift

bisquit

Hemmavid i Närke så är det normalgolv med H-lift som gäller på en del av de större linjerna. Åker man ex Örebro-Karlskoga. Så är standarden normalgolvad expressare. Något annat duger inte. Visst finns det en del långa linjer där det rullar lågéntre boggi. Men det pga att linjen har många stopp där de resande kanske åker max 3mil.   8)

Bussföraren

Citat från: bisquit skrivet 04 september 2011, 08:09:09 AM
Hemmavid i Närke så är det normalgolv med H-lift som gäller på en del av de större linjerna. Åker man ex Örebro-Karlskoga. Så är standarden normalgolvad expressare. Något annat duger inte. Visst finns det en del långa linjer där det rullar lågéntre boggi. Men det pga att linjen har många stopp där de resande kanske åker max 3mil.   8)

Landstinget har ju en gång med hänsyn till de funktionshindrade valt att använda bussar med lågt golv istf olika tilläggslösningar (som sällan fungerar i tät trafik) och därför körs det bussar med lågt insteg i princip överallt, dessutom finns det en tanke i att inte ha en uppsjö med olika fordonskrav som kräver ytterligare fordon och är kostnadsdrivande.

Vad gäller bälten är ju detta inget krav i bussar klass 1.

Att 639:an inte är den stombuss beror b.la på ett för litet underlag och därigenom en väldigt gles trafikering, SL:s definition för stombuss är inte en linje som går varannan timme, däremot kan man givetvis ställa andra standardkrav men då kommer vi genast tillbaka till detta med en uppsjö av olika fordonstyper, det innebär att alla bussar som nån gång används på 639:an måste uppfylla dessa krav, + ett antal bussar i teknisk reserv.

Med 639:an som stombuss skulle det krävas fler bussindivider i Rimbo och Hallsta för att köra de övriga linjerna som idag är kombinerade i omlopp med 639:an, i slutänden är det en fråga vad man vill betala för, som skattebetalare och resenär, och redan idag går ju debaten om att trafiken är för dyr och att bussarna på många håll är för lyxiga.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2011, 23:01:51 PM
Denna "delning" av linjen med olika krav på de olika sidorna av Rimbo är dock inget nytt, utan är precis samma krav som Keolis hade de sista åren de körde Norrtäljetrafiken. Tråkigt att SL inte vågade kosta på regionalkrav på hela linjen i och med sommarens trafikstart, speciellt med tanke på att linjen ju är en motorvägslinje mellan Söderhall och Tekniska Högskolan.

Alternativt hade man kunnat göra som med linjerna 677 och 647 som är identiska på delen Norrtälje och Rimbo. Dvs införa en långväga stombusslinje med blå ledvagnar Stockholm-Hallstavik som har nummer 679, medan man låter den röda linjen 639 bara gå Stockholm-Rimbo (samt Söderhall-Rimbo i lågtrafik)
Just konfortkraven när det gällde upphandlingen i Norrtälje var ju rätt märkliga. I början krävde man ju inte regionalkrav överhuvudtaget på linje 639 - men tydligen måste man väl ha korrigerat det under resans gång. Men visst, en sådan lång sträcka som 639 till Hallstavik utgör borde verkligen ha högre status. Ibland undrar man ju också om inte färgen blir det största hindret för att göra bra lösningar. Med andra ord att ha bussar som "bara" får köra på en linje, bilr väldigt dyrt. I Hallstavik som bara har några bussar uppställda (är väl 6 stycken), blir det ju väldigt begränsande om de blåa bussarna inte kan köra några varv på de andra linjerna i Hallstavik. Men det allra viktigaste är ju en bra turtäthet. Fördelningen av bussar som går till/från Rimbo respektive den långa sträckan till Hallstavik är ju inte optimal. Egentligen kanske alla bussar borde gå minst till Edsbro i högtrafik, och i gengäld var 15:e minut.

Hur som helst är nog det viktigaste att man ökar turtätheten så att man kan resa på ett bra sätt under hela dagarna (och inte som det varit stora luckor i tidtabellen). Nu har ju dock Nobina och SL börjat rätta till det här. Det verkar bli mer styv tabell etc för varje år. Men med tanke på hur många ändå som reser på sträckan, vore det definitivt motiverat med ett högre trafikutbud. Det finns ju inget som ger så stor effekt på resandet som när man kan öka turtätheten på linjer som går relativt sällan (men som ändå har ett bra underlag). Att sätta 2-timmarstrafik som en minimigräns skulle ge rätt mycket, att öka från 2-timmars till timmestrafik vissa tider skulle också skapa helt nya resmöjligheter. Lika stor effekt har det nästan att öka från timmestrafik till halvtimmestrafik.

Sedan är det förstås en annan sak att det blir dyrt per avgång (eftersom sträckan är så pass lång), men jämför man med landsbyggdstrafik och regionaltrafik i andra län (och linjer som går varannan eller var tredjetimme) så har ju 639 mångdubbelt fler resande.







Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 04 september 2011, 10:01:17 AM
Att 639:an inte är den stombuss beror b.la på ett för litet underlag och därigenom en väldigt gles trafikering, SL:s definition för stombuss är inte en linje som går varannan timme, däremot kan man givetvis ställa andra standardkrav men då kommer vi genast tillbaka till detta med en uppsjö av olika fordonstyper, det innebär att alla bussar som nån gång används på 639:an måste uppfylla dessa krav, + ett antal bussar i teknisk reserv.

Med 639:an som stombuss skulle det krävas fler bussindivider i Rimbo och Hallsta för att köra de övriga linjerna som idag är kombinerade i omlopp med 639:an, i slutänden är det en fråga vad man vill betala för, som skattebetalare och resenär, och redan idag går ju debaten om att trafiken är för dyr och att bussarna på många håll är för lyxiga.
Fast 677 är ju stombuss, trots trafik varannan timme på helger, så helt konsekventa har ju inte Sl-varit. Men jag håller till viss del med, däremot måste jag säga att är det något trafikområde man borde ha satsat, så är det väl i Norrtälje. De flesta linjer sitter ju resande på i närmare en timme. Det finns många trafikområden som knappt har den typen av linjer. Sedan blir ju egentligen skillnaden per km för en buss som har lite mer lyx och en något enklare modell, faktiskt rätt marginell. Det kan kännas "lyxigt" men den faktiska kostnaden är ju liten. En buss som kostar 500 000 mer i inköp, får ju en mer kostnad på kanske 200 kronor per dag, vilket ger med normal körning ca 1 krona per trafikkilometer. En ganska liten andel av allt som kostar i trafiken.

Det som skulle göra allra mest, vore om SL utnyttja trafiken mer effektivt i sina beställningar till trafikutövarna. Det läggs ju mycket pengar på annat, som blir vansinnigt dyrt i jämförelse. Tycker därför en bra standard på bussarna nog är en rätt bra investering i sådana fall. Och särskilt när det gäller långresor. Det finns ju ett antal bussområden som bara behöver högre standard på ett fåtal linjer (om ens någon) då restiderna är korta och man trafikerar i huvudsak i tätort. Där behöver givetvis inte kraven vara så höga. Men i Norrtälje där flertalet sitter närmare 35-40 minuter på bussen, tycker jag det är motiverat med hög standard.