Dagens resa med 639 16.00 - Fridströms DEL443

Startat av Ulf Broman, 02 september 2011, 19:15:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Även denna fredag åkte jag med SL 639 16.00 från Tekniska högskolan, förra veckan med gammal buss http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47578.0, men den här veckan med en riktigt fräsch buss från Fridströms, DEL443.
Resan gick riktigt bra, det enda var väl att det är en kortvagn som sätts in på en tur ända till Hallstavik så den blev välfylld (den som vill kan formulera om detta genom att lägga in ett blanktecken).

Jag börjar bli nyfiken på om det är så att 16.00-turen inte ingår i något fast schema, utan man tar till något man har till hands.
I så fall varför, turen går ju varje dag, jag hade lättare förstått om det var så att  den gick tilll Hallstavik bara på fredagar (som det tidigare fanns oannonserade turer, jag tror det var 16.15 till Rimbo som normalt på fredagar gick till Hallstavik).

Vill man se bussen på bild så har Ersa hittat den i Öregrund för några dagar sen.

Setra Tok

Trevligt att du gillade bussen! Den borde ha gått som förstärkningsvagn då den inte får gå i SL trafik längre. Pga av att den inte är låg entré trots att den har handikapplift!! Sl vansinne är det!! Angående sittplatser så har den 51 mot en b9s som har 55. Dom boggie vi kör med har 47 pga 3:dörren. Så nog räcker sittplatserna till finns även en extra guidestol som kan användas:).

Ersa

#2
DEL443 sätts in i SL-trafik idag endast som reservbuss när Nobina vill ha extra hjälp. Fridströms har 12 st "egna" Nobinabussar för sina egna 12 omlopp. Inga reserver. Så om Nobina vill ha hjälp av underentreprenören med en 13:e SL-vagn under en vardag, så får det oftast lov att bli denna Setra.

Nobina 1840 (f.d H23A 5460) -98 som du åkte med förra gången på 16:00-avgången har ingenting med Fridströms att göra. Därför gissar jag att denna avgång tillhör Nobinas Hallstaviksdepå.

Ulf Broman

Citat från: Setra Tok skrivet 02 september 2011, 20:30:42 PM
...
Angående sittplatser så har den 51 mot en b9s som har 55. Dom boggie vi kör med har 47 pga 3:dörren. Så nog räcker sittplatserna till finns även en extra guidestol som kan användas:).
Njaa, räckte till gjorde det inte, jag tror det stod resande från Tekniska (kanske Albano) till åtminstone Rö, kanske Rimbo.
Men, jag tror det stod folk från Danderyd även förra veckan med H23A, som väl rymmer märkbart fler personer.
Så, fredagar på 16.00 bör man försöka ha en vagn med många platser.

Det är skillnad mot när jag började åka till Hallstavik på fredagar, runt 1995, då var det glesare med turer men på 16.30-avgången kunde det gå 3 ledbussar, en ordinarie mot Öregrund, ganska ofta en extra till Hallstavik, och så en till Rimbo eller möjigen Edsbro eller Unungehöjden. Nu är det tätare avgångar och jag har inte sett någon förstärkning när jag åkt på ganska länge.

Ersa

#4
Citat från: Ulf Broman skrivet 02 september 2011, 22:21:12 PM
Njaa, räckte till gjorde det inte, jag tror det stod resande från Tekniska (kanske Albano) till åtminstone Rö, kanske Rimbo.
Men, jag tror det stod folk från Danderyd även förra veckan med H23A, som väl rymmer märkbart fler personer.
Så, fredagar på 16.00 bör man försöka ha en vagn med många platser.

Det är skillnad mot när jag började åka till Hallstavik på fredagar, runt 1995, då var det glesare med turer men på 16.30-avgången kunde det gå 3 ledbussar, en ordinarie mot Öregrund, ganska ofta en extra till Hallstavik, och så en till Rimbo eller möjigen Edsbro eller Unungehöjden. Nu är det tätare avgångar och jag har inte sett någon förstärkning när jag åkt på ganska länge.

Det går korta 639:or med Rimbo som ändhållplats, från TEH kl 15:45, 16:10 och 16:20. Om Rimboborna väljer att ta en "Hallstaviksbuss" får de lov att räkna med att behöva trängas med folk som ska till Sättraby, Edsbro, Ununge och Hallstavik som inte kan ta dessa tre närliggande avgångar.

I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 23:24:43 PM
...
I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.
4450 (som jag skrev om i ett annat inlägg) verkade isåfall ännu mindre lämpad... Risig, skramlig OCH (ironi) normalgolv...

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 02 september 2011, 23:46:16 PM
4450 (som jag skrev om i ett annat inlägg) verkade isåfall ännu mindre lämpad... Risig, skramlig OCH (ironi) normalgolv...

16 års maxålder och lågentré är baskraven för de röda bussarna i TO Norrtälje.
Bälten, AC, läslampor och annan utrustning verkar SL inte ha krävt på dessa linjer.

bjorn_k

16 årsgränsen kanske den klarade, men definitivt inte lågentré...

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 23:24:43 PM
Det går korta 639:or med Rimbo som ändhållplats, från TEH kl 15:45, 16:10 och 16:20. Om Rimboborna väljer att ta en "Hallstaviksbuss" får de lov att räkna med att behöva trängas med folk som ska till Sättraby, Edsbro, Ununge och Hallstavik som inte kan ta dessa tre närliggande avgångar.

I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.
Något krav på 55 sittplatser finns faktiskt inte. Nytt för Norrtälje blev ju att det är upp till Nobina att bestämma antalet sittplatser. Det finns faktsikt inte heller krav på att de ska gå mer än varje kvart i högtrafik till Rimbo. Däremot gäller ju givetvis platsgarantin på 639.


Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 23:24:43 PM
Det går korta 639:or med Rimbo som ändhållplats, från TEH kl 15:45, 16:10 och 16:20. Om Rimboborna väljer att ta en "Hallstaviksbuss" får de lov att räkna med att behöva trängas med folk som ska till Sättraby, Edsbro, Ununge och Hallstavik som inte kan ta dessa tre närliggande avgångar.

I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.

Jo, det känns ofta som att de som får stå kliver på sent och kliver av tidigt, medan vi som skall till Hallstavik kliver på vid Tekniska.

Just när vi passerat Roslagstull mötte vi en boggiebuss skyltad 639 mot Tekniska. Den räknar du väl inte in som kort, så jag undrar om den är tänkt att gå på en av Hallstaviksturerna? 16.30 antar jag fortfarande har resenärer som skall vidare mot öregrund, så där borde ledbuss behövas, men kanske 17.00. Eller går boggien på en av Rimbo-turerna?
Eller är det så få platser i B9S att en boggie rymmer nästan lika många, men kanske någon barnvagn och lite packning mindre?

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 03 september 2011, 10:14:09 AM
Just när vi passerat Roslagstull mötte vi en boggiebuss skyltad 639 mot Tekniska. Den räknar du väl inte in som kort, så jag undrar om den är tänkt att gå på en av Hallstaviksturerna? 16.30 antar jag fortfarande har resenärer som skall vidare mot öregrund, så där borde ledbuss behövas, men kanske 17.00. Eller går boggien på en av Rimbo-turerna?
Eller är det så få platser i B9S att en boggie rymmer nästan lika många, men kanske någon barnvagn och lite packning mindre?

Det finns inga krav på att ledvagnar ska användas på Hallstaviksturerna. Däremot finns kravet på "regionalstandard" på delen Rimbo-Hallstavik, vilket innebär att bussarna ska ha gardiner, bälten och AC på den delen. Det finns dock inga hinder i avtalet att köra en boogivagn Rimbo-Hallstavik om denna har gardiner, bälten och AC.

Att det är så få platser i B9S att en lågentréboggie rymmer nästan lika många har vi ju försökt att förklara. Mellan 47-50 stolar i en 15-meters lågentréboggie jämfört med 55 stolar i en 18,75 meters B9S. En B9S rymmer dessutom inte fler barnvagnar/rullstolar än en boogivagn. Snarare färre.

Därför skulle jag vilja påstå att Volvo B9S inte alls passar sig på långa landsbygdslinjer som 10 mil långa 639. En sträcka som är nästan lika lång som en lokallinje från Stockholm till Nyköping, Västerås, Eskilstuna eller Österbybruk.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2011, 12:32:21 PM
Därför skulle jag vilja påstå att Volvo B9S inte alls passar sig på långa landsbygdslinjer som 10 mil långa 639. En sträcka som är nästan lika lång som en lokallinje från Stockholm till Nyköping, Västerås, Eskilstuna eller Österbybruk.

Fast Hallstaviksborna är ju vana. B9S var ju den mest frekventa bussen på B9S även innan 27 juni...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 03 september 2011, 12:52:33 PM
Fast Hallstaviksborna är ju vana. B9S var ju den mest frekventa bussen på B9S även innan 27 juni...

Vana, kanske. Men nöjda? Är allt verkligen okej idag? Villapriserna är rekordlåga i Hallstavik jämfört med övriga kommunen (kolla själva på Hemnet), samt att kommunala Roslagsbostäder konstant har c:a 8 st lediga hyreslägenheter i Hallstavik, samtidigt som de har c:a 2-3 st lediga hyreslägenheter i övriga kommunen.

Lars

Detta var kul!
Huspriserna styrs av bussarnas standard i området :D

Bälten trodde jag var standard i avtalen i hela Sverige men tydligen inte!
Övrigt är ju mer en komfortfråga.
Arvika har t. o. m. bälten i Stadsbussarna!

Ersa

Citat från: Lars skrivet 03 september 2011, 13:28:39 PM
Detta var kul!
Huspriserna styrs av bussarnas standard i området :D

Nja, det geografiska läget "långtbortistan-längstutpålinjen" är nog den mest bidragande orsaken till huspriserna. Men det hjälper nog inte helheten att B9S är den buss man måste åka i 20 mil om dagen om man jobbar i Stockholm. Eller skulle Volvo B9S fungera som enda pendlarfordon för alla som bor i Nyköping, Västerås, Eskilstuna och Österbybruk samt arbetar i Stockholm, utan att ett enda klagomål uppstår? ::)