H23A 1840 i trafik på 639, men med dålig fart

Startat av Ulf Broman, 26 augusti 2011, 22:27:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Jag åkte i eftermiddags med SL 639 till Hallstavik, vilket numera sker väldigt sällan. Det visade sig att ordinarie bussen på 16.00 avgången från Tekniska var en ganska  gammal (eller var den riktigt gammal?) buss, nämligen H23A 1840. Jag själv ser det på att bakrutan hade runda hörn upptill vilket inte de nyare ledvagnarna av samma typ har.

Ingen AC och  inga bälten. En buss utan AC och bälten har jag inte sett på väldigt länge på 639, det måste vara före att KR-trafik tog över, och det är väl bortåt 10 år sen snart.

Dessutom verkade bussen lite krasslig, i några uppförsbackar hade den knapp styrfart, men sen när den fick lite medlut så kunde den växla upp och komma upp i fart. Föraren förklarade sig ett par gånger att det inte var honom det var fel på utan bussen krånglade.
Men, vi hurrade för den resan när vi kom fram (njaa, det var kanske en överdrift), även om det blev kanske en kvart sent.

En detalj var att de tidtabeller som fanns i ett ställ strax bakom föraren var för Nacka, dvs. inte så intressant.

Jag hittade i annat inlägg att denna skulle vara avställd för skrotning, så kan någon ana varför den satts in på en ordinarie tur (som inte är en Enbart-fredagar-tur heller).

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 26 augusti 2011, 22:27:35 PM
Ingen AC och  inga bälten. En buss utan AC och bälten har jag inte sett på väldigt länge på 639, det måste vara före att KR-trafik tog över, och det är väl bortåt 10 år sen snart.

KR Trafik körde 639 mellan sommaren 2003 och sommaren 2008.

SL har inte ställt några krav på varken bälten eller AC på södra delen av 639:an Stockholm-Rimbo. Varken på Keolis förra avtal, eller Nobinas nya avtal som räcker 8-10 år framåt i tiden. Vad Rimboborna tycker om detta jämfört med satsningarna på 676 kan jag inte skriva ordagrant i forumet, då språkbruket bryter mot forumets regler.

På delen Rimbo-Hallstavik ska det däremot vara "regionalstandard". Både i förra och dagens avtal.